Hyppää sisältöön

Esteetön juna­matkusta­minen

Esteettömän junamatkustamisen palvelut

Tältä sivulta löydät tietoa VR:n esteettömyyspalveluista kuten rautatieasemien avustamispalveluista, apuvälineiden kuljettamisesta junissa, junien esteettömyydestä ja junaliikenteen poikkeustilanteissa toimimisesta.

Saat puhelimitse apua esteettömän matkustamisen palvelunumerosta sekä asemien avustamispalveluista. Puhelu on maksuton.

Minne olet matkalla?

Meno
Paluu
Matkustajat, lisäpalvelut ja esteettömyys

Esteettömän junamatkan suunnittelu

Junien esteettömyys­tiedot

Tarkat tiedot eri junatyypeistä

Junatyyppien esteettömyys vaihtelee. Moniin juniin pääsee mm. pyörätuolilla ja rollaattorilla. Tutustu eri junatyppeihimme, niiden palveluihin ja mittoihin.

Tutustu juniin

Esteettömyys junamatkan aikana

Esteetön matkustus reitillä Kotka-Kouvola

Palvelupilotointi

Pilotoimme taksipalvelua reitillä Kotka-Kouvola korvataksemme esteelliset junavuoromme pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuville asiakkaillemme.

Yhteinen matkamme kulkee seuraavasti:

  • Soita esteettömän matkustuksen palvelunumeroon 0800 188822 viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua varataksesi matkasi
  • Myymme sinulle junalipun ja teemme taksitilauksen ilman lisäkustannuksia
  • Taksinkuljettaja tarkistaa matkustusoikeutesi
  • Kuljetamme sinut mukavasti asemalta asemalle

Saattaja­lippu

Liikkumis- tai toimimisesteisen matkustajan saattajalla on oikeus maksuttomaan matkaan kauko- ja lähiliikenteessä, myös yöjunien makuupaikalla.

Saattajalippu-sivulle

Liikenne­tilanne

Voit tarkistaa junaliikenteen mahdolliset poikkeustilanteet Liikennetilanne-sivulta sekä junien reaaliaikaiset kulkutiedot Junat kartalla -palvelusta.

Liikennetilanne

Asiakas­palvelu

Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa junamatkustamiseen liittyvissä asioissa. Arkisin tarjoamme myös viittomakielistä asiakaspalvelua.

Asiakas­palvelu

Junaan opaskoiran kanssa

  • Opas-, avustaja- ja kuulokoirat saavat matkustaa millä tahansa matkustajaosastolla veloituksetta ja käydä myös ravintolavaunussa.
  • Opas-, avustaja- ja kuulokoirat eivät tarvitse lippua junaan.
  • Jos liikut pyörätuolilla, niin kaukojunissa lemmikkisi matkustaa kanssasi pyörätuolipaikalla.

Lue lisää lemmikin kanssa matkustamisesta

Junien palvelut eri vammais­ryhmille

Näkövammaiset

  • Kaukojunien istuinten paikkanumerot on merkitty pistekirjoituksella.
  • Avustajakoiran kanssa suosittelemme matkustamaan palveluvaunussa.
  • Junien sisustuksessa on käytetty huomiovärejä.
  • Suurimmassa osassa junia on esteetön wc, jossa henkilökunnan kutsunappi.
  • Junien kulkuväylillä ja esteettömässä wc:ssä on tukikaiteita ja -kahvoja.
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.
  • Helsingin aseman avustamispisteen löydät äänimajakan avulla.
  • Junissa ja asemilla on kuulutukset.

Liikkumisesteiset

  • Useimpien junien sisäänkäynneissä on matalat lattiat, ramppi, luiska tai pyörätuolinostin.
  • Suurimmassa osassa junia on esteetön wc, jossa henkilökunnan kutsunappi.
  • Osassa IC-junien ja kaikkien Pendolino-junien pyörätuolipaikoilla on henkilökunnan kutsunapit.
  • Yöjunien makuuvaunuissa on esteettömiä makuuhyttejä, joissa on henkilökunnan kutsunappi.
  • Avustajakoiran kanssa suosittelemme matkustamaan palveluvaunussa.
  • Lemmikkieläimen kanssa voi matkustaa myös pyörätuolipaikoilla. Lemmikistä pitää silloin maksaa normaali kaukoliikenteen lemmikkimaksu. Opas-, avustaja- tai kuulokoira saa matkustaa kanssasi junassa ilman erillistä lemmikkimaksua.
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä .
  • Pyörätuolipaikalla istutaan omassa pyörätuolissa. Jos haluat istua matkan junan istuimella, varaathan itsellesi myös Eko-luokan istumapaikan.
  • Junissa ja asemilla on kuulutukset.
  • Jos sinulla on kaukoliikenteen kausilippu, suosittelemme sinua soittamaan asiakastukinumeroomme ja varaamaan pyörätuolipaikan ennakkoon. Pyörätuolipaikkoja on junissa rajoitettu määrä.
  • Tampereen ja Nokian välisellä M-lähijunareitillä kalustomme ei valitettavasti ole esteetöntä. Pyörätuolilla liikkuva asiakas voi matkustaa tällä reitillä kaukoliikenteen junassa lähiliikenteen lipun hinnalla. Lippu täytyy ostaa ennakkoon ja sen voi tehdä soittamalla asiaspalveluumme.

Kuulorajoitteiset

  • Intercity-junan palveluvaunun alakerrassa on induktio- eli T-silmukka.
  • Kuulokoiran kanssa suosittelemme matkustamaan palveluvaunussa.
  • Asemilla ja junissa on visuaalista informaatiota.
  • Matkan aikainen kulkutieto näkyy junien näytöissä.
  • Asemilla on digitaalisia opastenäyttöjä .
  • Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.

Mitä jos juna on korvattu bussilla?

Matkatavarat ja lemmikit junia korvaavissa busseissa

  • Junia korvaavissa busseissa on rajalliset tilat matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • Bussien turvavyöt eivät välttämättä sovellu turvaistuinten ja -kaukaloiden kiinnittämiseen.
  • Lemmikit saavat matkustaa omistajansa kanssa korvaavissa busseissa.
  • Opas-, avustaja- ja kuulokoirat saavat matkustaa veloituksetta.

Matkatavarat junassa

Esteettömän matkustajan palvelut poikkeustilanteissa

  • Ratatöiden takia joudumme välillä korvaamaan junia linja-autoilla, joissa ei ole esteettömän matkustuksen palveluita.
  • Järjestämme sinulle invataksikuljetuksen seuraavanlaisissa tilanteissa:

    • Jos liikut pyörätuolilla ja kaikki matkustuspäiväsi junat on korvattu linja-autoilla.
    • Jos bussikorvaus on yllättävä ja vuorolle on ollut mahdollista ostaa pyörätuolipaikka.
    • Jos olet jo ostanut junalipun pyörätuolipaikalle, mutta junassa ei ole palveluvaunua.
    • Jos junaan tulee vika kesken matkan ja korvaava juna ei ole esteetön.
    • Jos junan esteetön wc menee rikki.

Lue lisää esteettömyydestä