Hyppää sisältöön

Lähijunat

Sujuvaa lähiliikennettä

Haluamme, että lähijunissa matkustaminen on mahdollisimman sujuvaa. Useimmissa lähijunissamme on väljät matkustustilat ja matala lattia, joten myös apuvälineiden, polkupyörien ja lastenvaunujen kanssa matkustaminen on helppoa.

Lähijuniin ei tarvitse varata paikkalippuja, vaan voit valita paikkasi vapaasti.
Tutustu lähiliikenteeseen

Flirt eli Sm5-juna

HSL-alueella

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen
  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen
  • Lemmikkipaikkoja
  • Pyörätuolipaikkoja esteettömässä matalalattiavaunussa, jossa painikkeella toimiva invaramppi
  • Esteetön WC
  • Ilmastointi

Sm4-juna

VR:n lähiliikenteen alueella

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen
  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen
  • Lemmikkipaikkoja
  • Pyörätuolipaikkoja, ramppipalvelu tilattavissa
  • Juna on esteetön – matalat lattiat helpottavat junaan nousua
  • Esteetön WC
  • Ilmastointi

Junan mittoja:

  • Ulko-ovien leveys 159 cm
  • Junan väliovien leveys 64,5 cm, (80 cm eteisestä esteettömille paikoille)
  • Junayksikön taitekohdassa olevan oven leveys 57 cm
  • WC:n ovi 75 cm

Sm2- ja Eil-juna

VR:n lähiliikenteen alueella

  • Tilaa lastenvaunujen kuljetukseen
  • Tilaa polkupyörien kuljetukseen
  • Lemmikkipaikkoja
  • WC-tilat
  • Junassa on portaat, joten juna ei ole esteetön

Junan mittoja:

  • Ulko-ovien leveys 128 cm, huom. ovien keskellä on kaide
  • Polkupyörien ja lastenvaunujen ulko-ovien leveys: 69 cm toisella puolella ja 59 cm toisella
  • Junan väliovien leveys 70 cm
  • Junayksikön puolivälissä olevan oven leveys 57 cm
  • Käytävän leveys 51 cm
  • WC:n oviaukon leveys 48 cm

Konduktööri apunasi

Lähijunissa työskentelee noin 300 konduktööriä. Konduktöörit huolehtivat, että junissa on turvallista ja viihtyisää matkustaa, joten älä epäröi pyytää konduktööriltä apua matkallasi.

Sähköä säästäen

Lähijunat ovat sähkömoottorijunia, eli omalla voimallaan kulkevia rautatievaunuja. Niissä ei ole erillistä veturia, vaan junaa liikuttava koneisto on osa vaunua.

Sm4-junat ovat ympäristöystävällisiä, sillä osa niiden jarrutusenergiasta syötetään takaisin sähköverkkoon. Jopa 25 prosenttia junan jarrutusenergiasta saadaan takaisin hyötykäyttöön.