Kund­service

Behöver du hjälp eller mer information? Gick inte allting enligt planerna? Låt oss hjälpa.

Tågresor och säkerhet

Vi har samlat en lista med tips för ett så säkert tågresande som möjligt. Här hittar du aktuell information om att åka tåg under undantagsförhållandena och vanliga frågor.

Läs mer om säkerhet

Hur kan vi stå till tjänst?

Per telefon eller sociala medier!

Kontakta oss

Vår personal hjälper dig alltid på tågen och stationerna. Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp och råd redan innan resan.

CHATTA MED OSS
Vi ger dig råd i frågor om tågresande varje dag.

Köp och reservera biljetter

VR:s kundservice

Via kundservicen kan du köpa biljetter och fråga om tidtabeller och priser.

  • Tfn. 0600 41 900

  • Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22

  • Pris 1,99 €/besvarat samtal + lna.

  • Från utlandet: +358 923 192 902

Förfrågningar och hjälp

VR:s kundsupport

Hos kundsupporten kan du avboka och omboka biljetter, få information om störningar i tågtrafiken och få mer information om hjälp för rörelsehindrade och hjälp med att använda självbetjäningskanaler. 

  • Tfn. 0800 166 888

  • Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22

  • Numret är avgiftsfritt

  • Från utlandet: +358 923 192 902

Tjänster för grupper

VR:s gruppförsäljning

Kontakta gruppförsäljningen om du planerar en resa för ett sällskap på över 9 personer. 

  • Tfn. 0600 19009

  • Vi betjänar vardagar kl. 9–16

  • Pris 1,99 €/besvarat samtal + lna.

Behöver du hjälp med att röra dig på stationen eller kliva på tåget?

Assistansservice är tillgängligt för till exempel äldre personer, rullstolsburna personer och syn- eller hörselskadade passagerare. Tjänsten är avgiftsfri. Du kan boka tjänsten hos vår kundsupport: 0800 166 888

Behöver du hjälp på teckenspråk?

Du får betjäning på teckenspråk genom att ringa oss på applikationen Chabla. Vårt Chabla-nummer är 0800 180 055 (lna/lsa). Vi betjänar vardagar kl. 8–16. Tjänsten fungerar på finska och finländskt teckenspråk

Mer om Chabla

Ge oss respons!

Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.

Vi hjälper med de vanligaste frågorna om tågresande på de sociala medierna. Välj din favoritkanal och ta kontakt!
Ge respons

Kundservice på de sociala medierna

Vi hjälper med de vanligaste frågorna om tågresande på de sociala medierna. Välj din favoritkanal och ta kontakt!

På Facebook VR matkalla

Vår kundservice hjälper dig i frågor om tågresor:

  • måndag till fredag kl. 7–21

  • lördagar kl. 9:30–18

  • söndagar och vardagshelger kl. 9:30–18

Om ditt ärende gäller en befintlig biljettbokning eller kräver närmare personuppgifter ska du kontakta oss via privat meddelande. 

Följ oss på Facebook

På Twitter @vrmatkalla

Vår kundservice hjälper dig på Twitter:

  • måndag till fredag kl. 7–21

  • lördagar kl. 9:30–18

  • söndagar och vardagshelger kl. 9:30–18

Observera att vi sköter frågor som gäller befintliga bokningar eller som kräver personuppgifter endast via privata meddelanden. 

Följ oss på Twitter