Skip to content
News

Kaukojunissa ravintolavaunun annokset voi nyt tilata omalle paikalle VR Matkalla -sovelluksesta

Kaukoliikenteen junamatkoilla voi nyt tilata VR Matkalla -sovelluksesta ravintolavaunun tuotteita omalle paikalle toimitettuna. Valikoima sisältää ravintolavaunun suosituimpia lämpimiä annoksia ja välipalatuotteita. Tilauksen tehtyään matkustaja pystyy seuraamaan tilauksen valmistumisen etenemistä ja saa arvion kellonajasta, jolloin junahenkilökunta toimittaa tilauksen perille omalle istumapaikalle.

Palvelu on pidemmälle kehitetty versio koronavuosina tutuksi tulleesta lisäpalvelusta, jossa ravintolavaunun tuotteita pystyi tilaamaan omalle paikalle tekstiviestillä. Palvelu syntyi alun perin poikkeustarpeeseen, jossa ravintolavaunun asiakasmäärää jouduttiin rajoittamaan viranomaisohjeiden mukaisesti terveysturvallisuussyistä. Erityisesti pienten lasten tai lemmikkien kanssa matkustavat ja liikuntarajoitteiset asiakkaat kiittelivät palvelua todella näppäräksi, joten Asiakkaiden toiveiden perusteella halusimme kehittää palvelun pysyvästi saataville ja yhä helppokäyttöisemmäksi.

Uuden palvelun löytää matkan aikana VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Palvelu on käytettävissä automaattisesti, jos lipun on ostanut kirjautuneena VR Matkalla-sovelluksessa tai vr.fi:ssä. Jos matkalipun on ostanut ilman kirjautumista, palvelun saa käyttöönsä lataamalla VR Matkalla -sovelluksen, luomalla sinne tunnukset ja lisäämällä junalipun sovellukseen kuitista löytyvän tilausnumeron ja maksuviitteen avulla.

Uniikki palvelu liikkuvien ravintoloiden maailmassa

Ruoan tilaaminen sovelluksella toimii käyttäjän näkökulmasta hyvin samalla tavalla kuin ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut. Liikkuvassa junaympäristössä palvelu on kuitenkin aivan uusi ja sen kehityksessä oli ratkottavana monia erityiskysymyksiä.

VR Matkalla -sovellus osaa esimerkiksi kertoa ravintolavaunun henkilökunnalle, millä asemalla tilauksen tehnyt asiakas on jäämässä pois junasta. Näin henkilökunta pystyy arvioimaan, ehtiikö toimitus ajoissa asiakkaalle, ja hylkää tilauksen, ellei toimitus ehtisi matkustajalle ajoissa ennen määränpäätä. Ravintolavaunun tilauspalvelu sulkeutuu kokonaisuudessaan 30 minuuttia ennen junan määräasemaa.

More articles

InterCity-juna Helsingin päärautatieasemalla.

The latest articles

Long-distance and night trains for winter 2022-23 available on 11 Aug

Tickets will be available for long-distance and night trains for 11 Dec 2022 – 25 Mar 2023, as the new season is launched for sale at 10 am on Th...

Read article
Allegro-juna

The latest articles

Allegro train service will be discontinued on Monday

On Sunday, March 27, only the morning Allegro service will run from Helsinki to St. Petersburg, and the afternoon train at 3.57 pm is cancelled....

Read article

The latest articles

From 11 January 2021, we will be cutting back on our services due to low demand

The new COVID-19 restrictions have reduced train travel. As a result, we are cutting back on our services due to low demand, starting from 11 Jan...

Read article