Gå till innehållet
Du använder en föråldrad webbläsare
Vi rekommenderar de nyaste versionerna av Firefox, Chrome, Safari, Edge eller Opera.

Satojen tonnien painoinen juna jyristää raiteilla. Ilmassa leijuu kevyitä ja viattoman oloisia lehtiä suoraan kohti raiteita. Mitä voi tapahtua? Miten näillä leijuvilla häiriköillä voi olla toisinaan suuri vaikutus junan kulkuun? Kalustopäällikkö Mikko Tikkanen ja vetopalveluasiantuntija Aki Virta kertovat syyt.

Tiedät tunteen, kun yrität edetä jäällä tai liukkaalla tiellä huonosti pitävillä kengillä. Sutii ja lipsuu eikä pääse kunnolla liikkeelle.

"Junaliikenteessä tilanne on vähän sama, kun puista putoavat lehdet liiskaantuvat raiteille. Raiteista tulee liukkaat ja kiskon pito vähenee merkittävästi. Juna ei pääse normaalisti liikkeelle, vaikkapa asemalta. Ja sitten kun päästään liikkeelle, niin kiihdyttäminen vauhtiin kestää pidempään kuin normaalisti, ja ollaankin pian myöhässä.", kertovat Tikkanen ja Virta.

"Vaikeimmissa keleissä nopeuden ylläpito on vaikeaa ja vaatii kuljettajalta ennakointia erilaisiin liikennetilanteisiin. Vaikeat olosuhteet korostuvat saavuttaessa ylämäkeen, nopeusrajoitukseen, asemalle tai opastimelle eli rautateiden liikennevaloihin.", Tikkanen ja Virta summaavat.

Tiesitkö, että veturinkuljettaja voi tarvittaessa hiekoittaa! Vetureissa on hiekoituslaitteet, joilla kuljettajat voivat annostella hiekkaa kiskolle, ja näin saadaan liukkaissa olosuhteissa parempi pito pyörän ja kiskon väliin.

Kuten kaikessa liikenteessä, on turvallisuus ja ennakointi kaiken a ja o myös junaliikenteessä. Huippuammattilaisemme vetureissa varmistavat turvallisen matkan kaikille matkustajille.