Tillgängligt tågresande
Tjänster för tillgängligt resande
På den här sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.
Så här bokar du en tillgänglig tågresa
Köp din resa
Förköp din resa på vr.fi, i VR Matkalla-appen eller per telefon från vår kundtjänst. Lägg vid behov till rullstol och assistentbiljett i bokningen. En ledar-, assistans- eller signalhund reser med dig avgiftsfritt och behöver ingen egen biljett.
Beställ assistans- eller rampservice vid behov
Om du behöver hjälp med att ta dig runt på stationen kan du boka gratis assistansservice. Beställ tjänsten via vårt servicenummer för tillgängligt resande senast 24 timmar före tågets avgång. Om du reser med rullstol på närtrafikens R- eller Z-tåg kan du boka rampservice till stationen.
Bekanta dig med tågets tjänster och mått
Du behöver inte vara spänd inför tågresan. Längst ner på den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att ringa oss. Vi hjälper dig gärna!
Vart ska du resa?
Planering av en tillgänglig tågresa
Biljettautomater
Biljettautomater finns på de flesta järnvägsstationer. Från automaten kan du köpa de vanligaste tågbiljetterna samt assistentbiljett.
Biljettautomatens skärm, betalterminal och biljettskrivare är på 80–120 centimeters höjd. I skärmens nedre kant finns en knapp där du kan flytta skärmvyn längre ner.
Speciellt synskadade har beaktats i planeringen av biljettautomatens skärm, teckenstorleken och skärmens kontraster. Automaten ger ifrån sig ljudsignaler när valen på skärmen har lyckats.
Biljettförsäljningskontor
Följande stationer har biljettförsäljningskontor:
Majoriteten av stationerna har ingen personal och biljettförsäljningskontorets öppettider är begränsade.
Att röra sig på plattformen
- De flesta järnvägsstationer är i huvudsak tillgängliga. Du kan läsa mer om stationen på vår sida Järnvägsstationer och rutter.
- En del stationer har hissar för att underlätta förflyttning.
- På plattformens digitala skyltning kan du kontrollera var vagnen ligger och förflytta dig till rätt sektor på plattformen.
- I allmänhet finns en varningslinje parallellt med banan på stationernas plattformsområde. För att garantera säkerheten ska linjen passeras först när tåget har stannat på plattformen.
- Observera att ansvaret för en funktionshindrad passagerares påstigning och avstigning alltid ligger hos passageraren själv eller hans eller hennes egen assistent.
- Det är aldrig tillåtet att köra bil på plattformen.
Påstigning och avstigning
InterCity-tåg
- Du känner igen tågets servicevagn på rullstolssymbolen på vagnens dörr och vägg.
- InterCity-tågets servicevagn är tillgänglig via rullstolsskenan när stationen har en hög plattform. Då är ingången till tåget och plattformen på samma nivå.
- InterCity-tågets konduktör hjälper när stationen har låga plattformar och en rullstolsramp behövs för att förflytta sig.
Pendolinotåg
- Pendolino har alltid trappor.
- Till Pendolinos servicevagn kommer du med hjälp av en rullstolshiss. Observera att rullstolshissens viktgräns är 250 kg inklusive passagerare.
- Av säkerhetsskäl kan endast passageraren i rullstolen lyftas med hissen. I Pendolino-tågen finns rullstol för att hjälpa passagerare med nedsatt rörlighet.
- Elmoped ryms inte i Pendolino.
- Tågets konduktör ansvarar alltid för användningen av rullstolsrampen och -hissen.
- Av säkerhetsskäl kan VR:s personal eller den beställda assistenten inte lyfta en kund i eller från en rullstol.
Rälsbussar
- När du reser i rullstol med rälsbuss (Dm12) har du endast tillgång till rullstolsplatserna i tågets första enhet. Du kan redan på plattformen placera dig vid tågets främre del, så att tågpersonalen lättare kan se dig och hjälpa dig ombord på tåget.
- Vänligen notera emellertid att viktgränsen för rullstolslyftanordningen i rälsbussar är 250 kg inklusive passageraren.
Assistansservice är tillgängligt för till exempel äldre personer och rullstolsburna personer eller syn- eller hörselskadade personer. Även handikappade personer samt personer med exempelvis autismspektrumstörning eller personer med en minnessjukdom kan få hjälp. Assistansservicen är avgiftsfri.
Var realistisk när det gäller ditt eget behov av hjälp om du inte på egen hand kan stiga på eller av tåget. På stationerna finns inga tillgängliga hjälpmedel, med undantag för Helsingfors centralstation, Tammerfors och Kuopio stationer, där det finns en rullstol.
Du kan beställa assistansservice på följande stationer för fjärr-, när- och regionaltåg:
Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Träskända, Kervo, Kyrkslätt, Lahtis, Alberga, Böle, Riihimäki och Dickursby.
Dessutom kan du beställa assistansservice på följande stationer när du reser med fjärrtåg:
Tavastehus, Idensalmi, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Karis, Kemi, Kemijärvi, Karleby, Kolari, Kouvola, Kuopio, Kuppis, Villmanstrand, S:t Michel, Uleåborg, Pieksämäki, Björneborg, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tammerfors, Åbo, Vasa och Ylivieska.
Så här beställer du assistansservice
- Ring VR:s kundsupport för tillgängligt resande tfn 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer) eller besök VR servicecenter på en järnvägsstation.
- Assistansservice ska bokas senast 24 timmar före tågets avgång.
- När din bokning är i ordning får du en bekräftelse per sms ungefär 1–2 timmar efter att du gjort bokningen.
Nämn detta i samband med bokningen
- Resdag
- Resrutt
- Tågens nummer och avgångstider
- Vagn- och platsnummer
- Hurudan hjälp du behöver
- Har du med dig förflyttningshjälpmedel, tex. rullstol, rollator
- Övrig bagage
- Dina kontaktuppgifter
Då här fungerar servicen
- Anländ till mötesplatsen på stationen senast 20 minuter före tågets avgång. Du känner igen mötesplatsen på stationen från bilden invid.
- Din assistent är ordningsvakt eller taxichaufför. Du känner igen assistenten på den gula reflexvästen.
- Observera att av säkerhetsskäl kan assistenten inte lyfta kunden i eller från en rullstol.
- Om du inte hittar assistenten som du har beställt på stationen, ring vår kundsupport tillgängligt resande (0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer)).
Assistans för att stiga på tåget
- Assistenten ledsagar dig ända till sittplatsen när din resa börjar på tågets avgångsstation.
- Assistenten ledsagar dig till din vagn när din resa börjar på tågets mellanstation.
Assistans vid byte av tåg
- Assistenten hämtar dig enligt överenskommelse antingen från din plats eller framtill i vagnen.
- Assistenten ledsagar dig till den rätta vagnen på mellanstationen och till din plats på avgångsstationen.
Assistans för att stiga av tåget
- Assistenten hämtar dig från din sittplats på tågets ändstation.
- Assistenten hämtar dig intill vagnen på tågets mellanstation.
- På stationen ledsagas du till assistanspunkten eller till en anslutning i närheten av stationen, såsom en taxistation eller busshållplats.
Ändringar i resplanen?
Om dina planer ändras eller din resa avbokas, meddela detta genom att ringa kundsupport för tillgängligt resande 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer) eller genom att besöka VR servicecenter. Meddela om ändringen så fort som möjligt, gärna senast 12 timmar före resan.
Alla Z- och R-tåg har inte konduktör. Om du använder rullstol kan du beställa ramptjänst till Z- och R-tågens stationer:
Ainola, Haarajoki, Helsingfors, Henna, Hyvinge, Tavastehus, Iittala, Jokela, Träskända, Kervo, Lahtis, Lempäälä, Mäntsälä, Riihimäki, Parola, Böle, Ryttylä, Saunakallio, Tammerfors, Dickursby, Toijala, Turenki, Viiala
Konduktören eller tågets förare hjälper dig att stiga på eller av tåget genom att placera rullstolsrampen mellan plattformen och tåget. Din assistent kan också vara tågets förare, vänta alltså på assistans på plattformen i närheten av tågets front.
Ramptjänsten är avsedd för personer som rör sig med rullstol och som vill ha hjälp med att stiga på eller av tåget. Vi rekommenderar att du alltid beställer ramptjänsten när du vill säkerställa att du kan smidigt röra dig i Sm4-tågtrafiken mellan Helsingfors och Lahtis samt Helsingfors och Tammerfors (R- och Z-tågen). Beroende på rullstolens modell är springan mellan tåget och plattformen i vissa fall för bred för att det ska vara möjligt att smidigt ta sig över den utan ramp.
Beställ service per telefon eller e-post
- Beställ assistans genom att ringa VR:s kundsupport för tillgängligt resande 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer) eller via e-post på adressen ramppipalvelu@vr.fi
- Du kan beställa tjänsten tidigast 36 timmar och senast 2 timmar före resan.
- Tjänsten är avgiftsfri.
-
Om dina planer ändras eller din resa avbokas, meddela detta genom att ringa vår kundsupport så fort som möjligt.
Kom ihåg att ange följande i din beställning
- Namn
- Telefonnummer
- Resdag
- Avgångstid
- Avgångsstation
- Destination
- Din förmåga att röra dig utan hjälpmedel
Exakta uppgifter om olika tågtyper
Tågens tillgänglighetsuppgifter
Tågens tillgänglighet varierar. Många tåg är tillgängliga för bl.a. rullstol och rollator. Bekanta dig med våra olika tågtyper, deras tjänster och mått.
Bekanta dig med tågenTillgänglighet under tågresan
Ibland är vi tvungna att ersätta tåg med bussar som inte har tjänster för tillgängligt resande.
Om du använder rullstol ordnar vi invataxi åt dig i följande situationer:
- Om bussersättningen är överraskande och det har varit möjligt att köpa en rullstolsplats för turen.
- Om du redan har köpt en tågbiljett till rullstolsplatsen, men tåget inte har någon servicevagn.
- Om tåget får ett fel under resan och det ersättande tåget inte är tillgängligt.
- Om tågets tillgängliga toalett går sönder.
Har du några frågor som vi inte lyckades besvara? Kontakta oss per telefon (0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer)).
En ledar-, assistans- eller signalhund reser alltid kostnadsfritt med dig. Vi välkomnar även valpar som fortfarande tränas. Även de reser gratis på våra tåg.
Du kan resa med en ledar-, assistans- och signalhund på valfri sittplats i både när- och fjärrtrafiken.
Ledar-, assistans- eller signalhund på nattåg
En ledar-, assistans- eller signalhund reser med dig kostnadsfritt i nattågets sovkupé, även i en tillgänglig sovkupé.
Förflyttningshjälpmedel
Vi transporterar hjälpmedel kostnadsfritt på tåget. På tåget kan du ta med förflyttningshjälpmedel såsom:
- Traditionell rullstol
- Elrullstol
- Rollator
- Elmoped
- Elmoped ryms dock inte i Pendolino
Maximimått för rullstol:
- Bredd 800 mm
- Längd 1 250 mm
- Höjd 1 375 mm
- Vändcirkel 1 500 mm
De listade hjälpmedlen kan du ha med i InterCity-tågets servicevagn samt nattågets tillgängliga sovkupé. På InterCity-tåg är servicevagnens nummer 4. Tyvärr har Pendolino-tågets servicevagn plats för två rullstolar men inte för andra hjälpmedel. Läs mer om InterCitys servicevagn, Öppnas i en ny flik och nattågets tillgängliga sovkupé, Öppnas i en ny flik.
Funderar du ännu på något? Ring vårt avgiftsfria servicenummer för tillgängligt resande så hjälper vi dig (tfn 0800 188 822).
Övriga hjälpmedel
Övriga hjälpmedel för passagerare med funktionsnedsättning, förutom de som behövs för att röra sig, transporteras i regel kostnadsfritt på tåget. De måste rymmas i transportutrymmena för resegods. Kontakta vår kundservice, om du vill försäkra dig om att ett stort hjälpmedel, t.ex. en duschstol, ryms i transportutrymmet. Köp en egen plats för ditt hjälpmedel, om du vill försäkra dig om transporten. På dagtåg kan du köpa vagnens andra rullstolsplats. På nattåg rekommenderar vi att du placerar hjälpmedlet i den avgiftsbelagda bagageförvaringen. Ett hjälpmedel kan transporteras på rullstolsplats, då det ryms där på ett säkert sätt och inte stjäl plats av den andra rullstolsplatsen.
Försäkra alltid på förhand att ditt förflyttningshjälpmedel ryms på tåget.
En eldriven rullstol eller elmoped kan tyvärr inte laddas ombord på tåget.
En respirator och CPAP-apparat ska alltid vara ansluten till ström via ett batteri, eftersom strömtillförseln i eluttagen inte är oavbruten.
De tillgängliga sovkupéerna lämpar sig för 1–2 personer och finns genast vid ytterdörren. En tillgänglig sovkupé erbjuder ett bekvämt sätt att resa, och i kupén finns två sängar.
- I kupén finns SOS-knapp, stödhandtag, fästpunkt för rullstol, eluttag och en automatisk kupédörr (93,8 cm bred).
- Två sängar 200 x 75 cm under varandra med täcken, kuddar och lakan.
- Ansiktshandduk och tvättställ.
- Två eluttag och gratis wifi.
- I kupén kan man resa tillsammans med en personlig assistent och en ledar-, assistent- eller signalhund. Bekanta dig med assistentbiljett
- En tillgänglig toalett finns mittemot kupén.
- En respirator och CPAP-apparat ska alltid vara ansluten till ström via ett batteri, eftersom strömtillförseln i eluttagen inte är oavbruten.
- Förvaringsplats för bagage i kupén (maximimått för bagage till kupén 56 x 50 x 190 cm) och i tågets resgodsvagn. Konduktören hjälper dig lämna bagage där. Läs mer om bagage
- Luftkonditionering, temperaturreglering och mörkläggningsgardiner gör din resa trevlig.
- Sängspecifik kortnyckel, en av nycklarna finns färdigt i kupéns dörr.
- Kupéns storlek är 4 m².
- Tyvärr finns det ingen tillgänglig dusch på tåget.
- Obs! Ta med vatten, vattnet på tåget är inte drickbart och man bör inte heller borsta tänderna med det.
Resa på nattågets rullstolsplats
Du kan också välja rullstolsplats för din nattågsresa genom att välja den redan när du köper din resa.
Reser du med nattåg som inte har rullstolsplats? Vissa tågtjänster trafikeras med tåg som inte har rullstolsplatser och det enda tillgängliga sättet att resa är att boka den tillgängliga sovkupén. I det här fallet kan du köpa en tillgänlig sovkupé för priset av en rullstolsplats. Kontakta kundtjänst för tillgängligt resande (tfn 0800 188 822, samtalet är avgiftsfritt) så hjälper vi dig att boka din resa.
Rullstolsplatsen i restaurangvagnen på Pendolinotåg är tillgänglig från den intilliggande servicevagnen. Tågpersonalen hjälper till med serveringen, både i restaurangvagnen och på servicevagnens rullstolsplats.
Restaurangvagnen på InterCity-tåg är inte rullstolsanpassad, men produkter från restaurangvagnen kan avnjutas på rullstolsplatsen. Tågets konduktör hjälper gärna till med att köpa produkter i restaurangvagnen till en rullstolsplats eller en tillgänglig sovkupé på nattåget.
På rullstolsplatserna gäller utskänkningsrättigheten rullstolsburna passagerare och deras assistenter.
Pendolino-tåg
- Bredden på servicevagnens ytterdörr 78 cm
- Bredden på servicevagnens innerdörr 76 cm
- Rullstolshissens storlek 74 x 110 cm
- Rullstolshissens viktgräns 250 kg, inklusive passageraren
- Gångens bredd 61 cm
- Bredden på dörren till den tillgängliga toaletten 100 cm
- Rullstolsplatsen har en anropsknapp för personal och ett bord
InterCity-tågen
- Den tillgängliga ytterdörrens bredd 92 cm
- Bredden på servicevagnens innerdörr 89 cm
- Gångens bredd 59 cm
- Bredden på dörren till den tillgängliga toaletten 90 cm
- Rullstolsrampens viktgräns 250 kg, inklusive passageraren
Nattågets tillgängliga sovkupé
- Bredden på vagnens ytterdörr 80 cm
- Bredden på dörren till den tillgängliga kupén 93,8 cm
- Kupéns storlek 4 m2
- Säng 200 x 75 cm
- I kupén finns en förankringspunkt för rullstol och en anropsknapp för personal
Rälsbussar
- Ytterdörrens bredd 130 cm
- Rullstolshissens storlek 74 x 103 cm
- Rullstolshissens viktgräns 250 kg, inklusive passageraren
- Bredden på dörren till den tillgängliga toaletten 82 cm
Tillgängliga resor på rutterna Kotka-Kouvola och Idensalmi-Ylivieska
Information om tillgänglig taxitransport
Vi tillhandahåller taxitjänst på rutten Kotka–Kouvola för att ersätta våra icke tillgängliga tågturer för våra kunder med synnedsättning och som rör sig med rullstol eller rullator. Du kan använda tjänsten om du har permanent nedsatt rörlighet som försvårar ditt resande på de av våra turer som inte är hinderfria. Från och med 15.12 tar vi tjänsten i bruk också på rutten Idensalmi–Ylivieska.
Vår gemensamma resa går enligt följande:
- För att boka din resa, ring servicenumret för tillgängliga resor 0800 188822 senast 24 timmar innan resan
- Vi säljer en tågbiljett till dig och gör en taxibeställning utan extra kostnader
- Taxichauffören kontrollerar din rätt att resa
- Vi transporterar dig bekvämt från station till station
Tillgänglig till Åbo hamn
Letar du efter en tillgänglig resa från Helsingfors till Åbo hamn? Boka en rullstolsplats till Kuppis och kontakta numret för tillgängligt resande eller chatten för att boka en tillgänglig buss från Kupittaa till Åbo hamn.
Resande mellan Tammerfors och Nokia
Vår vagnpark på M-närtågsrutten mellan Tammerfors och Nokia är inte tillgänglig. Som kund som använder rullstol kan du resa med fjärrtåg till samma pris som en närtrafikbiljett. Köp biljett genom att ringa till vårt servicenummer.
Tågens tjänster för olika typer av handikapp
Synskadade
- Platsnumren på fjärrtågens säten är märkta med punktskrift.
- Om du reser med en assistanshund rekommenderar vi att du reser i servicevagnen.
- Varselfärger har använts i tågens inredning.
- De flesta tågen har en tillgänglig toalett.
- Tågens gångar och tillgängliga toalett har ledstänger och stödhandtag.
- På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder.
- Assistanspunkten på Helsingfors station hittar du med hjälp av en ledfyr.
- Utrop på tågen och stationerna.
Hörselskadade
- I Intercity-tågens servicevagns nedre våningen finns en induktionsslinga, dvs. T-slinga.
- Om man reser med en signalhund rekommenderar vi att man använder servicevagnen.
- På stationerna och i tågen finns visuell information.
- Resans framfart syns på skärmar i tågen.
- På stationerna finns digital skyltning.
- På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder.
Assistentbiljett
Assistenten till en passagerare med rörelse- eller funktionshinder har rätt till en avgiftsfri resa inom fjärr- och närtrafiken, även på nattågens sovplatser.
Saattajalippu-sivulleTrafikläge
Du kan kontrollera tågtrafikens eventuella avvikelser på sidan Trafikläge samt tågens framfart i realtid i tjänsten Tågen på kartan.
LiikennetilanneKundservice
Vår kundservice hjälper dig i alla frågor som gäller tågresande. På vardagar erbjuder vi också kundservice på teckenspråk. Gå till kundservice-sidan.
KundserviceSvar på de andra vanligaste frågorna
Vårt försäljningssystem placerar för närvarande assistenten på en slumpmässig plats utan att veta var den assisterades sittplats finns. Du kan dock ändra den föreslagna platsen redan vid bokningen.
Har du redan köpt biljett?
Om biljetten har köpts på vr.fi eller i VR Matkalla-appen kan du själv byta den personliga assistentens sittplats. Ändringen kostar ingenting och kan göras när du är inloggad. Har du däremot köpt resan i en R-kiosk kan du byta sittplats för din personliga assistent genom att ringa till servicenumret för tillgängligt resande (0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer)).
Vi arbetar för närvarande med att förbättra platsvalet i våra försäljningskanaler så att den personliga assistenten och den assisterade i fortsättningen automatiskt får intilliggande platser.
Javisst – restaurangvagnens produkter kan avnjutas även på rullstolsplatsen!
Du kan beställa produkterna till platsen via VR Matkalla-appen. Utbudet av produkter som kan beställas via appen är lite mindre än vanligt, men det är å andra sidan extremt enkelt att göra beställningen.
Konduktören hjälper dig gärna att beställa andra restaurangvagnsprodukter än de som visas i appen till din plats. Betalningen sker i samband med leveransen av produkterna med bank- eller kreditkort.
Kaikilla InterCity- ja Pendolino-junavuoroillamme on mukana konduktööri. Hänet tavoittaa konduktöörin työpisteeltä. Juttele tarvittaessa matkan aikana matalalla kynnyksellä konduktöörin kanssa ja kerro aistiyliherkkyydestäsi tai allergiastasi. Konduktöörimme auttavat sinua mieluusti.
InterCity-junissa pyörätuolipaikat ja lastenrattaiden kuljetustila löytyvät palveluvaunusta. Kyseisessä vaunussa on muita vaunuja leveämpi ovi, joka mahdollistaa esteettömän pääsyn junaan sekä rattailla että pyörätuolilla.
I telefontjänsten betalar man med kort.