Gå till innehållet
Du använder en föråldrad webbläsare
Vi rekommenderar de nyaste versionerna av Firefox, Chrome, Safari, Edge eller Opera.

Kund­service

Behöver du hjälp eller mer information? Gick inte allting enligt planerna? Låt oss hjälpa.

Hur kan vi stå till tjänst?

Tågbiljetternas inköpsställen

Köp biljetter till fjärr- och närtrafiken:

  • via vr.fi
  • via appen VR Matkalla
  • på stationens servicecenter
  • i biljettautomater
  • genom att ringa vår kundservice
  • i R-kiosker.

Inköpsställena kan ha biljettspecifika skillnader. Kontrollera de biljettspecifika inköpsplatserna.

Rabatt på tågbiljetter

Barn, studerande, pensionärer och äldre personer samt värnpliktiga får rabatt på tågbiljetter. 

Läs mer information om rabatter

Kom inte tågbiljetten fram?

Om du har köpt en tågbiljett som inte kommit fram, om köpet misslyckas eller om du vill att biljetten ska skickas åt dig på nytt ska du kontakta vår kundsupport:0100 3232 (0,06 €/min)

Vilken biljett passar dig? 

Läs mer

Fjärrtrafikens tågbiljetter

  • Du kan ändra restiden (avresedagen och avresetiden) eller sittplatsen för din enkelbiljett inom fjärrtrafiken eller en enskild resa bokad med seriebiljett före tågets avgång vid biljettförsäljningen på stationen eller per telefon hos kundsupporten: 0100 3232 (0,06 €/min).
  • Resor bokade med seriebiljett kan också avbokas genom att logga in på den här webbplatsen eller i appen VR Matkalla. En resa i fjärrtrafiken bokad med seriebiljett får avbokas utan kostnad 30 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid.
  • Om det ingår ett tågbyte i resan ska biljetten ombokas innan resan börjar. Observera att den sträcka eller riktning som anges på biljetten inte kan ändras.
  • Det kostar 5 euro/biljett att omboka resan. För en ombokning via biljettförsäljningen debiteras även en serviceavgift på en euro.
  • Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur eller resklass, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätts inte skillnaden.

Läs mer om ombokningar och säkerhet under corona restrictionerna.

  • Du kan ändra ett biltåg-paket eller avboka det på stationens biljettförsäljning eller per telefon hos kundsupporten.
  • Ombokningar och avbokningar ska göras senast 7 dygn innan tågets avgång.
  • Förändrings- och avbokningsavgiften är 10 % av den betalda biljettens pris. 
Periodbiljett
  • Periodbiljetter kan inte ombokas eller avbokas. 

Avbokningsskydd för fjärrtrafiksbiljetter

Biljett till närtrafiken

  • VR:s biljetter till närtrafiken kan inte ombokas eller avbokas.

Obs! Om du har köpt din biljett via en återförsäljare, vänligen kontakta denne direkt i fråga om ombokning och avbokning.

Läs mer

Seriebiljetter använder du lättast i appen VR Matkalla.

Seriebiljett till fjärrtrafik

Kom ihåg att boka en resa på fjärrtrafikens seriebiljett före tågets tidtabellsenliga avgång.

  • Resebokning för en seriebiljett går till på samma sätt som platsbokning.
  • För att boka resan behöver du seriebiljettens bokningsnummer.
  • Du kan boka en resa på seriebiljetten även via VR:s kundsupport tel. 0100 3232 (0,06 €/min). Vi skickar tågbiljetten till din e-post eller som textmeddelande. Du kan även hämta biljetten på VR:s station med biljettförsäljning.
  • När du har bokat en resa på seriebiljetten får du en tågbiljett som ska visas i samband med biljettkontrollen.
  • Om du inte har bokat din resa på seriebiljetten innan du stiger på tåget, måste du köpa en ny biljett av konduktören.
  • Du kan inte boka en resa på seriebiljetten till ett fullbokat tåg.
  • Seriebiljetter kan inte användas för tåg + buss-förbindelser.

Observera att du inte kan boka eller hämta enskilda resor på fjärrtrafikens seriebiljett på R-kiosker, hos Matkahuolto eller Matkahuoltos ombud eller resebyråer.

Seriebiljett till VR:s närtrafik

Kom ihåg att aktivera resan innan du stiger på tåget.

  • En resa som bokats på en seriebiljett gäller i två timmar.
  • En seriebiljett i pappersformat ska stämplas med den orangefärgade stämpelmaskinen i tågets vestibul när du stiger på tåget.

Du kan ansöka om ersättning i följande situationer:

  • Ditt fjärrtåg var minst 60 minuter försenat.
  • Du har en periodbiljett till närtrafiken och närtågen har varit betydligt försenade.
  • Förseningen orsakade dig extra kostnader.
  • Din tågresa mellan Finland och Ryssland försenades minst 60 minuter.
  • Du eller ditt bagage skadades under tågresan.

Mer om ersättning

På tjänster för personer med funktionsnedsättning sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.

Du får alltid även hjälp genom att ringa vår kundtjänst för tillgängligt resande 0800 188822 (avgiftsfritt nummer).

Tillgängliga tjänster

Suomen Löytötavarapalvelu tar hand om hittegods som glömts på tågen och stationerna: 0600 41 006 (du kan kontrollera samtalspriset på hittegodsservicens webbplats). 

Din säkerhet är viktig för oss

Vi har samlat en lista med tips för ett så säkert tågresande som möjligt. Här hittar du aktuell information om att åka tåg under undantagsförhållandena och vanliga frågor.

Läs mer om säkerhet

Per telefon eller sociala medier!

Kontakta oss

Vår personal hjälper dig alltid på tågen och stationerna. Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp och råd redan innan resan.

Köp och reservera biljetter

VR:s kundservice

Via kundservicen kan du köpa biljetter och fråga om tidtabeller och priser.

  • Tfn. 0600 41 900 (2 € / besvarat samtal + lna)
  • Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22
  • Från utlandet: +358 923 192 902

Förfrågningar och hjälp

VR:s kundsupport

Hos kundsupporten kan du avboka och omboka biljetter, få information om störningar i tågtrafiken och hjälp med att använda självbetjäningskanaler. 

  • Tel. 0100 3232 
  • Vi betjänar: Må–Fr 5–22 och Lö–Sö 7–22
  • Samtalet kostar 0,06 €/min, köande debiteras

Tjänster för grupper

VR:s gruppförsäljning

Kontakta gruppförsäljningen om du planerar en resa för ett sällskap på över 9 personer. 

  • Tfn. 0600 19009
  • Vi betjänar vardagar kl. 9–16
  • Pris 1,99 €/besvarat samtal + lna.

Behöver du hjälp med att röra dig på stationen eller kliva på tåget?

Assistansservice är tillgängligt för till exempel äldre personer, rullstolsburna personer och syn- eller hörselskadade passagerare. Tjänsten är avgiftsfri. Du kan boka tjänsten hos vår kundtjänst för tillgängligt resande: 0800 188822 (avgiftsfritt nummer).

Behöver du hjälp på teckenspråk?

Du får betjäning på teckenspråk genom att ringa oss på applikationen Chabla. Vårt Chabla-nummer är 0800 180 055 (lna/lsa). Vi betjänar vardagar kl. 8–16. Tjänsten fungerar på finska och finländskt teckenspråk

Mer om Chabla

Ge oss respons!

Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.

Vi hjälper med de vanligaste frågorna om tågresande på de sociala medierna. Välj din favoritkanal och ta kontakt!
Ge respons

Kundservice på de sociala medierna

Vi hjälper med de vanligaste frågorna om tågresande på de sociala medierna. Välj din favoritkanal och ta kontakt!

På Facebook VR matkalla

Vår kundservice hjälper dig i frågor om tågresor:

  • måndag till fredag kl. 7–21
  • lördagar kl. 9:30–18
  • söndagar och vardagshelger kl. 9:30–18

Om ditt ärende gäller en befintlig biljettbokning eller kräver närmare personuppgifter ska du kontakta oss via privat meddelande. 

Följ oss på Facebook

På Twitter @vrmatkalla

Vår kundservice hjälper dig på Twitter:

  • måndag till fredag kl. 7–21
  • lördagar kl. 9:30–18
  • söndagar och vardagshelger kl. 9:30–18

Observera att vi sköter frågor som gäller befintliga bokningar eller som kräver personuppgifter endast via privata meddelanden. 

Följ oss på Twitter