Köp en biljett
Tillbaka

Storm Ulla har orsakat störningar i tågtrafiken under fre den 4.7 i östra och mellersta Finland

Stormvindar har fällt träd över spåren och orsakat skador på elbanan, som nu repareras av Trafikledsverket. Stormens effekter kan påverka tågtrafikens smidighet i hela landet.

Effekterna av den exceptionella situationen kan komma att märkas i passagerartrafiken fram till helgen. På grund av väderförhållandena ber vi passagerarna att vara beredda på förseningar, eventuella inställda avgångar och ersättande busstrafik. Den aktuella trafiksituationen kan följas på delen Radalla och i appen VR Matkalla.

Om dit tåg är minst 60 minuter försenat och du inte ännu börjat resan:

  • Du kan helt avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Du kan ändra restiden (avresedag och -tid) för din biljett utan extra kostnad. Om du gör ändringen via självbetjäningstjänsten måste du betala avgiften för biljettändringen samt eventuell prisskillnad för en dyrare biljett. Vi ersätter dig i efterhand för kostnaderna som uppstod vid ändringen.
  • Du kan fortsätta resan eller välja en annan rutt så att du kommer fram så snabbt som möjligt, med motsvarande transportvillkor.

Du kan ansöka om ersättning för din resa genom att fylla i ersättningsformuläret., Öppnas i en ny flik

Om dit tåg är minst 60 minuter försenat och du redan har börjat resan:

  • Du kan ändra tidtabellen för din återstående resa utan extra kostnad så att du kommer fram så snabbt som möjligt. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
  • Du kan flytta din resa till en senare tidpunkt utan extra kostnad för dig. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
  • Du kan avbryta din resa, i vilket fall vi återbetalar slutet av resan till dig. Om en redan genomförd resa inte är till nytta för dig på grund av dina ursprungliga planer, ersätter vi hela priset för din köpta biljett och returresan till din avgångsplats.

Vi rekommenderar att du gör ändringen via våra självbetjäningstjänster, antingen på vr.fi eller i VR Matkalla-appen. Då måste du först själv betala avgiften för biljettändringen samt eventuell prisskillnad för en dyrare biljett. Vi ersätter dig i efterhand för kostnaderna som uppstod vid ändringen. Du kan ansöka om ersättning genom att fylla i vårt ersättningsformulär. , Öppnas i en ny flik

Du kan och göra en ändring per telefon genom att ringa till vår kundsupport 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22 eller via chatten på vr.fi och i VR Matkalla-appen.

Läs mer om dina rättigheter i undantagssituationer. , Öppnas i en ny flik

Vi ber om ursäkt för de olägenheter som väderförhållandena har orsakat våra passagerare.

Mer aktuellt

Aktuellt

Vi förbereder oss för stormen Ulla

Kraftiga regn och ovanligt hårda vindbyar orsakade av stormen Ulla har utlovats till fredagen den 4.7. i södra och mellersta Finland. Vi följer situationen noggrant och förbereder oss på eventuella störningar i tågtrafiken.

Aktuellt

Sommarförbindelsen Riihimäki-Hanko möts av entusiastiskt mottagande – avgångar fullbokad

Den nya förbindelsen mellan Riihimäki och Hangö, som trafikeras från den 25 juni till den 27 juli, har fått ett glatt mottagande: avgångarna är fullbokade.

Aktuellt

Ändringar i stationnamn

I fortsättiningen talar vi om Bännäs station som Jakobstad-Pedersöre.