Gå till innehållet

Tjänster för företag

Res bekvämt och miljövänligt

På denna sida hittar du information om våra produkter för företag och avtalskunder. Om du behöver hjälp, ta kontakt. Vi hjälper dig gärna! Webbshoppen har öppet dygnet runt.

Logga in i vår företagswebbshop
Vill ni hålla ett möte i lugn och ro under tågresan? Vi har en mängd olika lösningar att erbjuda.
Läs mer om mötesrummen på tågen

Köp biljetter

Kundservice för företag

Via detta nummer kan du boka och köpa biljetter samt kontrollera tidtabeller.

  • Vi betjänar dig vardagar kl. 7–20.
  • Tfn 0600 199 55, 2 €/besvarat samtal + lna.

Kunduppgifter & fakturering

Samarbetsavtal och företagsfakturering

Vi hjälper dig med uppdatering av kunduppgifter, avtalsfrågor och fakturering.

Planerar du ett evenemang?

Om du planerar ett evenemang och är intresserad av att samarbeta med oss, eller vill ha mer information om trafikarrangemang, vänligen kontakta oss via e-post på tapahtumat(a)vr.fi.

Egen kupé eller en tom plats bredvid

Vill du resa med mer utrymme? Nu kan du boka en kupé för 2, 4 eller 6 personer eller en tom plats bredvid dig.

Läs mer

Med en arbetsresesedel, kan man pendla enkelt

Med en arbetsresesedel pendlar du smidigt till jobbet. Arbetsgivarens förmåner kan inte enbart användas som arbetsresesedlar utan även med Epassi, där du lätt kan köpa enkel-, serie- och periodbiljetter.

Läs mer

Tack för att du väljer tåg

Med tåg reser du på ett kolneutralt sätt. Varje gång du väljer att åka tåg minskar du dina koldioxidutsläpp med cirka 98 % jämfört med privatbilism. Så varför inte göra även arbetsresor med tåg

Läs mer

Ändring i bokningen av bilar

I framtiden kommer bilar att läggas till i bokningen som en tilläggstjänst. Det finns möjlighet att köpa nattågsresa och bil som tilläggstjänst från webbplatsen vr.fi där du kan logga in med företagskoder och betalningen sker med kreditkort. Om din organisation har fakturering som betalningssätt och du vill använda denna metod kan du boka en tågresa med bilen från vår kundservice för företag: Tel. 0600 19955 (2 € / besvarat samtal + lna) vardagar kl. 7–20.

Att logga in i våra nya tjänster

Du kan också logga in här på den förnyade vr.fi-webbplatsen med ditt företagsanvändarnamn. Observera att du på nya vr.fi endast kan betala med kreditkort, och att du får biljetterna per e-post.

Logga in i företagswebbshop

Fokusera på arbetet eller koppla av

Njut av en lugn resa i Ekstra-klass

Ett glesare tågresande med kaffe- och teservice.

Läs mer om Ekstra-klass

Information om företagsbiljett

Företagsbiljett är det smidigaste alternativet för våra avtalskunder. Vid oväntade förändringar i resplanen är företagsbiljetten flexibel.

  • Företagsbiljetten är alltid till Ekstra-klass.
  • Kontrollera priset för biljetten genom att logga in i vår företagswebbshop.
  • Som avtalskund kan du få rabatt på företagsbiljetter.

Du kan kostnadsfritt ändra avresedagen och avresetiden för en företagsbiljett på VR:s serviceställe på stationen eller genom att ringa VR:s kundservice före tågets avgång eller senast 24 timmar efter tågets avgång.

Om bokar om biljetten till en dyrare tågtur, debiterar vi prisskillnaden i samband med bytet. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätter vi inte skillnaden. Du kan avboka företagsbiljetten före tågets avgång på VR:s serviceställe på järnvägsstationen eller genom att ringa VR:s kundservice. Avbokningen kostar 10 euro.

Du kan köpa företagsbiljetter :

  • i vår företagswebbshop
  • genom att ringa vår kundservice för företag, tfn 0600 199 55
  • på VR:s serviceställen på järnvägsstationerna
  • via resebyråer

Du får biljetterna via e-post och/eller sms.

Information om seriebiljetter

Välj seriebiljett om du reser regelbundet på samma sträcka. Med en seriebiljett på 10 eller 30 resor kan du resa med alla tåg på den sträcka som anges på biljetten – till båda riktningarna.

  • Du kan köpa seriebiljetter på 10 eller 30 resor.
  • Med en seriebiljett reser du mer bekvämt i Ekstra-klass, där priset inkluderar dagens tidningar samt kaffe och te.
  • Du kan även köpa seriebiljetter till Eko-klass.

  • Du kan inte omboka eller avboka en egentlig seriebiljett.
  • Du kan avboka en resa som du bokat med en seriebiljett till fjärrtrafiken 30 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid.
  • Avboka en resa genom att besöka VR:s serviceställe eller ringa VR:s kundsupport.

Inköpsställen och leveranssätt för fjärrtrafikens seriebiljetter:

  • På företagswebbshop. Du kan köpa och använda seriebiljetter i Eko och Ekstra-klass. Du får seriebiljetten till din e-post och som inloggad i mappen Egna biljetter. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • På VR:s serviceställe. Du får en seriebiljett till Eko- eller Ekstra-klass som utskrift och/eller till din e-post. Du kan även boka resor på seriebiljetten på serviceställena. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • Via VR:s kundservice. Du kan köpa eller boka en seriebiljett per telefon till Eko- eller Ekstra-klass. Biljetten ska hämtas från VR:s serviceställe eller en R-kiosk. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.
  • På resebyråer. Du kan köpa biljetter till Eko- eller Ekstra-klass. Du får seriebiljetten till din e-post. Du kan boka resor på seriebiljetten med bokningsnumret på vr.fi, VR:s serviceställen samt via VR:s kundsupport. Biljetten gäller i 6 månader från att den valda tidsfristen inleds. Du kan välja att seriebiljettens giltighetstid inleds senast 60 dygn från tidpunkten för köpet.

Inköpsställen och leveranssätt för seriebiljetter till VR:s närtrafik:

  • Vr.fi. Genom att logga in på webbplatsen kan du köpa seriebiljetter med 10 resor. Seriebiljetterna kan alltid användas både i mappen Egna resor på webbplatsen och i appen VR Matkalla. En biljett gäller under 4 månader från tidpunkten för köpet.
  • Via VR:s kundservice. Du kan köpa eller boka en seriebiljett via kundservice och biljetten ska hämtas från VR:s serviceställe på järnvägsstationen. Biljetten kan du betala i samband med telefonsamtalet eller när du hämtar den från servicestället.
  • På VR:s serviceställe. Du får 10 st. biljetter.

Seriebiljett till fjärrtrafik

Kom ihåg att boka en resa på fjärrtrafikens seriebiljett före tågets tidtabellsenliga avgång.

  • Resebokning för en seriebiljett går till på samma sätt som platsbokning.
  • För att boka resan på företagswebbshop behöver du seriebiljettens bokningsnummer.
  • Du kan boka en resa på seriebiljetten även via VR:s kundsupport på 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa) eller i appen VR Matkalla. Vi skickar tågbiljetten till din e-post eller som textmeddelande. Du kan även hämta biljetten på VR:s station med biljettförsäljning.
  • När du har bokat en resa på seriebiljetten får du en tågbiljett som ska visas i samband med biljettkontrollen.
  • Om du inte har bokat din resa på seriebiljetten innan du stiger på tåget, måste du köpa en ny biljett av konduktören.
  • Du kan inte boka en resa på seriebiljetten till ett fullbokat tåg.
  • Seriebiljetter kan inte användas för tåg + buss-förbindelser eller boka en hel kupé.
  • Observera att du inte kan boka eller hämta enskilda resor på fjärrtrafikens seriebiljett på R-kiosker, hos Matkahuolto eller Matkahuoltos ombud eller resebyråer.

Seriebiljett till VR:s närtrafik

Kom ihåg att aktivera resan innan du stiger på tåget.

  • En resa som bokats på en seriebiljett gäller i 2 timmar.
  • En seriebiljett i pappersformat ska stämplas med den orangefärgade stämpelmaskinen i tågets vestibul när du stiger på tåget.

Utrymmen för både små och stora grupper

Tågresa med grupp

Våra tåg har arbetsutrymmen för både små team och större grupper. Vi kan boka en tågvagn eller hela tåget för er grupp. Kupéer kan du smidigt boka själv.

Information om öppna enkelbiljetter

En öppen enkelbiljett ger dig friheten att bestämma resdagen senare eftersom biljetten gäller i 1 månad.

Du kan köpa en öppen enkelbiljett till Eko- eller Ekstra-klass.

En öppen enkelbiljett kan inte ombokas eller avbokas.

  • Företagswebbshop. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • Kundservice för företag. Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • VR's serviceställe: Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.
  • Resebyråer. Du behöver företagets kundidentifikation när du köper biljetter. Vi skickar biljetten via e-post och/eller sms.

En öppen enkelbiljett gäller i 1 månad från tidpunkten för köpet på den sträcka som anges på biljetten.

Vi rekommenderar att du bokar en sittplats när du ska resa med en öppen enkelbiljett. Du kan boka plats:

  • i vår företagswebbshop
  • via vår kundservice
  • på servicestället på stationen

Om du bokar plats via kundservicen eller på ett serviceställe, kom ihåg att skriva upp sittplatsen. Vi skickar inte en separat biljett med uppgifter om sittplatsen.

Med en öppen enkelbiljett kan du även stiga på tåget utan bokad sittplats.

Bekanta dig med våra biljettyper

Du hittar våra mångsidiga biljettprodukter och alla tilläggstjänster här.

Tilläggstjänster