Hyppää sisältöön
Käytössäsi on vanhentunut selain
Suosittelemme käyttämään Firefoxin, Chromen, Safarin, Edgen tai Operan uusimpia versioita.

Asiakas­palvelu

Tarvitsetko apua tai lisätietoa? Eikö kaikki sujunut suunnitelmien mukaan? Anna meidän auttaa.

Kuinka voimme auttaa?

Junalippujen ostopaikat

Voit ostaa kauko- ja lähiliikenteen junalippuja:

  • vr.fi:stä
  • VR Matkalla -sovelluksesta
  • Asemien lipunmyynneistä
  • Lippuautomaateista
  • Puhelimitse asiakaspalvelustamme
  • R-kioskeilta

Ostopaikoissa voi olla lippukohtaisia eroja. Tarkista lippukohtaiset ostopaikat.

Alennusta junalipuista

Lapset, opiskelijat, eläkeläiset ja seniorit sekä asevelvolliset saavat junalipuista alennusta.

Lue lisätietoa alennuksista.

Eikö junalippu tullut perille?

Jos olet ostanut junalipun, mutta sitä ei toimitettu, ostos epäonnistui tai haluat, että ostamasi lippu toimitetaan sinulle uudestaan, ota yhteyttä asiakastukeemme: 0800 166 888

Mietitkö, millainen lippu sopisi sinulle?

Tutustu lippuihin
Kaukoliikenteen kertalippu & sarjalippu
  • Voit muuttaa kaukoliikenteen kertalipun tai sarjalipulla varatun yksittäisen matkan lähtöpäivää ja -aikaa tai istumapaikkaa ennen junan lähtöä.
  • Voit tehdä muutoksen lippuusi aseman lipunmyynnissä tai soittaa asiakastukeemme: 0800 166 888 (maksuton numero)
  • Sarjalipulta varatun matkan voit peruuttaa myös kirjautumalla omalle tilillesi vr.fi:ssä tai VR Matkalla -sovelluksessa. Peruutus on maksuton ja sen voi tehdä vielä 30 min ennen junan aikataulunmukaista lähtöaikaa.
  • Jos matkaan sisältyy junan vaihto, muutokset tulee tehdä ennen koko matkan alkua. Huomaathan, että lippuun merkittyä matkareittiä tai matkustussuuntaa ei voi muuttaa.
  • Muutosmaksu on 5eur/lippu. Lipunmyynnissä tehdystä muutoksesta peritään vielä palvelumaksu 1 € / muutos.
  • Jos vaihdat lipun kalliimpaan junavuoroon tai matkustusluokkaan, hinnan erotus peritään muutoksen yhteydessä. Erotusta halvempaan lippuun ei hyvitetä.
  • Kun ostat lippusi VR Matkalla -sovelluksesta, voit vaihtaa istumapaikkaa, korottaa varaamasi paikan luokkaa tai lisätä matkalle matkustajia sovelluksen Lippusi-osoissa.

Lue lisää korona-ajan muutossäännöistä ja turvallisuudesta.

Autojuna-paketti
  • Voit muuttaa autojuna-pakettia tai peruuttaa sen aseman lipunmyynnissä tai puhelimitse asiakastuessa.
  • Muutokset ja peruutukset on tehtävä viimeistään 7 vuorokautta ennen junan lähtöä.
  • Muutos- ja peruutusmaksu on 10 % maksetun lipun hinnasta.
Kausilippu

Kausilippua ei voi muuttaa eikä peruuttaa.

Peruutusturva kaukoliikenteen junalippuihin

Voit perua lippusi ennen junan lähtöä, ja saat lipustasi rahat takaisin, jos olet ostanut lipun oston yhteydessä peruutusturvan. Tutustu peruutusturvaan.

Lähiliikenteen junaliput

VR:n lähiliikenteen lippuja ei voi muuttaa eikä peruuttaa.

Huom. Jos olet ostanut lippusi jälleenmyyjän kautta, olethan yhteydessä suoraan heihin muutoksien ja peruutusten suhteen.

Lue lisää

Helpoiten käytät sarjalippuja VR Matkalla -sovelluksessa.

Kaukoliikenteen sarjalippu

Muista varata matka kaukoliikenteen sarjalipulta ennen junan aikataulunmukaista lähtöä.

  • Sarjalipun matkan varaus toimii kuten paikanvaraus.
  • Matkaa varatessasi tarvitset sarjalipun tilausnumeron tai VR Matkalla -sovelluksen.
  • Voit varata sarjalipulta matkan myös VR:n asiakaspalvelun maksuttomasta numerosta 0800 133 300. Lähetämme matkalipun sähköpostiin tai tekstiviestinä, lipun voit noutaa myös VR:n palveluasemilta.
  • Kun olet varannut sarjalipulta matkan, saat matkalipun, joka pitää näyttää lipuntarkastuksen yhteydessä.
  • Jos et ole varannut matkaasi sarjalipulla ennen junaan siirtymistä, on sinun ostettava uusi lippu konduktööriltä.
  • Loppuunmyytyyn junaan ei voi varata sarjalipulta matkaa.
  • Sarjalippua ei voi käyttää juna + bussi -yhteydellä.

Huomaathan, että et voi varata etkä noutaa kaukoliikenteen sarjalipun matkoja R-kioskilla, Matkahuollossa ja sen asiamiespisteissä tai matkatoimistoissa.

VR:n lähiliikenteen sarjalippu

Muista ottaa matka käyttöön ennen junaan siirtymistä.

  • Sarjalipulta varattu matka on voimassa 2 tuntia.
  • Paperinen sarjalippu pitää leimata junan eteisessä sijaitsevassa oranssissa leimauslaitteessa, kun siirryt junaan.

Voit hakea korvausta seuraavissa tapauksissa:

  • Kaukojunamatkasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia.
  • Sinulla on lähiliikenteen kausilippu ja lähijunat ovat myöhästyneet merkittävästi.
  • Myöhästyminen aiheutti sinulle ylimääräisiä kuluja.
  • Junamatkasi Suomen ja Venäjän välillä myöhästyi vähintään 60 minuuttia.
  • Junamatkasi aikana sinulle tai matkatavarallesi aiheutui vahinkoa.

Lue lisää

Esteetön junamatkustaminen -sivulta löydät tietoa mm. rautatieasemien avustamispalveluista, apuvälineiden kuljettamisesta junissa, junien esteettömyydestä ja junaliikenteen poikkeustilanteissa toimimisesta.

Saat aina apua myös soittamalla asiakastukeemme: 0800 166 888. Numero on maksuton.

Esteetön junamatkustaminen

Juniin ja asemille unohtuneista löytötavaroista huolehtii Suomen Löytötavarapalvelu: 0600 41 006 (voit tarkistaa puhelun hinnan löytötavarapalvelun sivuilta).

Turvallisuutesi on meille tärkeää

Olemme koonneet vinkkilistan mahdollisimman turvalliseen junamatkustamiseen. Täältä löydät ajankohtaisimmat tiedot poikkeusajan junamatkustamisesta sekä usein kysytyt kysymykset.

Lisätietoa turvallisuudesta

Soittamalla tai somessa!

Ota meihin yhteyttä

Henkilökuntamme on aina apunasi junissa ja asemilla. Jos tarvitset apua ja neuvoja jo ennen matkaa, ota meihin yhteyttä.

Osta ja varaa lippuja

VR:n asiakaspalvelu

Asiakaspalvelusta voit ostaa lippuja ja tiedustella aikatauluja ja hintoja.

  • Puh. 0600 41 900
  • Palvelemme ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22
  • Hinta 1,99 € / vastattu puhelu + pvm
  • Ulkomailta soittaessa: +358 923 192 902

Tiedustelu ja apu

VR:n asiakastuki

Asiakastuessa voit muuttaa ja peruuttaa lippuja, saat tietoa junien kulusta häiriötilanteissa ja lisätietoa vammais- ja avustuspalveluasioihin sekä apua itsepalvelukanavien käyttöön.

  • Puh. 0800 166 888
  • Palvelemme ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22
  • Numero on maksuton
  • Ulkomailta soittaessa: +358 923 192 902

Palvelut ryhmille

VR:n ryhmämyynti

Ota yhteys ryhmämyyntiin, kun suunnittelet matkaa yli 9 hengen seurueelle.

  • Puh. 0600 19009
  • Palvelemme arkisin klo 9–16
  • Hinta 1,99 € / vastattu puhelu + pvm

Tarvitsetko apua asemalla liikkumiseen tai junaan nousemiseen?

Avustamispalvelua voivat saada esimerkiksi iäkkäät, pyörätuolilla liikkuvat ja näkö- tai kuulovammaiset matkustajat. Palvelu on maksuton. Voit tilata palvelun asiakastuestamme: 0800 166 888

Tarvitsetko apua viittomakielellä?

Saat palvelua viittomakielellä soittamalla meille Chabla-sovelluksen kautta. Chabla-numeromme on 0800 180 055 (pvm/mpm). Palvelemme arkisin klo 8–16. Palvelu toimii suomeksi ja suomalaisella viittomakielellä.

Tutustu Chablaan

Anna meille palautetta!

Mielipiteesi on meille tärkeä. Kerro, miten voimme tehdä junamatkastasi entistäkin sujuvamman. Näin autat meitä kehittämään toimintaamme ja parantamaan palveluitamme.

Käsittelemme kaikki saamamme palautteet ja vastaamme sinulle, jos pyydät vastauksen yhteydenottoosi.
Anna palautetta

Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa

Autamme somessa yleisissä junamatkustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Valitse suosikkikanavasi ja ota yhteyttä!

Facebookissa VR matkalla

Asiakaspalvelumme auttaa sinua junamatkoihin liittyvissä kysymyksissä:

  • maanantaista perjantaihin klo 7–21
  • lauantaisin klo 9:30–18
  • sunnuntaisin ja arkipyhinä klo 9:30–18

Jos asiasi koskee olemassa olevaa lipputilausta tai vaatii tarkempia henkilötietoja, otathan yhteyttä yksityisviestillä.

Seuraa Facebookissa

Twitterissä @vrmatkalla

Asiakaspalvelumme on apunasi Twitterissä:

  • maanantaista perjantaihin klo 7–21
  • lauantaisin klo 9:30–18
  • sunnuntaisin ja arkipyhinä klo 9:30–18

Huomaathan, että hoidamme olemassa oleviin tilauksiin liittyviä tai henkilötietoja vaativia asioita vain yksityisviestillä.

Seuraa Twitterissä