Kundservice
Hej! På den här sidan hittar du vår kontaktinformation och svaren på de vanligaste frågorna. Vi är här för dig.
Logga inn och enkelt ändra din biljett
Visste du att genom att logga in kan du enkelt ändra på din biljett i appen VR Matkalla eller på vr.fi? Om du har köpt din biljett utan att logga inn, kan du lägga till biljetten i appen genom at mata in biljettens boknings- och referensnummer.
Logga inn eller registreraChat med oss i appen VR Matkalla
Vi hjälper dig i appen VR MatkallaDu kan också enkelt kontakta oss via chatten i appen VR Matkalla. Du hittar chatten på förstasidan av appen VR Matkalla, under rubriken ”kundservice”.
Ändringar och avbokningar av fjärrtrafikens enkelbiljetter
Ändra din biljett i appen eller på vr.fi
Om du har köpt din biljett i VR Matkalla-appen eller inloggad på vr.fi kan du enkelt ändra tidpunkten för din resa själv i appen och på vr.fi. Du kan också lägga till en biljett som köpts utan inloggning till ditt VR-konto i appen VR Matkalla. En biljett aktiverad som självbetjäning anses vara använd, och det är inte längre möjligt att ändra eller avboka den.
Ny tidpunkt för resan
Du kan bara ändra tidpunkten för din resa för säsongen som är till salu, dvs fram till 15.6.2025. Samma regel gäller resor med nattåg (andra bokningar än sådana som innefattar bil), och de säljs fram till 25.10.2025.
Kontakta kundsupporten för att ändra din biljett
Du kan också omboka din biljett via VR:s kundsupport 0100 3232(0,06 €/min + Ina/msa), eller i stationens servicecenter i Helsingfors eller Tammerfors.
Biljetternas prisskillnader
Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Om biljetten är billigare, ersätts skillnaden inte i pengar eller priskreditering.
Vad kan vi hjälpa till med?
Du kan ansöka om ersättning till exempel i följande situationer:
- Ditt fjärrtåg var minst 60 minuter försenat.
- Förseningen orsakade dig extra kostnader.
- Du skadades under tågresan.
- Du har en periodbiljett till närtrafiken och närtågen har varit betydligt försenade.
Bekanta dig med dina rättigheter i undantagssituationer via länken nedan och fyll i den ersättningsblankett som passar din situation.
Mer om ersättningÄndringar av enkelbiljetter till fjärrtrafiken
Om du har köpt din biljett som inloggad:
Kan du enklast göra ändringen själv via appen VR Matkalla eller på vr.fi.
Om du har köpt din biljett utan att logga in:
Du kan skapa en konto och lägga till den köpta biljetten till ditt användarkonto utan att logga in. För detta behöver du biljettens beställnings- och referensnummer. När du har lagt till biljetten kan du göra ändringar självständigt.
Du kan också ändra din biljett genom att ringa vår kundsupport: (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22).
Ombokningsavgiften är 5,00 €/biljett. Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur eller resklass, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en billigare tågtur ersätts inte skillnaden. Läs mer om enkelbiljettens ombokningsvillkoren.
Ändringar i bilsplatsen
Ändringar i bilsplatsen kan du göra senast 72 h före resan. Läs mer om bilplatsens omboknings- och avbokningsvillkoren.
Avbokningar för fjärrtrafikens enkelbiljetter:
- Om du har köpt avbokningsskydd i samband med biljettköpet, kan du avboka din biljett före tågets avgång och får tillbaka pengarna. Du kan avboka din biljett genom at logga in på vr.fi eller VR Matkalla appen, eller via avbokningsblanketten.
- Ingen ersättning betalas för avbokning av en biljett om inte ett avbokningsskydd, Öppnas i en ny flik har lösts in i samband med biljettköpet.
Du kan lägga till biljetter som köpts utan inloggning i appen genom at mata in biljettens boknings- och referensnummer.
Läs merPå tjänster för personer med funktionsnedsättning sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.
Du får alltid även hjälp genom att ringa vår kundtjänst för tillgängligt resande 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer). När du ringer från utlandet, vänligen ring vårt kundsupportnummer + 358 100 3232.
Tillgängliga tjänsterLost & Found Finland Oy, Öppnas i en ny flik tar hand om hittegods som glömts på tågen och stationerna: 0600 41 006 (du kan kontrollera samtalspriset på hittegodsservicens webbplats). Hittegods som hittats på VR-tåg hamnar i Vanda.
Även hittegods som glömts på HRT-områdets tåg och andra färdmedel tas till Lost & Found Finland Ab.
Du kan fråga om hittegods i de ersättande bussarna direkt av trafikföretaget. Kontakta vår kundtjänst 0600 41 900 (3,55 € / besvarat samtal + lna/msa) för att ta reda på trafikföretaget.
Hittade du inget svar på din fråga? Kontakta oss.
Kundsupport
Hos kundsupporten kan du avboka och omboka biljetter, få information om störningar i tågtrafiken och hjälp med att använda självbetjäningskanaler.
- Tel. 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa), köande debiteras
- Vi betjänar: mån–fre 5–22 och lör–sön 7–22
- Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundsupportnummer +358 923 192 902
Kundservice
Via kundservicen kan du köpa biljetter och fråga om tidtabeller och priser.
- Tfn. 0600 41 900 (3,55 € / besvarat samtal + lna/msa)
- Vi betjänar mån-fre kl. 5–22 och lör-sön 7-22
- Om du ringer från ett utländskt abonnemang är vårt kundtjänstnummer +358 923 192 902
Kundsupport för tillgängligt resande
Få hjälp med frågor om tillgängliga tågresor.
- Tfn. 0800 188 822
- Vi betjänar mån-fre kl. 5-22 och lör-sön 7-22.
- Samtalet är kostnadsfritt.
Chat
Vi svarar på dina frågor i chatten. Chatten öppnas automatiskt längst ner till höger på webbplatsen. Om chatten inte öppnas, kolla att du har godkänt vår webbplats cookies, Öppnas i en ny flik.
Du kan chatta med oss på vardagar kl. 6–00 och på helger kl. 9–00.
Företagtjänster och gruppförsäljning
Företagtjänster
Hej arbetsgivare! Roligt att du är här.För dig har vi en separat sida för företagtjänster där du kan bekanta dig med våra företagstjänster. Vi hjälper dig också gärna genom vår kundservice för företagskunder:
- Tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
- Vi betjänar dig vardagar kl. 7–20
Gruppförsäljning
Ska du på gruppresa? Be om ett erbjudande i gruppförsäljningen och läs mer om vår tjänster för grupper.
Ring gruppförsäljningen:
- Tfn. 0600 19009 (Pris 2,03 €/besvarat samtal + lna)
- Vi betjänar mån–tor kl. 10–15
Vår kundservice hjälper även på de sociala mediern
Vår kundservice hjälper dig på sociala mediern måndag till fredag kl. 6–22, vid veckosluten och vardagshelger kl. 8–18. Om ditt ärende gäller en befintlig biljettbokning eller kräver närmare personuppgifter ska du kontakta oss via privat meddelande.
Vilken biljett passar dig?
Läs mer om våra olika biljetter och välj den biljett som passar dig bäst. Samtidigt kan du också läsa mer om de olika biljetterna, rabattkategorierna och villkoren. Vid behov hjälper vi dig välja en biljettprodukt.
Planerar du ett evenemang?
Om du planerar ett evenemang och är intresserad av att samarbeta med oss, eller vill ha mer information om trafikarrangemang, vänligen kontakta oss via e-post på tapahtumat(a)vr.fi.
Respons
Ansvarsområdena som gäller tågresor fördelas mellan VR, HRT, Trafikledsverket och Fintraffic.
Ge respons till HRT
VR och HRT ansvarar för tågen och tågens tjänster, utropen på tågen och för biljettförsäljningen. HRT ansvarar för den interna tågtrafiken inom huvudstadsregionen.
Ge respons till HRT, Öppnas i en ny flikGe respons till Trafikledsverket
Trafikledsverket ansvarar för bannätet, bannätets underhåll och för plattformarna.
Ge respons till Trafikledsverket, Öppnas i en ny flikGe respons till Fintraffic
Fintraffic tar hand om plattformsskärmarna, utropen på stationerna och trafikstyrningen.
Ge respons till Fintraffic, Öppnas i en ny flikGe oss respons!
Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.