Tillgänglighetsutlåtande
Vad gäller tillgänglighetsutlåtandet?
Denna beskrivning gäller VR:s nya webbplats vr.fi, som lanserades för första gången den 11 december 2019. Denna beskrivning har upprättats den 11 december 2019. Tillgängligheten för denna digitala tjänst har bedömts av Annanpura Oy. Med hjälp av bolaget utvecklar vi ständigt tjänstens tillgänglighet.
Vårt arbete för att utveckla tillgängligheten
När vi utvecklar våra nya digitala tjänster tar vi särskild hänsyn till tillgängligheten. Alla är välkomna ombord på tåget, så vi vill göra även våra digitala tjänster tillgängliga för alla, med hänsyn till våra kunders olika användarbehov.
Vårt mål är att tillhandahålla en bra service för alla användare oavsett enhet, och vi tar även hänsyn till skärmläsare och användning med tangentbord. Denna väg kräver dock ett kontinuerligt utvecklingsarbete, och vi har en bit kvar. Därför hoppas vi att ni har tålamod och dessutom ger oss respons gällande brister och utvecklingsbehov.
Statusen för den digitala tjänstens tillgänglighet
VR:s webbplats vr.fi uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven.
Icke-tillgängligt innehåll
Nedannämnda innehåll är enligt WCAG-kriterierna inte tillgängligt av följande skäl:
- Vagnkartan på webbplatsen kan inte användas med skärmläsare för synskadade. Passageraren kan dock välja vissa platstyper (till exempel rullstolsplats eller plats för sällskapsdjur) med hjälp av en särskild funktion som uppfyller kraven. Det är även möjligt att boka plats per telefon via VR:s kundservice. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord A
- En del av formulären kan inte användas med skärmläsare för synskadade. Dessa formulär i tjänsten lomakkeet.vr.fi är ersättningsformuläret, formuläret för misslyckade betalningar, avbokningsformuläret och formuläret för gruppofferter. Feedback om tillgänglighet kan ges via vårt feedbackformulär. Välj ämnet "Annat än en tågresa" och "Digital tillgänglighet".
- Bildkarusellen på webbplatsen kan inte pausas eller stannas. Knapparna i karusellen har inte heller tillräckligt stöd för skärmläsare. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord A, 2.5.1 Erbjud alternativ till komplexa fingerrörelser
- Tredje parters iframe-innehåll som är inbäddade i några sidor är inte tillgängliga för en skärmläsare. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord A
Övergångstider
Eftersom VR är en privat aktör ska VR:s webbplatser uppfylla tillgänglighetskraven senast den 1 januari 2021. Denna beskrivning ska enligt kraven vara tillgänglig den 1 januari 2021. Som en ansvarsfull aktör strävar VR efter att uppfylla kraven genast när det i praktiken är möjligt.
Kontakt
Upptäckte du tillgänglighetsbrister i vår digitala tjänst? Informera oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen.
Du kan lämna respons på tillgängligheten för den nya webbplatsen eller appen VR Matkalla via vårt feedbackformulär.
Vi ger även stöd till användare som inte har tillgång till våra digitala tjänster per telefon via vår kundservice på numret 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa).
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker tillgänglighetsbrister på webbplatsen, ge först respons till oss, dvs. webbplatsens administratör. Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns närmare information om hur du kan göra en anmälan och hur ärendet kommer att behandlas.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
- Enheten för tillgänglighetstillsyn
- tillgänglighetskrav.fi
- webbtillganglighet(at)rfv.fi
- Telefonväxel: 0295 016 000
De senaste ändringarna som förbättrar tillgängligheten
Detta har vi arbetat med under den senaste tiden.
Förbättrade tillgänglighet för formulären
08/2021
Vi har förnyat vårt feedbackformulär och dataskyddsbegärsformulär som nu kan användas med skärmläsare.
Vyn för bokade platser och resan har förtydligats
05/2021
Visningen av de bokade platserna och resan har förtydligats på sidan för resans platser och tjänster. Exempelvis resans olika delar är nu lättare att uppfatta.
Synlig sökväg till resebokningen
02/2021
För att förtydliga användningen har resebokningen kompletterats med en synlig sökväg som visar skedena i bokningen.
Vyn för sammanfattning av köpet har förtydligats
02/2021
Sidan för sammanfattning av den bokade resan, samt avsnitten där man anger leveransadressen för biljetterna och går vidare till betalning, har gjorts enklare. Detta innebär både en visuell förbättring och smidigare användning för användare av skärmläsare.
Förbättringar för användare av skärmläsare
02/2021
Textmotsvarigheterna för skärmläsare har förbättrats i bokningen av resor och granskningen av biljetter.
Kommande ändringar som förbättrar tillgängligheten
På dessa ska vi fokusera nu och i framtiden.
Stöd för skärmläsare
Utvecklas kontinuerligt
Hanteringen av interaktiva element på ett sätt som passar för skärmläsare vidareutvecklas.
Hjälptexter och skärmläsare
Utvecklas kontinuerligt
De olika språkversionerna av hjälptexterna avsedda för skärmläsare förbättras.
Resebokning
Under 2021
Tjänsterna på den valda sträckan utvecklas så att de fungerar bättre med skärmläsare och vid navigering med tangentbord.
Vad gäller tillgänglighetsutlåtandet?
Denna beskrivning gäller mobilappen VR Matkalla, som är tillgänglig sedan februari 2019. Denna beskrivning har upprättats den 11 december 2019. Tillgängligheten för denna digitala tjänst har bedömts av Annanpura Oy. Med hjälp av bolaget utvecklar vi ständigt tjänstens tillgänglighet.
Vårt arbete för att utveckla tillgängligheten
När vi utvecklar våra nya digitala tjänster tar vi särskild hänsyn till tillgängligheten. Alla är välkomna ombord på tåget, så vi vill göra även våra digitala tjänster tillgängliga för alla, med hänsyn till våra kunders olika användarbehov.
Vårt mål är att tillhandahålla en bra service för alla användare oavsett enhet, och vi tar även hänsyn till skärmläsare och användning med tangentbord. Denna väg kräver dock ett kontinuerligt utvecklingsarbete, och vi har en bit kvar. Därför hoppas vi att ni har tålamod och dessutom ger oss respons gällande brister och utvecklingsbehov.
Statusen för den digitala tjänstens tillgänglighet
VR:s mobilapp VR Matkalla uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven.
Icke-tillgängligt innehåll
Nedannämnda innehåll är enligt WCAG-kriterierna inte tillgängligt av följande skäl:
- Vagnkartan i mobilappen kan inte användas med skärmläsare för synskadade. Passageraren kan dock välja vissa platstyper (till exempel rullstolsplats eller plats för sällskapsdjur) med hjälp av en särskild funktion som uppfyller kraven. Man kan boka plats per telefon via VR:s kundservice. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Innehåll som inte är text
- Mobilappen fungerar inte i liggande läge. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.4 Läge AA
Övergångstider
Eftersom VR är en privat aktör ska VR:s webbplatser uppfylla tillgänglighetskraven senast den 1 januari 2021. VR:s mobilappar ska uppfylla tillgänglighetskraven från och med den 23 juni 2021. Denna beskrivning ska enligt kraven vara tillgänglig den 1 januari 2021. Som en ansvarsfull aktör strävar VR efter att uppfylla kraven genast när det i praktiken är möjligt.
Kontakt
Upptäckte du tillgänglighetsbrister i vår digitala tjänst? Informera oss om detta via e-post så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen.
Du kan lämna respons på tillgängligheten för den nya webbplatsen eller appen VR Matkalla genom att kontakta oss via vårt responsformulär.
Vi ger även stöd till användare som inte har tillgång till våra digitala tjänster per telefon via vår kundservice på numret 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa).
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker tillgänglighetsbrister på webbplatsen, ge först respons till oss, dvs. webbplatsens administratör. Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns närmare information om hur du kan göra en anmälan och hur ärendet kommer att behandlas.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
- Enheten för tillgänglighetstillsyn
- tillgänglighetskrav.fi
- webbtillganglighet(at)rfv.fi
- Telefonväxel: 0295 016 000
De senaste ändringarna som förbättrar tillgängligheten
Detta har vi arbetat med under den senaste tiden.
Förbättring av kontrastvärden
05/2021
Kontrastvärdena för vissa interaktiva knapp- och länkelement samt vissa textelement förbättras.
Förbättring av kontrastvärden
05/2021
Kontrastvärdena för textelementen i de olika vyerna i appen har förbättrats.
Stöd för skärmläsare
05/2021
Hanteringen av interaktiva element på ett sätt som passar för skärmläsare vidareutvecklas.
Kommande ändringar som förbättrar tillgängligheten
På dessa ska vi fokusera i framtiden.
Stöd för skärmläsare
Utvecklas kontinuerligt
Hanteringen av interaktiva element på ett sätt som passar för skärmläsare vidareutvecklas.
Förbättring av kontrastvärden
Under 2021
Kontrastvärdena för interaktiva knapp- och länkelement samt vissa textelement förbättras.