Köp en biljett
Tillbaka

Vi tar i bruk ett nytt sätt för bil­jett­kon­troll i fjärr­tra­fi­ken

Vi håller stegvis på att reformera våra rutiner för biljettkontroll. Från och med den 28 augusti kan våra kunder göra sin egen biljettkontroll i VR Matkalla-appen. I detta skede gäller reformen platser i Ekstra-klass och kupéer i dagtåg. Om passageraren aktiverar biljetten i appen kommer konduktören inte längre att kontrollera biljetten separat.

Biljettaktivering är ett annat alternativ till traditionell biljettkontroll och gäller både vuxen- och barnbiljetter. Tills vidare kommer konduktören att kontrollera andra rabattbiljetter och intyg som berättigar till rabatt som normalt även för passagerare som reser i Ekstra-klass och i kupéer.

Aktivering av biljetten öppnas i appen 15 minuter före tågets avgångstid och stängs 10 minuter efter tågets avgångstid. Om resan inkluderar en anslutningsförbindelse måste biljetten för det senare tåget också aktiveras separat vid byte av tåg. Konduktörerna kan se på sina enheter vilka biljetter som redan aktiverats och kontrollerar manuellt biljetterna för passagerare som inte har aktiverat en biljett i appen. Vid behov har de rätt att begära att passageraren också visar upp den aktiverade biljetten för konduktören.

Vi kommer gradvis att utvidga biljettaktiveringen till alla tågbiljetter. Vi vill dock först samla in erfarenheter om biljettaktiveringen från våra kunder och vår personal.

”Den här tjänsten bygger på våra kunders önskemål och dess syfte är att erbjuda kunden en möjlighet till en oavbruten resa. När biljetten kan aktiveras själv kan kunden starta ett fjärrmöte genast på avgångsplattformen eller stänga ögonen och ta en tupplur innan tåget ens avgått. Konduktörerna kommer även i fortsättningen att gå runt i vagnarna som normalt. Då är de tillgängliga och hjälper gärna till om kunden har några frågor om resan”, beskriver fjärrtrafikchef Piia Tyynilä.

Mer aktuellt

Aktuellt

Vi kommer att harmonisera avgifterna för biljettförsäljning från och med 3.3.

Från och med den 3 mars inför vi en mer enhetlig serviceavgift för biljettförsäljning. Ändringarna gäller våra biljettautomater, biljetter i lokaltrafiken som säljs i R-kiosker och vår telefonservice. Vi återför också serviceavgifterna till biljettkontoren. Serviceavgifterna för servicepunkter avskaffades tillfälligt i samband med en systemuppgradering 2023. Ingen serviceavgift tas ut för biljetter som köps via Vr.fi och appen VR Matkalla.

Aktuellt

Dagtåg till höst släpps till försäljning fram till 25 oktober 2025

På tisdagen den 18.2 publicerar vi biljetterna för dagtågen till försäljning, från den 11.8 till den 25.10.2025. 

Aktuellt

Vi pilottestar kroppskameror i VR:s närtrafik

I VR:s närtågstrafik är känslan av trygghet enligt kundundersökningar på en mycket god nivå och tågresandet upplevs som tryggt. Enligt till exempel den senaste kundnöjdhetsundersökningen som genomfördes i början av året fick trygghetskänslan på våra närtåg vitsordet 4,5 på en skala från 1 till 5. För att förebygga och utreda enskilda störningssituationer i VR:s egen närtågstrafik pilottestas konduktörernas kroppskameror under våren.