Gå till innehållet
Du använder en föråldrad webbläsare
Vi rekommenderar de nyaste versionerna av Firefox, Chrome, Safari, Edge eller Opera.

Tjänster för företag

Res bekvämt och miljövänligt

På denna sida hittar du information om våra produkter för företag och avtalskunder. Om du behöver hjälp, ta kontakt. Vi hjälper dig gärna! Webbshoppen har öppet dygnet runt.

Logga in i vår företagswebbshop
Vill ni hålla ett möte i lugn och ro under tågresan? Vi har en mängd olika lösningar att erbjuda.
Läs mer om mötesrummen på tågen

Köp biljetter

Kundservice för företag

Via detta nummer kan du boka och köpa biljetter samt kontrollera tidtabeller.

  • Vi betjänar dig vardagar kl. 7–20.
  • Tfn 0600 199 55, 1,99 €/besvarat samtal + lna.

Uppdatera dina kunduppgifter

Samarbetsavtal

Vi hjälper dig med uppdatering av kunduppgifter, avtalsfrågor och frågor som gäller vår webbshop.

  • Vi betjänar dig vardagar kl. 9–15
  • yrityssopimus@vr.fi
  • Tfn 0307 26595

Sköt faktureringsärenden

Företagsfakturering

Vi betjänar dig i frågor som gäller fakturering, bl.a. om du vill ändra faktureringsadressen. Du får även stöd för att använda webbshoppen.

  • Vi betjänar dig vardagar kl. 9–15
  • teema.laskutus@vr.fi
  • Tfn 0307 26595

Att logga in i våra nya tjänster

Tyvärr kan du ännu inte logga in högst upp på denna webbplats med företagskoder eller i appen VR Matkalla. Vi gör för närvarande allt vi kan för att du så snart som ska kunna utnyttja våra nya tjänster.

Logga in i företagswebbshop

Fokusera på arbetet eller koppla av

Njut av en lugn resa i Ekstra-klass

Ett glesare och säkrare tågresande. I Ekstra-klassens biljett ingår ett tomt säte bredvid sittplatsen och munskydd. Notera att du bör bära munskydd i Ekstra-klassen.

Läs mer om Ekstra-klass

Information om företagsbiljett

Företagsbiljett är det smidigaste alternativet för våra avtalskunder. Vid oväntade förändringar i resplanen är företagsbiljetten flexibel.

  • Företagsbiljetten är alltid till Ekstra-klass.
  • Kontrollera priset för biljetten genom att logga in i vår företagswebbshop.
  • Som avtalskund kan du få rabatt på företagsbiljetter.

Du kan kostnadsfritt ändra avresedagen och avresetiden för en företagsbiljett på VR:s serviceställe på stationen eller genom att ringa VR:s kundservice före tågets avgång eller senast 24 timmar efter tågets avgång.

Om bokar om biljetten till en dyrare tågtur, debiterar vi prisskillnaden i samband med bytet. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätter vi inte skillnaden. Du kan avboka företagsbiljetten före tågets avgång på VR:s serviceställe på järnvägsstationen eller genom att ringa VR:s kundservice. Avbokningen kostar 10 euro.

Du kan köpa företagsbiljetter :

  • i vår företagswebbshop
  • genom att ringa vår kundservice för företag, tfn 0600 199 55
  • på VR:s serviceställen på järnvägsstationerna
  • via resebyråer

Du får biljetterna via e-post och/eller sms.

Information om seriebiljetter

Välj seriebiljett om du reser regelbundet på samma sträcka. Med en seriebiljett på 10 eller 30 resor kan du resa med alla tåg på den sträcka som anges på biljetten – till båda riktningarna.

  • Du kan köpa seriebiljetter på 10 eller 30 resor.
  • Med en seriebiljett reser du mer bekvämt i Ekstra-klass, där priset inkluderar dagens tidningar samt kaffe och te.
  • Du kan även köpa seriebiljetter till Eko-klass.

  • Du kan inte omboka eller avboka en egentlig seriebiljett.
  • Du kan avboka en resa som du bokat med en seriebiljett till fjärrtrafiken 30 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid.
  • Avboka en resa genom att besöka VR:s serviceställe eller ringa VR:s kundsupport.

Inköpsställen och leveranssätt för fjärrtrafikens seriebiljetter:

  • På företagswebbshop. Du kan köpa och använda seriebiljetter i Eko och Ekstra-klass. Du får seriebiljetten till din e-post och som inloggad i mappen Egna biljetter. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • På VR:s serviceställe. Du får en seriebiljett till Eko- eller Ekstra-klass som utskrift och/eller till din e-post. Du kan även boka resor på seriebiljetten på serviceställena. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • Via VR:s kundservice. Du kan köpa eller boka en seriebiljett per telefon till Eko- eller Ekstra-klass. Biljetten ska hämtas från VR:s serviceställe eller en R-kiosk. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • På resebyråer. Du kan köpa biljetter till Eko- eller Ekstra-klass. Du får seriebiljetten till din e-post. Du kan boka resor på seriebiljetten med bokningsnumret på vr.fi, VR:s serviceställen samt via VR:s kundsupport. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.

Inköpsställen och leveranssätt för seriebiljetter till VR:s närtrafik:

  • uusi.vr.fi. Genom att logga in på webbplatsen kan du köpa seriebiljetter med 10 resor. Seriebiljetterna kan alltid användas både i mappen Egna resor på webbplatsen och i appen VR Matkalla. En biljett gäller under 4 månader från tidpunkten för köpet.
  • Via VR:s kundservice. Du kan köpa eller boka en seriebiljett via kundservice och biljetten ska hämtas från VR:s serviceställe på järnvägsstationen. Biljetten kan du betala i samband med telefonsamtalet eller när du hämtar den från servicestället.
  • På VR:s serviceställe. Du får 10 st. biljetter.

Seriebiljett till fjärrtrafik

Kom ihåg att boka en resa på fjärrtrafikens seriebiljett före tågets tidtabellsenliga avgång.

  • Resebokning för en seriebiljett går till på samma sätt som platsbokning.
  • För att boka resan på företagswebbshop behöver du seriebiljettens bokningsnummer.
  • Du kan boka en resa på seriebiljetten även via VR:s kundservice på det avgiftsfria telefonnumret 0800 133 300. Vi skickar tågbiljetten till din e-post eller som textmeddelande. Du kan även hämta biljetten på VR:s station med biljettförsäljning.
  • När du har bokat en resa på seriebiljetten får du en tågbiljett som ska visas i samband med biljettkontrollen.
  • Om du inte har bokat din resa på seriebiljetten innan du stiger på tåget, måste du köpa en ny biljett av konduktören.
  • Du kan inte boka en resa på seriebiljetten till ett fullbokat tåg.
  • Seriebiljetter kan inte användas för tåg + buss-förbindelser eller boka en hel kupé.
  • Observera att du inte kan boka eller hämta enskilda resor på fjärrtrafikens seriebiljett på R-kiosker, hos Matkahuolto eller Matkahuoltos ombud eller resebyråer.

Seriebiljett till VR:s närtrafik

Kom ihåg att aktivera resan innan du stiger på tåget.

  • En resa som bokats på en seriebiljett gäller i 2 timmar.
  • En seriebiljett i pappersformat ska stämplas med den orangefärgade stämpelmaskinen i tågets vestibul när du stiger på tåget.

Utrymmen för både små och stora grupper

Tågresa med grupp

Våra tåg har arbetsutrymmen för både små team och större grupper. Vi kan boka en tågvagn eller hela tåget för er grupp. Kupéer kan du smidigt boka själv.

Läs mer

Information om periodbiljetterna

Under biljettens giltighetstid kan du resa obegränsat på den rutt och i den klass som du har valt.

Priset på periodbiljetten räknas enligt förbindelsesträckans och periodens längd. Ju längre period du väljer, desto förmånligare reser du.

Periodbiljetten är personlig.

Periodbiljetter kan inte ombokas eller avbokas.

Inköpsställen och leveranssätt för fjärrtrafikens periodbiljett

  • företagswebbshop. Du kan köpa periodbiljetter till Eko och Ekstra-klass. Du får biljetten per e-post, men när du köper biljetten inloggad bevaras den på Biljetter-sidan.
  • VR:s serviceställe. Du kan köpa periodbiljetter till Eko- eller Ekstra-klass, och du får dem som utskrifter och/eller per e-post.
  • VR:s kundservice. Du kan köpa eller boka seriebiljetter till Eko- eller Ekstra-klass per telefon. Biljetten ska hämtas från VR:s serviceställe eller en R-kiosk.
  • Resebyråer. Du kan köpa biljetter till Eko- eller Ekstra-klass. Du får periodbiljetten per e-post eller som pappersutskrift.

Inköpsställen och leveranssätt för periodbiljett till VR:s närtrafik

  • företagswebbshop. Vi skickar biljetten som e-postbilaga eller textmeddelande till mobiltelefon.
  • VR:s kundservice. Vi skickar periodbiljetten per e-post eller som textmeddelande till mobiltelefon. Biljetten kan också hämtas på järnvägsstationen från VR:s serviceställe eller en R-kiosk.
  • VR:s serviceställe. Du får biljetten som pappersutskrift.

  • Periodbiljettens giltighetstid är minst 14 dygn och högst 365 dygn.
  • Du kan välja periodens begynnelsedag inom de nästa 60 dygn.
  • Med en periodbiljett till VR:s närtrafik får du resa till slutet av din sträcka även om tåget inte kommer fram eller hinner till byteståget innan biljettens 2 timmars giltighetstid går ut.

När du reser med periodbiljett får du sitta på vilken som helst ledig plats på tåget utom platser med tilläggsavgift, som plats i Ekstra-klass, restaurangvagnens övre våning och kupé.

Det finns kvotplatser reserverade för dem som reser med periodbiljett på de populäraste tågturer i fjärrtrafiken. Dessa platser kan inte bokas på vagnkartan. Observera att om du har valt en plats som inte är en kvotplats är det möjligt att du måste byta sittplats under resan. De populäraste tågturerna kan ibland även vara fullbokade.

Försäkra dig om en rullstolsplats

Ring vår avgiftsfria kundservice och boka rullstolsplats i förväg för en önskad tågtur. Det finns ett begränsat antal rullstolsplatser på tågen.

Säsongbiljetternas kvotplatser fram till 27 mars

Ladda den kvotplatslistan (PDF på finska). Listan är giltig på 11.1-27.3

Egen plats och bekväm resa

Vi vill göra resorna så stressfria för våra kunder som möjligt. Du kan du boka en hel kupé för ditt eget bruk till en tilläggsavgift, oavsett om du reser ensam eller i sällskap. Du kan också boka en tom plats bredvid dig.

Egen kupé

Du kan boka en hel kupé för ditt eget bruk i appen VR Matkalla och biljettautomater.

  • Kupén erbjuder lugn och ro till exempel för arbete och avkoppling
  • I kupéerna finns bord och stickkontakter för laddning av apparater
  • Du kan köpa en kupé för ett sällskap på högst fyra personer
  • De som tillhör rabattgrupper får normal rabatt på sin tågbiljett även när de reser i kupé
  • En kupé kan bokas endast vid köp av standardbiljett
  • Priset på en kupé är inte fast, utan beror på den rutt som du valt, reseperioden, antalet passagerare och hur nära avgångstiden du köper färden
  • När tjänsten introduceras, slutar vi sälja enskilda kupéplatser på tåg
  • Det är för tillfället inte möjligt att köpa avbokningsskydd i samband med en tågbiljett med kupéplats
  • Behöver du ändra tidpunkten för din resa kan du göra det genom att ringa vår kundsupport på 0800 166 888 (gratisnummer). Vi tar ut en ombokningsavgift på 5 euro.

Köp en kupé i appen

Boka en tom plats

Du kan boka en tom plats på webbplatsen shop.vr.fi, hos vår kundservice 0600 41 900 (1,99 €/besvarat samtal + lna) eller på serviceställena på stationerna.

  • En tom plats är betydligt förmånligare än en normal tågbiljett
  • Till exempel med sparbiljetten för vuxen mellan Helsingfors och Tammerfors (8,90 €) kostar det 3,20 € att boka en tom plats bredvid. Priset läggs till på biljettpriset
  • När du köper en tom plats ska du kontrollera på vagnkartan att platsen är bredvid din plats
  • Du kan också köpa en tom plats i Ekstra-klass, i restaurangvagnens övre våning och i vagnen för sällskapsdjur, bara platsen är bredvid dig
  • För tomma platser gäller samma avbokningsvillkor som för ordinarie tågbiljetter
  • Du kan boka den tomma platsen på shop.vr.fi genom att välja "tom plats bedvid mig" i val av resenärer.

En tom plats på shop.vr.fi

Information om öppna enkelbiljetter

En öppen enkelbiljett ger dig friheten att bestämma resdagen senare eftersom biljetten gäller i 1 månad.

Du kan köpa en öppen enkelbiljett till Eko- eller Ekstra-klass.

En öppen enkelbiljett kan inte ombokas eller avbokas.

  • Företagswebbshop. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • Kundservice för företag. Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • VR's serviceställe: Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • Resebyråer. Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.

En öppen enkelbiljett gäller i 1 månad från tidpunkten för köpet på den sträcka som anges på biljetten.

Vi rekommenderar att du bokar en sittplats när du ska resa med en öppen enkelbiljett. Du kan boka plats:

  • i vår företagswebbshop
  • via vår kundservice
  • på servicestället på stationen

Om du bokar plats via kundservicen eller på ett serviceställe, kom ihåg att skriva upp sittplatsen. Vi skickar inte en separat biljett med uppgifter om sittplatsen.

Med en öppen enkelbiljett kan du även stiga på tåget utan bokad sittplats.

Bekanta dig med våra biljettyper

Du hittar våra mångsidiga biljettprodukter och alla tilläggstjänster här.

Tilläggstjänster