Ersättningar
Läs mer om ersättningar
Bekanta dig närmare med hur och på vilka villkor du kan få återbetalning eller ändra din resa om tåget är försenat mer än 60 minuter eller om vi ställer in din ursprungliga resa. På den här sidan hittar du också information om vilka ersättningar du är berättigad till i undantagssituationer. Börja med att välja en ersättningsblankett som passar din situation från menyn nedan.
För vad kan du få ersättning?
Du är berättigad till ersättning om ditt tåg är försenat med minst 60 minuter från den ankomsttid till destinationsstationen som anges på biljetten. Om du blev informerad om förseningen innan du köpte biljetten kan du inte få ersättning för förseningen.
Uppgifter om hur tågen går sparas i ett datasystem som upprätthålls av Trafikledsverket. Förseningsersättningarna baserar sig på uppgifterna i systemet.
Ersättningsbeloppen grundar sig på EU:s förordning om järnvägarnas ansvar. Ersättning betalas för tågbiljettens pris i sin helhet, med undantag för avbokningsskydd som inte återbetalas. Ersättningsbelopp under fyra euro utbetalas inte.
Ansök om ersättning för en tågförsening
Ersättningsbeloppet räknas ut enligt följande:
- 25 procent av priset för biljetten om ditt tåg är minst en timme försenat
- 50 procent av priset för biljetten om ditt tåg är minst två timmar försenat
- Har du en periodbiljett? Ersättningen räknas ut på periodbiljettens resspecifika pris.
Om dit tåg är minst 60 minuter försenat och du inte ännu börjat resan:
- Du kan helt avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Du kan ändra restiden (avresedag och -tid) för din biljett utan extra kostnad.
- Du kan fortsätta resan eller välja en annan rutt så att du kommer fram så snabbt som möjligt, med motsvarande transportvillkor.
Om dit tåg är minst 60 minuter försenat och du redan har börjat resan:
- Du kan ändra tidtabellen för din återstående resa utan extra kostnad så att du kommer fram så snabbt som möjligt. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
- Du kan flytta din resa till en senare tidpunkt utan extra kostnad för dig. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
- Du kan avbryta din resa, i vilket fall vi återbetalar slutet av resan till dig. Om en redan genomförd resa inte är till nytta för dig på grund av dina ursprungliga planer, ersätter vi hela priset för din köpta biljett och returresan till din avgångsplats.
Du kan göra en ändring:
- per telefon genom att ringa till vår kundsupport (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22))
- via chatten på vr.fi och i VR Matkalla-appen.
Du kan ansöka om ersättning för förseningen eller den inställda tågturen om du reser med periodbiljett inom VR:s närtrafikområde.
Ersättningsbeloppet räknas ut enligt följande:
- Vi ersätter 20 procent av priset för en periodbiljett för 14–30 dagar om mer än 10 procent av närtågen har varit över 10 minuter försenade eller ställts in under kalendermånaden och om minst en giltighetsdag för biljetten infaller i perioden i fråga.
- Vi ersätter 20 procent av priset för en periodbiljett för mer än 30 dagar om mer än 10 procent av närtågen har varit över 10 minuter försenade eller ställts in under kalendermånaden och om minst en giltighetsdag för biljetten infaller i perioden i fråga.
Om din tågtur har ställts in kan du:
1. kräva att priset för den oanvända biljetten och en eventuell returresa betalas tillbaka
2. fortsätta resan så snart som möjligt med motsvarande villkor, efter att vi har valt en annan rutt för dig
3. Du kan ändra avgångsdatum och -tid för din biljett utan extra kostnad. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
Du kan göra ändringen:
- via vår kundsupport per telefon (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22))
- via chatten
- i självbetjäningen på vr.fi eller i VR Matkalla -appen. Då måste du först betala en ombokningsavgift, men vi återbetalar den till dig efteråt. Du kan ansöka om återbetalning av realiserade ombokningskostnader genom att fylla i ersättningsblankett.
I punkt 2 har du rätt till förseningsersättning. Om du har ändrat din biljett enligt punkt 3 har du inte rätt till ersättning för förseningen av den ursprungliga tågturen.
Ansök om ovannämnda ersättningar här.
Om tågturen är inställd kan vi erbjuda en alternativ transport (till exempel buss eller taxi). Vi omdirigerar dig möjligtvis till en taxi om man på detta sätt undviker en större ekonomisk förlust eller om kollektivtrafiken inte längre är tillgänglig. Om resan inte kan fortsätta under samma dag, ordnar vi för dig en rimlig logi och transport till denna plats.
Om vi ställde in din anslutning eller om du blev försenad till den på grund av att en tidigare tågtur var försenad:
- Du kan resa till din destination med nästa tåg. Du kan använda din ursprungliga biljett för den nya tågturen utan extra kostnad. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
- Du kan flytta din resa till en senare tidpunkt utan extra kostnad. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
- Du kan avbryta din resa, i vilket fall vi återbetalar slutet av resan till dig. Om en redan genomförd resa inte är till nytta för dig på grund av dina ursprungliga planer, ersätter vi hela priset för din köpta biljett och returresan till din avgångsplats.
Du kan göra en ändring:
- per telefon genom att ringa till vår kundsupport (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22))
- via chatten på vr.fi och i VR Matkalla-appen.
Du kan ansöka om ersättning om en tågförsening orsakade dig extra kostnader eller om du eller ditt bagage skadades under tågresan.
Observera att du ska bifoga kopior av kvittona till ersättningsansökan för att ersättningen ska kunna betalas.
Extra kostnader på grund av förseningen
- Vi ersätter extra kostnader för förseningen upp till högst 5 000 euro.
- Vi omdirigerar dig möjligtvis till en taxi om man på detta sätt undviker en större ekonomisk förlust eller om kollektivtrafiken inte längre är tillgänglig.
- Om förseningen är förväntad och du kan förbereda dig på förhand betalar vi inte ersättning för extra kostnader. Sådana här är t.ex. förseningar som beror på vädret.
- Vi är inte ersättningsskyldiga om vi strävat efter att förhindra att förseningen vållar dig skada.
- Du ska reservera tillräckligt med tid på ankomstorten för att förflytta dig från ett fordon till nästa.
- Vi betalar inte ersättning om händelsen stått utanför våra möjligheter att påverka. Sådana här situationer är t.ex. olyckor, vandalism och fel på baninfrastrukturen.
- Vi är ersättningsskyldiga till tredje parter endast om dröjsmålet berott på vår uppsåtlighet eller vårt vållande.
- Vi ersätter kostnaderna för övernattningar först när vi har visat att det är nödvändigt att övernatta på destinationen på grund av förseningen.
Restaurangtjänster
Du kan ansöka om ersättning om det uppstod ett problem med din måltidsbeställning.
Bagageskador
Du kan ansöka om ersättning om ditt bagage försvann eller skadades på grund av oss under tågresan. Ansökningarna om ersättning för bagageskador behandlas från fall till fall. Läs mer i transportvillkoren.
Personskador
Du kan ansöka om ersättning för en personskada som inträffat under tågresan under förutsättning att skadan har uppstått på grund av att tåget har gjort en hastig inbromsning eller en annan situation som hänger ihop med tågets gång.
Ansök om ersättningDu kan ansöka om ersättning för en plats med tilläggsavgift som du köpt om du måste sitta på en annan plats till exempel på grund av byte av materiel. Vi återbetalar priset för platsen med tilläggsavgift.
Ansök om ersättningDu kan ansöka om ersättning om du köpt en tågbiljett men den inte levererats eller kom köpet misslyckades. Vänligen vänta några bankdagar innan du gör en ersättningsansökan. Vi strävar efter att återbetala dina biljettpengar så snart som möjligt till det betalningssätt som du använde när du betalade din biljett. Fyll därför i ansökan först några dagar efter ditt köp.
I samband med ansökan om ersättning behöver vissa uppgifter om det misslyckade köpet för att kunna identifiera händelsen. Identifierande uppgifter kan vara betalningstransaktionens referens, som du hittar i din nätbank, en kopia av kvittot eller en skärmdump av den debiterade betalningen i din nätbank.
Ansök om ersättningAnsvarsområden
Ansvarsområdena som gäller tågresor fördelas mellan VR, HRT, Trafikledsverket och Fintraffic.
Ge respons till HRT
VR och HRT ansvarar för tågen och tågens tjänster, utropen på tågen och för biljettförsäljningen. HRT ansvarar för den interna tågtrafiken inom huvudstadsregionen.
Ge respons till HRT, Öppnas i en ny flikGe respons till Trafikledsverket
Trafikledsverket ansvarar för bannätet, bannätets underhåll och för plattformarna.
Ge respons till Trafikledsverket, Öppnas i en ny flikGe respons till Fintraffic
Fintraffic tar hand om plattformsskärmarna, utropen på stationerna och trafikstyrningen.
Ge respons till Fintraffic, Öppnas i en ny flikGe oss respons!
Din åsikt är viktig för oss. Berätta hur vi kan göra din tågresa mer smidig. Du hjälper oss utveckla vår verksamhet och förbättra vår service.
Ta kontakt med kundservicen
Funderar du på något?
Vår personal hjälper dig alltid på tågen och stationerna. Tveka inte med att kontakta oss om du behöver hjälp och råd redan innan resan.
Ta kontakt