Buy ticket
Back

Uusi VR:n ja POWin laatima Kestävän talvi­matkailun opas auttaa tekemään kestäviä matkus­tus­val­in­to­ja

Matkakohteen sijainnin sekä matkustustavan valinnalla voi vaikuttaa olennaisesti matkustamisen aiheuttamaan päästökuormaan. VR:n ja Protect Our Winters (POW) Finlandin tuore kysely osoittaa, että monet talvilomailijat eivät vielä tiedosta valintojensa vaikutusta päästöihin. Uusi VR:n ja POWin yhdessä laatima Kestävän talvimatkailun opas auttaa tekemään kestäviä matkustusvalintoja.

Kolme talvivaatteisiin pukeutunutta matkustajaa kävelee kameraa katsoen Tampereen rautatieaseman laiturilla. Taustalla InterCity-juna liikkuu raidetta pitkin kohti Helsinkiä. Himmennetyn kuvan päällä otsikkona on "POW x VR: Kestävän talvimatkailun opas".

Loman vähäpäästöisyys kiinnostaa yhä useampaa talvimatkaajaa. Silti yllättäen jopa 60 % talvilomalaisista uskoo, ettei heidän matkustustapavalinnoillaan ole vaikutusta kestävän matkailun edistämiseen, käy ilmi VR:n ja Protect Our Winters Finland -ilmastojärjestön teettämästä kyselystä. Todellisuudessa tilanne on päinvastoin: ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta tärkeää on, että yhä useampi lomailija innostuu tekemään kestäviä valintoja myös matkustustapansa suhteen.

VR:n matkustajadatan mukaan vuonna 2024 tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen junamatkaa, joka on 1,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Tänä vuonna junamatkojen kysyntä on jatkanut kasvussa. Pohjoisen talvilomalle matkataan usein yöjunalla, joiden kysynnän ennustetaan kasvavan noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden talvilomakauteen.

"Etelässä talvi on ollut lumeton ja se näkyy pohjoisen yöjunien kysynnässä. Olemme tällekin talvikaudelle lisänneet kapasiteettia, mutta silti yöjunat ovat hiihtolomaviikoilla kutakuinkin loppuunmyytyjä. Päiväjuniin löytyy vielä hyvin tilaa eri päiville. Kansainväliset lomailijat ovat myös löytäneet hienosti junan kyytiin, kansainvälisten ryhmien kysyntä on kasvanut noin 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna", kertoo VR:n myynti- ja markkinointijohtaja Antti Karjalainen.

"Juna on ylivoimaisesti mukavin tapa matkustaa lasten kanssa. Junassa voi leikkiä ja liikkua, eivätkä vessa- tai evästauot hidasta matkaa. Autojunalla myös kuski pääsee levänneenä perille", Antti Karjalainen jatkaa.

Matkustusmukavuus ja helppous ovat tärkeimpiä matkamuodon valintakriteerejä 60 prosentille talvilomalaisista. VR:n kaukoliikenteen asiakastyytyväisyys rikkoi tammikuussa kaikkien aikojen ennätyksen, kun asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS nousi lukemaan 60.

Talvimatkailun muutosta voi edistää jokainen

Protect Our Winters -ilmastojärjestö kannustaa vaikuttamaan ja kertomaan omista kestävistä valinnoista rohkeasti myös muille.

"Vaikuttavin ilmastoteko on sellainen, joka saa muutkin toimimaan. Omalla toiminnalla on parhaassa tapauksessa positiivinen vaikutus myös lähipiirin matkailutottumuksiin. Jo olemassa olevat kestävän matkailun mahdollisuudet odottavat valtavirtaistumistaan matkailijoiden keskuudessa. Omien matkakokemuksien jakaminen innostaa lisää matkailijoita kestävien matkamuotojen pariin", kannustaa Protect Our Wintersin toiminnanjohtaja Noora Vihervaara.

VR:n ja Protect Our Wintersin Kestävän talvimatkailun opas antaa käytännön vinkkejä ilmaston kannalta kestävään talvimatkailuun. Tutustu Kestävän talvimatkailun oppaaseen, Opens in a new tab.

VR:n ja POWin toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 807 suomalaista marras-joulukuussa 2024.

Lyhyesti liikenteen päästöistä

  • Junaliikenne on yksi vähäpäätöisimmistä matkustusmuodoista ja siksi ratkaisevassa asemassa ilmastonmuutoksen hillinnässä.
  • Junaliikenne tuottaa vain 1 prosentin kaikista Suomen liikenteen päästöistä. Suomessa 95 % matkustajajunaliikenteestä kulkee fossiilittomalla sähköllä.
  • Olemme asettaneet tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet ja aiomme puolittaa päästömme seuraavien seitsemän vuoden aikana. Tavoittelemme nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
  • VR Matkalla -sovelluksesta voi kätevästi seurata, miten jokainen tehty junamatka pienentää omaa hiilijalanjälkeä.
  • Suomen sisäisistä kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja niistä valtaosa on lähtöisin tieliikenteestä. Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kotimaan liikenteen päästöjen on tarkoitus laskea puoleen 2030 mennessä ja sen jälkeen nollaan 2045 mennessä. (Lähde: Traficom, Opens in a new tab)

More articles

The latest articles

Enthusiastic reception for Riihimäki-Hanko commuter train service – some services fully booked

The new service operating between Riihimäki and Hangö from June 25 to July 27 has received a positive reception: a few of the services are already nearly fully booked. Commuter trains do not have reserved seating, so if securing a seat is important to you, please check below for services that still have plenty of space available.

The latest articles

Impacts of the Tampere railway station area project on train traffic

The renovation of Tampere’s railway station area will cause changes to train traffic during weekends in spring 2025. Day trains will be replaced by buses between Tampere and Seinäjoki, Tampere and Pori and Tampere and Parkano. The track work will also cause changes and cancellations in night train traffic.

The latest articles

You must buy train tickets in advance temporarily for long-distance trains

Train tickets are not sold on the trains from 15 June. This is due we want to ensure that there are enough seats for every customer.