Gå till innehållet

Kund­service

Hej! På den här sidan hittar du vår kontaktinformation och svaren på de vanligaste frågorna. Vi är här för dig.

Vad kan vi hjälpa till med?

Ändringar av enkelbiljetter till fjärrtrafiken

Du kan ändra avresedagen och avresetiden eller sittplatsen inom fjärrtrafiken före tågets avgång. Om det ingår ett tågbyte i resan ska biljetten ombokas innan resan börjar. Observera att den sträcka eller riktning som anges på biljetten inte kan ändras.

Så här gör du en ändring i din biljett:
  • Om du har köpt dina biljetter som inloggad kan du enklast göra ändringen själv via appen VR Matkalla.
  • Genom att ringa vår kundsupport: (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, må-fr kl. 5–22 och lö-sö 7-22)).

Ändringsavgiften är 5 €/biljett. Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur eller resklass, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätts inte skillnaden.

Avbokningar för fjärrtrafikens enkelbiljetter:
  • Om du har köpt avbokningsskydd i samband med biljettköpet, kan du avboka din biljett före tågets avgång och får tillbaka pengarna. Du kan avboka din biljett genom at logga in på vr.fi eller VR Matkalla appen, eller via avbokningsblanketten.

Köpte du i misstag din biljett i fel riktning? Gick nånting fel med ditt uppköp? Kontakta vår kundservice så hjälper vi. Vi kan inte göra ombokningar via avbokningsblanketten.

  • Ingen ersättning betalas för avbokning av en biljett om inte ett avbokningsskydd har lösts in i samband med biljettköpet.
Funderar du ännu på något?

Oroa dig inte. Vi sammanställde mer detaljerad information om bland annat ändringar av biljetter till fjärrtrafiken, avbokningar av Allegro-biljetter och avbokningsskydd. Klicka på länken för att läsa mer.

Läs mer om ändringsvillkoren

Du kan ansöka om ersättning i följande situationer:

  • Ditt fjärrtåg var minst 60 minuter försenat.
  • Du har en periodbiljett till närtrafiken och närtågen har varit betydligt försenade.
  • Förseningen orsakade dig extra kostnader.
  • Du eller ditt bagage skadades under tågresan.

Mer om ersättning

På tjänster för personer med funktionsnedsättning sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.

Du får alltid även hjälp genom att ringa vår kundtjänst för tillgängligt resande 0800 188 822 (avgiftsfritt nummer). När du ringer från utlandet, vänligen ring vårt kundsupportnummer + 358 100 3232.

Tillgängliga tjänster

Suomen Löytötavarapalvelu tar hand om hittegods som glömts på tågen och stationerna: 0600 41 006 (du kan kontrollera samtalspriset på hittegodsservicens webbplats). 

Hittegods glömts på HRT:s tåg tas till Löytötavarapiste. Läs mer på HRT:s webbplats.

Kontakta oss så pratar vi mer!

Köp biljetter

VR:s kundservice

Via kundservicen kan du köpa biljetter och fråga om tidtabeller och priser.

  • Tfn. 0600 41 900 (2 € / besvarat samtal + lna/msa)
  • Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22
  • Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundtjänstnummer +358 923 192 902

Förfrågningar och hjälp

VR:s kundsupport

Hos kundsupporten kan du avboka och omboka biljetter, få information om störningar i tågtrafiken och hjälp med att använda självbetjäningskanaler. 

  • Tel. 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa), köande debiteras
  • Vi betjänar: Må–Fr 5–22 och Lö–Sö 7–22
  • Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundsupportnummer +358 923 192 902

Tjänster för grupper

VR:s gruppförsäljning

Be om ett erbjudande i gruppförsäljningen eller ring gruppförsäljningen när du planerar en resa med en grupp på fler än 18 personer.

  • Tfn. 0600 19009
  • Vi betjänar mån–tor kl. 10–15
  • Pris 2 €/besvarat samtal + lna

Vi hjälper på Facebook, Twitter och via chatten

Vi är där du är. Det bästa sättet att komma i kontakt med oss på sociala medier är via ett privat meddelande. Läs mer om kundservice på sociala medier och öppettiderna.

Öppettider
Chatten öppnas automatiskt längst ner till höger på webbplatsen. Du kan chatta med oss dagligen kl. 9–01.

Vilken biljett passar dig?

Läs mer om våra olika biljetter och välj den biljett som passar dig bäst. Samtidigt kan du också läsa mer om de olika biljetterna, rabattkategorierna och villkoren. Vid behov hjälper vi dig välja en biljettprodukt.

Läs mer om våra biljetter

Ge oss respons!

Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.

Vi behandlar all respons och svarar dig om du begär svar i din respons.

Ge oss respons

Kom inte tågbiljetten fram?

Nu saknas bara biljetten

Ibland skriver man till exempel e-postadressen fel. Om betalningen misslyckas eller om du har köpt en tågbiljett men biljetten inte kommit fram ska du kontakta vår kundsupport.

Kundsupportens kontaktuppgifter

Vi betjänar dig också på teckenspråk

Du får betjäning på teckenspråk genom att ringa oss via applikationen Chabla. Tjänsten fungerar på finska och finländskt teckenspråk.

Vårt Chabla-nummer är 0800 180 055 (lna/lsa). Vi betjänar dig vardagar kl. 8–16.
Bekanta dig med Chabla

Hej arbetsgivare!

Låt oss åka på en gemensam resa

Roligt att du är här. Vi har en separat företagstjänstsida för dina tjänster. Gå till sidan för företagstjänster så berättar vi mer.

Till sidan för företagstjänster

Vår kundservice hjälper även på de sociala medierna

Vi hjälper med de vanligaste frågorna om tågresande på de sociala medierna. Välj din favoritkanal och ta kontakt!

På Facebook VR matkalla

Vår kundservice hjälper dig på Facebook:

  • måndag till fredag kl. 6–22
  • vid veckosluten och vardagshelger kl. 8–18

Om ditt ärende gäller en befintlig biljettbokning eller kräver närmare personuppgifter ska du kontakta oss via privat meddelande.

Följ oss på Facebook

På Twitter @vrmatkalla

Vår kundservice hjälper dig på Twitter:

  • måndag till fredag kl. 6–22
  • vid veckosluten och vardagshelger kl. 8–18

Observera att vi sköter frågor som gäller befintliga bokningar eller som kräver personuppgifter endast via privata meddelanden.

Följ oss på Twitter

Vart ska du resa?

Utresa
Retur
Passagerare, tilläggstjänster och tillgänglighet
Sök resor