Hyppää sisältöön

Arjen hyvinvointi alkaa jo matkalla

Hyvinvointi ja arjessa jaksaminen ovat monen tekijän summa. Osteopaatti ja hyvinvoinnin ammattilainen Leena Rapanen antaa parhaimmat vinkkinsä hyvinvoinnin edistämiseen niin arjessa kuin junassa.

Hyvinvoinnissa on kyse sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Kokonaisvaltainen hyvinvointi alkaa pohtimalla, miten elämän eri osa-alueet jakautuvat arjessa. Työtä, harrastuksia ja vapaa-aikaa tulisi olla sopivasti suhteessa toisiinsa ja aikaa palautumiselle ja ”ei minkään tekemiselle” tulisi olla riittävästi. Jos palautumista on liian vähän suhteessa kuormitukseen, keho ja mieli alkaa viestimään väsymyksestä.

Ihmiset reagoivat yksilöllisesti liian suureen kuormitukseen tai liian vähälle jääneeseen palautumiseen. Yksi menettää yöunensa täysin, kun toinen on väsynyt nukkumisesta huolimatta. Joillakin ihmisillä voi tulla päänsärkyjä, vatsavaivoja ja alaselkäkipuja. Jotkin ihmiset reagoivat fyysisten oireiden sijaan psyykellään: kuormitus voi vetää mielen maahan, pinna voi olla kireällä ja tunteet herkässä.

Miten omaa hyvinvointia voisi sitten edistää kiireisen arjen keskellä?

Oman hyvinvoinnin edistäminen on elämän pituinen matka, mutta pienillä askelilla saadaan jo suotuisia vaikutuksia aikaan. Tärkeimpiä tekijöitä hyvinvoinnin edistämisessä ovat riittävät yöunet, säännöllinen syöminen ja riittävä aktiivisuus arjessa. Myös palautumiselle omistetut tauot pitkin päivää edistävät hyvinvointia tehokkaasti. Jo muutama minuutti palautumiselle omistettua aikaa kerrallaan riittää tuomaan positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin.

Leenan vinkit parempaan palautumiseen:

  1. Huolehdi riittävästä yöunesta. Pidä kiinni säännöllisesti unirytmistä, ja vältä älylaitteiden käyttöä sekä fyysistä aktiivisuutta ennen nukkumaan menoa.
  2. Pidä taukoja pitkin päivää. Tee hengitysharjoitus tai harjoittele meditaatiota. Ole hetki paikoillasi tekemättä mitään. Tärkeintä on tauottaa työtä, ja antaa mielen palautua työstä myös työpäivän aikana.
  3. Pysähdy. Anna aisteillesi välillä lepoa, ja laita puhelin ja tietokone pois. Pyri sulkemaan kaikki ärsykkeet mielesi ulkopuolelle ja ole muutama minuutti tekemättä mitään. Pienet pysähdykset päivittäin voivat auttaa hallitsemaan stressiä.
  4. Liiku. Liikunta lisää endorfiineja, tehostaa aineenvaihduntaa ja virkistää kehoa ja mieltä. Aktivoi kehoasi päivän aikana: tee esimerkiksi taukojumppa tai käy pienellä kävelyllä. Kaksi minuuttia kerrallaan riittää tuomaan suotuisia vaikutuksia.
  5. Mene luontoon. Käy kävelyllä, kuuntele luonnon ääniä ja hengitä raitista ilmaa. Pelkän luonnossa oleskelun on todettu vaikuttavan positiivisesti hyvinvointiin.
  6. Priorisoi vapaa-aikaa. Pidä huoli, että sinulla on aikaa tylsistyä ja olla tekemättä mitään. Jokaiselle hetkelle ei tarvitse olla tuotteliasta tekemistä.

Leenan vinkit hyvinvoinnin edistämiseen junamatkan aikana:

  1. Seiso odottaessasi junaa, vaikka istumapaikkoja olisikin tarjolla. Ota ryhdikäs asento ja hengitä muutaman kerran syvään. Voit antaa myös kehollesi pientä liikettä: kevyt venytys istumisesta väsyneille lonkankoukistajille voi ehkäistä alaselkäkipuja.
  2. Kävele laituria päästä päähän, jos odotat junaa useamman minuutin.
  3. Jos kuljet lähijunalla, kävele seuraavalle pysäkille ja lisää näin arkiaktiivisuuttasi.
  4. Laita puhelin ja muut ärsykkeet pois junassa, sulje silmäsi ja pysähdy hetkeksi paikoilleen.
  5. Tee hengitys- tai meditaatioharjoitus matkalla. Katsele ikkunasta ulos ja anna ajatuksen juosta. Pysähdy kuuntelemaan ympäröiviä ääniä, ja hengitä syvään.
  6. Anna kehollesi pientä rauhallista liikettä matkan aikana. Istuessasi voit pumppailla nilkkoja, pyöritellä hartioita tai venyttää kevyesti niskaa.
  7. Nouse seisomaan yhden asemavälin verran matkan aikana. Aktivoi keskivartalosi ja keskity ryhtiin ja tasapainoon.
  8. Kuuntele musiikkia tai äänikirjaa, mutta älä tee muuta samalla.
  9. Nauti arjen äänistä ja paikoilleen pysähtymisestä. Laita kuulokkeet ja puhelin pois ja seuraa ympäristöäsi. Aisti junan ääniä ja tunnustele tunnelmaa.

Kuva: Marianne Ahonen Photography

Uusimmat artikkelit