Villkor och dataskydd
VR:s villkor
På denna sida hittar du VR:s rese- och biltransportvillkor. Ändrade planer? Läs mer om ombokning och avbokning av tågbiljetter på vår kundservice-sida.
KundserviceDin säkerhet är viktig för oss
Vi har samlat en lista med tips för ett så säkert tågresande som möjligt. Här hittar du aktuell information om att åka tåg under undantagsförhållandena och vanliga frågor.
Resevillkor
19.4.2022
Dessa resevillkor för VR-Group Abp:s Passagerartrafik (nedan kallad VR) tillämpas på de tågresor och tjänster som Passagerartrafiken tillhandahåller i Finland.
I dessa villkor fastställs VR:s och dess kunders rättigheter och skyldigheter.
På passagerartrafiken mellan Finland och Ryssland tillämpas de särskilda bestämmelser och avtal som gäller trafiken i fråga. För information om biljetter inom Helsingforsregionens trafik kan man kontakta Helsingforsregionens trafik eller besöka deras webbplats.
För resor med Interrail- och Eurail-kort gäller särskilda villkor. Separata villkor tillämpas i samband med resekedjor och andra aktörer. Villkoren måste läsas på VR:s sidor.
Villkoren träder i kraft den 19.4.2022 och gäller tills vidare. De ersätter VR:s transportvillkor, som gällt sedan den 17.12.2021.
Reglerna för transport av bilar ingår i biltransportvillkoren, som finns på webbplatsen vr.fi. På webbplatsen vr.fi finns omfattande information om tidtabeller, tåg, tjänster ombord, biljettutbud, priser, stationer samt sido- och tilläggstjänster.
1 Biljett
En biljett är ett transportavtal som innebär att VR ska transportera passageraren från avgångsstationen till destinationen. Passageraren ska ha en giltig biljett godkänd av VR under hela tågresan. Tågresan börjar när passageraren stiger på tåget eller ett annat transportmedel ordnat av VR. VR ansvarar för transport med ett annat transportmedel än tåg endast om transporten ordnas av VR. Resan slutar när passageraren stiger av transportmedlet i fråga. Tidtabellerna och materielen kan ändras under tiden mellan biljettköpet och själva resan. De kunder som angett sina kontaktuppgifter informeras om väsentliga ändringar. En personlig biljett får endast användas av den passagerare som anges på biljetten, och passageraren ska vara beredd att visa upp ett identitetsbevis. Reglerna för ombokning och avbokning varierar efter biljett. VR debiterar en avgift för ombokningar och avbokningar. Borttappad, förstörda och delvis använda tågbiljetter kan inte ombokas eller avbokas. Biljetten är inte giltig om den har modifierats eller förfalskats eller, när det gäller seriebiljetter, om passageraren inte har bokat en resa. Inom VR:s fjärrtrafik ska biljetten köpas senast på tåget av tågpersonalen. Inom VR:s närtrafik ska biljetten köpas före påstigning. Även om passageraren har en biljett kan passageraren avlägsnas från tåget om hen äventyrar trafikeringen eller de övriga passagerarnas säkerhet eller om hen stör de övriga passagerarna.
1.1 Biljett inom VR:s fjärrtrafik
VR:s fjärrtrafik omfattar resorna med InterCity-, Pendolino-, express- och regionaltåg på hela det finländska bannätet. När det gäller enskilda biljetter och seriebiljetter ska kunden alltid boka sitt- eller sovplats, med undantag för regionaltåg och bussar.
Biljetten berättigar till en resa på den plats, i den resklass och på det tåg som anges på biljetten. VR:s tågpersonal kan i undantagsfall anvisa passageraren en annan plats än den som anges på biljetten eller den som passageraren valt.
Ifall biljettens innehavare inte kan nås inom en rimlig tid för biljettkontroll, förbehåller VR rätten att sälja den bokade platsen vidare åt en annan kund.
Om biljetten är oläsbar eller skadad kan VR vägra att omboka eller avboka biljetten.
1.2 Biljett inom VR:s närtrafik
VR:s närtrafik omfattar närtågen med linjebokstav i området från Helsingfors till Lahtis och Nokia. Det är inte möjligt att resa med en biljett till närtrafiken på VR:s fjärrtåg.
Biljetten ska köpas före påstigning. Passageraren kan byta tåg under biljettens giltighetstid. Bytet ska ske inom biljettens giltighetstid. Passageraren får resa med biljetten till den destinationen som anges på biljetten, även om biljettens giltighetstid slutar innan tåget anländer till stationen.
Enkel- och seriebiljetter som skrivits ut på papper ska omedelbart efter påstigning stämplas med tågets stämpelmaskin. När det gäller digitala seriebiljetter ska resan aktiveras innan passageraren stiger på tåget. En digital enkelbiljett ska vara giltig vid påstigning. Passageraren bör ha med sig den ursprungliga biljetten. Skärmdump, bild eller annan kopia av biljetten duger inte.
1.3 Biljettkontroll
VR:s tågpersonal kan kontrollera biljetterna på tåget. Passageraren bör visa upp sin biljett vid biljettkontrollen på tåget. Om passageraren byter tåg ska hen även visa upp biljetten efter bytet. Biljetten bör sparas tills passageraren stiger av tåget vid sin slutdestination. Om passageraren inte har en giltig biljett, betraktas hen som en passagerare utan biljett. En passagerare som saknar biljett kan avlägsnas från tåget.
VR:s tågpersonal har rätt att debitera en kontrollavgift av passagerare som saknar en behörig och giltig biljett. En passagerare utan biljett är skyldig att bevisa sin identitet till tågpersonalen. Passageraren binder sig till att betala kontrollavgiften, som VR anbefaller.
Passageraren får fortsätta sin tågresa, ifall han köper en biljett i samband med anbefallning av kontrollavgift. I övriga fall har konduktören rätt att avlägsna passageraren från tåget. Konduktören har också rätt att avlägsna passageraren från tåget ifall passageraren köper en biljett, men vägrar uppvisa identitetsbevis i samband med anbefallning av biljettkontrollen. Biljetten kan i dessa fall användas på andra tågavgångar, där biljetten är giltig.
1.4 Rabatter
Passageraren ska under hela resan ha med sig ett giltigt intyg som berättigar till rabatten.
När passageraren reser med en rabattbiljett ska passageraren vid biljettkontrollen bevisa sin rätt till rabatten på det sätt som VR kräver. Annars anses biljetten inte vara giltig och passageraren ska köpa en biljett till fullt pris. Rabatten beviljas inte i efterhand.
2 Bagage, sällskapsdjur och ensamåkande barn
2.1 Bagage
Passageraren kan ta med sig två väskor samt handväska, ryggsäck eller ett liknande föremål. Passageraren ska hålla uppsikt över sitt handbagage. Upphittade föremål för VR till hittegodsbyrån. Handbagaget får inte störa andra passagerare eller spårtrafiken eller förorsaka till exempel andra passagerare eller deras bagage skada. Ifall passageraren agerar mot ovanstående regler har tågpersonalen rätt att vägra ta bagaget med på tåget.
Passageraren ansvarar enligt de allmänna skadeståndsbestämmelserna för den skada som hens handbagage orsakar. Detta gäller även i situationer där handbagaget är placerat så att passageraren inte direkt kan hålla uppsikt över det. VR ansvarar inte för skador som uppstår till följd av att handbagaget skadats eller försvunnit, såvida detta inte beror på VR:s eller dess personals oaktsamhet eller en omständighet som avses i lagen om ansvar i spårtrafik.
Det är kostnadsfritt för barnfamiljer att ta med sig en barnvagn och för passagerare med funktionshinder att ta med sig sina hjälpmedel.
På transport av farliga ämnen tillämpas lagen och förordningen om transport av farliga ämnen på järnväg. Små mängder farliga ämnen får transporteras som handbagage om ämnet har förpackats för detaljförsäljning, är avsett för personligt bruk eller för fritids- och idrottsaktiviteter och inte förorsakar de övriga passagerarna eller VR olägenhet eller skada.
Skjutvapen kan transporteras på tåg som handbagage i enlighet med skjutvapenlagen, dvs. oladdade i skyddsfodral.
Cyklar kan under resan förvaras på de avsedda platserna på de tåg som har en resgodsvagn eller ett utrymme för transport av cyklar. På InterCity-tåg ska platsen bokas i förväg. På Pendolino-tåg är det inte möjligt att ta med sig en cykel. Mer detaljerad information om transport av en cykel finns här.
Cykelkärror ska vara tomma när de transporteras på tåget. För cykelkärror debiteras en cykelavgift.
Skrymmande föremål kan transporteras som bagage i det särskilda bagageutrymmet på nattåg. Då debiteras en bagageavgift. Kunden ska före resan säkerställa att det är möjligt att ta med sig föremålet i fråga. Passageraren ansvarar själv för lastning av bagaget på tåget, förflyttning vid tågbyten samt avhämtning på destinationen. Bagagets storlek, vikt och övriga egenskaper får inte orsaka fara, skada eller onödig onödigt besvär under transporten.
2.2 Sällskapsdjur
Sällskapsdjur kan tas med på de avsedda platserna. Om sällskapsdjuret transporteras på en sittplats ska passageraren skydda sätet. I en sovvagn kan sällskapsdjuret (eller en ledar-, assistans- eller signalhund) endast tas med i en kupé för passagerare med sällskapsdjur om passageraren har bokat hela kupén. Andra sällskapsdjur än hundar ska transporteras i en transportbur.
På närtåg kan man avgiftsfritt ta med sig sällskapsdjur I de avdelningar där sällskapsdjur är tillåtna. På fjärrtåg måste en skild avgift betalas för sällskapsdjuret.
Passageraren ska ta hand om sina sällskapsdjur under hela resan. Ett sällskapsdjur kan inte resa ensamt.
2.3 Ensamåkande barn
Minderåriga barn kan åka tåg ensam på föräldrarnas ansvar. Konduktören har inte skyldighet att ta hand om barnen under resan.
3 Passagerare med funktionsnedsättning
Kunden ska före resan säkerställa att tjänster för personer med funktionsnedsättning finns tillgängliga. VR erbjuder assistansservice på stationerna med assistanspunkt. Information om dessa stationer finns på webbsidan tillgängligt tågresande och fås även via VR:s kundservice och på biljettförsäljningskontoren på stationerna. Assistansservicen ska bokas senast 36 timmar före tågets tidtabellsenliga avgång. De hjälpmedel som passageraren med funktionsnedsättning använder transporteras kostnadsfritt på tåget.
En assistent till en passagerare med funktionsnedsättning reser kostnadsfritt. Assistenten ska kunna hjälpa passageraren med funktionsnedsättning under hela resan. Assistenten ska vara myndig. Rullstolsburna passagerare behöver inget intyg för att assistenten ska kunna resa kostnadsfritt. I övriga fall ska passageraren kunna bevisa sin rätt till en kostnadsfri assistent. Inom VR:s fjärrtrafik ska biljetterna för passageraren med funktionsnedsättning och assistenten köpas på samma gång. Inom VR:s närtrafik ska den som assisteras ha en biljett som berättigar till resan.
Vi rekommenderar att passagerare med ledar-, assistans- och signalhundar på fjärrtåg reser i servicevagnen. Inom VR:s närtrafik kan man resa med en ledar-, assistans- eller signalhund på alla passageraravdelningar. På nattåg kan man endast ta med sig en ledar-, assistans- eller signalhund i de kupéer där sällskapsdjur är tillåtna samt i tillgängliga sovkupéer, förutsatt att passageraren har bokat hela kupén. För ledar-, assistans- och signalhundar debiteras ingen separat avgift.
4 Förseningar
Uppgifterna om VR:s tågs gång sparas i Trafikledsverkets system, och ersättningarna grundar sig på uppgifterna i systemet.
Kunden kan ansöka hos VR om ersättning för en försenad tågresa. Reglerna för förseningsersättning är olika inom fjärr- och närtrafiken.
Dessutom kan kunden i enlighet med järnvägstransportlagen ansöka hos VR om ersättning på upp till 5 000 euro för skador på grund av försening.
4.1 VR:s fjärrtrafik
4.1.1 Ersättning eller ny rutt
Om en tågtur inställs eller om tåget förväntas anlända till den destinationen som anges på biljetten över 60 minuter för sent, kan passageraren
1. kräva att priset för den oanvända biljetten och/eller den del av resan som gjorts men som inte längre uppfyller sitt syfte samt eventuell returresa betalas tillbaka
2. fortsätta resan på samma eller annan sträcka så snart som möjligt, med motsvarande villkor
3. fortsätta resan på samma eller annan sträcka vid senare, lämplig tidpunkt, med motsvarande villkor.
I punkterna 2 och 3 har passageraren rätt till den förseningsersättning som avses i punkt 4.1.2. I punkt 3 har passageraren däremot inte rätt till ersättning för förseningen av den ursprungliga tågturen.
Om tåget försenas minst 60 minuter ska VR vidta alla rimliga åtgärder för att hjälpa passageraren. Det här betyder att i mån av möjlighet och med beaktande av väntetiden ska passageraren få något att dricka och äta under tågresan. Vid behov ska VR ordna en alternativ transport för passageraren.
Om resan inte kan förutsättas fortsätta under samma dag, ska VR ordna rimlig logi och transport till denna plats.
VR kan även erbjuda en alternativ transport (med buss, taxi e.d.).
4.1.2 Ersättningsbelopp
Om passageraren anländer till den destination som anges på biljetten minst 60 minuter för sent, har hen rätt att få 25 procent av priset för tågbiljetten i ersättning av VR. Om förseningen är minst 120 minuter, har passageraren rätt att få 50 procent av biljettpriset i ersättning. Ersättningsbeloppet omfattar inte avgifterna för tilläggstjänster (till exempel tilläggsavgifter med anknytning till plats och avgifter för sällskapsdjur och cykel).
Eventuell försening av lastningen och avlastningen av bilar omfattas inte av förseningsersättningen.
Belopp på under fyra euro betalas inte ut.
4.1.3 Intyg över försening
Personalen på det försenade tåget ger på begäran passageraren ett intyg om förseningen för ersättningsansökan.
4.2 Ersättning till passagerare med periodbiljett vid försening inom VR:s närtrafik
Tågens punktlighet och trafikering följs kalendermånadsvis inom VR:s närtrafik.
Om det inom VR:s närtrafik under en kalendermånad inställs tågturer i över 10 procent av tågutbudet eller om tågturerna är över 10 minuter försenade, beviljar VR de passagerare som under månaden rest med en periodbiljett inom VR:s närtrafik ersättning enligt följande:
1. Biljett på 14–30 dagar: om minst en av giltighetsdagarna för periodbiljetten infaller under den kalendermånad under vilken det i över 10 procent av tågutbudet inställs tågturer eller tågturerna är över 10 minuter försenade, har passageraren rätt till en ersättning på 20 procent av priset för den ifrågavarande biljetten på 14–30 dagar.
2. Biljett på 31–365 dagar: om minst en av giltighetsdagarna för periodbiljetten infaller under den kalendermånad under vilken det i över 10 procent av tågutbudet inställs tågturer eller tågturerna är över 10 minuter försenade, har passageraren rätt till en ersättning på 20 procent av priset för en biljett på 30 dagar (eftersom förseningarna gäller en kalendermånad betalar VR inte ut ersättning för en längre period, och dessutom är det endast möjligt att en gång få ersättning för förseningarna under en kalendermånad).
4.3 Ersättning för skada på grund av försening
VR är skyldig att ersätta passageraren för en skada som uppstått på grund av att tågturen försenats eller inställts eller att tåget inte stannat vid en trafikplats som anges i tidtabellen, dock högst 5 000 euro per passagerare. VR har emellertid ingen ersättningsskyldighet vid förseningar som passageraren på grund av transportens karaktär, väderleksförhållandena, den tid som behövs för byte av transportmedel eller andra omständigheter gällande transporten rimligen kan förväntas ha berett sig på.
För att befrias från ersättningsskyldigheten ska VR visa att de vidtagit alla åtgärder som rimligen kan krävas för att undvika skada.
5 Allmänna regler för ersättningar och skador
5.1 Personskador
Vid personskador betalar VR lagstadgad förskottsersättning till passageraren och de personer som står i ett ekonomiskt beroendeförhållande till passageraren. Ersättningen är avsedd för direkta ekonomiska behov och ska stå i proportion till skadan. VR ansvarar för personskadan till fullt belopp.
Vid dödsfall betalar VR 21 000 euro per passagerare i förskott. Vid personskadeolyckor betalar VR lämplig och berättigad ersättning i förskott, dock högst 21 000 euro per passagerare.
Förskottsbetalningarna innebär inte ett erkännande av ansvar och räknas som en del av det totala ersättningsbeloppet. VR kan kräva att förskottsersättningarna betalas tillbaka om förlusten eller skadan beror på att passageraren handlat uppsåtligen eller av grov oaktsamhet eller om mottagaren av betalningen inte har haft rätt att ta emot ersättningen.
På begäran ska VR i rimlig utsträckning hjälpa till med ersättningsanspråk gällande personskadan mot tredje parter. Denna hjälp kan inte stå i strid med VR:s intressen.
Anspråket på ersättning för personskadan ska riktas mot VR inom tre år från det att den person som lidit skada har fått eller borde ha fått veta om skadan. Personen ska dock yrka ersättning senast inom tio år från skadan.
5.2 Förlorad eller skadad egendom
Enligt lagen om ansvar i spårtrafik ansvarar VR för passagerarens kläder, medhavda bagage och djur till deras fulla värde vid eventuell skada.
Om passageraren upptäcker att bagaget har skadats eller försvunnit när hen tar emot inskrivet bagage, ska passageraren informera VR om detta. I övriga fall ska passageraren göra en anmälan inom rimlig tid från mottagandet av bagaget.
Passageraren förlorar sin rätt till ersättning om hen inte riktar ett skriftligt skadeståndsanspråk mot VR inom ett år eller, om skadan beror på att VR eller en aktör som VR ansvarar för har handlat uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, inom tre år.
VR ska inom en månad ge ett svar eller meddela passageraren när hen kan förvänta sig ett svar.
5.3 Ansökan om ersättning och behandlingstid
En blankett för ansökan om ersättning finns på webbplatsen vr.fi. Kunden kan även ansöka om ersättning genom att besöka ett biljettförsäljningskontor eller genom att ringa VR:s servicenummer. Då skickar VR en ersättningsblankett på papper till kunden.
Ansökningarna behandlas så snabbt som möjligt, i regel inom en (1) månad från det att ansökan tagits emot.
VR betalar ersättningarna på ett bankkonto eller i form av ersättningskuponger. Med ersättningskupongerna kan kunden köpa tjänster av VR.
6 Tillämplig lagstiftning
Passagerartrafiken på järnvägar regleras av följande lagar och författningar: a. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer (järnvägsansvarsförordningen)
b. CIV-avtal – bihang A (CIV) till COTIF (fördraget om internationell järnvägstrafik)
c. nationell lagstiftning, i de fall den är tillämplig eller det har avtalats att den ska tillämpas, bland annat:
- järnvägstransportlag (1119/2000)
- lag om ansvar i spårtrafik (113/1999)
- lag om upprätthållande av ordning i kollektivtrafik (472/1977)
- lag om kontrollavgift i kollektivtrafik (469/1979)
- lag om transport av farliga ämnen (719/1994)
- förordning om transport av farliga ämnen på järnväg (195/2002)
- skjutvapenlag (1/1998).
Konsumenten har rätt att föra en tvist gällande en tågresa till konsumenttvistenämnden för avgörande. Mer information: kuluttajariita.fi/sv.
VR Biltransportvillkor
Gäller från 10.11.2021
Vilka typer av fordon kan transporteras i en biltransportvagn?
Biltransportvagnarna och körramperna är planerade för normala fabrikstillverkade bilar.
I en biltransportvagn kan man transportera:
- Kördugliga person-, kombi- och paketbilar. Det är kundens ansvar att avgöra om fordonet uppfyller kraven
- Släpvagnar kopplade till ovan nämnda fordon och som till sina mått lämpar sig för transport i biltransportvagn
- Motorcyklar och andra motordrivna fordon. Det är kundens ansvar att avgöra om fordonet uppfyller kraven.
Vad kan transporteras i fordonet under resan?
Det är absolut förbjudet för fordonets förare och passagerare eller husdjur att vistas i bilen eller biltransportvagnen under resan. Endast föraren får stiga in i biltransportvagnen och bör lämna vagnen direkt efter lastningen.
I bilen, på dess takställning, transportställning bakom bilen och i släpvagnen får under transporten, förutom de fasta anordningarna, finnas endast resenärernas bagage.
- Som taklast får endast transporteras, i enlighet med måttbegränsningarna nedan, skidor och resväskor som är vederbörligen fastsatta i ett takräcke eller en takställning och skyddade mot vädrets inverkan samt så att de inte försvinner eller skadas
- Cyklar kan transporteras i en transportställning bakom fordonet enligt måttbegränsningarna nedan och ordentligt säkrade
- Kanoter eller andra stora föremål får inte transporteras på bilens tak
- Farliga ämnen som ingår i vanliga varor och som förpackats i små mängder för konsumentändamål får transporteras ombord på biltåg inom lagens gränser.
Lastning och lossning av bilar
Lastning och lossning av ett fordon på ett tåg får utföras av:
1) Fordonslastare som anmälts av kunden
2) VR (när VR valts som lastare vid bokningen)
Detta bör särskilt beaktas vid lastning och lossning av fordon:
Fordonets förare ska lasta och lossa följande fordon:
- Bilar med lägre markfrigång än normalt
- Motorcyklar
- Andra motorfordon
- Kombination av bil och släpvagn
- Fordon med alkolås
- Lastning av ett fordon vars bredd vid taklinjen i förhållande till höjden förhindrar normal in- och urstigning.
- Bilar med lägre markfrigång än normalt
Om man i samband med bokning av bilplatsen har avtalat om att VR ska lasta bilen gäller följande:
- Bilen ska levereras till en angiven parkeringsplats på biltågstationen
- Bilen ska befinna sig vid lastningsstället i förväg innan den egentliga lastningstiden, vid den tidpunkt som anges separat. Bilar som anländer efter den angivna tiden kommer inte längre att lastas
- Bilnycklarna ska lämnas vid avgångsstationen innan den egentliga lastningstiden, vid den tidpunkt och på den plats som anges separat. Efter den angivna tiden hämtas inga nycklar.
- I detta fall lastar VR fordonet på tåget och tar hand om fordonets nycklar till destinationen. Nycklarna kan hämtas från en separat angiven plats genom att bevisa att du har rätt att hämta bilen.
- Bilen ska levereras till en angiven parkeringsplats på biltågstationen
Fordonets måttbegränsningar i biltransportvagnar
Det finns två typer av vagnar som används för biltransport:
1) Helt täckt biltransportvagn
2) Delvis täckt biltransportvagn.
1) Helt täckt biltransportvagn (Gd-biltransportvagn)
- Höjd (inklusive takställning och taklast): högst 1,84 m för nedre plan och högst 2,04 m för övre plan
- Längd: fordonets maximala längd är högst 5,00 m, 10,00 m eller 15,00 m med last och utskjutande delar, och de mått som anges i bokningen får inte överskridas
- Bredd: högst 2,20 m inklusive last. OBS! En bil med en höjd på över 1,84 m kan vara högst 1,64 m bred vid taklinjen
- Vikt: högst 3 000 kg, och axel- eller boggivikt får inte överskrida 2 000 kg
- Rullmotstånd: Vid fordonets hjul fästs ett rullmotstånd och höjdkravet är 15 cm framför och bakom hjulen.
2) Delvis täckt biltransportvagn (Gfot-biltransportvagn)
- Höjd (inklusive takställning och taklast): högst 1,65 m för nedre plan och högst 2,05 mm 2,30 m eller 2,60 m för övre plan
- Längd: fordonets maximala längd är högst 5,00 m, 10,00 m eller 15,00 m med last och utskjutande delar, och de mått som anges i bokningen får inte överskridas
- Bredd: högst 2,20 m inklusive last
- Vikt: högst 2 500 kg, och axel- eller boggivikt får inte överskrida 1 400 kg
- Rullmotstånd: Vid fordonets hjul fästs ett rullmotstånd och höjdkravet är 15 cm framför och bakom hjulen.
Husvagnar i delvis täckta biltransportvagnar:
- Husvagnens höjd: högst 2,60 m (inklusive antenner och andra delar som höjer sig ovanför taket)
- Husvagnens längd: högst 7,50 m med dragstång
- Husvagnens bredd: högst 2,20 m
- Husvagnens vikt: högst 1 400 kg.
Släpvagnar för godstransport i helt eller delvis täckta biltransportvagnar:
- Godssläpvagnens höjd: högst 1,60 m (inklusive antenner och andra delar som höjer sig ovanför taket)
- Godssläpvagnens längd: högst 5,00 m med dragstång
- Godssläpvagnens bredd: högst 2,20 m
- Godssläpvagnens vikt: högst 1 400 kg.
Ansvar
Järnvägsföretagets ansvar (VR)
- VR ansvarar för transporten av bilen när kunden lastar bilen på biltransportvagnen
- VR ansvarar för transporten av fordonet och ansvarar för fordonet under lastning och lossning, när VR lastar och lossar fordonet på/av biltransportvagnen
- VR ansvarar för säker förvaring av fordonets nycklar under resan
- VR:s ansvar för fordonet upphör när fordonet har lossats från vagnen på lämplig parkeringsplats
- VR ansvarar för att fordonet har tillräckligt med utrymme i biltransportvagnen
- VR bär inte ansvar för att fordonet inte kan lastas till följd av orsaker som inte beror på VR (till exempel om bilen inte startar eller om det är något annat fel på bilen)
- VR ansvarar inte för att strömförsörjningen fungerar under hela resan
- VR ansvarar för vagnventilation vid lastning och lossning
- Motorcykelföraren säkrar motorcykeln eller något annat motordrivet fordon och VR säkrar fastsättningen.
Fordonsförarens ansvar
- Fordonets förare ansvarar för att tillhandahålla korrekta vikt- och måttuppgifter när bokningen görs. Om vikt- och måttuppgifterna som fordonets förare tillhandahåller skiljer sig från de faktiska vikt- och måttuppgifterna för bilen, är VR inte skyldiga att transportera fordonet.
- Vid bokning ska kunden, utöver fordonets vikt och mått, anmäla eventuell takbox eller taklast och annat bagage, släpvagn och tekniska tillbehör som transporteras utanför fordonet
- Fordonets förare ansvarar för fordonets förvaring på stationens parkeringsområde.
- Av säkerhetsskäl har VR rätt att vid behov inspektera lasten på en paketbil eller övertäckt släpvagn som transporteras
- Fordonet ska befinna sig vid laststället senast vid den tidpunkt som anges av VR. Bilar som anländer efter lastningstiden kommer inte längre att lastas
- När fordonets förare kör in fordonet i vagnen och kör ut det ur vagnen vid destinationsstationen, ansvarar fordonets förare för lastning och lossning av fordonet.
- När VR kör in fordonet i vagnen och kör ut det ur vagnen vid destinationsstationen, ansvarar VR för lastning och lossning av fordonet
- Vid destinationsstationen ska föraren kontrollera om det har uppstått skador på det fordon som transporteras eller på dess externa utrustning under resan
- Vid behov har VR rätt att ta bilder på eventuella skador
- Om fordonets förare misstänker att skadan har uppstått under transporten ska VR-personalen informeras omedelbart innan hen lämnar lossningsplatsen
- Fordonets förare ansvarar för fastsättning av transportboxar och andra varor vid takräcken och takställning och för eventuella skador som de kan orsaka
- VR ansvarar inte för eventuella förluster eller skador på andras varor eller egendom på grund av dålig fastsättning eller förpackning under transporten
- Motorcykelföraren säkrar motorcykeln eller något annat motordrivet fordon och VR säkrar fastsättningen
- Det är tillåtet att använda Webasto i biltransportvagnen
- Det är tillåtet att använda kupévärmare i biltransportvagnen
- Laddning av elfordon i biltransportvagnen är inte är tillåten
- Fordonets förare låser fordonet och stänger friskluftsfläkten under transporten
- Fordonets förare ansvarar för användning av starthjälp och för att starta fordonet med starthjälp
- Vid destinationsstationen ska fordonets förare utan dröjsmål bege sig till lossningsplatsen. Om fordonets förare inte anländer till lossningsplatsen utan dröjsmål ska hen stå för kostnaderna för fordonets förflyttning och alla andra kostnader som uppstår till följd av förseningen
- Om fordonet är lastat i biltransportvagnens yttre del under vintern, måste kunden kontrollera att det inte finns snö eller is i motorutrymmet innan motorn startas. Om kunden inte agerar enligt anvisningen ovan kommer VR inte att ersätta eventuella skador orsakade av snö eller is på fordonets motor vid start.
Avtalsvillkor för företag
1 Tillämplighet
Genom detta avtal fastställs villkoren för en registrerad företagskunds (”Kunden”) kundrelation (”VR-företagskundrelationen”) med VR-Group Abp (”VR”). Förutom Kunden gäller VR-företagskundrelationen även dem av Kundens dotterbolag med ett eget FO-nummer varav Kunden äger mer än 50 procent. Kunden ansvarar för VR-företagskundrelationen och efterlevnaden av villkoren. Kunden förbinder sig att utan dröjsmål meddela eventuella ändringar i kontaktuppgifterna, kontaktpersonerna och bolagsstrukturen.
2 Tjänsteleverantör och kontaktuppgifter
VR-Group Abp Passagerartrafik PB 488 00101 Helsingfors
FO-nummer 1003521-5
3 Tjänster och produkter som ingår i VR-företagskundrelationen
Genom VR-företagskundrelationen kan Kunden köpa VR:s tågbiljetter och övriga tjänster. De biljetter som kan köpas på grundval av VR-företagskundrelationen samt de tjänster som VR erbjuder Kunden specificeras i den gällande tjänsteprislistan. VR har rätt att fritt ändra biljettprodukter, tjänster och prissättningen för dem. De tågresor som Kundens personal gör på fritiden omfattas inte av VR-företagskundrelationen. VR-företagskundrelationen berättigar inte till återförsäljning av VR:s tjänster och produkter.
4 Kundidentifikation och avtalsrabatt
VR-företagskundrelationen förutsätter att Kunden använder den kundidentifikation som Kunden fått av VR. Kunden ansvarar för säker utdelning och användning av kundidentifikationen inom hela sin organisation. VR har rätt att debitera Kunden för alla beställningar som Kunden gjort med kundidentifikationen. VR kontrollerar inte separat om köparen har rätt att använda kundidentifikationen. VR beviljar eventuell avtalsrabatt enligt sina gällande kriterier. Avtalsrabattens storlek och de biljettprodukter som omfattas av rabatten fastställs i den gällande tjänsteprislistan. Eventuell avtalsrabatt beviljas endast vid köp som gjorts med Kundens kundidentifikation via bestämda försäljningskanaler. Mer information om försäljningskanalerna för VR-företagskundrelationen finns på VR:s webbplats www.vr.fi. Eventuell avtalsrabatt beräknas i samband med köpet och produkten prissätts enligt avtalsrabatten. VR förbehåller sig rätten att ändra avtalsrabatten, de produkter som berättigar till rabatten samt försäljningskanalerna.
5 Betalningsvillkor
Kreditkort är det primära betalsättet. Då baseras betalningsvillkoren på avtalet mellan Kunden och kreditkortsbolaget. VR beslutar om godkännandet av fakturering som betalsätt enligt sina kriterier. När det gäller faktureringskunder skickas fakturan en gång i veckan till den adress som Kunden angett. Betalningstiden är fjorton (14) dagar från datumet för fakturan, om inte annat avtalats. Tiden för framställande av anmärkningar är åtta (8) dagar från datumet för fakturan. Dröjsmålsränta utgår enligt gällande räntelag. VR kan när som helst ändra betalsättet till kreditkort om situationen kräver detta, till exempel om Kunden har förfallna betalningar, om Kundens kreditvärdighetsklass blir sämre än A eller om Kunden har brutit mot dessa villkor.
6 Försäljnings- och transportvillkoren för produkter och tjänster
På produkterna och tjänsterna tillämpas särskilt fastställda boknings-, betalnings-, omboknings- och avbokningsvillkor. Villkoren finns på VR:s webbplats vr.fi. På resorna tillämpas bland annat Europaparlamentets och rådets förordning om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer, lagen om ansvar i spårtrafik, till tillämpliga delar järnvägstransportlagen samt VR Passagerartrafiks transportvillkor.
7 Återbetalningar och ersättningar
Återbetalningar och ersättningar behandlas i enlighet med försäljnings- och transportvillkoren samt gällande bestämmelser, på det sätt som beskrivs på VR:s webbplats. Priset på biljetter som köpts via en resebyrå återbetalas endast via resebyrån.
8 Skadeståndsansvar
Parterna ansvarar för direkta och omedelbara skador som de genom sitt agerande eller sin försummelse förorsakat den andra parten. Parterna är under inga omständigheter ansvariga för indirekta eller medelbara skador, såsom en utebliven inkomst eller vinst, ett avbrott i verksamheten, lönekostnader eller andra skador eller kostnader av detta slag, såvida parten inte vållat skadan uppsåtligen eller av grov oaktsamhet. VR:s skadeståndsansvar på grundval av VR-företagskundrelationen är dock i allmänhet högst 20 procent av de inköp som Kunden under de 12 månaderna före skadan gjort med sin kundidentifikation. VR strävar efter att producera sin webbtjänst på ett högklassigt sätt, men ansvarar inte för webbplatsens oavbrutna funktion, nätförbindelser, tekniska problem, störningar i webbtjänsten etc. eller för skador som eventuella brister i webbtjänsten förorsakar Kunden. VR ansvarar inte för de externa länkarna på sina webbplatser, för de webbplatser som länkarna leder till eller för eventuella skador som dessa förorsakar Kunden.
9 Överlåtelse av VR-företagskundrelationen
Kunden får inte överlåta VR-företagskundrelationen eller de rättigheter eller skyldigheter som följer av kundrelationen till tredje part.
10 Force majeure
Om det på grund av oöverstigliga hinder (force majeure) som parterna inte kan påverka (t.ex. strejk eller annan stridsåtgärd, eldsvåda, naturkatastrof eller myndighetsbestämmelse) blir omöjligt eller betydligt svårare att uppfylla de skyldigheter som följer av VR-företagskundrelationen, befrias parten från sina avtalsmässiga skyldigheter tills hindret upphör.
11 Personuppgifter
Genom att acceptera dessa villkor ger Kunden VR rätt att behandla uppgifter om Kunden. I sin verksamhet följer VR den gällande dataskyddslagstiftningen och behandlar personuppgifter i enlighet med sina dataskyddsbeskrivningar och dataskyddsprinciper. De finns att läsa på VR:s webbplats www.vr.fi. Till den del genomförandet av detta avtal kräver behandling av personuppgifter, till exempel när det gäller Kundens kontaktpersoner och kundidentifikation, ska Kunden i enlighet med lagen informera de registrerade om detta och se till att Kunden har rätt att överlåta dessa uppgifter. VR har rätt att i enlighet med sina gällande dataskyddsbeskrivningar och dataskyddsprinciper använda uppgifterna, till exempel för att sköta kundrelationen och för att utveckla och marknadsföra tjänsterna, även i digital form, till exempel via e-post. VR har rätt att spela in och spara kundservicesamtal och annan kommunikation samt att använda inspelningarna och det övriga sparade materialet till exempel för verifiering av transaktioner, utbildning och kvalitetsledning.
12 Konfidentialitet
Parterna förbinder sig att hålla de affärshemligheter och övriga konfidentiella uppgifter hemliga som de fått av varandra i samband med VR-företagskundrelationen samt att inte använda dessa uppgifter för något annat ändamål än för att genomföra VR-företagskundrelationen.
13 Tillämplig lag och tvistlösning
På VR-företagskundrelationen tillämpas finsk lag. Eventuella tvister ska i första hand lösas genom samråd mellan parterna. Om samrådet inte leder till ett för båda parter tillfredsställande resultat, ska tvisten slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande i Helsingfors enligt Centralhandelskammarens skiljedomsregler.
14 Ändringar i VR-företagskundrelationen
VR har rätt att ensidigt ändra villkoren för VR-företagskundrelationen.
15 VR-företagskundrelationens giltighet och uppsägning
VR-företagskundrelationen träder i kraft när Kunden har accepterat dessa villkor och VR har gett Kunden en kundidentifikation. Efter att ha accepterats av Kunden ersätter dessa villkor eventuella tidigare avtal om en företagskundrelation med VR. VR-företagskundrelationen gäller tills vidare. Båda parterna har rätt att säga upp VR-företagskundrelationen genom att skriftligen (via e-post) informera den andra parten om detta. Kundrelationen upphör när VR har slutfört behandlingen av de ärenden som vid tidpunkten för uppsägningen av VR-företagskundrelationen är under behandling och som kräver en giltig VR-företagskundrelation. För att VR-företagskundrelationen ska vara giltig ska Kunden under hela giltighetstiden se till att Kundens uppgifter är korrekta och uppdaterade och vid behov rätta till dem utan dröjsmål.
VR:s dataskydd
I dataskyddsbeskrivningen berättar vi hur vi behandlar våra kunders personuppgifter och hur vi skyddar våra kunders integritet.
VR:s dataskyddsbeskrivning
26.4.2021
Så här behandlar vi dina personuppgifter
Vi vill skydda din integritet på bästa möjliga sätt och tar därför dataskyddet på högsta allvar. Vi använder dina personuppgifter endast för de ändamål som vi har berättat om på förhand och endast i den omfattning det är nödvändigt med tanke på syftet med behandlingen. Dina uppgifter behandlas endast av de personer till vars uppgifter behandlingen av uppgifterna hör.
Dataskyddsbeskrivningen berättar om skyddet av din integritet och till exempel om följande:
- vilka personuppgifter vi samlar in och för vilket ändamål
- när och på vilket sätt vi kan dela dina personuppgifter med våra samarbetspartner
- vilka rättigheter du har och hur du till exempel kan kontrollera dina personuppgifter.
1 Personuppgiftsansvarig
- VR-Group Abp (nedan kallad VR)
- FO-nummer: 1003521-5
- PB 488, 00101 Helsingfors
- Tfn 0307 10
2 Dataskyddsombud och kontaktuppgifter
- VR-koncernens dataskyddsombud: tietosuojavastaava(a)vr.fi
- I frågor som gäller registret kan du kontakta oss via blanketten.
3 VR:s kund
När du köper en biljett i automaten, vid biljettförsäljningen på stationen eller på en R-kiosk, kan du göra detta anonymt. Du kan också använda våra tjänster utan att logga in på våra tjänster. Då samlas dina uppgifter in i vårt kundregister i samband med när du köper och använder våra tjänster.
3.1 Vilka kunduppgifter samlar vi in och behandlar?
Vi samlar in och behandlar de kunduppgifter som räknas upp nedan.
Uppgifter om resor och tjänster
- Sådana uppgifter om tjänster, försäljning, betalningar och resor som är kopplade till ett köp, inkl. bland annat reseuppgifter, betalsätt och andra uppgifter om betalning samt den e-postadress och det telefonnummer som använts för att leverera tågbiljetter eller i samband med andra tjänster.
- Vid köp av personliga biljetter ber vi även om kundens namn och födelsedatum.
- Resehandlingsuppgifter som behövs vid gränsöverskridning, såsom passnummer.
- Uppgifter om bilen som du angett för transport av bil samt de eventuella fotona som VR tagit på din bil för att behandla skadefall.
- De uppgifter som behövs för att beställa och genomföra assistansservicen, såsom namn, kontaktuppgifter och information om hjälpbehovet.
Uppgifter om användningen av elektroniska tjänster och om bakgrundsprocesserna, såsom
- Uppgifter om användning av tjänster i olika kanaler, såsom webb-, automat- och mobiltjänster, inkl. bland annat logg- och transaktionsuppgifter samt de cookies som behövs för att koppla ihop sidladdningar.
- Du kan bekanta dig med insamlingen av cookies på vår sida VR och praxis för cookies.
Uppgifter om kommunikation och undersökningar
- Inspelningar av kundsamtal.
- Meddelanden du skickat till oss, såsom till exempel chattmeddelanden, e-postmeddelanden och meddelanden på sociala medier.
- Uppgifter du skickat oss genom respons- och ersättningsblanketterna samt betalningar och meddelanden angående behandlingen av dessa. Dina hälsouppgifter behandlas av oss endast i samband med kundkontakter som kräver dessa uppgifter.
- Uppgifter angivna i enkäter gällande tjänstetransaktioner, såsom köp eller behandling av respons.
- I kundenkäterna frågar vi om olika bakgrundsuppgifter, såsom kön, för att kunna bedöma hur svarandegruppen motsvarar Finlands befolkning.
- Uppgifter som getts i samband med spel och utlottningar.
3.2 Hur använder vi dina uppgifter?
Behandlingen av dina personuppgifter kan antingen grunda sig på verkställandet av ett avtal som du ingått med VR eller på ett samtycke du gett. Dessutom kan berättigat intresse eller rättslig skyldighet utgöra grund för behandlingen.
Med stöd av ett avtal som ingåtts med dig
När du kontaktar kundservicen använder vi dina uppgifter för att utföra de tjänster du valt. På kundservice hittar vi din tidigare köp- och meddelandehistorik och vi kan hjälpa dig med frågor om dina bokningar och vid problemsituationer.
Vi behandlar leveransuppgifter för din biljett (telefon och/eller e-post) för att vid behov kunna meddela om väsentliga ändringar och störningar angående de tjänster du köpt.
Om du ger oss respons eller ansöker om ersättning, sparar vi dina uppgifter för att behandla din kontakt. Vi kan också sammanställa de eventuella framtida kontakterna från dig.
När du deltar i spel och utlottningar, skapar vi en kontaktperson med dina uppgifter för att genomföra den eventuella utlottningen.
Målet med de undersökningar och enkäter vi utför är att utveckla tjänsternas kvalitet och innehåll. Efter att vi behandlat kontakten från dig kan vi skicka dig en kundenkät om bemötandet du fått.
På vår webbplats erbjuder vi enkäter som är riktade till våra olika kundgrupper, och efter att du använt våra tjänster kan vi fråga dig om dina upplevelser av våra tjänster. Dessutom kan vi på vår webbplats skicka dig enkäter med hjälp av vilka vi testar nya tjänster och produkter. Att delta i enkäterna är helt frivilligt.
Vi behandlar kunduppgifter för att kunna skapa olika kundprofiler och -segment för att till exempel utveckla våra tjänster och kombinera statistik. Sådan profilering har inga betydande effekter på den person som profileras.
Med stöd av ditt samtycke
För att kunna behandla ditt yrkande om ersättning kan vi ibland behöva dina hälsouppgifter. I så fall ber vi om ditt separata samtycke.
För att förbättra din kundupplevelse kan vi erbjuda personifierat innehåll eller andra individuella tjänster via våra digitala kanaler. Du kan läsa mer om personifieringen av tjänster på vår sida VR och praxis för cookies.
När du i samband med spel och utlottningar ger ditt samtycke till marknadsföring, kan vi skicka dig allmänna och riktade marknadsföringsmeddelanden. I dessa meddelanden berättar vi till exempel om våra aktuella kampanjer, nya produkter och tjänster samt om fördelarna med att skapa ett VR-användarnamn.
Med stöd av berättigat intresse
VR använder ett hanteringsverktyg för sociala medier som samlar in och sammanställer data från sociala mediernas tjänster. VR:s servicerådgivare och experter inom marknadsföringskommunikation använder verktyget för att skapa svar och inlägg på sociala medier samt för rapportering.
Vi kan överföra dina personuppgifter inom VR-koncernen på grundval av ett berättigat intresse om det finns en särskild anledning till detta.
På grund av våra rättsliga skyldigheter
När det gäller resor till Ryssland, samlar vi in uppgifter från dig och lämnar ut dessa till gränsbevakningsmyndigheterna och andra myndigheter.
Dessutom kan vi behandla dina personuppgifter för att uppfylla de skyldigheter som vi har enligt lag eller myndighetsbestämmelser, utan att glömma säkerheten och vårt ansvar.
Vi kan också lämna ut dina uppgifter med stöd av myndigheternas rätt att få uppgifter.
4 Kunder som skapat ett VR-användarnamn
Att skapa ett användarnamn för VR:s tjänster är möjligt för alla personer över 13 år. Som den person som skapat användarnamnet ansvarar du för inloggningsuppgifterna för ditt användarnamn, för att de är korrekta, uppdaterade och används på behörigt sätt. Om du misstänker att dina inloggningsuppgifter har hamnat i fel händer, ändra ditt lösenord omedelbart. Du kan säga upp ditt användarnamn genom att skicka en begäran om avslutande av användarnamnet via vår responsblankett.
4.1 Vilka kunduppgifter samlar vi in och behandlar?
Om du använder våra tjänster och köper när du har identifierat dig samt om du ger respons eller ansöker om ersättning, kombinerar vi de transaktioner som nämns i punkt 3 till din kundidentifikation. Utöver de uppgifter som nämns i punkt 3 samlar vi också in och behandlar de kunduppgifter som räknas upp nedan.
Basuppgifter om dig och din kundrelation, såsom
- Namn
- Adressuppgifter
- Telefonnummer
- E-postadress
- Födelsedatum
- Språk
- Starttidpunkt för kundrelationen och registreringskanal
De tilläggsuppgifter om din kundrelation som du själv angett
Genom att logga in i vår gamla nätbutik har du dessutom möjlighet att i dina uppgifter spara dina fordonsuppgifter, en valfri identifikationskod som kan kopplas till bokningarna samt det leveranssätt och den leveransadress du vill ha för biljetterna. Dessutom kan du i dina uppgifter spara andra uppgifter som underlättar användningen av våra tjänster, såsom din favoritförbindelsesträcka eller din favoritplats på tåget.
Vi behandlar kundens personbeteckning i vissa tjänster som förutsätter identifiering av kunden, såsom identifiering med hjälp av identitetskort. Vid identifiering med hjälp av identitetskort sparas personbeteckningen inte i läsbart format, och den teckensträng som skapas kan inte kopplas till personbeteckningen.
Eventuella kanalspecifika samtycken och förbud du gett
- Marknadsföring
- Undersökningar och enkäter
- Meddelanden från kommunikationen under resan
- Användning av positionsuppgifter
Uppgifter om kommunikation och undersökningar
- Uppgifter som behövs för marknadsföring och kundkommunikation, till exempel vilka meddelanden som skickats till dig och vilka meddelanden du öppnat.
- Uppgifter som samlats in i samband med sådana undersökningar och enkäter som har riktats till kunder med användarnamn.
4.2 Hur använder vi dina uppgifter och i vilka syften behandlas de?
Behandlingen av dina personuppgifter kan antingen grunda sig på verkställandet av ett avtal som du ingått med VR eller på ett samtycke du gett. Dessutom kan berättigat intresse eller rättslig skyldighet utgöra grund för behandlingen.
Med stöd av ett avtal som ingåtts med dig
Vi använder dina uppgifter för att betjäna dig så väl som möjligt under hela din kundrelations längd, såväl vid personlig kundservice som via våra digitala kanaler. När vi identifierar dig, din resehistorik och ditt köpbeteende, kan vi på bättre beakta dina behov och upplevelser.
Målet med de undersökningar och enkäter vi utför är att utveckla tjänsternas kvalitet och innehåll. Vi skickar ut riktade enkäter till våra olika kundgrupper, och efter att du använt våra tjänster kan vi fråga dig om dina upplevelser av våra tjänster. Dessutom kan vi kontakta dig för att testa nya tjänster och produkter. Att delta i enkäter vi skickar är helt frivilligt. Om du vill, kan du förbjuda att undersökningar skickas till dig genom att kontakta vår kundservice via responsblanketten.
Vi behandlar kunduppgifter för att kunna skapa olika kundprofiler och -segment för att till exempel rikta marknadsföring och förmåner eller utveckla och personifiera våra tjänster och kombinera statistik. Sådan profilering har inga betydande effekter på den person som profileras.
Med stöd av ditt samtycke
När du ger ditt samtycke till marknadsföring, kan vi skicka dig allmänna och riktade marknadsföringsmeddelanden. I dessa meddelanden berättar vi till exempel om våra aktuella kampanjer och våra nya produkter och tjänster.
I appen VR Matkalla kan du ta i bruk meddelanden under resan, och då kommer du att få information om din resa och dess framfart i realtid. Om du tillåter användningen av lokaliseringsuppgifter i appen kan vi ge dig en rikare användarupplevelse.
När dina personuppgifter behandlas utifrån ett samtycke du gett kan du när som helst ändra ditt samtycke. Du kan ändra ditt samtycke genom att logga in i dina uppgifter antingen på vår webbplats eller i appen VR Matkalla.
För att kunna behandla ditt yrkande om ersättning kan vi ibland behöva dina hälsouppgifter. I så fall ber vi om ditt separata samtycke.
För att förbättra din kundupplevelse kan vi erbjuda personifierat innehåll eller andra individuella tjänster via våra digitala kanaler. Du kan läsa mer om personifieringen av tjänster på vår sida VR och praxis för cookies.
5 Företagskunder och företagsresenärer
Med företagskunder avses sådana företag som ingått ett avtal med oss. Varje företag har en kontaktperson/kontaktpersoner vars uppgifter har sparats i vårt kundregister.
Dessutom har övriga företagsanvändares, såsom företagsresenärernas uppgifter sparats i vårt register. Företagsresenärer är sådana anställda hos det företag som ingått avtalet som har ett användarnamn.
5.1 Uppgifter som samlas in om kunden/Vilka uppgifter vi behandlar
Vi kombinerar de resor som gjorts med företagets användarnamn till företagets uppgifter. Från företagskunder samlar vi in namnet på företagets kontaktperson samt hens adressuppgifter, e-postadress och telefonnummer. Från företagsresenärer kan vi samla in användarnamnet, namnet och e-postadressen.
Uppgifter om enkäter och undersökningar
- Uppgifter som angetts i nöjdhetsenkäter angående tjänstetransaktioner
- Uppgifter som samlats in i samband med andra undersökningar och enkäter
- I kundenkäterna frågar vi om olika bakgrundsuppgifter, såsom kön, för att kunna bedöma hur svarandegruppen motsvarar Finlands befolkning.
- I en del av enkäterna/undersökningarna kan undersökningsresultatet kopplas till en person. Uppgifterna granskas dock inte på individuell nivå utan på gruppnivå, till exempel i syfte att bedöma hur nöjda resenärerna på en viss sträcka har varit med tågets tjänster.
5.2 Hur använder vi dina uppgifter och i vilka syften behandlas de?
Behandlingen av dina personuppgifter kan antingen grunda sig på verkställandet av ett avtal som du ingått med VR eller på ett berättigat intresse eller på en rättslig skyldighet.
Med stöd av berättigat intresse
Att behandla uppgifter om företagets kontaktperson är nödvändigt för att den personuppgiftsansvariges berättigade intresse kan genomföras och för att ett samarbetsavtal kan verkställas. Vi behandlar personuppgifter om kontaktpersoner hos VR:s externa intressentgrupper för att kunna ha kontakt som är nödvändig för samarbetet, t.ex. för att meddela, fakturera eller för att bjuda in en kontaktperson till olika evenemang. Den registrerade har utsetts som företagets kontaktperson på begäran av den aktör som ingått avtalet eller den registrerade själv.
6 Informationskällor
Vi samlar in uppgifter om kunden i första hand direkt från kunden samt i samband med resor och användning av tjänster. Uppgifter om kunden skapas i VR:s datasystem till exempel:
- vid biljettförsäljningen på stationen, på tåget, i biljettautomaterna, på telefonservicen, i elektroniska servicekanaler och i våra samarbetspartners försäljningskanaler i samband med beställning samt köp och användning av tjänster och i samband med andra kundservicesituationer
- under resan, till exempel när biljetten skannas eller när man använder restaurangvagnens tjänster
- i samband med kundenkäter och -undersökningar
- i samband med spel och utlottningar
- i kundevenemang, t.ex. mässor
- i samband med marknadsföring
- i våra digitala tjänster, d.v.s. på vår webbplats och i samband med att man använder appen VR Matkalla, bekanta dig med cookies
- på våra kanaler i sociala medier.
7 Personuppgiftsbiträden
Som den personuppgiftsansvarige behandlar vi personuppgifter själva men dessutom anlitar vi pålitliga tjänsteleverantörer som stöd för behandlingen. Tjänsteleverantörerna kan variera, men deras uppdrag omfattar till exempel underhåll och utveckling av IT-system, produktion av tjänster samt i olika forsknings- och utvecklingsuppdrag.
Tjänsteleverantörerna utsedda av oss behandlar personuppgifter på uppdrag av oss. Uppgifterna behandlas i enlighet med gällande lagstiftning och detta har överenskommits i avtalen mellan organisationerna.
8 Överföring och utlämnande av uppgifter
Vi kan lämna ut dina personuppgifter till våra samarbetspartner i följande situationer
- När du köper våra samarbetspartners tjänster av oss, kan vi lämna ut dina personuppgifter som behövs för genomförandet av tjänsten till vår samarbetspartner.
- Vi kan lämna ut din respons och dina kontaktuppgifter till vår samarbetspartner, om din respons gäller vår samarbetspartners service. Vi ber dig dock i första hand kontakta vår samarbetspartner direkt. Om vi förmedlar din respons som innehåller dina personuppgifter, informerar vi dig om utlämnandet av dina personuppgifter.
- När vi återförsäljer HRT:s biljetter förmedlar vi personuppgifter angående ditt köp till HRT, så som telefonnummer och identifieringsuppgiften om din enhet.
- När du ger respons över HRT:s tjänster är det HRT som är personuppgiftsansvarig. Då förmedlar vi din respons till HRT och informerar dig om utlämnandet av dina personuppgifter.
- När vi påför en kontrollavgift meddelar vi dina personuppgifter till en tjänsteleverantör så att avgiften kan skickas till dig.
- Om du börjar använda en tjänst och om du, när du tar tjänsten i bruk, tillåter att uppgifter utlämnas, kan uppgifter lämnas ut till tjänsteleverantören i fråga (till exempel MobilePay).
- I fall enligt 156 § i lagen om transportservice kan vi lämna ut uppgifter eller förse en samarbetspartner med åtkomst till uppgifterna så att samarbetspartnerns tjänster kan genomföras.
- Vi kan lämna ut din respons och dina kontaktuppgifter inom VR-koncernen om din respons gäller de andra företagen inom koncernen.
- När det gäller resor till Ryssland lämnas nödvändiga uppgifter om resan ut till gränsbevakningsmyndigheterna och andra myndigheter samt det ryska järnvägsbolaget (RZD).
Personuppgifter kan överföras utanför EU- och EES-området i samband med att IT-tjänster produceras, om personuppgifterna kan användas i ett land utanför EU- och EES-området. Överföringen är möjlig när 1) ett avtal har ingåtts med tjänsteleverantören i enlighet med standardavtalsklausuler som fastställts av EU-kommissionen eller 2) när EU-kommissionen anser i sitt beslut att mottagarlandets dataskydd är på tillräcklig nivå eller 3) företaget som behandlar uppgifterna har bindande företagsbestämmelser (Binding Corporate Rules) eller 4) det finns en annan rättslig grund för överföringen. Du kan bekanta dig med kommissionens beslut om standardavtalsklausuler här.
Vi lämnar inte ut kunduppgifter utanför VR eller de parter som deltar i produktionen av VR:s tjänster utan en sådan rättslig grund som avses i dataskyddsförordningen.
9 Lagringstid för personuppgifter
Vi lagrar personuppgifter endast så länge som det med tanke på användningssyftena är nödvändigt och iakttar gällande lagstiftning. Efter detta raderas eller anonymiseras personuppgifterna.
Vi uppfyller våra rättsliga skyldigheter vid behandling av personuppgifter, med beaktande av bland annat bokföringslagstiftningen, EU:s förordning om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer samt lagen om ansvar i spårtrafik.
Vi lagrar dina personuppgifter i våra tjänster på följande sätt:
- Vi lagrar basuppgifter om dig och allmänna uppgifter om din kundrelation, uppgifter om skötandet av kundrelationen, de samtycken och förbud du gett samt kundklassificeringsuppgifter under hela din kundrelation.
- Om din kundrelation upphör, påverkar detta lagringstiden. Vi avslutar din kundrelation utan separata åtgärder om några resor eller kontakter inte har kopplats till din kundrelation under de senaste sju åren. Då raderas dina uppgifter ur systemet inom sex månader.
- Som kund har du också alltid rätt att kräva att din kundrelation avslutas omedelbart. I så fall raderas dina uppgifter ur systemet inom tre månader.
- Vi lagrar vårt bokföringsmaterial (till exempel köp och ersättningar) i enlighet med bokföringslagen, det pågående året och i sex år därefter.
- Vi lagrar den respons du gett och andra motsvarande kontakter från dig i fem år efter din kontakt.
- Uppgifter om kampanjer och marknadsföring lagras i två år.
- Uppgifter om undersökningar och enkäter lagras i fem år.
- Inspelade kundservicesamtal lagras i sju månader och telefonhistoriken (numren) lagras i tolv månader.
- Uppgifter som samlas in genom tävlingar och spel sparas i fem månader.
- Dina passuppgifter angående gränsöverskridande resor lagras i en månad efter ditt resedatum.
- Leveransuppgifterna för en biljett (e-post och/eller telefonnummer) lagras i sju år.
- I vårt verktyg för sociala medier lagras uppgifter i tre år.
När avtalsförhållandet upphör bestäms lagringstiden för uppgifterna enligt användningsändamål och gällande lagstiftning.
10 Våra kunders rättigheter
Som vår kund har du rätt till dina personuppgifter där VR är personuppgiftsansvarig. Du kan utöva dina rättigheter genom att lämna en dataskyddsbegäran via en blankett på webbplatsen vr.fi. Alternativt kan du kontakta VR:s kundservice per telefon. Vi svarar på din begäran inom en månad. Vi uppfyller dessa rättigheter på de sätt som anges här, med beaktande av tillämpliga lagar och därtill relaterade begränsningar.
Om du köper biljetter via en annan tjänsteleverantör, är denna tjänsteleverantör en självständig personuppgiftsansvarig. När du använder en registrerads rättigheter via VR:s tjänster riktar sig begäran inte till och förmedlas inte heller till någon annan personuppgiftsansvarig. Om du vill utnyttja dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, kontakta tjänsteleverantören direkt.
Som vår kund har du följande rättigheter i fråga om dataskydd:
- Rätt till tillgång: Du har rätt att från VR få en kopia av dina personuppgifter och en bekräftelse på huruvida vi har behandlat dina personuppgifter. Kopian levereras i första hand via krypterad e-post eller alternativt som dokument per post. Vissa uppgifter, såsom samtalsinspelningar är tillgängliga på VR:s verksamhetsställen.
- Rätt till rättelse: Du har rätt att be oss att rätta inkorrekta eller felaktiga uppgifter som rör dig. Om du är registrerad i de digitala tjänsterna kan du redigera dina personuppgifter direkt via vår webbplats eller vår applikation. Dessa uppgifter är till exempel namn, adress och kontaktuppgifter.
- Rätt till radering: Du har rätt att be oss att radera alla dina personuppgifter. Begärandena behandlas från fall till fall. VR har en rättslig skyldighet eller rättighet att bevara vissa uppgifter, vilket innebär att dessa inte kan raderas.
- Rätt till begränsning av behandling: Du har rätt att i vissa särskilda situationer som fastställts i förordningen be att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
- Rätt att göra invändningar: Du har även rätt att göra invändningar mot användning av dina personuppgifter för till exempel direktmarknadsföring. Du kan på grundval av din personliga situation göra invändningar mot behandling som grundar sig på VR:s berättigade intresse.
- Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att få dina uppgifter av oss i ett strukturerat och allmänt använt format för att kunna överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rättighet gäller de uppgifter som är i elektroniskt format och som behandlas på grundval av ditt samtycke eller verkställandet av ett avtal. Vi skickar dessa uppgifter till dig per krypterad e-post.
- Rätt att återkalla sitt samtycke: Du har rätt att återkalla ditt samtycke om behandlingen av personuppgifter sker med stöd av det. Om du återkallar ditt samtycke slutar vi behandla dina personuppgifter på grundval av samtycket. De personkunder som har registrerat sig i tjänsten kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att logga in på vår webbplats och redigera sina uppgifter.
- Rätt att lämna in ett klagomål till en myndighet: Vi strävar efter att i första hand lösa eventuella tvister tillsammans med kunden. Om du anser att vi inte har behandlat dina personuppgifter enligt lag, kan du lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet.
11 Principer för skydd av uppgifter
Vi säkerställer datasäkerheten för behandlingen av våra kunders personuppgifter samt personuppgifternas konfidentialitet, integritet och tillgänglighet med ändamålsenliga tekniska och administrativa åtgärder, i enlighet med VR:s principer för informationssäkerhet.
Personuppgifterna är skyddade mot obehörig åtkomst samt mot olaglig och oavsiktlig behandling. Personuppgifterna behandlas endast av de personer som VR särskilt berättigat till detta. Vi utbildar och instruerar våra anställda som behandlar kunduppgifter i dataskyddsfrågor.
Gemensamt register med Facebook
26.4.2021
Detta gäller VR:s Facebook-communitysidor, spårningspixel och meddelandetjänster. Situationer av detta slag uppkommer när du gillar en av VR:s Facebook-sidor eller blir medlem av eller följare i VR:s Facebook-community eller samtalar med VR i en meddelandetjänst.
Personuppgiftsansvarig
Facebook Ireland (”Facebook”) och VR-Group Abp är till tillämpliga delar gemensamt personuppgiftsansvariga för fan- och community-sidorna, spårningspixeln och meddelandetjänsterna på Facebook. De uppgifter som gemensamt registeransvariga ska tillhandahålla i enlighet med artikel 13(1)a och (b) i dataskyddsförordningen meddelas i Facebooks dataskyddsförfarande: https://www.facebook.com/about/privacy.
Facebook behandlar uppgifter i enlighet med sina dataskyddsprinciper www.facebook.com/about/privacy i vilka bland annat Facebooks rättsliga grund för behandlingen av personuppgifter och den registrerades rättigheter anges. Facebook har huvudansvaret för att dataskyddslagstiftningen iakttas och för att datasäkerheten och den registrerades rättigheter genomförs i tjänsten. Du kan administrera Facebooks dataskyddsinställningar på Facebook. VR ansvarar för behandlingen av meddelandenas innehåll.
Uppgifter som behandlas samt behandlingens ändamål och grund
VR får av Facebook kännedom om följande uppgifter som meddelats Facebook: den registrerades namn, offentliga profilbild och den registrerades övriga uppgifter som definierats som offentligt synliga på Facebook. Den registrerade kan också på eget initiativ meddela andra personuppgifter i kommentarer på community-sidorna eller i meddelandetjänsten. VR behandlar personuppgifter på Facebook med stöd av berättigat intresse.
Kundservicen på Facebook är en del av VR:s flerkanaliga kundservice. Utifrån uppgifterna i registret utför inget automatiskt beslutsfattande eller profilering som skulle ha rättsverkan på kunden som registrerad. VR samlar in anonymiserade data till sin egen data- och analysplattform för att bilda sig en uppfattning om de ämnen som diskuteras i de sociala medierna, allokera resurser inom kundservicen och använda uppgifterna som stöd för utvecklingen av tjänsten. VR kan ordna tävlingar på Facebook, varvid uppgifter behandlas i enlighet med VR:s dataskyddsbeskrivning, som meddelas i anslutning till tävlingen.
VR använder verktyg i de sociala medierna för att administrera verksamhet som sker på Facebook. VR överför inte personuppgifter till länder utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet utan rättsliga grunder. En del av våra serviceleverantörer befinner sig utanför EU/EES och vi överför personuppgifter till dem om det är nödvändigt för de ändamål som avses i denna dataskyddsbeskrivning. Vid behov använder vi avtalsmässiga skyddsåtaganden (t.ex. standardiserade dataskyddsbestämmelser som antagits av Europeiska kommissionen) när vi överför personuppgifter till serviceleverantörer av detta slag.
VR rekommenderar att du för uträttande av personliga ärenden eller för meddelanden som innehåller personuppgifter (t.ex. namn, adress, telefonnummer) använder VR:s responsformulär, så att du kan försäkra dig om att meddelandena är konfidentiella och datasäkra.
Du kan begränsa behandlingen av dina personuppgifter genom att sluta gilla eller följa community-sidan. Du kan också be om att personuppgifterna tas bort med dataskyddsformuläret.
Den registrerades rättigheter
Du kan läsa om de rättigheter som den registrerade har i relation till Facebook Ireland i Facebook Irlands dataskyddsförfarande på adressen https://www.facebook.com/about/privacy.
Du har även rätt att anföra klagomål hos dataskyddsombudets byrå.
- VR-koncernens dataskyddsombud: tietosuojavastaava(a)vr.fi
- I frågor som gäller registret kontakta oss per e-post: palaute(a)vr.fi
Dataskyddsbeskrivning för VR-Group Abp:s kameraövervakning
25.5.2018
1 Personuppgiftsansvarig
- VR-Group Abp (nedan kallad VR)
- FO-nummer: 1003521-5
- PB 488
- 00101 Helsingfors
- tfn 0307 10
2 Kontaktperson i ärenden som gäller registret
- Pekka Ahola
- VR-Group Abp
- PB 488
- 00101 Helsingfors
- Dataskyddsombud: tietosuojavastaava(a)vr.fi
3 Syftet med behandling av personuppgifter
Personuppgifterna behandlas för att upprätthålla ordningen och garantera säkerheten samt för att utreda brott, skador och olyckor i VR:s lokaler, fastigheter, utomhusområden och en del av tågmaterielen.
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse.
4 Informationskällor
Ett kameraövervakningssystem som består av övervakningskameror med inspelning i VR:s lokaler, fastigheter, utomhusområden och tågmateriel.
Dessutom finns det övervakningskameror med inspelning i vissa av VR-Group Abp:s landsvägstransportfordon.
VR har kameraövervakning med inspelning i de allmänna lokalerna på följande stationer:
Björneborg, Helsingfors centralstation, Hyvinge, Idensalmi, Imatra, Joensuu, Kajana, Karis, Karleby, Kemi, Kervo, Kouvola, Kuppis, Kyrkslätt, Lahtis, Pieksämäki, Riihimäki, Rovaniemi, S:t Michel, Salo, Seinäjoki, Tammerfors, Tavastehus, Träskända, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand, Ylivieska och Åbo.
5 Registrets datainnehåll
De tids- och platsbundna videoinspelningar av VR:s lokaler, fastigheter, utomhusområden och tågmateriel som kameraövervakningssystemet lagrat.
6 Mottagare av personuppgifter och personuppgiftsbiträden
Vi lämnar ut personuppgifter till Trafikverket i den mån lagstiftningen tillåter detta och på begäran även till andra myndigheter. Uppgifterna kan överlämnas till andra företag inom samma koncern för att förhindra rättsliga anspråk samt till försäkringsbolag för handläggning av ersättningsärenden vid ett olycksfall.
Vi anlitar externa aktörer som stöd för behandling av personuppgifter, bland annat vid underhåll och utveckling av IT-system samt i olika uppgifter i säkerhetskontrollrummet. Dessa tjänsteleverantörer behandlar personuppgifterna på uppdrag av oss och för vår räkning. Uppgifterna behandlas i enlighet med gällande lagstiftning och denna beskrivning. Detta säkerställs bland annat med hjälp av personuppgiftsbiträdesavtal mellan organisationerna.
7 Överföring och utlämnande utanför EU eller EES-området
Uppgifterna lämnas inte ut utanför EU, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller de länder som Europeiska kommissionen konstaterat erbjuda garantier som säkerställer en tillfredsställande skyddsnivå, om man inte genom avtal eller på andra sätt som avses i lagen har säkerställt att dataskyddet ligger på en tillräcklig nivå.
8 Lagringstid för personuppgifter
Videoinspelningarna lagras i normala fall i högst en månad. Uppgifterna kan dock vid behov lagras under längre perioder, till exempel på begäran av en myndighet.
9 Våra kunders rättigheter
Rätt att få tillgång till uppgifter/Rätt till insyn
Den registrerade har rätt att kontrollera vilka uppgifter om honom eller henne som registrerats i VR:s kameraövervakningsregister. Efter att ha lämnat in en tillräckligt detaljerad och specificerad begäran om tillgång har den registrerade rätt att få de uppgifter i inspelningarna som rör honom eller henne, med beaktande av de rättigheter och begränsningar som fastställts i dataskyddsförordningen. Den skriftliga och undertecknade begäran om tillgång ska skickas till adressen: VR-Group Abp, PB 488, 00101 Helsingfors.
Svaret på begäran skickas per post till den som framställt begäran. För begäran debiteras en rimlig ersättning om det har gått mindre än ett år sedan den föregående begäran om tillgång.
Observera att Trafikverket ansvarar för kameraövervakningen på plattformarna på bannätet samt på vissa stationer.
Rätt att lämna in ett klagomål till en myndighet
Vi strävar efter att i första hand lösa eventuella tvister direkt med de registrerade. Om kunden anser att vi inte har behandlat personuppgifterna enligt lag, kan kunden lämna in ett klagomål till en dataskyddsmyndighet.
10 Principer för skydd av registret
De av VR:s lokaler där man behandlar personuppgifter är skyddade med hjälp av inpasseringskontroll i enlighet med anvisningarna om lokalsäkerhet.
Inspelningar och dokument i pappersform förvaras i låsta utrymmen dit utomstående inte har tillträde. Endast särskilt utsedda personer har tillgång till inspelningarna och dokumenten. Dokumenten förstörs enligt anvisningarna om informationssäkerhet.
Dokument och uppgifter i elektroniskt format är skyddade med hjälp av användarnamn och lösenord, och mot intrång utifrån med hjälp av brandväggar, i enlighet med VR:s riktlinjer för informationssäkerhet. Endast personer med nödvändiga behörigheter har tillgång till uppgifterna.