Osta lippu
Takaisin

Uusi VR:n ja POWin laatima Kestävän tal­vi­mat­kai­lun opas auttaa tekemään kestäviä mat­kus­tus­va­lin­to­ja

Matkakohteen sijainnin sekä matkustustavan valinnalla voi vaikuttaa olennaisesti matkustamisen aiheuttamaan päästökuormaan. VR:n ja Protect Our Winters (POW) Finlandin tuore kysely osoittaa, että monet talvilomailijat eivät vielä tiedosta valintojensa vaikutusta päästöihin. Uusi VR:n ja POWin yhdessä laatima Kestävän talvimatkailun opas auttaa tekemään kestäviä matkustusvalintoja.

Kolme talvivaatteisiin pukeutunutta matkustajaa kävelee kameraa katsoen Tampereen rautatieaseman laiturilla. Taustalla InterCity-juna liikkuu raidetta pitkin kohti Helsinkiä. Himmennetyn kuvan päällä otsikkona on "POW x VR: Kestävän talvimatkailun opas".

Loman vähäpäästöisyys kiinnostaa yhä useampaa talvimatkaajaa. Silti yllättäen jopa 60 % talvilomalaisista uskoo, ettei heidän matkustustapavalinnoillaan ole vaikutusta kestävän matkailun edistämiseen, käy ilmi VR:n ja Protect Our Winters Finland -ilmastojärjestön teettämästä kyselystä. Todellisuudessa tilanne on päinvastoin: ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta tärkeää on, että yhä useampi lomailija innostuu tekemään kestäviä valintoja myös matkustustapansa suhteen.

VR:n matkustajadatan mukaan vuonna 2024 tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen junamatkaa, joka on 1,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Tänä vuonna junamatkojen kysyntä on jatkanut kasvussa. Pohjoisen talvilomalle matkataan usein yöjunalla, joiden kysynnän ennustetaan kasvavan noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden talvilomakauteen.

"Etelässä talvi on ollut lumeton ja se näkyy pohjoisen yöjunien kysynnässä. Olemme tällekin talvikaudelle lisänneet kapasiteettia, mutta silti yöjunat ovat hiihtolomaviikoilla kutakuinkin loppuunmyytyjä. Päiväjuniin löytyy vielä hyvin tilaa eri päiville. Kansainväliset lomailijat ovat myös löytäneet hienosti junan kyytiin, kansainvälisten ryhmien kysyntä on kasvanut noin 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna", kertoo VR:n myynti- ja markkinointijohtaja Antti Karjalainen.

"Juna on ylivoimaisesti mukavin tapa matkustaa lasten kanssa. Junassa voi leikkiä ja liikkua, eivätkä vessa- tai evästauot hidasta matkaa. Autojunalla myös kuski pääsee levänneenä perille", Antti Karjalainen jatkaa.

Matkustusmukavuus ja helppous ovat tärkeimpiä matkamuodon valintakriteerejä 60 prosentille talvilomalaisista. VR:n kaukoliikenteen asiakastyytyväisyys rikkoi tammikuussa kaikkien aikojen ennätyksen, kun asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS nousi lukemaan 60.

Talvimatkailun muutosta voi edistää jokainen

Protect Our Winters -ilmastojärjestö kannustaa vaikuttamaan ja kertomaan omista kestävistä valinnoista rohkeasti myös muille.

"Vaikuttavin ilmastoteko on sellainen, joka saa muutkin toimimaan. Omalla toiminnalla on parhaassa tapauksessa positiivinen vaikutus myös lähipiirin matkailutottumuksiin. Jo olemassa olevat kestävän matkailun mahdollisuudet odottavat valtavirtaistumistaan matkailijoiden keskuudessa. Omien matkakokemuksien jakaminen innostaa lisää matkailijoita kestävien matkamuotojen pariin", kannustaa Protect Our Wintersin toiminnanjohtaja Noora Vihervaara.

VR:n ja Protect Our Wintersin Kestävän talvimatkailun opas antaa käytännön vinkkejä ilmaston kannalta kestävään talvimatkailuun. Tutustu Kestävän talvimatkailun oppaaseen, Avataan uudessa välilehdessä.

VR:n ja POWin toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 807 suomalaista marras-joulukuussa 2024.

Lyhyesti liikenteen päästöistä

  • Junaliikenne on yksi vähäpäätöisimmistä matkustusmuodoista ja siksi ratkaisevassa asemassa ilmastonmuutoksen hillinnässä.
  • Junaliikenne tuottaa vain 1 prosentin kaikista Suomen liikenteen päästöistä. Suomessa 95 % matkustajajunaliikenteestä kulkee fossiilittomalla sähköllä.
  • Olemme asettaneet tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet ja aiomme puolittaa päästömme seuraavien seitsemän vuoden aikana. Tavoittelemme nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
  • VR Matkalla -sovelluksesta voi kätevästi seurata, miten jokainen tehty junamatka pienentää omaa hiilijalanjälkeä.
  • Suomen sisäisistä kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja niistä valtaosa on lähtöisin tieliikenteestä. Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kotimaan liikenteen päästöjen on tarkoitus laskea puoleen 2030 mennessä ja sen jälkeen nollaan 2045 mennessä. (Lähde: Traficom, Avataan uudessa välilehdessä)

Lisää ajankohtaista

Ajankohtaista

Mitä tarkoittaa ”ei saatavilla” -tekstillä merkitty junavuoro?

Vr.fi: tai VR Matkalla -sovellus voi tarjota junavuoroja, jotka on merkitty ”ei saatavilla” -tekstillä. Näihin vuoroihin ei pysty ostamaan lippua. Osa kyseisistä junavuoroista saattaa tulla myöhemmin myyntiin, jos kysyntä kasvaa riittävästi.

Ajankohtaista

Uudistamme matkustusluokkamme – saat raiteilta entistä yksilöllisempää palvelua 

Lisäpalvelulliset matkustusluokkamme tunnistaa jatkossa Ekstra-nimestä. Tutun Eko-perusmatkustusluokan rinnalle tulevat uudet matkustusluokat Ekstra Rauhallinen, Ekstra Rento ja Ekstra Plus, joiden lisäpalveluilla matkastaan voi räätälöidä juuri itselleen sopivan. Samalla Ekstra-luokkien lippujen hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi ja aiemmin varaamalla paikan voi saada entistä edullisemmin. 

Ajankohtaista

Yhtenäistämme lipunmyynnin palvelumaksuja 3.3. lähtien

3.3. lähtien otamme käyttöön aiempaa yhtenäisemmän palvelumaksun lipunmyynnissä. Muutokset koskevat lipunmyyntiautomaattejamme, R-kioskeilla myytäviä lähiliikenteen lippuja sekä puhelinpalveluamme. Palautamme palvelumaksut myös lipunmyyntipisteille. Lipunmyyntipisteiden palvelumaksut poistettiin väliaikaisesti vuonna 2023 toteutetun järjestelmäpäivityksen myötä. Vr.fi:stä ja VR Matkalla -sovelluksesta ostettuihin lippuihin ei lisätä palvelumaksua.