Till­gängligt tåg­resande

Tjänster för tillgängligt resande

På den här sidan hittar du information om bland annat assistansservice på järnvägsstationerna, transport av hjälpmedel på tågen och tågens tillgänglighet samt avvikande situationer inom tågtrafiken.

Vår kundtjänst för tillgängligt resande och stationernas assistansservice hjälper dig i frågor som gäller tjänster för ett tillgängligt resande. Samtal är kostnadsfritt.

Så här bokar du en tillgänglig tågresa

1

Köp din resa

Förköp din resa på vr.fi, i VR Matkalla-appen eller per telefon från vår kundtjänst. Lägg vid behov till rullstol och assistentbiljett i bokningen. En ledar-, assistans- eller signalhund reser med dig avgiftsfritt och behöver ingen egen biljett.

2

Beställ assistans- eller rampservice vid behov

Om du behöver hjälp med att ta dig runt på stationen kan du boka gratis assistansservice. Beställ tjänsten via vårt servicenummer för tillgängligt resande senast 24 timmar före tågets avgång. Om du reser med rullstol på närtrafikens R- eller Z-tåg kan du boka rampservice till stationen.

3

Bekanta dig med tågets tjänster och mått

Du behöver inte vara spänd inför tågresan. Längst ner på den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att ringa oss. Vi hjälper dig gärna!

Vart ska du resa?

Lägg till

Planering av en tillgänglig tågresa

När du vill köpa biljetten först på stationen

Tillgänglighet i stationsområdet samt när man stiger på och av tåget

Behöver du hjälp med att röra dig på stationen?

Du kan beställa ramptjänst till Z- och R-tågens stationer.

Exakta uppgifter om olika tågtyper

Tågens tillgänglighetsuppgifter

Tågens tillgänglighet varierar. Många tåg är tillgängliga för bl.a. rullstol och rollator. Bekanta dig med våra olika tågtyper, deras tjänster och mått.

Bekanta dig med tågen

Tillgänglighet under tågresan

Tillgänglig sovkupé

Nödvändig information för personer som använder förflyttningshjälpmedel

Våra tjänster i undantagssituationer

Tillgängliga resor mellan Kotka och Kouvola

Servicepilotprojekt

Vi inför på prov en taxitjänst mellan Kotka och Kouvola för att ersätta våra icke tillgängliga tågturer för våra kunder med synnedsättning och som rör sig med rullstol eller rullator. Du kan använda tjänsten om du har permanent nedsatt rörlighet som försvårar ditt resande på de av våra turer som inte är tillgängliga.

Vår gemensamma resa går enligt följande:

  • För att boka din resa, ring servicenumret för tillgängliga resor 0800 188822 senast 24 timmar innan resan
  • Vi säljer en tågbiljett till dig och gör en taxibeställning utan extra kostnader
  • Taxichauffören kontrollerar din rätt att resa
  • Vi transporterar dig bekvämt från station till station

Tillgänglig till Åbo hamn

Letar du efter en tillgänglig resa från Helsingfors till Åbo hamn? Boka en rullstolsplats till Kuppis och kontakta numret för tillgängligt resande eller chatten för att boka en tillgänglig buss från Kupittaa till Åbo hamn.

Resande mellan Tammerfors och Nokia

Vår vagnpark på M-närtågsrutten mellan Tammerfors och Nokia är inte tillgänglig. Som kund som använder rullstol kan du resa med fjärrtåg till samma pris som en närtrafikbiljett. Köp biljett genom att ringa till vårt servicenummer.

Tfn. 0800 188 822

Tågens tjänster för olika typer av handikapp

Synskadade

  • Platsnumren på fjärrtågens säten är märkta med punktskrift.
  • Om du reser med en assistanshund rekommenderar vi att du reser i servicevagnen.
  • Varselfärger har använts i tågens inredning. 
  • De flesta tågen har en tillgänglig toalett.
  • Tågens gångar och tillgängliga toalett har ledstänger och stödhandtag. 
  • På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder. 
  • Assistanspunkten på Helsingfors station hittar du med hjälp av en ledfyr. 
  • Utrop på tågen och stationerna. 

Hörselskadade

  • I Intercity-tågens servicevagns nedre våningen finns en induktionsslinga, dvs. T-slinga.
  • Om man reser med en signalhund rekommenderar vi att man använder servicevagnen.
  • På stationerna och i tågen finns visuell information. 
  • Resans framfart syns på skärmar i tågen.
  • På stationerna finns digital skyltning.
  • På de flesta stationerna kan man röra sig utan hinder. 

Assistentbiljett

Assistenten till en passagerare med rörelse- eller funktionshinder har rätt till en avgiftsfri resa inom fjärr- och närtrafiken, även på nattågens sovplatser.

Saattajalippu-sivulle

Trafikläge

Du kan kontrollera tågtrafikens eventuella avvikelser på sidan Trafikläge samt tågens framfart i realtid i tjänsten Tågen på kartan.

Liikennetilanne

Kundservice

Vår kundservice hjälper dig i alla frågor som gäller tågresande. På vardagar erbjuder vi också kundservice på teckenspråk. Gå till kundservice-sidan.

Kundservice

Svar på de andra vanligaste frågorna