Hyppää sisältöön

Korvaukset

Lisätietoa korvauksista

Voit hakea korvausta junan myöhästymisestä, tai jos sinulle tai matkatavaroillesi sattui vahinko junamatkan aikana. Tutustu tarkemmin, millä ehdoilla ja miten voit hakea korvausta.

Mistä voit hakea korvausta?

Voit hakea korvausta, jos junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipussa näkyvästä saapumisajasta. Jos olet saanut tiedon junan myöhästymisestä ennen lipun ostoa, et voi saada myöhästymiskorvausta.

Junien kulkutiedot tallentuvat Liikenneviraston ylläpitämään järjestelmään ja myöhästymiskorvaukset perustuvat järjestelmästä saataviin tietoihin.

Korvauksen määrä lasketaan seuraavasti:
  • 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä
  • 50 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään kaksi tuntia myöhässä
  • Onko sinulla kausilippu? Korvaussuma lasketaan kausilipun matkakohtaisesta hinnasta.

Korvaussummat perustuvat EU:n rautatievastuuasetukseen. Hyvitys tehdään koko junalipun hinnasta, mutta peruutusturvan hintaa ei palauteta. Huomaa kuitenkin, että emme maksa alle neljän euron korvaussummia.

Jos junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä, etkä ole vielä aloittanut matkaasi:
  • Voit perua lippusi kokonaan ja saat siitä rahat takaisin.
  • Voit muuttaa lippusi matkustusaikaa (lähtöpäivä ja -aika) ilman erillisiä kustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja, kuin alkuperäiseen matkaan.

Jos junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä, ja olet jo ehtinyt aloittaa matkasi:
  • Jos haluat keskeyttää matkasi, saat korvauksen loppumatkasta, jonka jätät tekemättä. Jos jo tekemästäsi matkasta ei ole sinulle enää alkuperäisten suunnitelmiesi takia hyötyä, korvamme sinulle tekemättä jättämäsi loppumatkan lisäksi myös paluumatkan alkuperäiseen lähtöpaikkaasi.
  • Voit muuttaa loppumatkasi aikataulua siten, että pääset perille mahdollisimman nopeasti. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja, kuin alkuperäiseen matkaan.

Hae korvausta

Voit hakea korvausta myöhästymisestä tai junavuoron peruuntumisesta, jos matkustat VR:n lähiliikenteen alueen kausilipulla.

Korvauksen määrä lasketaan seuraavasti:
  • 14–30 päivän kausilipun hinnasta korvataan 20 %, jos kyseessä olevan kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolopäivä osuu kyseiselle ajalle.
  • Yli 30 päivän kausilipuista korvataan 20 prosenttia 30 päivän kausilipun hinnasta, jos kyseessä olevan kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolopäivä osuu kyseiselle ajalle.

Hae korvausta

Voit hakea korvausta, jos junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipustasi näkyvästä saapumisajasta.

Korvauksen määrä lasketaan seuraavasti:
  • 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä
  • 50 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään kaksi tuntia myöhässä

Jos ostit lipun Venäjän rautateiltä RZD:ltä, voit hakea korvausta RZD:ltä. Katso tarkemmin Suomen ja Venäjän välisen matkustajaliikenteen kaupalliset ehdot.

Hae korvausta

Voit hakea korvausta, jos sinulle on aiheutunut ylimääräisiä kuluja junamatkasi myöhästymisen takia tai junamatkasi aikana sinulle sattui henkilövahinko tai matkatavarasi vahingoittui.

Huomaathan, että korvauksen saaminen edellyttää kuittikopioiden liittämistä korvaushakemukseen.

Myöhästymisestä aiheutuneet lisäkulut
  • Korvaamme myöhästymisestä aiheutuneita lisäkuluja enintään 5 000 euroa.
  • Jos myöhästyminen on odotettavissa ja voit varautua siihen etukäteen, emme maksa korvauksia lisäkuluista. Tällaisia ovat esimerkiksi säästä aiheutuvat myöhästymiset.
  • Emme ole korvausvelvollisia, jos olemme pyrkineet välttämään sen, että sinulle koituisi vahinkoa myöhästymisestä.
  • Emme maksa korvauksia, jos tapahtuma on ollut meidän vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella. Tällaisia ovat esimerkiksi onnettomuudet ja ratainfran viat.
  • Olemme korvausvelvollisia muille kuin matkustajille ainoastaan, jos viivästyminen on johtunut meidän tahallisuudesta tai tuottamuksesta.
  • Sinun tulee varata riittävästi aikaa määränpäässä kulkuneuvosta toiseen siirtymiseen.
Matkatavaravahingot

Voit hakea korvausta, jos matkatavarasi katosi tai vahingoittui junamatkasi aikana meidän takiamme. Matkatavaravahinkojen korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Voit lukea lisätietoja matkustusehdoista.

Henkilövahingot

Voit hakea korvausta junamatkalla sattuneesta henkilövahingosta, jos vahinko on aiheutunut esimerkiksi junan äkkijarrutuksesta tai muusta junan kulkuun liittyvästä tilanteesta. Korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Lue lisätietoja matkustusehdoista.

Hae korvausta

Voit hakea korvausta, jos olet ostanut junalipun, mutta sitä ei toimitettu tai ostos epäonnistui.

Korvauksen hakemisen yhteydessä tarvitsemme tietoja epäonnistuneesta ostotapahtumasta, jotta voimme tunnistaa tapahtuman. Tunnistavia tietoja voivat olla:

  • verkkopankista löytyvä ostotapahtuman maksuviite
  • kopio kuitista
  • kuvakaappaus veloitetusta maksusta verkkopankistasi

Hae korvausta

Vastuualueet

Junamatkustukseen liittyvät vastuualueet jakautuvat VR:n, HSL:n, Väyläviraston ja Fintrafficin kesken.

Anna palautetta HSL:lle

Anna palautetta HSL:lle

VR ja HSL vastaavat junista ja junien palveluista, kuulutuksista junassa ja lipunmyynnistä. HSL vastaa pääkaupunkiseudun sisäisestä junaliikenteestä.

Anna palautetta Väylälle

Anna palautetta Väylälle

Väylä vastaa rataverkosta, rataverkon kunnossapidosta ja laiturialueista.

Anna palautetta Fintrafficille

Anna palautetta Fintrafficille

Fintraffic huolehtii laiturinäytöistä, kuulutuksista asemilla ja liikenteenohjauksesta.

Anna palautetta meille!

Mielipiteesi on meille tärkeä. Kerro, miten voimme tehdä junamatkastasi entistäkin sujuvamman. Näin autat meitä kehittämään toimintaamme ja parantamaan palveluitamme.

Käsittelemme kaikki saamamme palautteet ja vastaamme sinulle, jos pyydät vastauksen yhteydenottoosi.
Anna palautetta

Ota yhteyttä asiakas­palveluun

Jäikö jokin mietityttämään?

Henkilökuntamme on aina apunasi junissa ja asemilla. Jos tarvitset apua ja neuvoja jo ennen matkaa, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Ota yhteyttä