Esteetön junamatkustaminen
Esteettömän junamatkustamisen palvelut
Tältä sivulta löydät tietoa VR:n esteettömyyspalveluista kuten rautatieasemien avustamispalveluista, apuvälineiden kuljettamisesta junissa, junien esteettömyydestä ja junaliikenteen poikkeustilanteissa toimimisesta.
Näin varaat esteettömän junamatkan
Osta matka
Osta matkasi ennakkoon vr.fi:stä, VR Matkalla -sovelluksesta tai puhelimitse asiakaspalvelustamme. Lisää tilaukselle tarvittaessa myös pyörätuoli ja saattajalippu. Opas-, avustaja- tai kuulokoira matkustaa mukanasi maksutta eikä sille tarvitse ostaa omaa lippua.
Tilaa tarvittaessa avustamis- tai ramppipalvelu
Jos kaipaat apua asemalla liikkumiseen, voit tilata maksuttoman avustamispalvelun. Tilaa palvelu esteettömän matkustamisen palvelunumerostamme viimeistään 24 tuntia ennen junan lähtöä. Jos matkustat pyörätuolilla lähiliikenteen R- tai Z-junalla, voit tilata asemalle ramppipalvelun.
Tutustu junan palveluihin ja mittoihin
Junamatkaa ei tarvitse jännittää. Olemme koonneet tämän sivun alareunaan vastauksia yleisimpiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Jos et löydä kysymykseesi vastausta, älä suotta epäröi soittaa meille. Autamme sinua mieluusti!
Minne olet matkalla?
Esteettömyys asemalla ja junaan noustessa
Lippuautomaatit
Lippuautomaatteja on useimmilla rautatieasemilla. Automaatista voit ostaa yleisimpiä junalippuja sekä saattajalipun.
Lippuautomaatin näyttö, maksupääte ja lipputulostin sijaitsevat 80-120 cm korkeudella. Näytön alareunassa on painike, jolla voit siirtää näytön näkymän alemmas.
Erityisesti heikkonäköiset on huomioitu lippuautomaatin näytön, fonttikoon ja näytön kontrastien suunnittelussa. Automaatti antaa äänimerkkejä, kun valinnat näytöllä onnistuvat.
VR:n palvelupisteet
Seuraavilla asemilla henkilökuntamme palvelee sinua lippuostoksilla:
Tarkista aukioloajat asemasivuilta. Muilla asemilla ei ole VR:n palvelupistettä.
Liikkuminen laiturilla
- Useimmat rautatieasemat ovat pääosin esteettömiä. Voit tutustua aseman tietoihin tarkemmin Rautatieasemat ja reitit -sivullamme.
- Osalla asemista on hissit helpottamassa siirtymisissä.
- Laiturin digitaalisesta opastenäytöistä voit tarkistaa vaunun sijainnin ja siirtyä laiturilla oikean sektorin kohdalle.
- Pääsääntöisesti asemien laiturialueella on radansuuntainen varoitusviiva. Turvallisuuden takaamiseksi viiva tulee ylittää vasta, kun juna on pysähtynyt laiturille.
- Huomaa, että vastuu vammaisen matkustajan junaan noususta ja junasta poistumisesta on
aina toimintarajoitteisella henkilöllä itsellään tai hänen avustajallaan.
- Autolla ajaminen laiturille on aina kielletty.
Junaan nousu ja junasta poistuminen
InterCity-juna
- Tunnistat junan palveluvaunun pyörätuolikuvakkeesta vaunun ovessa ja seinässä.
- InterCity-junan palveluvaunuun pääsee esteettömästi pyörätuoliluiskaa käyttämällä, kun asemalla on korkea laituri. Silloin junan sisäänkäynti ja laituri ovat samalla tasolla.
- InterCity-junan konduktööri auttaa, kun asemalla on matalat laiturit ja siirtymisissä tarvitaan pyörätuoliramppia.
Pendolino-juna
- Pendolinoon on aina portaat.
- Pendolinon palveluvaunuun pääset pyörätuolinostimen avulla. Huomioithan kuitenkin, että Pendolinon pyörätuolinostimen painoraja on 250 kg, mukaan lukien matkustaja.
- Pendolinon pyörätuolinostimella voi turvallisuussyistä nostaa vain pyörätuolissa istuvaa matkustajaa. Pendolinoissa on käytössä pyörätuoli, jolla voidaan avustaa liikuntarajoitteista matkustajaa.
- Invamopo ei mahdu Pendolinoon.
- Pyörätuolirampin ja -nostimen käytöstä vastaa aina junan konduktööri.
Kiskobussi
- Turvallisuussyistä VR:n henkilökunta tai tilattu avustaja ei voi nostaa asiakasta pyörätuoliin tai pyörätuolista.
- Matkustaessasi pyörätuolilla kiskobussilla (Dm12), vain junan ensimmäisen yksikön pyörätuolipaikat ovat käytössäsi. Voit laiturilla sijoittua jo valmiiksi junan etuosan kohdalle, jotta junahenkilökunta havaitsee sinut helpommin ja saat apua junaan nousussa.
- Huomioithan kuitenkin, että kiskobussin pyörätuolinostimen painoraja on 250 kg, mukaan lukien matkustaja.
Avustamispalvelu on tarkoitettu liikkumisen avustamiseen rautatieasemilla. Kaukojunissa avustavat konduktöörit. Avustamispalvelua voivat saada esimerkiksi iäkkäät matkustajat, pyörätuolia käyttävät henkilöt tai henkilöt, joilla on näkö- tai kuulovamma. Apua saavat myös vammaiset henkilöt sekä esimerkiksi autismin kirjon henkilöt tai henkilöt, joilla on muistisairaus.
Avustamispalvelu on maksuton.
Varaa avustamispalvelu rohkeasti, jos et pysty liikkumaan junaan tai junasta omin avuin. Asemilla ei ole käytössä apuvälineitä, lukuun ottamatta Helsingin päärautatieasemaa ja Tampereen sekä Kuopion rautatieasemaa, joissa on käytössä pyörätuoli.
Voit tilata avustamispalvelun seuraaville asemille noustessasi kauko-, lähi- ja taajamajuniin:
Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Lahti, Leppävaara, Pasila, Riihimäki ja Tikkurila.
Lisäksi voit tilata avustamispalvelun seuraaville asemille matkustaessasi kaukojunalla:
Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Karjaa, Kemi, Kemijärvi, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kuopio, Kupittaa, Lappeenranta Mikkeli, Oulu, Pieksämäki, Pori, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Ylivieska.
Näin tilaat avustamispalvelun
- Soita VR:n esteettömän matkustuksen palvelunumeroon puh. 0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero) tai käy rautatieasemalla VR:n palvelupisteessä.
- Avustamispalvelu tulee varata palvelun laadun varmistamiseksi viimeistään 24 tuntia ennen junan lähtöaikaa.
- Kun varauksesi on kunnossa, saat siitä vahvistuksen tekstiviestillä noin 1–2 tuntia tilauksen tekemisestä.
Kerro varauksen yhteydessä
- Matkustuspäivä
- Matkareitti
- Junien numerot ja lähtöajat
- Vaunu- ja paikkanumerot
- Millaista apua tarvitset
- Onko mukanasi liikkumisen apuvälineitä, esim. pyörätuoli, rollaattori
- Muut matkatavarat
- Yhteystietosi
Näin palvelu toimii
- Saavu aseman kohtaamispisteeseen viimeistään 20 minuuttia ennen junan lähtöä. Tunnistat kohtaamispisteen asemalla oheisesta kuvasta.
- Avustajasi on järjestyksenvalvoja tai taksinkuljettaja. Tunnistat hänet keltaisesta huomioliivistä.
- Huomaathan, että turvallisuussyistä avustaja ei voi nostaa asiakasta pyörätuoliin tai pyörätuolista.
- Jos et löydä tilaamaasi avustajaa asemalta, soita esteettömän junamatkustuksen palvelunumeroon (0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero)).
Avustaminen junaan
- Avustaja avustaa sinut istumapaikalle asti, kun matkasi alkaa junan lähtöasemalta.
- Avustaja avustaa sinut vaunusi kohdalle, kun matkasi alkaa junan väliasemalta.
Avustaminen junan vaihdossa
- Avustaja noutaa sinut sovitusti joko paikaltasi tai vaunun edestä.
- Avustaja saattaa sinut oikean vaunun luokse väliasemalla ja paikallesi junan lähtöasemalla.
Avustaminen junasta
- Avustaja hakee sinut istumapaikaltasi junan pääteasemalla
- Avustaja hakee sinut vaunun kohdalta junan väliasemalla
- Asemalla sinut saatetaan avustamispisteelle tai aseman lähellä olevalla jatkoyhteydelle, kuten taksiasemalle tai linja-autopysäkille.
Muutoksia matkasuunnitelmiin?
Jos suunnitelmasi muuttuvat tai matkasi peruuntuu, ilmoita siitä esteettömän junamatkustuksen palvelunumeroon (0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero)) tai käy VR:n palvelupisteessä. Ilmoita muutoksesta mahdollisimman pian, mielellään viimeistään 12 tuntia ennen matkaa.
Kaikissa Z- ja R-junissa ei ole konduktööriä. Jos käytät pyörätuolia, voit tilata ramppipalvelun Z- ja R-junien asemille:
Ainola, Haarajoki, Helsinki, Henna, Hyvinkää, Hämeenlinna, Iittala, Jokela, Järvenpää, Kerava, Lahti, Lempäälä, Mäntsälä, Riihimäki, Parola, Pasila, Ryttylä, Saunakallio, Tampere, Tikkurila, Toijala, Turenki, Viiala
Konduktööri tai junan kuljettaja auttaa sinut junaan ja junasta pois asettamalla pyörätuolirampin laiturin ja junan väliin. Odotathan avustamista asemalaiturilla lähellä junan keulaa, sillä avustajasi voi olla junan kuljettaja.
Ramppipalvelu on tarkoitettu niille pyörätuolilla liikkuville henkilöille, jotka haluavat apua junaan nousussa tai junasta poistumisessa. Suosittelemme ramppipalvelun tilaamista aina, mikäli haluat varmistua liikkumisen sujuvuudesta ja vaivattomuudesta Helsingin ja Lahden sekä Helsingin ja Tampereen välisessä Sm4-junaliikenteessä (R- ja Z-junat). Pyörätuolin mallista riippuen junan ja laiturin väliin jäävä rako on joissain tapauksissa liian suuri sujuvaan ylitykseen ilman ramppia.
Tilaa palvelu puhelimitse tai sähköpostitse
- Tilaa avustus soittamalla VR esteettömän matkustuksen palvelunumeroon 0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero) tai sähköpostilla osoitteesta ramppipalvelu@vr.fi
- Voit tilata palvelun aikaisintaan 36 tuntia ja viimeistään 2 tuntia ennen matkaa.
- Palvelu on maksuton.
- Jos suunnitelmasi muuttuvat tai matkasi peruuntuu, ilmoita siitä soittamalla asiakastukeemme mahdollisimman pian.
Muista kertoa tilauksessasi
- Nimi
- Puhelinnumero
- Matkustuspäivämäärä
- Lähtöaika
- Lähtöasema
- Määränpää
- Mahdollisuutesi liikkua ilman apuvälinettä
Junien esteettömyystiedot
Tarkat tiedot eri junatyypeistä
Junatyyppien esteettömyys vaihtelee. Moniin juniin pääsee mm. pyörätuolilla ja rollaattorilla. Tutustu eri junatyppeihimme, niiden palveluihin ja mittoihin.
Tutustu juniinEsteettömyys junamatkan aikana
Joudumme välillä korvaamaan junia linja-autoilla, joissa ei ole esteettömän matkustuksen palveluita.
Järjestämme sinulle invataksikuljetuksen seuraavanlaisissa tilanteissa:
- Jos liikut pyörätuolilla ja kaikki matkustuspäiväsi junat on korvattu linja-autoilla.
- Jos bussikorvaus on yllättävä ja vuorolle on ollut mahdollista ostaa pyörätuolipaikka.
- Jos olet jo ostanut junalipun pyörätuolipaikalle, mutta junassa ei ole palveluvaunua.
- Jos junaan tulee vika kesken matkan ja korvaava juna ei ole esteetön.
- Jos junan esteetön wc menee rikki.
Heräsikö sinulla kysymyksiä, joihin emme onnistuneet vastaamaan? Ole meihin yhteydessä puhelimitse (0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero)).
Opas-, avustaja- tai kuulokoira matkustaa kanssasi aina maksutta. Toivotamme junaan tervetulleeksi myös työhönsä vielä harjoittelevat koiranpennut. Myös he matkustavat junissamme maksutta.
Voit matkustaa opas-, avustaja- tai kuulokoiran kanssa millä tahansa istumapaikalla sekä lähi- että kaukoliikenteessä.
Opas-, avustaja- tai kuulokoira yöjunassa
Opas-, avustaja- tai kuulokoira matkustaa kanssasi maksutta yöjunan makuuhytissä, myös esteettömässä makuuhytissä.
Liikkumisen apuvälineet
Kuljetamme liikkumisen apuvälineet junissa maksutta. Junaan voit ottaa liikkumisen apuvälineeksi mm.
- Perinteisen pyörätuolin
- Sähkökäyttöisen pyörätuolin
- Rollaattorin
- Sähkömopon
- Sähkömopo ei kuitenkaan mahdu Pendolinoon
Voit tuoda listatut liikkumisen apuvälineet InterCity-junan palveluvaunuun sekä yöjunan esteettömään makuuhyttiin. InterCity-junassa palveluvaunun numero on 4. Pendolino-junan palveluvaunussa on tilaa kahdelle pyörätuolille, mutta ei valitettavasti muille apuvälineille. Lue lisää InterCityn palveluvaunusta, Avataan uudessa välilehdessä ja yöjunan esteettömästä makuuhytistä, Avataan uudessa välilehdessä.
Pyörätuolin maksimimitat:
- Leveys 800 mm
- Pituus 1250 mm
- Korkeus 1375 mm
- Kääntöympyrä 1500 mm
Jäikö jokin askarruttamaan? Soita esteettömän matkustamisen maksuttomaan palvelunumeroon, niin me autamme (puh. 0800 188 822).
Muut apuvälineet
Vammaisen matkustajan muut kuin liikkumisen apuvälineet kuljetetaan pääsääntöisesti maksutta junassa.
Palveluvaunussa kuljetettavien apuvälineiden enimmäismitat ovat:
- korkeus enintään 100 cm
- pituus enintään 200 cm
- leveys enintään 85 cm
Jos haluat varmistaa kuljetustilan isolle apuvälineelle, esim. suihkutuolille, otathan yhteyttä esteettömän matkustamisen palvelunumeroomme (0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero)).
Jos haluat varmistaa apuvälineesi kuljetuksen, niin osta sille oma paikka. Päiväjunassa voit ostaa vaunun toisen pyörätuolipaikan. Apuvälineen voi kuljettaa pyörätuolipaikan yhteydessä silloin, kun se mahtuu siihen turvallisesti, eikä se vie tilaa toiselta pyörätuolipaikalta. Yöjunassa suosittelemme apuvälineen laittamista maksulliseen matkatavarasäilytykseen. Voit ostaa matkatavarasäilytyksen matkasi alussa junan konduktööriltä.
Varmista aina etukäteen, että liikkumisen apuvälineesi mahtuu junaan.
Sähkökäyttöistä pyörätuolia tai sähkömopoa ei valitettavasti voi ladata junassa. Hengityskoneen ja CPAP-laitteen tulee aina olla kytkettynä virtaan akun kautta, sillä sähköpistokkeiden virransyöttö ei ole katkeamatonta.
Esteettömät makuuhytit sopivat 1-2 henkilölle ja ne sijaitsevat heti ulko-oven vieressä. Esteetön makuuhytti tarjoaa mukavan tavan matkata, ja hytissä on kaksi sänkyä.
- Hytissä on SOS-painike, tukikahvoja, pyörätuolin kiinnityspiste, pistorasia ja koneellisesti toimiva hytin ovi (leveys 93,8 cm).
- Kaksi allekkain olevaa 200 x 75 cm sänkyä, joissa peitot, tyynyt ja lakanat.
- Kasvopyyhe ja lavuaari.
- Kaksi pistorasiaa ja ilmainen wifi.
- Hytissä voi matkustaa yhdessä saattajan sekä opas-, avustaja- tai kuulokoiran kanssa. Tutustu saattajalippuun
- Esteetön WC sijaitsee vastapäätä hyttiä.
- Hengityskone ja CPAP-laite tulee aina olla kytkettynä virtaan akun kautta, sillä sähköpistokkeiden virransyöttö ei ole katkeamatonta.
- Säilytystilaa matkatavaroille on hytissä (hyttiin vietävän matkatavaran maksimimitat 56 x 50 x 190 cm) ja junan matkatavaravaunussa, jonne voit viedä matkatavarat konduktöörin avustuksella. Lue lisää matkatavaroista
- Ilmastointi, lämpötilansäädin ja pimennysverhot tekevät matkaamisesta miellyttävää.
- Vuodekohtainen korttiavain, yksi avaimista on valmiina hytin ovessa.
- Hytin koko on 4 m².
- Valitettavasti junassa ei ole esteetöntä suihkua.
- Huom. otathan mukaan vettä, junan vesi ei ole juomakelpoista, eikä sillä kannata pestä hampaita.
Matka yöjunan pyörätuolipaikalla
Voit ostaa yöjunamatkasi myös pyörätuolipaikalle valitsemalla sen jo matkaa ostaessasi.
Oletko matkustamassa yöjunavuorolla, jossa ei ole pyörätuolipaikkoja? Osa vuoroistamme ajetaan junilla, joissa ainoa esteetön matkustustapa on esteetön makuuhytti. Tässä tapauksessa voit ostaa esteettömän hytin pyörätuolipaikan hinnalla. Otathan yhteyttä esteettömän matkustuksen palvelunumeroon (puh. 0800 188 822, puhelu on maksuton), niin me autamme matkan varaamisessa.
Pendolinon ravintolavaunun pyörätuolipaikalle on esteetön pääsy viereisestä palveluvaunusta. Junan henkilökunta auttaa tarjoilussa niin ravintolavaunun kuin palveluvaununkin pyörätuolipaikalle.
InterCity-junan ravintolavaunuun ei pääse pyörätuolilla, mutta ravintolavaunun tuotteita voi nauttia pyörätuolipaikalla. Junan konduktööri auttaa mielellään ravintolavaunun tuotteiden ostamisessa pyörätuolipaikalle tai yöjunan esteettömään makuuhyttiin.
Pyörätuolipaikoilla on anniskeluoikeus pyörätuolilla liikkuvalle matkustajalle ja hänen avustajalleen.
Pendolino-junat
- Palveluvaunun ulko-oven leveys 78 cm
- Palveluvaunun sisäoven leveys 76 cm
- Pyörätuolinostimen koko 74 x 110 cm
- Pyörätuolinostimen painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja
- Käytävän leveys 61 cm
- Esteettömän WC:n oven leveys 100 cm
- Pyörätuolipaikalla henkilökunnan kutsunappi ja pöytä
InterCity-junat
- Esteettömän ulko-oven leveys 92 cm
- Palveluvaunun sisäoven leveys 89 cm
- Käytävän leveys 59 cm
- Esteettömän WC:n oven leveys 90 cm
- Pyörätuolirampin painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja
Yöjunan esteetön makuuhytti
- Vaunun ulko-oven leveys 80 cm
- Esteettömän hytin oven leveys 93,8 cm
- Hytin koko 4 m2
- Sänky 200 x 75 cm
- Hytissä pyörätuolin kiinnityspiste, henkilökunnan kutsunappi
Kiskobussit
- Ulko-oven leveys 130 cm
- Pyörätuolinostimen koko 74 x 103 cm
- Pyörätuolinostimen painoraja 250 kg, mukaan lukien matkustaja
- Esteettömän WC:n oven leveys 82 cm
Esteetön matkustus reiteillä Kotka-Kouvola ja Iisalmi-Ylivieska
Tietoa esteettömästä taksikuljetuksesta
Käytämme taksipalvelua reitillä Kotka-Kouvola korvataksemme esteelliset junavuoromme näkörajoitteisille ja pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuville asiakkaillemme. Voit käyttää palvelua myös, mikäli sinulla on pysyvä liikuntarajoite, joka vaikeuttaa liikkumistasi esteellisillä vuoroillamme. Otamme palvelun käyttöön 15.12. alkaen myös reitillä Iisalmi–Ylivieska.
Yhteinen matkamme kulkee seuraavasti:
- Soita esteettömän matkustuksen palvelunumeroon 0800 188822 viimeistään 24 tuntia ennen matkan alkua varataksesi matkasi
- Myymme sinulle junalipun ja teemme taksitilauksen ilman lisäkustannuksia
- Taksinkuljettaja tarkistaa matkustusoikeutesi
- Kuljetamme sinut mukavasti asemalta asemalle
Esteettömästi Turun satamaan
Varaa pyörätuolipaikallinen junalippu Kupittaalle ja ota yhteyttä esteettömän junamatkustamisen palvelunumeroon. Palvelunumeron kautta voimme varata sinulle esteettömän bussikuljetuksen Kupittaalta Turun satamaan.
Matkustaminen Tampereen ja Nokian välillä
Kalustomme M-lähijunareitillä ei valitettavasti ole esteetöntä. Pyörätuolilla liikkuvana asiakkaana voit sen sijaan matkustaa lähiliikenteen lipun hinnalla samalla reitillä kulkevan kaukojunan kyydissä. Osta lippu soittamalla meille.
Junien palvelut eri vammaisryhmille
Näkövammaiset
- Kaukojunien istuinten paikkanumerot on merkitty pistekirjoituksella.
- Avustajakoiran kanssa suosittelemme matkustamaan palveluvaunussa.
- Junien sisustuksessa on käytetty huomiovärejä.
- Suurimmassa osassa junia on esteetön wc, jossa henkilökunnan kutsunappi.
- Junien kulkuväylillä ja esteettömässä wc:ssä on tukikaiteita ja -kahvoja.
- Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.
- Helsingin aseman avustamispisteen löydät äänimajakan avulla.
- Junissa ja asemilla on kuulutukset.
Kuulorajoitteiset
- Intercity-junan palveluvaunun alakerrassa on induktio- eli T-silmukka.
- Kuulokoiran kanssa suosittelemme matkustamaan palveluvaunussa.
- Asemilla ja junissa on visuaalista informaatiota.
- Matkan aikainen kulkutieto näkyy junien näytöissä.
- Asemilla on digitaalisia opastenäyttöjä
.
- Useimmilla asemilla liikkuminen on esteetöntä.
Saattajalippu
Liikkumis- tai toimimisesteisen matkustajan saattajalla on oikeus maksuttomaan matkaan kauko- ja lähiliikenteessä, myös yöjunien makuupaikalla.
Saattajalippu-sivulleLiikennetilanne
Voit tarkistaa junaliikenteen mahdolliset poikkeustilanteet Liikennetilanne-sivulta sekä junien reaaliaikaiset kulkutiedot Junat kartalla -palvelusta.
LiikennetilanneAsiakaspalvelu
Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa junamatkustamiseen liittyvissä asioissa. Arkisin tarjoamme myös viittomakielistä asiakaspalvelua. Siirry asiakaspalvelun sivulle.
Asiakas­palveluVastauksia muihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin
Myyntijärjestelmämme sijoittaa tällä hetkellä saattajan sattumanvaraiselle paikalle ilman ymmärrystä avustettavan istumapaikan sijainnista. Ehdotetun paikan voi kuitenkin vaihtaa jo varausvaiheessa.
Lippu jo ostettuna?
Jos lippu on ostettu vr.fi:stä tai VR Matkalla -sovelluksesta, voit itse vaihtaa saattajan istumapaikan. Muutos on maksuton ja sen voi tehdä kirjautuneena. Jos taas ostit matkan R-kioskilta, voit vaihtaa saattajan istumapaikan soittamalla esteettömän matkustamisen palvelunumeroon (0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero)).
Pyrimme parhaillaan kehittämään myyntikanaviemme paikkavalintaa, jotta saattaja ja avustettava saisivat jatkossa automaattisesti vierekkäiset paikat.
Kyllä vain – ravintolavaunun tuotteita voi nauttia myös pyörätuolipaikalla!
Voit tilata tuotteet VR Matkalla -sovelluksen paikalle toimituksen avulla. Sovelluksen kautta tilattavien tuotteiden valikoima on hieman tavallista suppeampi, mutta tilaaminen sen sijaan äärimmäisen helppoa.
Konduktööri taas auttaa sinua mieluusti myös muiden kuin sovelluksessa näkyvien ravintolavaunun tuotteiden tilaamisessa omalle paikallesi. Maksu hoituu tuotteiden toimituksen yhteydessä pankki- tai luottokortilla.
Kaikilla InterCity- ja Pendolino-junavuoroillamme on mukana konduktööri. Hänet tavoittaa konduktöörin työpisteeltä. Juttele tarvittaessa matkan aikana matalalla kynnyksellä konduktöörin kanssa ja kerro aistiyliherkkyydestäsi tai allergiastasi. Konduktöörimme auttavat sinua mieluusti.
InterCity-junissa pyörätuolipaikat ja lastenrattaiden kuljetustila löytyvät palveluvaunusta. Kyseisessä vaunussa on muita vaunuja leveämpi ovi, joka mahdollistaa esteettömän pääsyn junaan sekä rattailla että pyörätuolilla.
Puhelinpalvelussa käy korttimaksu.