Köp en biljett

Tillgänglighets­utlåtande

vr.fi nättjänst och appen VR Matkalla

Vad gäller tillgänglighetsutlåtandet?

På den här sidan hittar du tillgänglighetsutlåtanden för både VR:s webbtjänst vr.fi och VR Matkalla. Tillgänglighetsutlåtandet sammanfattar läget för tillgängligheten till våra digitala tjänster och de områden vi arbetar med.

Vårt arbete för att utveckla tillgängligheten

När vi utvecklar våra nya digitala tjänster tar vi särskild hänsyn till tillgängligheten. Alla är välkomna ombord på tåget, så vi vill göra även våra digitala tjänster tillgängliga för alla, med hänsyn till våra kunders olika användarbehov.

Vårt mål är att tillhandahålla en bra service för alla användare oavsett enhet, och vi tar även hänsyn till skärmläsare och användning med tangentbord. Denna väg kräver dock ett kontinuerligt utvecklingsarbete, och vi har en bit kvar. Därför hoppas vi att ni ger oss respons gällande brister och utvecklingsbehov.

Till­gäng­lig­hets­ut­lå­tan­det för vr.fi nättjänst

Denna beskrivning gäller VR:s webbplats vr.fi, som är tillgänglig sedan februari 2019. Denna beskrivning har upprättats den 11 december 2019. Tillgängligheten för denna digitala tjänst har bedömts av Eficode. Med hjälp av bolaget utvecklar vi ständigt tjänstens tillgänglighet. Förbättringar av webbplatsens tillgänglighet görs kontinuerligt. Datum för senaste revision 27.6.2025.

Statusen för den digitala tjänstens tillgänglighet

VR:s webbplats vr.fi uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven.

Icke-tillgängligt innehåll

Nedannämnda innehåll är enligt WCAG-kriterierna inte tillgängligt av följande skäl:   

Allmänt

  • Vagnkartan på webbplatsen kan inte användas med skärmläsare för synskadade. Passageraren kan dock välja vissa platstyper (till exempel rullstolsplats eller plats för sällskapsdjur) med hjälp av en särskild funktion som uppfyller kraven. Det är även möjligt att boka plats per telefon via VR:s kundsupport för tillgängligt resande 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer). Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord A
  • Tredje parters iframe-innehåll som är inbäddade i vissa sidor är inte tillgängliga för en skärmläsare. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord A
  • En del av webbplatsens element sönderfaller när webbplatsen används med webbläsaren Safari på iPhone och bildformatet ändras till 200 %.
  • Vissa element har otillräcklig kontrastskillnad mellan bakgrundsbilden och texten ovanpå.
  • Beskrivningstexterna för vissa bilder berättar inte om bildernas innehåll eller beskrivningen saknas helt.

Köpkanalen

  • Val av tidpunkt för resan: Kontrasten mellan texten och bakgrunden är svag i resesökningens knapparna “Idag”, “Imorgon” och “I övermorgon”, särskilt i element med blå text på grå bakgrund. WCAG 1.4.3
  • Val av plats: Det går inte att ändra vald plats enbart med hjälp av tangentbord eller skärmläsaren. WCAG 2.1.1
  • Val av skede: Elementen som visar hur köpet framskrider har markerats som navigationselement, men har missvisande benämnts som en synlig sökväg med aria-labeln ”murupolku”. WCAG 2.4.4
  • Val av reseklass: Alla knappar “Lägg till” har samma namn. Om man använder skärmläsare är det svårt att förstå vilken passagerare ”Lägg till”-knappen gäller för i varje enskilt fall.

Min profil

  • Länkarna för bläddring mellan flikar på sidan ”Mina uppgifter” har inte definierats som knappar. WCAG 1.3.1, 4.1.2
  • Uppsättningen kryssrutor som finns i meddelandeinställningarna i ”Min profil” har inte markerats som en grupp, och uppsättningens rubrik har inte heller kopplats till kryssrutorna. WCAG 1.3.1

Formulär

  • Visuella ledtrådar för vissa element saknas i formulären. Till exempel visar knappen ”Visa tidsväljare” i fältet ”Avgångstid” ingen visuell ledtråd vid användning av tangentbord . WCAG 2.4.7

Val av plats

  • Vagnkartans platsnummer och en del av texterna (t.ex. ”Ekstra”) anpassas inte till vyn när kunden redigerar textens radavstånd med hjälp av sin egen CSS-fil. WCAG 1.4.12

Du kan ge respons på tillgängligheten via vårt responsformulär. Välj ”Annat än en tågresa” som ämne för din respons och sedan ”Digital tillgänglighet”.

Till­gäng­lig­hets­ut­lå­tan­det för appen VR Matkalla

Denna beskrivning gäller mobilappen VR Matkalla, som är tillgänglig sedan februari 2019. Denna beskrivning har upprättats den 11 december 2019. Tillgängligheten för denna digitala tjänst har bedömts av Eficode. Med hjälp av bolaget utvecklar vi ständigt tjänstens tillgänglighet. Förbättringar av appens tillgänglighet görs kontinuerligt. Utlåtandet ändrades senast den 25 juni 2025.

Statusen för den digitala tjänstens tillgänglighet

VR:s mobilapp VR Matkalla uppfyller de kritiska tillgänglighetskraven.

Icke-tillgängligt innehåll

Nedannämnda innehåll är enligt WCAG-kriterierna inte tillgängligt av följande skäl:

  • Vagnkartan i mobilappen kan inte användas med skärmläsare för synskadade. Synskadade användare kan välja önskad platstyp (till exempel rullstolsplats eller plats där sällskapsdjur är tillåtna) med hjälp av en särskild funktion som uppfyller tillgänglighetskraven. Man kan boka plats per telefon via VR:s kundsupport för tillgängligt resande 0800 188 822 (ärenden om tillgänglighet, avgiftsfritt nummer). Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • Tangentbordsanvändningen har inte testats utförligt i mobilappen. Planering av utvecklingsarbetet pågår. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.1.1 Tangentbord, 2.4.3 Fokusordning

Kontakt

Upptäckte du tillgänglighetsbrister i vår digitala tjänst? Informera oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen.  

Du kan lämna respons på tillgängligheten för den nya webbplatsen eller appen VR Matkalla via vårt feedbackformulär.

Vi ger även stöd till användare som inte har tillgång till våra digitala tjänster per telefon via vår kundservice på numret 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa).   

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker tillgänglighetsbrister på webbplatsen, ge först respons till oss, dvs. webbplatsens administratör. Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficom:s webbplats finns närmare information om hur du kan göra en anmälan och hur ärendet kommer att behandlas.  

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten

Transport- och kommunikationsverket Traficom

  • Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
  • www.tillganglighetskrav.fi
  • tillganglighet@traficom.fi
  • telefonnummer växeln 029 534 5000

Tjänsterna Vr.fi och VR Matkalla har Selkeästi meille-märket

Projektet Selkeästi meille har utvärderat våra webbtjänsters kognitiva tillgänglighet. Den tilldelade beteckningen visar att vi gör vårt bästa för att våra webbtjänster ska vara så enkla som möjligt att förstå och använda.

Kommande ändringar som förbättrar tillgänglig­heten

På dessa ska vi fokusera i framtiden.

Stöd för skärmläsare

Utvecklas kontinuerligt

Hanteringen av interaktiva element på ett sätt som passar för skärmläsare vidareutvecklas både på vr.fi och i VR Matkalla appen..

Hjälptexter och skärmläsare

Utvecklas kontinuerligt

De olika språkversionerna av hjälptexterna avsedda för skärmläsare förbättras både på vr.fi och i VR Matkalla appen.

Förbättring av kontrastvärden

UTVECKLAS KONTINUERLIGT

Kontrastvärdena för interaktiva knapp- och länkelement samt vissa textelement förbättras i appen VR Matkalla.