Kund­service

Hej! På den här sidan hittar du vår kontaktinformation och svaren på de vanligaste frågorna. Vi är här för dig.

Logga inn och enkelt ändra din biljett

Visste du att genom att logga in kan du enkelt ändra på din biljett i appen VR Matkalla eller på vr.fi? Om du har köpt din biljett utan att logga inn, kan du lägga till biljetten i appen genom at mata in biljettens boknings- och referensnummer.

Logga inn eller registrera, Öppnas i en ny flik
Appen VR Matkalla är ditt bästa resesällskap!
Läs mer om appen

Chat med oss i appen VR Matkalla

Vi hjälper dig i appen VR Matkalla

Du kan också enkelt kontakta oss via chatten i appen VR Matkalla. Du hittar chatten på förstasidan av appen VR Matkalla, under rubriken ”kundservice”.

Ladda ner VR Matkalla appen, Öppnas i en ny flik

Ändringar och avbokningar av fjärrtrafikens enkelbiljetter

Du kan göra ändringar i fjärrtrafikens enkelbiljetter före tågets tidtabellsenliga avgång. Ombokningen kostar 5 €/biljett.

Ändra din biljett i appen eller på vr.fi

Om du har köpt din biljett i VR Matkalla-appen eller inloggad på vr.fi kan du enkelt ändra tidpunkten för din resa själv i appen och på vr.fi. Du kan också lägga till en biljett som köpts utan inloggning till ditt VR-konto i appen VR Matkalla. En biljett aktiverad som självbetjäning anses vara använd, och det är inte längre möjligt att ändra eller avboka den.

Ny tidpunkt för resan

Du kan bara ändra tidpunkten för din resa för säsongen som är till salu, dvs fram till 16.6.2024. Samma regel gäller resor med nattåg (andra bokningar än sådana som innefattar bil), och de säljs fram till 26.10.2024.

Kontakta kundsupporten för att ändra din biljett

Du kan också omboka din biljett via VR:s kundsupport 0100 3232(0,06 €/min + Ina/msa), eller i stationens servicecenter i Helsingfors eller Tammerfors.

Biljetternas prisskillnader

Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Om biljetten är billigare, ersätts skillnaden inte i pengar eller priskreditering.

Vad kan vi hjälpa till med?

Då något gick fel eller tåget var försenat!

Ändrade planer?

Hjälp vid planering av en tillgänglig tågresa

Glömde du något på tåget eller stationen?

Hittade du inget svar på din fråga? Kontakta oss.

Kundsupport

Hos kundsupporten kan du avboka och omboka biljetter, få information om störningar i tågtrafiken och hjälp med att använda självbetjäningskanaler. 

  • Tel. 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa), köande debiteras
  • Vi betjänar: mån–fre 5–22 och lör–sön 7–22
  • Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundsupportnummer +358 923 192 902

Kundservice

Via kundservicen kan du köpa biljetter och fråga om tidtabeller och priser.

  • Tfn. 0600 41 900 (2 € / besvarat samtal + lna/msa)
  • Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22
  • Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundtjänstnummer +358 923 192 902

Kundsupport för tillgängligt resande

  • Tfn. 0800 188 822
  • Vi betjänar mån-fre kl. 5-22 och lör-sön 7-22.
  • Samtalet är kostnadsfritt.

Chat

Vi svarar på dina frågor i chatten. Chatten öppnas automatiskt längst ner till höger på webbplatsen. Om chatten inte öppnas, kolla att du har godkänt vår webbplats cookies, Öppnas i en ny flik.

Du kan chatta med oss på vardagar kl. 6–00 och på helger kl. 9–00.

Företagtjänster och gruppförsäljning

Företagtjänster

Hej arbetsgivare! Roligt att du är här.För dig har vi en separat sida för företagtjänster där du kan bekanta dig med våra företagstjänster. Vi hjälper dig också gärna genom vår kundservice för företagskunder:

  • Tfn 0600 199 55 (2 €/besvarat samtal + lna).
  • Vi betjänar dig vardagar kl. 7–20

Gruppförsäljning

Ska du på gruppresa? Be om ett erbjudande i gruppförsäljningen och läs mer om vår tjänster för grupper.

Ring gruppförsäljningen:

  • Tfn. 0600 19009 (Pris 2 €/besvarat samtal + lna)
  • Vi betjänar mån–tor kl. 10–15

Vår kundservice hjälper även på de sociala mediern

Vår kundservice hjälper dig på sociala mediern måndag till fredag kl. 6–22, vid veckosluten och vardagshelger kl. 8–18. Om ditt ärende gäller en befintlig biljettbokning eller kräver närmare personuppgifter ska du kontakta oss via privat meddelande.

På Instagram vrmatkalla

Kontakta oss:

Instagram, Öppnas i en ny flik

På Facebook VR matkalla

Kontakta oss:

Facebook, Öppnas i en ny flik

På Twitter @VRmatkalla

Kontakta oss:

Twitter, Öppnas i en ny flik

Vilken biljett passar dig?

Läs mer om våra olika biljetter och välj den biljett som passar dig bäst. Samtidigt kan du också läsa mer om de olika biljetterna, rabattkategorierna och villkoren. Vid behov hjälper vi dig välja en biljettprodukt.

Läs mer om våra biljetter

Planerar du ett evenemang?

Om du planerar ett evenemang och är intresserad av att samarbeta med oss, eller vill ha mer information om trafikarrangemang, vänligen kontakta oss via e-post på tapahtumat(a)vr.fi.

Respons

Ansvarsområdena som gäller tågresor fördelas mellan VR, HRT, Trafikledsverket och Fintraffic.

Ge respons till HRT

VR och HRT ansvarar för tågen och tågens tjänster, utropen på tågen och för biljettförsäljningen. HRT ansvarar för den interna tågtrafiken inom huvudstadsregionen.

Ge respons till HRT, Öppnas i en ny flik

Ge respons till Trafikledsverket

Trafikledsverket ansvarar för bannätet, bannätets underhåll och för plattformarna.

Ge respons till Trafikledsverket, Öppnas i en ny flik

Ge respons till Fintraffic

Fintraffic tar hand om plattformsskärmarna, utropen på stationerna och trafikstyrningen.

Ge respons till Fintraffic, Öppnas i en ny flik

Ge oss respons!

Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.

Vi behandlar all respons och vi svarar dig om du begär svar i din respons.
Ge respons

Vart ska du resa?

Lägg till