Matkalla kohti merkityksellisempää liikematkailua
Telialla vastuullisuus on otettu osaksi liiketoimintastrategiaa, mikä näkyy myös liikematkustukseen liittyvissä valinnoissa.
– Liikematkat ovat Telialla sekä yhtiön sisäisiä että ulkoisia. Myyntiorganisaatiossa liikutaan asiakkaiden luokse, ja eniten meillä matkustetaan omien toimistojemme välillä sekä Suomessa että Pohjoismaissa, kertoo Telia Cygaten henkilöstöjohtaja Teemu Tuunainen.
Junalla tehtävien liikematkojen osuus on Telialla noin 9 prosenttia kaikista liikematkoista, ja vuonna 2022 junalla tehtävien matkojen määrä ylitti lentomatkustamisen määrän. Telian matkustusohjeen mukaan liikematkoilla suositaan mahdollisuuksien mukaan ympäristöystävällistä vaihtoehtoa.
– Perusperiaatteena on tehdä aluksi arvio siitä, tarvitseeko matkustaa lainkaan vai voisiko asian hoitaa virtuaalisena kokouksena. Kun matkaan päädytään, valitaan ympäristöystävällisin vaihtoehto. Ohje on, että alle 500 kilometrin pituiset matkat tehdään ensisijaisesti junalla, Tuunainen kertoo.
Liikematkat muuttuvat merkityksellisemmiksi
Koronapandemia on mullistanut yritysten tapoja tehdä töitä ja liikematkoja, eikä Telia ole sen osalta poikkeus. Pandemian alkuaikoina liikematkustus konsernissa lähes lakkasi, mutta ajan kuluessa on siirrytty uuteen normaaliin, jossa liikematkustuksen luonne on muuttunut.
– Uskon, että liikematkustamisessa ei ole paluuta pandemiaa edeltävään aikaan. Matkustamisesta tulee entistä harkitumpaa ja tarkoituksenmukaisempaa. Kun matkalle nyt lähdetään, se on jollain tapaa merkityksellisempää ja sillä haetaan tietoisesti enemmän henkilökohtaista kontaktia, Tuunainen sanoo.
Työmatkaetu viestii yrityksen arvomaailmasta
Telian pääkonttori muutti muutama vuosi sitten Triplan kauppakeskukseen, Pasilan rautatieaseman yläpuolelle. Hyvä saavutettavuus julkisilla liikennevälineillä oli yksi ratkaisevista tekijöistä uudesta sijainnista päätettäessä.
– Pääkonttorilla työskenteleville työntekijöille tarjotaan työmatkaetu kodin ja työpaikan välisille matkoille, mikä kannustaa jättämään auton kotiin ja suosimaan julkista liikennettä, Tuunainen kertoo.
Lahdessa asuva Tuunainen kulkee itse toimistolle junalla ja hyödyntää usein matka-ajan tekemällä töitä. Telialla työntekijät voivat käyttää oman harkintansa mukaan matka-aikaa työntekoon.
Työmatkaedun tarjoaminen on yrityksille monella tapaa järkevä valinta: se on paitsi kustannustehokas ja verovapaa tapa sitouttaa työntekijöitä, myös erinomainen keino toteuttaa ympäristövastuuta ja viestiä yrityksen arvomaailmasta.
Kestävillä liikkumismuodoilla kohti vastuullisuustavoitteita
Vaikka työ- ja liikematkustuksen osuus Telian vuotuisesta hiilijalanjäljestä on vähäinen, siihen suhtaudutaan osana isompaa kokonaisuutta. Konsernin tavoitteena on olla päästötön ja jätteetön yhtiö vuoteen 2030 mennessä.
– Vastuullisuus on tuotu Telialla osaksi koko liiketoimintastrategiaa, ja se näkyy arjessa pienempinä ja isompina valintoina. Minulle vastuullisuus on myös osa henkilöstön hyvinvointia. Se, että esimerkiksi hyödynnämme virtuaalitapaamisia tai matkustaessaan junassa pystyy halutessaan tekemään töitä, antaa työntekijöille mahdollisuuden jäsennellä omaa aikatauluaan ja tekemistään joustavammin.
Lisää luettavaa

Retkeilijän unelmareitti
Suomi on retkeilijän loputon aarreaitta, jonka mahdollisuudet yllättävät kokeneemmankin seikkailijan. Kokosimme yhdessä Metsähallituksen kanssa u...
Lue juttu
Ekstra-luokka sai Anne Kukkohovin toivomaan, että kotimatka olisi ollut pidempi
Normaalisti Anne Kukkohovi nauttii autoilun tuomasta vapaudesta ja siitä, että saa itse istua kuskin paikalla. Välillä arkea kuitenkin helpottaa,...
Lue juttu
Komeat kansallismaisemat yhden reitin varrella
Koe valikoidut palat Suomen kansallismaisemista yhden junareitin varrella. Kansallismaisemat ovat osa suomalaista identiteettiä, mihin jokaisen i...
Lue juttu