Hyppää sisältöön
Käytössäsi on vanhentunut selain
Suosittelemme käyttämään Firefoxin, Chromen, Safarin, Edgen tai Operan uusimpia versioita.

Esteetön juna­matkusta­minen

Tutustu esteettömän junamatkustamisen palveluihin

Tältä sivulta löydät tietoa mm. rautatieasemien avustamispalveluista, apuvälineiden kuljettamisesta junissa, junien esteettömyydestä ja junaliikenteen poikkeustilanteissa toimimisesta.

VR:n asiakastuesta saat lisätietoa esteettömän matkustamisen palveluista ja avustamispalvelusta asemilla.

Osta matkoja tai etsi aikatauluja

Meno
Paluu
Matkustajat, lisäpalvelut ja esteettömyys

Esteettömän junamatkan suunnittelu

Lippuautomaatit

Lippuautomaatteja on useimmilla rautatieasemilla. Automaatista voit ostaa yleisimpiä junalippuja sekä saattajalipun.

Lippuautomaatin näyttö, maksupääte ja lipputulostin sijaitsevat 80-120 cm korkeudella. Näytön alareunassa on painike, jolla voit siirtää näytön näkymän alemmas.

Erityisesti heikkonäköiset on huomioitu lippuautomaatin näytön, fonttikoon ja näytön kontrastien suunnittelussa. Automaatti antaa äänimerkkejä, kun valinnat näytöllä onnistuvat.

VR:n palvelupisteet

Seuraavilla asemilla henkilökuntamme palvelee sinua lippuostoksilla:

Tarkista aukioloajat asemasivuilta. Muilla asemilla ei ole VR:n palvelupistettä.

Avustamispalvelu on tarkoitettu liikkumisen avustamiseen rautatieasemilla. Junissa avustavat konduktöörit. Avustamispalvelua voivat saada esimerkiksi iäkkäät matkustajat, pyörätuolia käyttävät henkilöt tai henkilöt, joilla on näkö- tai kuulovamma. Apua saavat myös vammaiset henkilöt sekä esimerkiksi autismin kirjon henkilöt tai henkilöt, joilla on muistisairaus.

Avustamispalvelu on maksuton.

Varaa rohkeasti avustamispalvelua, jos et pysty liikkumaan junaan tai junasta omin avuin. Asemilla ei ole käytössä apuvälineitä.

Voit tilata avustamispalvelun seuraaville asemille:

Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kajaani, Karjaa, Kemi, Kemijärvi, Kerava, Kirkkonummi, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kuopio, Kupittaa, Lahti, Lappeenranta, Leppävaara, Mikkeli, Oulu, Pasila, Pieksämäki, Pori, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Tikkurila, Turku, Vaasa, Ylivieska

Näin tilaat avustamispalvelun

  • Soita VR:n maksuttomaan asiakastukeen puh. 0800 166 888 tai käy rautatieasemalla VR:n palvelupisteessä.
  • Avustamispalvelu tulee varata viimeistään 36 tuntia ennen junan lähtöä.
  • Kun varauksesi on kunnossa, saat siitä vahvistuksen tekstiviestillä noin 1–2 tuntia tilauksen tekemisestä.

Kerro varauksen yhteydessä
  • Matkustuspäivä
  • Matkareitti
  • Junien numerot ja lähtöajat
  • Vaunu- ja paikkanumerot
  • Millaista apua tarvitset
  • Onko mukanasi liikkumisen apuvälineitä, esim. pyörätuoli, rollaattori
  • Muut matkatavarat
  • Yhteystietosi

Näin palvelu toimii

  • Saavu aseman kohtaamispisteeseen viimeistään 20 minuuttia ennen junan lähtöä. Tunnistat kohtaamispisteen asemalla oheisesta kuvasta.
  • Avustajasi on järjestyksenvalvoja tai taksinkuljettaja. Tunnistat hänet keltaisesta huomioliivistä.
  • Huomaathan, että turvallisuussyistä avustaja ei voi nostaa asiakasta pyörätuoliin tai pyörätuolista.
  • Jos et löydä tilaamaasi avustajaa asemalta, soita asiakastukeemme.

Avustaminen junaan
  • Avustaja avustaa sinut istumapaikalle asti, kun matkasi alkaa junan lähtöasemalta.
  • Avustaja avustaa sinut vaunusi kohdalle, kun matkasi alkaa junan väliasemalta.
Avustaminen junan vaihdossa
  • Avustaja noutaa sinut sovitusti joko paikaltasi tai vaunun edestä.
  • Avustaja saattaa sinut oikean vaunun luokse väliasemalla ja paikallesi junan lähtöasemalla.
Avustaminen junasta
  • Avustaja hakee sinut istumapaikaltasi junan pääteasemalla
  • Avustaja hakee sinut vaunun kohdalta junan väliasemalla
  • Asemalla sinut saatetaan avustamispisteelle tai aseman lähellä olevalla jatkoyhteydelle, kuten taksiasemalle tai linja-autopysäkille.

Muutoksia matkasuunnitelmiin?

Jos suunnitelmasi muuttuvat tai matkasi peruuntuu, ilmoita siitä soittamalla asiakastukeemme tai käy rautatieasemalla VR:n palvelupisteessä. Ilmoita muutoksesta mahdollisimman pian, mielellään viimeistään 12 tuntia ennen matkaa.

Kaikissa Z- ja R-junissa ei ole konduktööriä. Jos käytät pyörätuolia, voit tilata ramppipalvelun Z- ja R-junien asemille:

Ainola, Haarajoki, Helsinki, Henna, Hyvinkää, Hämeenlinna, Iittala, Jokela, Järvenpää, Kerava, Lahti, Lempäälä, Mäntsälä, Riihimäki, Parola, Pasila, Ryttylä, Saunakallio, Tampere, Tikkurila, Toijala, Turenki, Viiala

Konduktööri tai junan kuljettaja auttaa sinut junaan ja junasta pois asettamalla pyörätuolirampin laiturin ja junan väliin pyörätuolilla liikkumista helpottamaan. Avustajasi voi olla myös junan kuljettaja, joten odotathan avustamista asemalaiturilla lähellä junan keulaa.

Tilaa palvelu puhelimitse tai sähköpostitse

  • Tilaa avustus soittamalla VR asiakastuen maksuttomaan numeroon 0800 166 888 tai sähköpostilla osoitteesta ramppipalvelu@vr.fi
  • Voit tilata palvelun aikaisintaan 36 tuntia ja viimeistään 2 tuntia ennen matkaa.
  • Palvelu on maksuton.
  • Jos suunnitelmasi muuttuvat tai matkasi peruuntuu, ilmoita siitä soittamalla asiakastukeemme mahdollisimman pian.
Muista kertoa tilauksessasi
  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Matkustuspäivämäärä
  • Lähtöaika
  • Lähtöasema
  • Määränpää

Liikkuminen laiturilla

  • Useimmat rautatieasemat ovat pääosin esteettömiä.
  • Osalla asemista on hissit helpottamassa siirtymisissä.
  • Laiturin digitaalisesta opastenäytöistä voit tarkistaa vaunun sijainnin ja siirtyä laiturilla oikean sektorin kohdalle.
  • Pääsääntöisesti asemien laiturialueella on radansuuntainen varoitusviiva. Turvallisuuden takaamiseksi viiva tulee ylittää vasta, kun juna on pysähtynyt laiturille.
  • Huomaa, että vastuu vammaisen matkustajan junaan noususta ja junasta poistumisesta on aina vammaisella itsellään tai hänen avustajallaan.
  • Autolla ajaminen laiturille on aina kielletty.

Junaan nousu ja junasta poistuminen

  • Tunnistat junan palveluvaunun pyörätuolikuvakkeesta vaunun ovessa ja seinässä.
  • InterCity-junan palveluvaunuun pääsee esteettömästi pyörätuoliluiskaa käyttämällä, kun asemalla on korkea laituri. Silloin junan sisäänkäynti ja laituri ovat samalla tasolla.
  • InterCity-junan konduktööri auttaa, kun asemalla on matalat laiturit ja siirtymisissä tarvitaan pyörätuoliramppia.
  • Pendolinoon on aina portaat.
  • Pendolinon palveluvaunuun pääset pyörätuolinostimen avulla.
  • Pendolinon pyörätuolinostimella voi turvallisuussyistä nostaa vain pyörätuolissa istuvaa matkustajaa.
  • Invamopo ei mahdu Pendolinoon.
  • Pyörätuolirampin ja -nostimen käytöstä vastaa aina junan konduktööri.
  • Turvallisuussyistä VR:n henkilökunta tai tilattu avustaja ei voi nostaa asiakasta pyörätuoliin tai pyörätuolista.

Avustamispalvelu Venäjän juniin

Voit tilata avustamispalvelua myös Allegro- ja Tolstoi-junien Suomen asemille. Tilaus Suomen asemille onnistuu samalla tavalla kuin kotimaan kaukoliikenteessä.

Allegron Pietarin asemalle avustamispalvelu tulee varata viimeistään 24 tuntia ennen matkaa. Varaa avustamispalvelu puhelimitse.

  • Muualta kuin Venäjältä: +7 (499) 605-20-00 (oman operaattorin hinnaston mukaisesti)
  • Venäjältä: +7 (800) 775-00-00 , numerovalinta 1 (Venäjän sisäiset soitot ovat ilmaisia)
  • Saat palvelua numeroista venäjäksi ja englanniksi.

Allegro

  • Allegro-junien pyörätuolipaikat sijaitsevat palveluvaunussa, jonka tunnistat pyörätuoli-merkistä junan ovessa ja seinässä.
  • Palveluvaunussa sijaitsee myös esteetön wc.
  • Allegrossa on pyörätuolinostin, jota konduktööri käyttää. Huomaa, että nostimella nostetaan ainoastaan pyörätuolissa istuvaa matkustajaa.
  • Invamopo ei mahdu Allegroon.

Tolstoi

Tolstoi-junassa on esteetön makuuhytti, jossa on huomioitu liikuntaesteisten tarpeet.

Junien esteettömyys­tiedot

Tarkat tiedot eri junatyypeistä

Junatyyppien esteettömyys vaihtelee. Moniin juniin pääsee mm. pyörätuolilla ja rollaattorilla. Tutustu eri junatyppeihimme, niiden palveluihin ja mittoihin.

Tutustu juniin

Esteettömyys junamatkan aikana

Opas-, avustaja- tai kuulokoira matkustaa kanssasi aina maksutta.

Kaukoliikenteessä suosittelemme istuinpaikan valitsemista palveluvaunusta. VR:n lähiliikenteessä voit matkustaa opas-, avustaja- tai kuulokoiran kanssa kaikissa matkustajaosastoissa.

Opas-, avustaja- tai kuulokoira yöjunassa

Opas-, avustaja- tai kuulokoira matkustaa kanssasi maksutta yöjunan makuuhytissä, myös esteettömässä makuuhytissä.

Liikkumisen apuvälineet

Kuljetamme liikkumisen apuvälineet junissa maksutta. Junaan voit ottaa liikkumisen apuvälineeksi mm.

  • Perinteisen pyörätuolin
  • Sähkökäyttöisen pyörätuolin
  • Rollaattorin
  • Sähkömopon. Sähkömopo ei kuitenkaan mahdu Pendolinoon eikä Allegroon.

Suuremmat liikkumisen apuvälineet, kuten pyörätuolin, voit tuoda ainoastaan junan palveluvaunuun sekä yöjunan esteettömään makuuhyttiin.

Pyörätuolin maksimimitat:

  • Leveys 800 mm
  • Pituus 1250 mm
  • Korkeus 1375 mm
  • Kääntöympyrä 1500 mm

Muut apuvälineet

Vammaisen matkustajan muut kuin liikkumisen apuvälineet kuljetetaan pääsääntöisesti maksutta junassa. Niiden pitää mahtua matkatavaroiden kuljetustiloihin.

Jos haluat varmistaa kuljetustilan isolle apuvälineelle, esim. suihkutuolille, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos haluat varmistaa apuvälineesi kuljetuksen, niin osta sille oma paikka. Päiväjunassa voit ostaa vaunun toisen pyörätuolipaikan. Apuvälineen voi kuljettaa myös pyörätuolipaikan yhteydessä silloin, kun se mahtuu siihen turvallisesti, eikä se vie tilaa toiselta pyörätuolipaikalta. Yöjunassa suosittelemme apuvälineen laittamista maksulliseen matkatavarasäilytykseen.

Varmista aina etukäteen, että liikkumisen apuvälineesi mahtuu junaan.

Hengityskoneen ja CPAP-laitteen tulee aina olla kytkettynä virtaan akun kautta, sillä sähköpistokkeiden virransyöttö ei ole katkeamatonta.

Esteettömät makuuhytit sopivat 1-2 henkilölle ja ne sijaitsevat heti ulko-oven vieressä. Esteetön makuuhytti tarjoaa mukavan tavan matkata, ja hytissä on kaksi sänkyä.

  • Hytissä on SOS-painike, tukikahvoja, pyörätuolin kiinnityspiste, pistorasia ja koneellisesti toimiva hytin ovi (leveys 93,8 cm).
  • Kaksi allekkain olevaa 200 x 75 cm sänkyä, joissa peitot, tyynyt ja lakanat.
  • Kasvopyyhe ja lavuaari.
  • Kaksi pistorasiaa ja ilmainen wifi.
  • Hytissä voi matkustaa yhdessä saattajan sekä opas-, avustaja- tai kuulokoiran kanssa. Tutustu saattajalippuun
  • Esteetön WC sijaitsee vastapäätä hyttiä.
  • Hengityskone ja CPAP-laite tulee aina olla kytkettynä virtaan akun kautta, sillä sähköpistokkeiden virransyöttö ei ole katkeamatonta.
  • Säilytystilaa matkatavaroille on hytissä (hyttiin vietävän matkatavaran maksimimitat 56 x 50 x 190 cm) ja junan matkatavaravaunussa, jonne voit viedä matkatavarat konduktöörin avustuksella. Lue lisää matkatavaroista
  • Ilmastointi, lämpötilansäädin ja pimennysverhot tekevät matkaamisesta miellyttävää.
  • Vuodekohtainen korttiavain, yksi avaimista on valmiina hytin ovessa.
  • Hytin koko on 4 m².
  • Valitettavasti junassa ei ole esteetöntä suihkua.
  • Huom. otathan mukaan vettä, junan vesi ei ole juomakelpoista, eikä sillä kannata pestä hampaita.

Lapsiperheille:

  • 0–10-vuotias lapsi matkustaa yöjunassa ilmaiseksi toisen matkustajan kanssa samalla nukkumapaikalla. Matka sujuu kuitenkin mukavammin, kun varaat isommalle lapselle oman sängyn.
  • Hyttiin mahtuu yleensä lasten matkasänky, lattiapinta-ala on vähintään 75 cm.
  • Alakerrasta löytyy WC, jossa on lastenhoitopiste sekä potta.
  • Jos tarvitset turvaverkon petiin lasta varten, voit tilata sen etukäteen veloituksetta asiakastuestamme. Verkko asennetaan vain alapetiin ja se on valmiiksi asennettu kun saavut junaan.
  • Lastenvaunut voit viedä hyttiin tai matkatavaravaunuun.
  • Voit viedä ravintolavaunuun lämmitettäväksi lasten ruoat.

Ravintolavaunu on sijoitettu junissa aina mahdollisimman lähelle palveluvaunua.

Pendolinon ravintolavaunun pyörätuolipaikalle on esteetön pääsy viereisestä palveluvaunusta. Junan henkilökunta auttaa tarjoilussa niin ravintolavaunun kuin palveluvaununkin pyörätuolipaikalle.

InterCity-junan ravintolavaunuun ei pääse pyörätuolilla, mutta ravintolavaunun tuotteita voi nauttia pyörätuolipaikalla. Junan henkilökunta auttaa ravintolatuotteiden tarjoilussa pyörätuolipaikalle ja yöjunan esteettömään makuuhyttiin.

Pyörätuolipaikoilla on anniskeluoikeus vain pyörätuolilla liikkuvalle matkustajalle.

Tutustu tarjontaan

Pendolino-junat

  • Palveluvaunun ulko-oven leveys 78 cm
  • Palveluvaunun sisäoven leveys 76 cm
  • Pyörätuolinostimen koko 74 x 110 cm
  • Pyörätuolinostimen painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja
  • Käytävän leveys 61 cm
  • Esteettömän WC:n oven leveys 100 cm
  • Pyörätuolipaikalla henkilökunnan kutsunappi ja pöytä

InterCity-junat

  • Esteettömän ulko-oven leveys 92 cm
  • Palveluvaunun sisäoven leveys 89 cm
  • Käytävän leveys 59 cm
  • Esteettömän WC:n oven leveys 90 cm
  • Pyörätuolirampin painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja

Yöjunan esteetön makuuhytti

  • Vaunun ulko-oven leveys 80 cm
  • Esteettömän hytin oven leveys 93,8 cm
  • Hytin koko 4 m2
  • Sänky 200 x 75 cm
  • Hytissä pyörätuolin kiinnityspiste, henkilökunnan kutsunappi

Kiskobussit

  • Ulko-oven leveys 130 cm
  • Pyörätuolinostimen koko 74 x 103 cm
  • Pyörätuolinostimen painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja
  • Esteettömän WC:n oven leveys 82 cm

Lemmikki mukaan

Jos liikut pyörätuolilla, niin kaukojunissa lemmikkisi matkustaa kanssasi pyörätuolipaikalla. Lemmikkimaksu on 4-8 € / lemmikki matkan pituudesta riippuen. VR:n lähiliikenteen junissa matkustat lemmikkisi kanssa erikseen merkityillä lemmikkiosastoilla veloituksetta.

Opas-, avustaja- tai kuulokoira saa matkustaa kanssasi junassa ilman erillistä lemmikkimaksua.

Saattajalippu-sivulle

Saattaja­lippu

Liikkumis- tai toimimisesteisen matkustajan saattajalla on oikeus maksuttomaan matkaan kauko- ja lähiliikenteessä, myös yöjunien makuupaikalla.

Liikennetilanne

Liikenne­tilanne

Voit tarkistaa junaliikenteen mahdolliset poikkeustilanteet Liikennetilanne-sivulta sekä junien reaaliaikaiset kulkutiedot Junat kartalla -palvelusta.

Asiakas­palvelu

Asiakas­palvelu

Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa junamatkustamiseen liittyvissä asioissa. Myös viittomakielistä apua arkisin.

Junien palvelut eri vammais­ryhmille

Näkövammaiset

  • Kaukojunien istuinten paikkanumerot on merkitty pistekirjoituksella.
  • Avustajakoiran kanssa matkustusta suosittelemme palveluvaunussa.
  • Junien sisustuksessa on käytetty huomiovärejä.
  • Suurimmassa osassa junia on esteetön wc, jossa henkilökunnan kutsunappi.
  • Junien kulkuväylillä ja esteettömässä wc:ssä on tukikaiteita ja -kahvoja.
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.
  • Helsingin aseman avustamispisteen löydät äänimajakan avulla.
  • Junissa ja asemilla on kuulutukset.

Liikkumisesteiset

  • Useimpien junien sisäänkäynneissä on matalat lattiat, ramppi, luiska tai pyörätuolinostin.
  • Suurimmassa osassa junia on esteetön wc, jossa henkilökunnan kutsunappi.
  • Osassa IC-junien ja kaikkien Pendolino-junien pyörätuolipaikoilla on henkilökunnan kutsunapit.
  • Yöjunien makuuvaunuissa on esteettömiä makuuhyttejä, joissa henkilökunnan kutsunappi.
  • Avustajakoiran kanssa suosittelemme matkustusta palveluvaunussa.
  • Lemmikkieläimen kanssa voi matkustaa myös pyörätuolipaikoilla. Lemmikistä pitää silloin maksaa normaali kaukoliikenteen lemmikkimaksu.
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä .
  • Pyörätuolipaikalla istutaan omassa pyörätuolissa. Jos haluat istumapaikan, varaa tavallinen istumapaikka.
  • Junissa ja asemilla on kuulutukset.
  • Jos sinulla on kaukoliikenteen kausilippu, suosittelemme sinua soittamaan maksuttomaan asiakaspalvelunumeroomme ja varaamaan pyörätuolipaikan ennakkoon. Pyörätuolipaikkoja on junissa rajoitettu määrä.
  • Tampereen ja Nokian välisellä M-lähijunareitillä kalustomme ei valitettavasti ole esteetöntä. Pyörätuolilla liikkuva asiakas voi matkustaa tällä reitillä kaukoliikenteen junassa lähiliikenteen lipun hinnalla. Lippu täytyy ostaa ennakkoon ja sen voi tehdä maksuttoman palvelunumeromme kautta.

Kuulorajoitteiset

  • Intercity-junan palveluvaunun alakerrassa on induktio- eli T-silmukka.
  • Kuulokoiran kanssa suosittelemme matkustusta palveluvaunussa.
  • Asemilla ja junissa on visuaalista informaatiota.
  • Matkan aikainen kulkutieto näkyy junien näytöissä.
  • Asemilla on digitaalisia opastenäyttöjä .
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.

Palvelu poikkeustilanteissa

Toisinaan matkustamiseen saattaa tulla odottamattomia tilanteita, jotka haittaavat suunniteltua matkustamista. Suunnitelluista poikkeustilanteista saat tietoa verkkosivuiltamme ja asiakaspalvelustamme.

Ratatyöt

Ratatöiden vuoksi joudumme välillä korvaamaan junia linja-autoilla.

  • Linja-autoissa ei ole vammaispalveluita.
  • Jos tiedämme etukäteen, että juna korvataan linja-autolla, ohjaamme sinut etsimään vaihtoehtoisen junavuoron, jossa on saatavilla vammaispalveluita.
  • Jos liikut pyörätuolilla ja kaikki matkustuspäiväsi junat on korvattu linja-autoilla, järjestämme sinulle invataksikuljetuksen.

Ennen matkaa ja matkan aikana sattuvat poikkeustilanteet

Jos liikut pyörätuolilla, järjestämme sinulle invataksikuljetuksen:

  • Jos bussikorvaus on yllättävä ja vuorolle on ollut mahdollista ostaa pyörätuolipaikka.
  • Jos olet jo ostanut junalipun pyörätuolipaikalle, mutta junassa ei ole palveluvaunua.
  • Jos junaan tulee vika kesken matkan ja korvaava juna ei ole esteetön.
  • Jos junan esteetön wc menee rikki.