Till­gängligt tåg­resande

Tjänster för tillgängligt resande

På den här sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.

Vår kundtjänst för tillgängligt resande och stationernas assistansservice hjälper dig i frågor som gäller tjänster för ett tillgängligt resande. Samtal är kostnadsfritt.

Vart ska du resa?

Lägg till

Planering av en tillgänglig tågresa

VR servicecenter och biljettautomater på stationerna

Behöver du hjälp med att röra dig på stationen?

Du kan beställa ramptjänst till Z- och R-tågens stationer.

Exakta uppgifter om olika tågtyper

Tågens tillgänglighetsuppgifter

Tågens tillgänglighet varierar. Många tåg är tillgängliga för bl.a. rullstol och rollator. Bekanta dig med våra olika tågtyper, deras tjänster och mått.

Bekanta dig med tågen

Tillgänglighet under tågresan

Tillgänglig sovkupé

Nödvändig information för personer som använder förflyttningshjälpmedel

Tillgängliga resor mellan Kotka och Kouvola

Servicepilotprojekt

Vi inför på prov en taxitjänst mellan Kotka och Kouvola för att ersätta våra icke tillgängliga tågturer för våra kunder med synnedsättning och som rör sig med rullstol eller rullator. Du kan använda tjänsten om du har permanent nedsatt rörlighet som försvårar ditt resande på de av våra turer som inte är tillgängliga.

Vår gemensamma resa går enligt följande:

  • För att boka din resa, ring servicenumret för tillgängliga resor 0800 188822 senast 24 timmar innan resan
  • Vi säljer en tågbiljett till dig och gör en taxibeställning utan extra kostnader
  • Taxichauffören kontrollerar din rätt att resa
  • Vi transporterar dig bekvämt från station till station

Tillgänglig till Åbo hamn

Letar du efter en tillgänglig resa från Helsingfors till Åbo hamn? Boka en rullstolsplats till Kuppis och kontakta numret för tillgängligt resande eller chatten för att boka en tillgänglig buss från Kupittaa till Åbo hamn.

Assistentbiljett

Assistenten till en passagerare med rörelse- eller funktionshinder har rätt till en avgiftsfri resa inom fjärr- och närtrafiken, även på nattågens sovplatser.

Saattajalippu-sivulle

Trafikläge

Du kan kontrollera tågtrafikens eventuella avvikelser på sidan Trafikläge samt tågens framfart i realtid i tjänsten Tågen på kartan.

Liikennetilanne

Kundservice

Vår kundservice hjälper dig i alla frågor som gäller tågresande. På vardagar erbjuder vi också kundservice på teckenspråk.

Kundservice

På tåget med ledarhund

  • Ledar-, assistans- och signalhundar får resa på vilken passageraravdelning som helst, även i restaurangvagnen.
  • Ledar-, assistans- och signalhundar behöver ingen biljett till tåget.
  • När du rör dig med rullstol i fjärrtåg reser ditt sällskapsdjur med dig på rullstolsplatsen.
  • Läs mer om att resa med sällskapsdjur

Tågens tjänster för olika typer av handikapp

Synskadade

  • Platsnumren på fjärrtågens säten är märkta med punktskrift.
  • Om du reser med en assistanshund rekommenderar vi att du reser i servicevagnen.
  • Varselfärger har använts i tågens inredning. 
  • De flesta tågen har en tillgänglig toalett.
  • Tågens gångar och tillgängliga toalett har ledstänger och stödhandtag. 
  • På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder. 
  • Assistanspunkten på Helsingfors station hittar du med hjälp av en ledfyr. 
  • Utrop på tågen och stationerna. 

Funktionshindrade

  • Ingångarna till de flesta tågen har låga golv, en ramp, skena eller rullstolshiss. 
  • De flesta tågen har en tillgänglig toalett.
  • En del InterCity-tåg och alla Pendolino-tåg har en nödsamtalsenhet vid rullstolsplatserna.
  • I nattågens sovvagnar finns tillgängliga sovkupéer, som har en nödsamtalsenhet med vilken man kan kalla på personal.
  • Om man reser med en assistanshund rekommenderar vi att man använder servicevagnen. 
  • Man kan även resa med sällskapsdjur på rullstolsplatserna. Då måste man betala den normala avgiften för sällskapsdjuret. En ledar-, assistans- eller signalhund får resa tillsammans med dig på tåget utan separat avgift för sällskapsdjur.
  • På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder.
  • På rullstolsplatsen sitter man i sin egen rullstol. Om du vill sitta i ett tågsäte, vänligen reservera dig en sittplats i Eko-klass.
  • Utrop på tågen och stationerna.
  • Om du sitter i rullstol och har en periodbiljett för fjärrtrafiken, rekommenderar vi att du ringer vårt kundsupportnummer och reserverar en rullstolsplats för den önskade tågturen i förväg. Det finns ett begränsat antal rullstolsplatser på tågen.
  • Tyvärr är M-tågen mellan Tammerfors och Nokia inte tillgängliga. Passagerare som reser med rullstol kan resa på den här rutten i fjärrtåg för samma pris som i närtåg. Biljetten bör köpas på förhand och den kan köpas via vår kundservicenummer.

Hörselskadade

  • I Intercity-tågens servicevagns nedre våningen finns en induktionsslinga, dvs. T-slinga.
  • Om man reser med en signalhund rekommenderar vi att man använder servicevagnen.
  • På stationerna och i tågen finns visuell information. 
  • Resans framfart syns på skärmar i tågen.
  • På stationerna finns digital skyltning.
  • På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder. 

Beställa restaurangvagnens läckerheter till din egen plats

Beställ från appen VR Matkalla

Du kan beställa restaurangvagnens måltider med drycker till din egen sittplats. Börja din beställning från appens hemsida och välj bland ett urval av restaurangbilens mest populära rätter.

Läs mer om beställningen

Vad ska jag göra om tåget har ersatts med buss?

Bagage och sällskapsdjur i bussar som ersätter tåg

  • I de ersättande bussarna finns begränsat utrymme för transport av bagage. Tyvärr är det inte möjligt att ta med en cykel på ersättande bussar.
  • Säkerhetsbältena i bussarna passar nödvändigtvis inte för fastsättning av bilbarnstolar och babystolar.
  • Sällskapsdjur reser i bussarna med ägaren.
  • Ledar-, assistans- och signalhundar får resa kostnadsfritt.
Bagage på tåget

Tjänster för personer med funktionsnedsättning vid avvikande situationer

  • På grund av banarbete måste vi ibland ersätta tågen med bussar som är inte tillgängliga.
  • Om du använder rullstol ordnar vi invataxi åt dig i följande situationer:

    • Om bussersättningen är överraskande och det har varit möjligt att köpa en rullstolsplats för turen.
    • Om du redan har köpt en tågbiljett till rullstolsplatsen, men tåget inte har någon servicevagn.
    • Om tåget får ett fel under resan och det ersättande tåget inte är tillgängligt. 
    • Om tågets tillgängliga toalett går sönder.
Läs mer