Gå till innehållet
Du använder en föråldrad webbläsare
Vi rekommenderar de nyaste versionerna av Firefox, Chrome, Safari, Edge eller Opera.
Tågbiljetter

Avbok­nings­skydd

När lönar det sig att välja avbokningsskydd?

Om planerna ändras kan du alltid avboka din resa. Du får tillbaka priset på tågbiljetten och de tilläggstjänster du har köpt. Själva avbokningsskyddet betalas inte tillbaka.

Avbokningsskyddet kostar 5–19 € utöver biljettens pris, beroende på tågresans längd.

Din säkerhet är viktig för oss

Vi har samlat en lista med tips för ett så säkert tågresande som möjligt. Här hittar du aktuell information om att åka tåg under undantagsförhållandena och vanliga frågor.

Läs mer om säkerhet

Avbokningsskyddet garanterar flexibla resplaner

  • Tack vare avbokningsskyddet kan du avboka din resa och få tillbaka hela priset, om dina planer förändras.
  • Priset för avbokningsskyddet är 5–19 € för en biljett i en riktning, beroende på tågresans längd.
  • Du kan köpa avbokningsskydd för enkelbiljetter eller kupér. Avbokningsskyddet gäller alltid hela kupén. Du kan inte avboka enskilda platser i kupén.
  • Du kan också köpa avbokningsskydd för kupé på webbplatsen vr.fi eller på appen VR Matkalla.

Information om avbokningsskyddet

Avbokningsskyddet kostar 5–19 euro för en biljett i en riktning, beroende på resans längd. Det beviljas inga rabatter på avbokningsskydd.

Avbokningsskyddet ska köpas i samband med köpet av biljetten. Du kan köpa avbokningsskyddet:

  • På webbplatsen vr.fi och på appen VR Matkalla när du köper en biljett
  • I biljettförsäljningen på en station med biljettförsäljning
  • Genom att ringa VR:s kundsupport på tfn 0800 166 888 (mån–fre kl. 5–22, lör–sön samt helgdagar kl. 7–22, numret är avgiftsfritt)
  • I R-kiosker




Avbokningsskyddet betalas i samband med köpet av biljetten. Avbokningsskyddet kan inte köpas i efterhand.

Du kan göra avbokningen på vr.fi-webbplatsen. Logga in och gå till Mina biljetter, där du under resan hittar funtionen "Avboka resan". Om du inte var inloggad då du köpte resan, kan du avboka via vår avbokningsblankett, i biljettförsäljningen på en station med biljettförsäljning eller genom att ringa VR:s kundsupport på tfn 0800 166 888 (mån–fre kl. 5–22, lör–sön samt helgdagar kl. 7–22, numret är avgiftsfritt).

Du kan göra avbokningen också i VR Matkalla-appen. Om du har bokat en kupé, kan du tills vidare endast avboka kupérna för dagtåg i appen.

Biljetter som köpts i R-kiosker kan avbokas i R-kiosken.

Om du avbokar din biljett får du tillbaka biljettpriset och priset på de köpta tilläggstjänsterna. Observera dock att priset för avbokningsskyddet inte återbetalas.

Du kan ansöka om återbetalning med en blankett, i biljettförsäljningen på en station med biljettförsäljning eller genom att ringa VR:s kundsupport på tfn 0800 166 888 (öppen mån–sön kl. 5–22, numret är avgiftsfritt).

Om du har köpt biljetten i en R-kiosk kan du ansöka om återbetalning i R-kiosken.

Natt- och biltåg

Om du har köpt avbokningsskydd kan du avboka din biljett till nattåget. Du kan inte köpa avbokningsskydd för ett biltågspaket, men du kan avboka ditt biltågspaket senast 7 dagar före tågets avgång. Avbokningsavgiften är 10 % av biljettens pris.

Funderar du på avbok­ningsskydd?

Avbokningsskydd är ett smart val i synnerhet om tågbiljetterna är dyra och det skulle gräma om de blev oanvända. Om resan inte blir av är priset för avbokningsskyddet lågt, och det kan ge en stor inbesparing.

Observera
Köp avbokningsskyddet samtidigt som du köper tågbiljetten