Ehdot ja tietosuoja
VR:n ehdot
Tältä sivulta löydät VR:n matkustus- ja autonkuljetusehdot. Muutoksia suunnitelmissa? Lue lisää lipun muuttamisesta ja peruuttamisesta asiakaspalvelu-sivulta.
AsiakaspalveluTurvallisuutesi on meille tärkeää
Olemme koonneet vinkkilistan mahdollisimman turvalliseen junamatkustamiseen. Täältä löydät ajankohtaisimmat tiedot poikkeusajan junamatkustamisesta sekä usein kysytyt kysymykset.
Matkustusehdot
19.4.2022
Näitä VR-Yhtymä Oyj:n Matkustajaliikenteen (jäljempänä VR) matkustusehtoja sovelletaan Matkustajaliikenteen järjestämiin junamatkoihin ja -palveluihin Suomessa. Nämä ehdot määrittelevät VR:n ja sen asiakkaiden oikeudet ja velvoitteet.
Suomen ja Venäjän välillä tapahtuvaan matkustajaliikenteeseen sovelletaan, mitä kyseisestä liikenteestä on erikseen säädetty tai sovittu. Helsingin seudun liikenteen lipuista tietoa löytyy Helsingin seudun liikenteeltä ja sen Internet-sivuilta. Interrail- ja Eurail- korteilla matkustamiseen sovelletaan erillisiä ehtoja. Erilaisiin matkaketjuyhteistöihin sovelletaan erillisiä sääntöjä, joihin tulee tutustua VR:n sivuilla.
Ehdot tulevat voimaan 19.4.2022 ja ovat voimassa toistaiseksi. Niillä korvataan 17.12.2021 alkaen voimassa olleet VR:n kuljetusehdot. Auton kuljetukseen liittyvät säännöt voi tarkistaa autonkuljetusehdoista.
1 Lippu
Lippu on kuljetussopimus, jonka mukaan VR:n on kuljetettava matkustaja lähtöasemalta määränpäähän. Matkustajalla tulee olla koko junamatkan ajan voimassa oleva ja VR:n hyväksymä lippu.
Junamatka alkaa, kun matkustaja nousee junaan tai muuhun VR:n järjestämään kuljetusvälineeseen. VR vastaa muusta kuin junakuljetuksesta vain, jos se on VR:n järjestämää. Matka päättyy, kun matkustaja poistuu kyseisestä kuljetusvälineestä.
Junien aikataulut ja kalusto saattavat muuttua lipun ostamisen ja matkustajan matkan välisenä aikana. Olennaisista muutoksista ilmoitetaan yhteystietonsa antaneelle asiakkaalle.
Henkilökohtaista lippua saa käyttää vain lipussa nimetty matkustaja ja tällöin matkustajan on varauduttava esittämään henkilöllisyystodistus. Lippujen muuttamisen ja peruuttamisen säännöt ovat lippukohtaisia. VR perii maksun muutoksista ja peruutuksista. Kadonneilla, turmeltuneilla tai osittain käytetyillä junalipuilla ei ole muutos- tai peruutusoikeutta.
Lippu ei ole voimassa, jos sarjalipun matkaa ei ole varattu, lippua on muunneltu tai se on väärennetty.
VR:n kaukoliikenteessä lippu tulee ostaa viimeistään junahenkilökunnalta junasta. VR:n lähiliikenteessä lippu tulee ostaa ennen junaan nousua.
Vaikka matkustajalla on lippu, voidaan hänet poistaa junasta, jos hän vaarantaa liikennöinnin tai muiden matkustajien turvallisuuden tai jos hän häiritsee muita matkustajia.
1.1 Lippu VR:n kaukoliikenteessä
VR:n kaukoliikenne käsittää koko Suomen rataverkossa tehtävät matkat InterCity-, Pendolino-, pika- ja taajamajunissa. Asiakkaan tulee varata aina istuma- tai makuupaikka yksittäisten ja sarjalippujen kohdalla lukuun ottamatta taajamajunia ja linja-autoja.
Lippu oikeuttaa matkaan lippuun merkityssä junassa, matkustusluokassa ja paikalla. VR:n junahenkilökunta saattaa poikkeustapauksessa osoittaa matkustajalle muun kuin lipussa merkityn tai matkustajan valitseman paikan.
Mikäli matkalipun haltijaa ei kohtuullisen ajan kuluessa tavoiteta lipuntarkastusta varten, on VR:llä oikeus myydä paikka toiselle matkustajalle.
Mikäli lippu on lukukelvoton tai vahingoittunut, VR voi kieltäytyä lipun vaihdosta tai peruuttamisesta.
1.2 Lippu VR:n lähiliikenteessä
VR:n lähiliikenne kattaa alueet Helsingistä Lahteen ja Nokialle linjatunnuksellisilla lähiliikenteen junilla. VR:n lähiliikenteen lipulla ei voi matkustaa VR:n kaukoliikenteen junissa.
Lippu tulee ostaa ennen junaan nousua. Lipun voimassaolon aikana matkustaja voi vaihtaa junaa. Vaihto tulee tehdä lipun voimassaoloajan sisällä. Lipulla saa matkustaa lippuun merkittyyn määränpäähän saakka, vaikka lipun voimassaolo ehtisi päättyä ennen perille saapumista.
Paperille tulostettu kerta- ja sarjalippu tulee leimata junan leimauslaitteessa heti junaan nousemisen jälkeen. Digitaalisen sarjalipun matka on otettava käyttöön ennen junaan nousua. Digitaalisen kertalipun on oltava voimassa junaan noustaessa. Matkustajalla tulee olla mukanaan alkuperäinen lippu. Kuvakaappaus, kuva tai muu kopio lipusta ei kelpaa.
1.3 Lipun tarkastaminen
VR:n junahenkilökunta voi tarkastaa liput junassa. Matkustajan tulee esittää lippu lipuntarkastuksessa. Junaa vaihdettaessa lippu tulee esittää myös vaihdon jälkeen. Lippu on säilytettävä määränpäässä poistumiseen saakka. Jos matkustajalla ei ole esittää kelpaavaa lippua, katsotaan hänet liputtomaksi matkustajaksi. Liputon matkustaja voidaan poistaa junasta.
VR:n junahenkilökunnalla on oikeus määrätä valvontamaksu ilman asianmukaista ja voimassaolevaa lippua matkustavalle. Liputtomalla matkustajalla on velvollisuus osoittaa henkilöllisyytensä junahenkilökunnalle. Matkustaja sitoutuu maksamaan VR:n määräämän valvontamaksun.
Matkustaja saa jatkaa junamatkaansa, jos hän valvontamaksun määräämisen yhteydessä ostaa lipun. Muussa tapauksessa konduktöörillä on oikeus poistaa matkustaja junasta. Konduktöörillä on oikeus poistaa matkustaja junasta myös, jos matkustaja ostaa lipun lipuntarkastuksen yhteydessä, mutta ei suostu antamaan henkilötietojaan valvontamaksun määräämiseksi. Tuolloin lippua voi käyttää muissa junavuoroissa, joihin kyseinen lippu kelpaa.
1.4 Alennukset
Matkustajalla on oltava mukanaan voimassa oleva ja alennukseen oikeuttava todistus koko matkan ajan.
Alennuslipulla matkustettaessa alennusoikeus tulee osoittaa lipuntarkastuksessa VR:n edellyttämällä tavalla. Muutoin katsotaan, että lippu ei ole voimassa ja matkustajan tulee ostaa täysihintainen lippu. Alennusta ei saa jälkikäteen.
2 Matkatavarat, lemmikit ja yksin matkustavat lapset
2.1 Matkatavarat
Matkustaja voi kuljettaa mukanaan käsimatkatavarana kaksi matkatavaraa sekä käsilaukun, repun tai näihin verrattavan esineen. Matkustaja vastaa itse käsimatkatavaroistaan ja niiden valvonnasta. VR toimittaa löytötavarat löytötavaratoimistoon. Käsimatkatavarat eivät saa haitata muita matkustajia tai raideliikennettä, eivätkä aiheuttaa vahinkoa esimerkiksi muille matkustajille tai matkatavaroille. Jos matkustaja toimii edellä mainitun vastaisesti, on junahenkilökunnalla oikeus kieltäytyä ottamasta käsimatkatavaraa junaan. Matkustaja vastaa yleisten vahingonkorvaussäännösten mukaisesti käsimatkatavaransa aiheuttamasta vahingosta. Tämä koskee myös tilannetta, jolloin käsimatkatavara on sijoitettu siten, että matkustaja ei voi sitä välittömästi valvoa. VR ei vastaa käsimatkatavaran vahingoittumisesta tai katoamisesta aiheutuneesta vahingosta, ellei se johdu VR:n tai sen henkilökunnan tuottamuksesta tai raideliikennevastuulain tarkoittamasta perusteesta.
Lapsiperheiden mukana olevat lastenvaunut ja liikkumisesteisten matkustajien käytössä olevat apuvälineet voi kuljettaa junassa ilmaiseksi.
Vaarallisten aineiden kuljetukseen sovelletaan lakia ja asetusta vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautateillä. Käsimatkatavarana saa kuljettaa pieniä määriä vaarallisia aineita, jos ne on pakattu vähittäismyyntiä varten ja tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön tai vapaa-ajan- ja urheiluharrastuksiin, eivätkä ne aiheuta haittaa tai vahinkoa muille matkustajille tai VR:lle.
Ampuma-aseita voi kuljettaa junissa käsimatkatavarana ampuma-aselain mukaisesti, lataamattomana ja suojuksessa.
Polkupyöriä voi kuljettaa niille varatuilla paikoilla junissa, joissa on matkatavaravaunu tai tilat polkupyörän kuljettamiseen. InterCity-junissa paikka varataan etukäteen. Pendolino-junissa ei ole polkupyörän kuljetusmahdollisuutta. Polkupyörän peräkärryjä kuljetetaan tyhjänä ja niistä peritään polkupyörämaksu. Tarkempia tietoja polkupyörän kuljettamisesta löydät täältä.
Tilaa vieviä tavaroita voi kuljettaa matkatavarana yöjunien erillisessä matkatavaratilassa. Tällöin matkatavarasta peritään matkatavaramaksu. Asiakkaan tulee varmistaa kuljettamismahdollisuus ennen matkalle lähtöä. Matkustajan tulee itse huolehtia matkatavaran toimittaminen junaan, siirrot junanvaihdon yhteydessä sekä nouto junasta määränpäässä. Matkatavaroiden tulee olla kooltaan, painoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne voidaan kuljettaa aiheuttamatta vaaraa, vahinkoa tai tarpeetonta haittaa.
2.2 Lemmikit
Lemmikkieläimiä voi ottaa mukaan niille varatuille paikoille. Jos lemmikkiä kuljetetaan istumapaikalla on matkustajan suojattava istuin. Lemmikin (ja opas-, avustaja- ja kuulokoiran) kanssa voi matkustaa makuuvaunuissa vain oman seurueen käyttöön kokonaan varatuissa lemmikkihyteissä. Muut lemmikit kuin koirat tulee kuljettaa kuljetuslaatikossa.
Lähiliikenteen junissa lemmikkejä voi kuljettaa maksutta lemmikkiosastossa. Kaukoliikenteen junissa matkustajan mukanaan kuljettamista lemmikeistä peritään lemmikkimaksu.
Matkustajan tulee huolehtia lemmikistään koko matkan ajan. Lemmikki ei voi matkustaa yksin.
2.3 Yksin matkustavat lapset
Alaikäiset lapset matkustavat junassa yksin vanhempien vastuulla. Konduktöörillä ei ole velvollisuutta huolehtia lapsista matkan aikana.
3 Vammaiset matkustajat
Asiakkaan tulee varmistaa vammaispalveluiden saatavuus ennen matkalle lähtöä. VR tarjoaa avustamispalvelua asemilla, joilla on avustamispiste. Tiedot näistä asemista saa esteettömän junamatkustamisen sivulta. VR asiakaspalvelusta ja asemien lipunmyyntitoimistoista. Avustamispalvelu on tilattava viimeistään 36 tuntia ennen junan aikataulunmukaista lähtöaikaa. Vammaisen matkustajan käytössä olevat apuvälineet kuljetetaan junissa maksutta.
Vammaisen matkustajan saattaja voi matkustaa maksutta avustettavan kanssa. Saattajalla tulee olla valmiudet auttaa vammaismatkustajaa koko matkan aikana. Saattajan tulee olla täysi-ikäinen. Pyörätuolilla liikkuva ei tarvitse erillistä todistusta saattajalle. Muissa tapauksissa oikeus maksuttomaan saattajaan pitää voida todistaa. VR:n kaukoliikenteessä vammaisen matkustajan ja saattajan liput on ostettava samalla kertaa. VR:n lähiliikenteessä saatettavalla pitää olla matkaan oikeuttava lippu.
Opas-, avustaja- ja kuulokoiran kanssa suosittelemme matkustamista kaukoliikenteen junissa palveluvaunussa. VR:n lähiliikenteessä voi opas-, avustaja- tai kuulokoiran kanssa matkustaa kaikissa matkustajaosastoissa. Yöjunissa matkustaminen on mahdollista ainoastaan kokonaan omaan käyttöön varatuissa lemmikkihyteissä ja esteettömässä makuuhytissä. Opas-, avustaja- tai kuulokoirasta ei peritä erillistä maksua.
4 Myöhästymistilanteet
VR:n junien kulkutiedot tallentuvat Väyläviraston ylläpitämään järjestelmään ja korvaukset perustuvat järjestelmästä saataviin tietoihin.
VR:ltä voi hakea korvausta junamatkan viivästyessä. Viivästymiskorvausta koskevat säännöt on eritelty erikseen kauko- ja lähiliikenteen osalta.
Tämän lisäksi VR:ltä voi hakea korvausta viivästymisen aiheuttamista vahingoista 5 000 euroon saakka rautatiekuljetuslain perusteella.
4.1 VR:n Kaukoliikenne
4.1.1 Korvaus tai uudelleenreititys
Jos junavuoro perutaan tai on odotettavissa, että lipussa mainittuun määränpäähän saavutaan yli 60 minuuttia myöhässä, matkustaja voi:
1. vaatia lipun hinnan palauttamista tekemättä jääneestä matkasta ja / tai siitä osasta matkaa, joka on tehty, mutta joka ei täytä enää tarkoitustaan sekä mahdollisesta paluumatkasta
2. jatkaa matkaansa samaa tai muuta reittiä niin aikaisin kuin mahdollista vastaavilla ehdoilla
3. jatkaa matkaansa samaa tai muuta reittiä sopivana myöhempänä ajankohtana vastaavilla ehdoilla.
Kohdissa 2 ja 3 matkustajalla on oikeus kohdassa 4.1.2 määriteltyyn viivästyskorvaukseen. Kohdassa 3 matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta viivästyskorvaukseen alkuperäisen junavuoron viivästymisestä.
Jos myöhästyminen on kestoltaan vähintään 60 minuuttia, VR:n on ryhdyttävä kaikkiin kohtuullisiin toimiin matkustajan auttamiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisuuksien mukaan ja odotusajan pituus huomioon ottaen matkustajan tulee saada junamatkan aikana juomaa ja ruokaa. Tarvittaessa hänelle tulee järjestää vaihtoehtoinen kuljetus.
Jos matkan ei voida edellyttää jatkuvan samana päivänä, VR hankkii kohtuullisen majoituksen ja sinne tarvittavan kuljetuksen.
VR voi tarjota myös vaihtoehtoisen kuljetuksen (bussi, taksi, jne.).
4.1.2 Korvauksen määrä
Jos matkustaja saapuu junalipussa mainittuun määränpäähän vähintään 60 minuuttia myöhässä, on hänellä oikeus saada VR:ltä korvauksena 25 % junalipun hinnasta. Jos viivästys on vähintään 120 minuuttia, on matkustajalla oikeus saada korvauksena 50 % junalipun hinnasta. Korvaussummaan eivät kuulu lisäpalveluihin (esim. paikkaan liittyvät lisämaksut, lemmikki, polkupyörä) liittyvät maksut.
Autojen kuormauksen ja purkamisen mahdollinen viivästyminen ei kuulu myöhästymiskorvauksen piiriin.
Alle neljän euron summia ei makseta.
4.1.3 Myöhästymistodistus
Myöhässä olevan junan henkilökunta antaa pyydettäessä matkustajalle todistuksen myöhästymisestä korvaushakemusta varten.
4.2 Korvaus kausilipulla matkustaville VR:n lähiliikenteen myöhästymistilanteessa
VR:n lähiliikenteessä seurataan junien täsmällisyyttä ja liikennöintiä kalenterikuukausittain.
Mikäli VR:n lähiliikenteessä yhden kalenterikuukauden aikana yli 10 %:ssa junatarjonnasta junavuoroja peruutetaan tai junavuorot ovat yli 10 minuuttia myöhässä, VR myöntää VR:n lähiliikenteen kausilipuilla edellä mainittuna aikana matkustaneelle matkustajalle korvauksen seuraavasti:
1. 14–30 päivän lippu: mikäli yksikin kausilipun voimassaolon päivä osuu sille kalenterikuukaudelle, jonka aikana yli 10 %:ssa junatarjonnasta junavuoroja peruutetaan tai ne ovat yli 10 minuuttia myöhässä, on matkustaja oikeutettu 20 %:n korvaukseen kyseisen 14–30 päivän lipun hinnasta
2. 31–365 päivän lippu: mikäli yksikin kausilipun voimassaolon päivä osuu sille kalenterikuukaudelle, jonka aikana yli 10 %:ssa junatarjonnasta junavuoroja peruutetaan tai ne ovat yli 10 minuuttia myöhässä, on matkustaja oikeutettu 20 %:n korvaukseen 30 päivän lipun hinnasta (myöhästymiset kohdistuvat yhteen kalenterikuukauteen, joten korvausta ei makseta pidemmältä ajalta eikä kalenterikuukauteen kohdistuvista myöhästymisistä saa korvausta kuin kerran).
4.3 Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta
VR on velvollinen korvaamaan matkustajalle junavuoron viivästyksestä, peruuttamisesta tai aikataulussa ilmoitetulla liikennepaikalla pysähtymättä jättämisestä aiheutuneen vahingon, kuitenkin enintään 5 000 euroa matkustajaa kohden. Korvausvelvollisuutta ei kuitenkaan ole sellaisen viivästyksen johdosta, johon matkustajan voidaan kuljetuksen luonteen, sääolosuhteiden, kuljetusvälineen vaihtoon tarvittavan ajan tai muiden kuljetukseen liittyvien olosuhteiden vuoksi kohtuudella edellyttää varautuneen.
Korvausvelvollisuudesta vapautuminen edellyttää, että VR näyttää ryhtyneensä kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi.
5 Yleiset säännöt liittyen korvauksiin ja vahinkotilanteisiin
5.1 Henkilövahingot
VR maksaa henkilövahinkotilanteissa lain edellyttämät ennakkomaksut matkustajille tai heihin taloudellisessa riippuvuussuhteessa oleville henkilöille välittömiin taloudellisiin tarpeisiin ja suhteessa aiheutuneeseen vahinkoon. VR on vastuussa henkilövahingon täydestä määrästä.
Kuolemantapauksessa maksetaan ennakolta 21 000 euroa matkustajaa kohti. Loukkaantumistapauksissa maksetaan ennakolta asiaankuuluvat ja oikeutetut korvaukset, kuitenkin enintään 21 000 euroa matkustajaa kohti.
Ennakkomaksut eivät tarkoita vastuun myöntämistä ja ne lasketaan osaksi kokonaiskorvaussummaa. Ennakkomaksut voidaan vaatia palautettavaksi, jos menetys tai vahinko on seurausta matkustajan tuottamuksellisesta tai tahallisesta toiminnasta, tai jos maksun vastaanottajalla ei ollut oikeutta ottaa vastaan korvausta.
VR:n on pyynnöstä kohtuullisissa määrin avustettava henkilövahinkoja koskevien korvausvaatimusten tekemisessä kolmansia osapuolia vastaan. Avustaminen ei voi olla ristiriidassa VR:n intressien kanssa.
Korvausta henkilövahingoista on vaadittava VR:ltä kolmen vuoden kuluessa siitä, kun vahinkoa kärsinyt on saanut tietää vahingosta tai hänen olisi pitänyt siitä tietää. Korvausta on kuitenkin vaadittava viimeistään kymmenen vuoden kuluessa vahingon tapahtumisesta.
5.2 Omaisuuden häviäminen ja vahingoittuminen
VR on raideliikennevastuulain nojalla vastuussa matkustajan vaatteiden, mukana olleiden matkatavaroiden ja eläinten täydestä arvosta niiden vahingoittuessa.
Matkustajan on ilmoitettava VR:lle matkatavaran vahingoittumisesta tai katoamisesta kirjattua matkatavaraa vastaanotettaessa, jos hän havaitsee matkatavaraa vastaanottaessaan vahingoittumisen tai katoamisen. Muussa tapauksessa asiakkaan on tehtävä ilmoitus kohtuullisen ajan kuluessa matkatavaran vastaanottamisesta.
Oikeus korvaukseen menetetään, jollei vahingonkorvausvaatimusta esitetä kirjallisesti VR:lle vuoden kuluessa tai jos vahinko on aiheutunut VR:n tai sen vastuulla olevan toimijan tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta, kolmen vuoden kuluessa.
VR:n on kuukauden kuluessa annettava vastaus tai ilmoitettava matkustajalle, mihin päivään mennessä vastausta voidaan odottaa.
5.3 Korvausten hakeminen ja käsittelyaika
Lomake korvauksen hakemista varten löytyy vr.fi-sivustolta. Korvauspyynnön voi tehdä myös lipunmyyntitoimistossa tai soittamalla asiakastukeen, josta asiakkaalle lähetetään paperinen korvaushakemuslomake.
Hakemukset käsitellään mahdollisimman nopeasti ja pääsääntöisesti viimeistään yhden (1) kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta.
VR maksaa korvaukset pankkitilille tai hyvityssetelien muodossa. Hyvitysseteleitä voi käyttää VR:n myymien palveluiden ostoon.
6 Sovellettava lainsäädäntö
Rautateillä tapahtuvaa matkustajaliikennettä säätelevät seuraavat lait ja säädökset:
a. Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetus (EY) No 1371/2007 rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista (Rautatievastuuasetus)
b. CIV-sopimus – COTIFin (kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskeva yleissopimus) liite A (CIV).
c. kansallinen lainsäädäntö, silloin kun sitä voidaan soveltaa tai sen soveltamisesta on sovittu, mm.
- rautatiekuljetuslaki (1119/2000)
- raideliikennevastuulaki (113/1999)
- laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä (472/1977)
- laki vaarallisten aineiden kuljettamisesta (719/1994)
- asetus vaarallisten aineiden kuljettamisesta rautateillä (195/2002)
- ampuma-aselaki (1/1998).
Kuluttajalla on oikeus saattaa junamatkaa koskeva erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Lisätietoja kuluttajariita.fi.
VR Autonkuljetusehdot
Voimassa 10.11.2021 alkaen.
Millaisia ajoneuvoja autonkuljetusvaunussa voi kuljettaa
Autonkuljetusvaunut ja ajosillat on suunniteltu normaaleille tehdasvalmisteisille autoille.
Autonkuljetusvaunuissa voi kuljettaa:
- Ajokuntoisia henkilö-, farmari- ja pakettiautoja. Asiakkaan vastuulla on selvittää, täyttääkö ajoneuvo vaatimukset
- Em. kulkuneuvoihin kytkettyjä perävaunuja, jotka mittojen mukaan soveltuvat autovaunukuljetukseen
- Moottoripyöriä ja muita moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Asiakkaan vastuulla on selvittää, täyttääkö ajoneuvo vaatimukset.
Mitä ajoneuvossa voi kuljettaa matkan aikana
Ajoneuvon kuljettajan ja matkustajien tai lemmikkien oleskelu autossa tai muuten autonkuljetusvaunussa on ehdottomasti kielletty matkan aikana. Ainoastaan kuljettaja saa mennä autonkuljetusvaunuun, ja sieltä tulee poistua välittömästi kuormauksen jälkeen.
Autossa, sen kattotelineellä, auton perään tulevassa kuljetustelineessä ja perävaunussa saa kuljetuksen aikana olla kiinteiden laitteiden lisäksi matkustajien matkatavarat.
- Kuljetettavan auton kattokuormana saa kuljettaa alla mainittujen mittarajoitusten mukaisesti vain suksia sekä matkalaukkuja tai -kasseja, jotka on kiinnitetty asianmukaisesti taakka- tai kattotelineeseen ja suojattu sään vaikutuksilta, katoamiselta ja vahingoittumiselta.
- Polkupyöriä voi kuljettaa auton perään tulevassa kuljetustelineessä alla olevien mittarajoitusten mukaisesti ja asianmukaisesti kiinnitettynä.
- Kuljetustelineissä auton katolla ei saa kuljettaa kanootteja tai muita kookkaita esineitä.
- Autojunassa saa kuljettaa tavanomaisiin esineisiin sisältyviä ja vähäisissä määrin kuluttajakäyttöön paketoituja vaarallisia aineita lain rajoitusten mukaisesti.
Autojen lastaus ja purkaminen
Auton lastaamisen junaan ja purkamisen junasta voi suorittaa:
1) Asiakkaan ilmoittama ajoneuvon lastaaja
2) VR (kun ostettaessa valittu lastaajaksi VR)
Erityisiä huomioita ajoneuvojen lastaamiseen ja purkamiseen liittyen:
Ajoneuvon kuljettajan tulee lastata ja purkaa seuraavanlaiset ajoneuvot
- Maavaraltaan normaalia matalammat autot
- Moottoripyörät
- Muut moottoriajoneuvot
- Auton ja perävaunun yhdistelmä
- Autot, joissa on alkolukko
- Sellaisen auton kuormaaminen voidaan estää, jonka leveys katonrajassa suhteessa korkeuteen estää autoon sisälle ja autosta ulos kulkemisen normaalisti.
- Maavaraltaan normaalia matalammat autot
Jos autopaikkavarauksen yhteydessä on sovittu, että VR lastaa auton
- Auto on toimitettava autojuna-asemalle sitä varten merkitylle pysäköintipaikalle
- Auton tulee olla lastauspaikalla etukäteen ennen varsinaisen lastausajan alkamista, erikseen ilmoitettuun aikaan. Ilmoitetun ajan jälkeen tulleita autoja ei enää lastata
- Auton avaimet on jätettävä lähtöasemalle etukäteen ennen varsinaisen kuormausajan alkamista, erikseen ilmoitettuun aikaan ja paikkaan. Ilmoitetun ajan jälkeen avaimia ei enää noudeta
-
Tällöin VR kuormaa auton junaan ja huolehtii auton avaimet määräasemalle. Avaimet voi noutaa erikseen ilmoitetusta paikasta todistamalla matkalippua näyttämällä olevansa oikeutettu noutamaan auton.
- Auto on toimitettava autojuna-asemalle sitä varten merkitylle pysäköintipaikalle
Ajoneuvon mittarajoitukset autovaunuissa
Autonkuljetukseen käytettäviä autovaunuja on kahdenlaisia, joko:
1) Täysin katettu autovaunu
2) Osittain katettu ja osittain avoin autovaunu.
1) Täysin katettu autovaunu (Gd-autonkuljetusvaunu):
- Korkeus (kattoteline ja -kuorma mukaan laskettuna): alakerrassa enintään 1,84 m ja yläkerrassa enintään 2,04 m
- Pituus: auton pituus on enintään 5,00 m, 10,00 m tai 15,00 m kuormineen ja ulokkeineen. Varauksessa annettuja mittoja ei saa ylittää
- Leveys: enintään 2,20 m kuormineen. Huom. yli 1,84 m korkea auto voi olla katonrajassa enintään 1,64 m leveä
- Paino: enintään 3 000 kg, eikä akseli- tai telipaino saa ylittää 2 000 kg
- Pyörävastus: auton renkaisiin kiinnitetään pyörävastus. Korkeusvaatimus on 15 cm renkaiden etu- ja takapuolella.
2) Osittain katettu autovaunu (Gfot-autonkuljetusvaunu):
- Korkeus (kattoteline ja -kuorma mukaan laskettuna): alakerrassa enintään 1,65 m ja yläkerrassa enintään 2.05 m, 2,30 m tai 2,60 m
- Pituus: auton pituus on enintään 5,00 m, 10,00 m tai 15,00 m kuormineen ja ulokkeineen. Varauksessa annettuja mittoja ei saa ylittää
- Leveys: enintään 2,20 m kuormineen
- Paino: enintään 2 500 kg, eikä akseli- tai telipaino saa ylittää 1 400 kg
- Pyörävastus: auton renkaisiin kiinnitetään pyörävastus. Korkeusvaatimus on 15 cm renkaiden etu- ja takapuolella.
Asuntoperävaunut osittain katetussa autovaunussa:
- Asuntoperävaunun korkeus: enintään 2,60 m (korkeus antennit ja muut katon yläpuolelle nousevat osat mukaan laskien)
- Asuntoperävaunun pituus: vetoaisoineen enintään 7,50 m
- Asuntoperävaunun leveys: enintään 2,20 m
- Asuntoperävaunun paino: enintään 1 400 kg.
Tavarankuljetusperävaunut osittain katetussa autovaunussa:
- Tavarankuljetusperävaunun korkeus: enintään 1,60 m (korkeus antennit ja muut katon yläpuolelle nousevat osat mukaan laskien)
- Tavarankuljetusperävaunun pituus: vetoaisoineen enintään 5,00 m
- Tavarankuljetusperävaunun leveys: enintään 2,20 m
- Tavarankuljetusperävaunun paino: enintään 1 400 kg.
Vastuut
Rautatieyrityksen (VR) vastuut:
- VR vastaa auton kuljetuksesta, kun asiakas lastaa auton autovaunuun
- VR vastaa auton kuljetuksesta sekä autosta lastauksen ja purkamisen aikana, kun VR lastaa ja purkaa auton autovaunuun/autovaunusta
- VR vastaa ajoneuvon kuljettajan avaimien turvallisesta säilyttämisestä matkan aikana.
- VR:n vastuu autosta päättyy, kun auto on purettu vaunusta asianmukaiselle säilytyspaikalle
- VR vastaa siitä, että autonkuljetusvaunussa on auton tarvitsema riittävä tila
- VR ei ole vastuussa, mikäli autoa ei voida lastata VR:stä riippumattomasta syystä (esim. mikäli auto ei käynnisty tai siinä on jotain muuta vikaa)
- VR ei vastaa sähkönsyötön toimivuudesta koko matkan ajan
- VR vastaa vaunun tuuletuksesta lastauksen ja purun aikana
- Moottoripyörän kuljettaja kiinnittää pyörän tai muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja VR varmistaa kiinnityksen.
Ajoneuvon kuljettajan vastuut:
- Ajoneuvon kuljettaja vastaa siitä, että hän tilausta tehdessään antaa oikeat paino- ja mittatiedot. Jos ajoneuvon kuljettajan antamat paino- ja mittatiedot eroavat auton todellisista paino- ja mittatiedoista VR:llä ei ole velvollisuutta kuljettaa ajoneuvoa.
- Varausta tehdessään asiakkaan on auton paino- ja mittatietojen lisäksi ilmoitettava mahdollisesta kattoboksista tai kattokuormasta ja muusta auton ulkopuolella kuljetettavasta matkatavarasta, peräkoukusta ja teknisistä lisävarusteista
- Ajoneuvon kuljettaja vastaa auton säilytyksestä aseman pysäköintialueella
- VR:llä on oikeus tarvittaessa turvallisuussyistä tarkastaa kuljetettavan pakettiauton tai kuomullisen perävaunun tavarankuormaus
- Auton tulee olla lastauspaikalla viimeistään VR:n ilmoittamaan aikaan. Lastausajan jälkeen tulleita autoja ei enää lastata
- Kun ajoneuvon kuljettaja ajaa auton autovaunuun ja ajaa sen määräasemalla ulos autovaunusta, vastaa ajoneuvon kuljettaja auton lastaamisesta ja purkamisesta
- Kun VR ajaa auton autovaunuun ja ajaa sen määräasemalla autovaunusta ulos, on VR vastuussa auton lastaamisesta ja purkamisesta
- Määräasemalla ajoneuvon kuljettajan täytyy tarkistaa, onko kuljetuksen aikana tullut vaurioita kuljetettavaan ajoneuvoon tai sen ulkopuolisiin varusteisiin
- VR:llä on oikeus tarvittaessa ottaa kuvia mahdollisista vaurioista
- Mikäli ajoneuvon kuljettaja epäilee vaurion tulleen kuljetuksen aikana, on siitä ilmoitettava VR:n henkilökunnalle heti, ennen purkauspaikalta poistumista
- Ajoneuvon kuljettaja vastaa tavara- ja taakkatelineissä olevien kuljetusboksien ja tavaroiden kiinnityksestä sekä niiden mahdollisesti aiheuttamista vahingoista
- VR ei vastaa kuljetuksen aikana huonon kiinnityksen tai pakkauksen vuoksi kadonneista tai vahingoittuneista tavaroista tai muiden omaisuudelle aiheutuneista vahingoista
- Moottoripyörän kuljettaja kiinnittää pyörän tai muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja VR varmistaa kiinnityksen
- Webaston käyttö autonkuljetusvaunussa on sallittua
- Lohkolämmittimen käyttö autonkuljetusvaunussa on sallittua
- Sähköauton lataus autonkuljetusvaunussa ei ole sallittua
- Ajoneuvon kuljettaja lukitsee auton ja sulkee raitisilmatuulettimen kuljetuksen ajaksi
- Ajoneuvon kuljettaja vastaa apuvirran käyttämisestä ja apuvirran avulla auton käynnistämisestä
- Määräasemalla ajoneuvon kuljettajan on mentävä viipymättä autojen purkupaikalle. Jos ajoneuvon kuljettaja ei saavu viipymättä autojen purkupaikalle, vastaa hän auton siirrosta aiheutuvista kuluista ja muista hänen viivästyksestään aiheutuneista kuluista
- Jos auto on talviaikana kuormattu autonkuljetusvaunun ulkotilaan, tulee asiakkaan tarkistaa ennen moottorin käynnistystä, että moottoritilassa ei ole lunta tai jäätä. Jos asiakas ei toimi edellä mainitun mukaisesti, VR ei korvaa vahinkoja, jotka lumi tai jää aiheuttaa auton moottorille käynnistyksen yhteydessä.
Yrityssopimusehdot
1 Soveltuvuus
Näillä ehdoilla määritellään VR-Yhtymä Oyj:n (”VR”) rekisteröityneen yritysasiakkaan (”Asiakas”) yritysasiakkuutta (”VR Yritysasiakkuus”) koskevat ehdot. VR Yritysasiakkuus koskee Asiakkaan lisäksi myös Asiakkaan eri y-tunnuksella toimivia tytäryhtiöitä, joista Asiakas omistaa yli 50 %. VR Yritysasiakkuudesta ja sen ehtojen noudattamisesta vastaa Asiakas. Asiakas sitoutuu ilmoittamaan yhteystietojen, yhteyshenkilöiden sekä yhtiörakenteen muutoksista viipymättä.
2 Palvelun tarjoaja ja yhteystiedot
VR-Yhtymä Oyj Matkustajaliikenne PL 488 00101 Helsinki Y-tunnus 1003521-5
3 VR Yritysasiakkuuteen sisältyvät palvelut ja tuotteet
VR Yritysasiakkuudella Asiakas voi hankkia itselleen VR:n junalippuja ja muita palveluita. VR Yritysasiakkuuden perusteella hankittavissa olevat lipputuotteet ja VR:n Asiakkaalle tarjoamat palvelut on määritelty kulloinkin voimassa olevassa palveluhinnastossa. VR:llä on oikeus muuttaa vapaasti lipputuotteita, palveluita ja niiden hinnoittelua. Asiakkaan henkilöstön vapaa-ajan junamatkustus ei kuulu VR Yritysasiakkuuden piiriin. VR Yritysasiakkuus ei oikeuta VR:n palveluiden tai tuotteiden jälleenmyyntiin.
4 Asiakastunniste ja sopimusalennus
VR Yritysasiakkuus edellyttää VR:n toimittaman asiakastunnisteen käyttöä. Asiakas vastaa asiakastunnisteen turvallisesta jakelusta ja käytöstä koko organisaationsa osalta. VR:llä on oikeus veloittaa Asiakasta kaikista tämän asiakastunnisteilla tekemistä ostoista. VR ei erikseen tarkista ostajan oikeutta asiakastunnisteen käyttöön. VR myöntää mahdollisen sopimusalennuksen kulloinkin määrittelemillään kriteereillä. Kulloinkin myönnettävä sopimusalennus ja sen piiriin kuuluvat lipputuotteet määräytyvät voimassa olevan palveluhinnaston mukaan. Mahdollinen sopimusalennus myönnetään vain Asiakkaan asiakastunnisteella tekemistä ostoista erikseen määritellyistä asiointikanavista. VR Yritysasiakkuuden asiointikanavat löytyvät VR:n kotisivuilta www.vr.fi. Mahdollinen sopimusalennus lasketaan asiointihetkellä ja tuote hinnoitellaan sopimusalennuksen mukaisesti. VR pidättää oikeuden muuttaa sopimusalennusta, sopimusalennukseen oikeuttavia tuotteita ja asiointikanavia.
5 Maksuehdot
Ensisijainen maksutapa on luottokortti. Tällöin maksuehdot perustuvat Asiakkaan ja luottokorttiyhtiön väliseen sopimukseen. VR päättää laskutuksen hyväksymisestä maksutavaksi määrittelemiensä kriteerien mukaisesti. Laskutusasiakkaille lasku toimitetaan Asiakkaan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen kerran viikossa. Maksuaika on neljätoista (14) päivää laskun päiväyksestä, ellei muuta ole erikseen sovittu. Huomautusaika on kahdeksan (8) päivää laskun päiväyksestä. Viivästyskorko on kulloinkin voimassa olevan korkolain mukainen. VR voi milloin tahansa muuttaa maksutavan luottokorttimaksuksi katsoessaan tilanteen niin edellyttävän, esimerkiksi mikäli Asiakkaalla on erääntyneitä maksuja, luottoluokitus laskee alle A:n tai Asiakas on toiminut vastoin näitä ehtoja.
6 Tuotteiden ja palvelujen myynti- ja kuljetusehdot
Tuotteisiin ja palveluihin sovelletaan erikseen määriteltyjä varaus-, maksu-, muutos- ja peruutusehtoja. Ehdot ovat luettavissa VR:n kotisivuilla vr.fi. Matkustukseen sovelletaan mm. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista, raideliikennevastuulakia, soveltuvin osin rautatiekuljetuslakia ja VR Matkustajaliikenteen kuljetusehtoja.
7 Tuotteiden takaisinmaksut ja hyvitykset
Tuotteiden takaisinmaksut, korvaukset ja hyvitykset käsitellään myynti- ja kuljetusehtojen sekä voimassa olevien säännösten mukaisesti VR:n kotisivuilla kuvattua menettelyä noudattaen. Matkatoimistosta ostettujen lippujen takaisinmaksu suoritetaan vain matkatoimiston kautta.
8 Korvausvastuu
Kumpikin osapuoli vastaa omalla toiminnallaan tai laiminlyönnillään toiselle osapuolelle aiheuttamastaan suorasta ja välittömästä vahingosta. Osapuolet eivät missään tilanteessa ole vastuussa välillisestä tai epäsuorasta vahingosta, kuten saamatta jääneestä tulosta tai voitosta, toiminnan keskeytyksestä, palkkakustannuksista tai muusta tämän luonteisesta vahingosta tai kustannuksesta, paitsi jos osapuoli on aiheuttanut vahingon törkeällä tuottamuksella tai tahallisesti. VR:n korvausvelvollisuus VR Yritysasiakkuuden perusteella on kuitenkin yhteensä enintään 20 % Asiakkaan asiakastunnisteillaan vahinkoa edeltävän 12 kuukauden aikana tekemistä ostoista. VR pyrkii tuottamaan tarjoamansa verkkopalvelun laadukkaasti, mutta se ei vastaa sivuston keskeytyksettömästä toimivuudesta, verkkoyhteyksistä, teknisistä ongelmista, verkkopalvelun häiriöttömyydestä yms. eikä verkkopalvelun puutteellisuuksista Asiakkaalle aiheutuvista vahingoista. VR ei vastaa ylläpitämiltään sivustoilta ulos johtavista linkeistä, niiden takana olevista sivustoista ja niistä Asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.
9 VR Yritysasiakkuuden siirto
Asiakas ei saa siirtää VR Yritysasiakkuutta tai siihen perustuvia oikeuksia tai velvollisuuksia kolmansille.
10 Ylivoimainen este
Mikäli VR Yritysasiakkuuteen liittyvien velvollisuuksien täyttäminen tulee mahdottomaksi tai vaikeutuu olennaisesti ylivoimaiseksi esteeksi (force majeure) katsottavasta, osapuolten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolelle olevasta syystä (esim. lakko, muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, luonnonkatastrofi, viranomaismääräys), vapautuu osapuoli sopimusvelvoitteidensa täyttämisestä ajaksi, jonka ylivoimainen este kestää.
11 Henkilötiedot
Hyväksymällä nämä ehdot Asiakas antaa VR:lle oikeuden Asiakasta koskevien tietojen käsittelyyn. VR noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä ja käsittelee henkilötietoja tietosuojaselosteidensa ja -periaatteidensa mukaisesti. Ne ovat luettavissa VR:n kotisivuilla www.vr.fi. Siltä osin kuin tämän sopimuksen toteuttaminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä esim. asiakkaan yhteyshenkilöiden ja asiakastunnisteen osalta, asiakas vastaa rekisteröityjen lainmukaisesta informoinnista ja siitä, että sillä on oikeus luovuttaa nämä tiedot. VR:llä on oikeus käyttää tietoja kulloinkin voimassa olevien tietosuojaselosteidensa ja -periaatteidensa mukaisesti mm. asiakassuhteen hoitoon, palveluiden kehittämiseen ja markkinointiin, myös sähköisessä muodossa esimerkiksi sähköpostitse. VR:llä on oikeus tallentaa asiakaspalvelupuhelut ja muu viestintä, sekä käyttää tallenteita esimerkiksi liiketapahtumien todentamiseksi, koulutukseen ja laaduntarkkailuun.
12 Luottamuksellisuus
Osapuolet sitoutuvat pitämään VR Yritysasiakkuuden yhteydessä toisiltaan saamansa liikesalaisuudet tai muut luottamuksellisina pidettävät tiedot salassa sekä olemaan käyttämättä niitä hyväkseen muuten kuin VR Yritysasiakkuuden toteuttamiseksi.
13 Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen
VR Yritysasiakkuuteen sovelletaan Suomen lakia. Mahdolliset erimielisyydet sovitaan ensisijaisesti osapuolten keskinäisin neuvotteluin. Jos neuvotteluissa ei päästä osapuolia tyydyttävään ratkaisuun, ratkaistaan erimielisyydet lopullisesti välimiesmenettelyssä Helsingissä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti.
14 VR Yritysasiakkuuden muutokset
VR:llä on oikeus yksipuolisesti muuttaa VR Yritysasiakkuuden ehtoja.
15 VR Yritysasiakkuuden voimassaolo ja päättäminen
VR Yritysasiakkuus tulee voimaan Asiakkaan hyväksyttyä nämä ehdot ja VR:n toimitettua asiakastunnisteen Asiakkaan käyttöön. Näiden ehtojen hyväksyminen korvaa aiemmat VR:n yritysasiakkuutta koskevat sopimukset. VR Yritysasiakkuus on voimassa toistaiseksi. Molemmilla osapuolilla on oikeus saada VR Yritysasiakkuus päättymään ilmoittamalla siitä kirjallisesti (sähköpostitse) toiselle osapuolelle. Asiakkuus päättyy, kun VR on käsitellyt loppuun sellaiset VR Yritysasiakkuuden päättämishetkellä vireillä olevat asiat, jotka edellyttävät VR Yritysasiakkuuden voimassaoloa. VR Yritysasiakkuuden voimassaolo edellyttää, että Asiakas huolehtii VR Yritysasiakkuuden koko voimassaolon ajan tietojensa oikeellisuudesta, niiden päivittämisestä ja korjaamisesta viipymättä.
VR:n tietosuoja
Tietosuojaselosteessa kerromme, miten käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja ja miten suojaamme asiakkaidemme yksityisyyttä.
VR:n tietosuojaseloste
26.4.2021
Näin käsittelemme henkilötietojasi
Haluamme suojata yksityisyyttäsi parhaalla mahdollisella tavalla ja siksi suhtaudumme tietosuojaasi vakavasti. Käytämme henkilötietojasi vain ennalta kertomiimme käyttötarkoituksiin ja vain siinä laajuudessa kuin se on käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeellista. Tietojasi käsittelevät ainoastaan henkilöt, joiden tehtäviin tietojen käsittely kuuluu. Tietosuojaseloste kertoo yksityisyytesi suojasta ja esimerkiksi seuraavista asioista:
- mitä henkilötietoja keräämme ja mitä tarkoituksia varten
- milloin ja miten voimme jakaa henkilötietojasi yhteistyökumppanien kanssa
- mitä oikeuksia sinulla on, ja miten esimerkiksi pääset tarkastelemaan henkilötietojasi.
1 Rekisterinpitäjä
- VR-Yhtymä Oyj (jäljempänä VR)
- Y-tunnus: 1003521-5
- PL 488, 00101 Helsinki
- Puh. 0307 10
2 Tietosuojavastaava ja yhteystiedot
- VR-konsernin tietosuojavastaava: tietosuojavastaava(a)vr.fi
- Voit ottaa yhteyttä rekisteriin liittyvissä kysymyksissä lomakkeen kautta.
3 VR:n asiakas
Voit asioida kanssamme anonyymisti ostaessasi lipun automaatilla, asemien lipunmyynneissä ja R-kioskeilla. Toisaalta voit asioida kanssamme kirjautumalla palveluihimme. Tällöin tietojasi kertyy asiakasrekisteriimme palveluidemme oston ja käytön yhteydessä.
3.1 Mitä asiakastietoja keräämme ja käsittelemme?
Keräämme ja käsittelemme alla lueteltuja asiakastietoja.
Matkustamiseen ja palveluihin liittyviä tietoja
- Ostoon liitetyt palvelu-, myynti-, maksu- ja matkustustapahtumatiedot sisältäen muun muassa matkan tiedot, maksutavan ja muut maksuun liittyvät tiedot, junalipun toimitukseen tai muuhun palveluun tarvittavan sähköpostin ja / tai puhelinnumeron.
- Henkilökohtaista lippua ostettaessa pyydämme myös nimen ja syntymäajan.
- Rajanylityksiä varten tarvittavat matkustusasiakirjatiedot kuten passin numeron.
- Auton kuljetusta varten antamasi auton tiedot sekä VR:n autostasi mahdollisesti ottamat valokuvat vauriotapausten käsittelyä varten.
- Avustuspalvelun tilaamiseen ja toteuttamiseen tarvittavat tiedot, kuten nimen ja yhteystiedot ja avun tarvetta kuvaavat tiedot.
Sähköisten palveluiden käyttöön ja taustaprosesseihin liittyviä tietoja kuten
- Palveluiden käyttötiedot eri asiointikanavissa, kuten internet-, automaatti- ja mobiilipalveluissa, sisältäen muun muassa loki- ja palvelutapahtumatiedot sekä sivulatausten yhdistämiseksi tarvittavat evästeet.
- Voit tutustua evästeiden keräämiseen evästekäytännöissämme.
Viestintään ja tutkimuksiin liittyviä tietoja
- Asiakaspalvelupuheluiden tallenteet.
- Meille lähettämäsi viestit, joita voivat olla esimerkiksi chat-viestit, sähköpostit ja sosiaalisen median viestit.
- Palaute- ja korvaushakemuslomakkeilla lähettämisiä tietoja sekä niiden käsittelyyn liittyviä maksuja ja viestejä. Terveystietojasi käsittelemme vain niitä vaativien asiakasyhteydenottojen yhteydessä.
- Palvelutapahtumiin kuten ostoihin tai palautekäsittelyyn liittyvissä kyselyissä annetut tiedot.
- Asiakaskyselyissä kysymme taustatietoja, kuten sukupuolta, arvioidaksemme kuinka hyvin vastaajajoukko vastaa Suomen väestöä.
- Pelien ja arvontojen yhteydessä annetut tiedot.
3.2 Miten käytämme tietojasi?
Henkilötietojesi käsittely voi perustua joko VR:n kanssa tekemäsi sopimuksen täytäntöön panemiseen tai antamaasi suostumukseen. Lisäksi käsittelyn perusteena voivat olla oikeutettu etu tai lakisääteinen velvoite.
Kanssasi tehdyn sopimuksen perusteella
Käytämme tietojasi valitsemiesi palvelujen toteuttamiseen, kun otat yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa löydämme tietojesi avulla aikaisemman osto- ja viestihistoriasi, ja voimme auttaa sinua varauksiisi liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa.
Käsittelemme lipun toimitustietojasi (puhelin ja / tai sähköposti) tiedottaaksemme tarvittaessa ostamisiisi palveluihin liittyvistä olennaisista muutoksista ja häiriöstä.
Jos annat meille palautetta tai haet korvausta, tallennamme tietosi käsitelläksemme yhteydenottosi. Voimme koota yhteen myös mahdolliset tulevat yhteydenottosi.
Osallistuessasi peleihin ja arvontoihin, luomme tiedoillasi yhteyshenkilön mahdollisen arvonnan suorittamiseksi.
Tekemiemme tutkimusten ja kyselyiden tavoitteena on palveluiden laadun ja sisällön kehittäminen. Voimme lähettää sinulle yhteydenottosi käsittelyn jälkeen asiakaskyselyn, joka koskee saamaasi palvelua.
Tarjoamme sivustollamme kyselyitä kohdennetusti eri asiakasryhmillemme, ja voimme asiointisi jälkeen kysyä kokemuksiasi palveluistamme. Lisäksi voimme tarjota sinulle sivustollamme kyselyitä, joiden avulla testaamme uusia palveluita ja tuotteita. Osallistuminen kyselyihin on täysin vapaaehtoista.
Käsittelemme asiakastietoja muodostaaksemme erilaisia asiakasprofiileja ja -segmenttejä esimerkiksi palveluidemme kehittämiseksi ja tilastolliseen yhdistämiseen. Tällaisella profiloinnilla ei ole merkittäviä vaikutuksia profiloinnin kohteelle.
Suostumuksesi perusteella
Käsitelläksemme korvausvaateesi saatamme joskus tarvita terveystietojasi. Tällöin pyydämme niihin suostumuksesi erikseen.
Parantaaksemme asiakaskokemustasi saatamme tarjota personoitua sisältöä tai muita yksilöllisiä palveluita digitaalisissa kanavissamme. Palvelujen personoinnista voit lukea lisää evästekäytännöistämme.
Antaessasi pelien ja arvontojen yhteydessä suostumuksesi markkinointiin, voimme lähettää sinulle yleisiä ja kohdennettuja markkinointiviestejä. Näissä viesteissä kerromme esimerkiksi ajankohtaisista kampanjoistamme, uusista tuotteistamme ja palveluistamme sekä VR:n tunnuksen luomiseen liittyvistä hyödyistä.
Oikeutetun edun perusteella
VR käyttää sosiaalisen median hallintatyökalua, joka kerää ja kokoaa dataa sosiaalisen median palveluista. VR:n palveluneuvojat ja markkinointiviestinnän asiantuntijat käyttävät työkalua vastauksien sekä some-julkaisujen tekemiseen ja raportointiin.
Voimme siirtää tietojasi VR-konsernin sisällä oikeutettuun etuun perustuen, jos siihen on erityistä syytä.
Lakisääteisten velvoitteidemme perusteella
Keräämme tietojasi ja luovutamme niitä Venäjän matkojen osalta rajavartio- ja muille viranomaisille.
Lisäksi voimme käsitellä henkilötietojasi hoitaaksemme lakiin sekä viranomaismääräyksiin perustuvat velvollisuudet turvallisuutta ja vastuullisuutta unohtamatta.
Voimme luovuttaa tietojasi myös viranomaisten tiedonsaantioikeuteen perustuen.
4 VR:n tunnuksen luoneet asiakkaat
Tunnuksen luominen VR:n palveluihin on mahdollista kaikille yli 13-vuotiaille henkilöille. Tunnuksen luoneena vastaat tilisi kirjautumistiedoista, niiden oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta ja niiden asianmukaisesta käytöstä. Jos epäilet, että kirjautumistietosi ovat joutuneet vääriin käsiin, vaihda salasanasi välittömästi. Voit irtisanoa oman tilisi laittamalla pyynnön tilin lopettamisesta palautelomakkeemme kautta.
4.1 Mitä asiakastietoja keräämme ja käsittelemme?
Käyttäessäsi palveluitamme ja tehdessäsi ostoja tunnistautuneena sekä antaessasi palautetta tai hakiessasi korvausta, yhdistämme kohdassa 3 mainitut tapahtumat asiakastunnukseesi. Kohdassa 3 mainittujen tietojen lisäksi keräämme ja käsittelemme myös alla lueteltuja asiakastietoja.
Perustietoja sinusta ja asiakkuudestasi kuten
- Nimi
- Osoitetiedot
- Puhelinnumero
- Sähköpostiosoite
- Syntymäaika
- Kieli
- Asiakkuuden alkaminen ja rekisteröitymiskanava
Antamasi asiakkuutesi liittyvät lisätiedot
Kirjautumalla vanhaan verkkokauppaamme, sinulla on lisäksi mahdollisuus tallentaa tietoihisi ajoneuvosi tiedot, omavalintainen varauksiin liitettävä tunniste sekä toivomasi lippujen toimitustapa- ja osoite. Lisäksi voit tallentaa omiin tietoihisi muita asiointiasi helpottavia tietoja kuten suosikkiyhteysvälisi ja suosikkipaikkasi junassa.
Käsittelemme henkilötunnusta tietyissä asiakkaan yksilöintiä tai tunnistamista vaativissa palveluissa, kuten henkilökorttitunnistamisen yhteydessä. Henkilökorttitunnistautumisessa henkilötunnusta ei tallenneta selkokielisenä, eikä syntyneestä merkkijonosta pysty palauttamaan alkuperäistä tietoa.
Mahdolliset antamasi suostumukset ja kiellot kanavakohtaisesti
- Markkinointi
- Tutkimukset ja kyselyt
- Matkanaikaisen viestinnän ilmoitukset
- Sijaintietojen käyttäminen
Viestintään ja tutkimuksiin liittyviä tietoja
- Markkinoinnin ja asiakasviestinnän toteutukseen liittyvät tiedot, kuten mitä viestejä sinulle on lähetetty ja mitä viestejä olet avannut.
- Tunnuksen luoneille asiakkaille osoitetuissa tutkimuksissa ja kyselyissä kerätyt tiedot.
4.2 Miten käytämme tietojasi ja missä tarkoituksissa tietojasi käsitellään?
Henkilötietojesi käsittely voi perustua joko VR:n kanssa tekemäsi sopimuksen täytäntöön panemiseen tai antamaasi suostumukseen. Lisäksi käsittelyn perusteena voivat olla oikeutettu etu tai lakisääteinen velvoite.
Kanssasi tehdyn sopimuksen perusteella
Käytämme tietojasi palvellaksemme sinua mahdollisimman hyvin koko asiakassuhteesi elinkaaren ajan niin henkilökohtaisessa asiakaspalvelussa kuin digitaalisissa kanavissammekin. Kun tunnistamme sinut ja matkustushistoriasi ja ostokäyttäytymisesi, voimme huomioida paremmin tarpeesi ja kokemuksesi.
Tekemiemme tutkimusten ja kyselyiden tavoitteena on palveluiden laadun ja sisällön kehittäminen. Lähetämme kyselyitä kohdennetusti eri asiakasryhmillemme ja voimme asiointisi jälkeen kysyä kokemuksiasi palveluistamme. Lisäksi voimme olla yhteydessä sinuun testataksemme uusia palveluita ja tuotteita. Osallistuminen lähettämiimme kyselyihin on täysin vapaaehtoista. Voit halutessasi kieltää tutkimusten lähettämisen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme palautelomakkeen kautta.
Käsittelemme asiakastietoja muodostaaksemme erilaisia asiakasprofiileja ja -segmenttejä esimerkiksi markkinointia ja etujen kohdentamista varten tai palveluidemme kehittämiseksi ja personoimiseksi sekä tilastolliseen yhdistämiseen. Tällaisella profiloinnilla ei ole merkittäviä vaikutuksia profiloinnin kohteelle.
Suostumuksesi perusteella
Antaessasi suostumuksesi markkinointiin, voimme lähettää sinulle yleisiä ja kohdennettuja markkinointiviestejä. Näissä viesteissä kerromme esimerkiksi ajankohtaisista kampanjoistamme ja uusista tuotteistamme ja palveluistamme.
VR Matkalla sovelluksessa voit ottaa käyttöön matkan aikaisen viestinnän ilmoitukset, jolloin saat reaaliaikaista tietoa matkasi kulusta. Sallimalla sijainnin käyttämisen sovelluksessa voimme rikastaa sovelluksen käyttökokemustasi.
Kun henkilötietojesi käsittely perustuu antamaasi suostumukseen, voit milloin tahansa muuttaa suostumustasi. Suostumuksesi muuttaminen onnistuu kirjautumalla omiin tietoihisi joko verkkosivuillamme tai VR Matkalla -sovelluksessa.
Käsitelläksemme korvausvaateesi saatamme joskus tarvita terveystietojasi. Tällöin pyydämme niihin suostumuksesi erikseen.
Parantaaksemme asiakaskokemustasi saatamme tarjota personoitua sisältöä tai muita yksilöllisiä palveluita digitaalisissa kanavissamme. Palvelujen personoinnista voit lukea lisää evästekäytännöistämme.
5 Yritysasiakkaat ja yritysmatkustajat
Yritysasiakkaalla tarkoitetaan sellaisia yrityksiä, jotka ovat tehneet kanssamme sopimuksen. Kullakin yrityksellä on yhteyshenkilö/-henkilöitä, jonka tiedot on tallennettu asiakasrekisteriimme.
Lisäksi rekisteriimme on tallennettu muiden yrityskäyttäjien kuten yritysmatkustajien tietoja. Yritysmatkustajat ovat sopimuksen tehneen yrityksen työntekijöitä, joille on luotu käyttäjätunnus.
5.1 Asiakkaista kerättävä tieto/Mitä tietoja käsittelemme
Yhdistämme yrityksen tunnuksilla tehdyt matkat yrityksen tietoihin. Yritysasiakkailta keräämme yrityksen yhteyshenkilön nimen, osoitetiedot, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Yritysmatkustajilta voimme kerätä käyttäjätunnuksen, nimen ja sähköpostiosoitteen.
Kyselyihin ja tutkimuksiin liittyviä tietoja
- Muissa tutkimuksissa ja kyselyissä kerätyt tiedot
- Asiakaskyselyissä kysymme taustatietoja, kuten sukupuolta, arvioidaksemme kuinka hyvin vastaajajoukko vastaa Suomen väestöä.
- Osassa kyselyitä/tutkimuksia voidaan tutkimustulokset yhdistää henkilöön. Tietoja ei kuitenkaan tarkastella yksilö- vaan ryhmätasolla arvioiden esimerkiksi tietyllä matkavälillä matkustaneiden tyytyväisyyttä junan palveluihin.
5.2 Miten käytämme tietojasi ja missä tarkoituksissa tietojasi käsitellään?
Henkilötietojesi käsittelyn peruste voi olla joko VR:n kanssa tekemäsi sopimuksen täytäntöön paneminen, oikeutettu etu tai lakisääteinen velvoite.
Oikeutetun edun perusteella
Yrityksen yhteyshenkilön tietojen käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän oikeutettujen etujen toteuttamiseksi ja yhteistyösopimuksen täytäntöön panemiseksi. Käsittelemme VR:n ulkoisten sidosryhmien yhteyshenkilöiden henkilötietoja yhteistyön kannalta tarpeelliseen yhteydenpitoon kuten tiedottamiseen, laskutukseen ja kutsuaksemme yhteyshenkilön erilaisiin tilaisuuksiin. Rekisteröity on osoitettu yrityksen yhteishenkilöksi sopimuksen tekijän tai rekisteröidyn itsensä pyynnöstä.
6 Tietolähteet
Keräämme asiakkaaseen liittyviä tietoja esisijaisesti asiakkaalta suoraan sekä palveluidemme käytön ja matkustamisen yhteydessä. Asiakkaaseen liittyvää tietoa syntyy VR:n tietojärjestelmiin esimerkiksi:
- asemien lipunmyynneissä, junassa, lippuautomaatilla, puhelinpalvelussa ja sähköisissä palvelukanavissa sekä kumppaneidemme myyntikanavissa tilauksen, palveluiden oston ja käytön sekä muiden asiakaspalvelutapahtumien yhteydessä
- matkustaessa esimerkiksi luettaessa lippua ja asioidessa ravintolavaunussa
- asiakaskyselyiden ja -tutkimusten yhteydessä
- pelien ja arvontojen yhteydessä
- asiakastapahtumissa kuten messuilla
- markkinoinnin yhteydessä
- digitaalisissa palveluissamme eli verkkosivustollamme ja esimerkiksi VR Matkalla -sovelluksen käytön yhteydessä, tutustu evästeisiin
- sosiaalisen median kanavissamme.
7 Henkilötietojen käsittelijät
Käsittelemme rekisterinpitäjänä henkilötietoja itse, mutta käytämme myös apunamme luotettavia palveluntarjoajia. Palveluntuottajat voivat vaihdella, mutta niiden tehtäviin kuuluu muun muassa IT -järjestelmien ylläpito- ja kehitystehtäviä, palveluiden tuottamista sekä erilaisia tutkimus- ja kehitystehtäviä.
Valitsemamme palveluntuottajat käsittelevät henkilötietoja meidän toimeksiannostamme. Tietojen käsittelyssä noudatetaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja siitä on sovittu organisaatioiden välisissä sopimuksissa.
8 Tietojen siirto tai luovutus
Voimme luovuttaa henkilötietosi yhteistyökumppaneillemme seuraavissa tilanteissa
- Kun ostat meiltä yhteistyökumppanimme palveluita, voimme luovuttaa palvelun toteuttamisen kannalta tarvittavat henkilötietosi yhteistyökumppanillemme.
- Voimme luovuttaa palautteesi ja yhteystietosi yhteistyökumppanillemme, jos palautteesi koskee yhteistyökumppanimme palvelua. Ensisijaisesti pyydämme sinua kuitenkin olemaan yhteydessä yhteistyökumppaniimme suoraan. Jos välitämme henkilötietojasi sisältävän palautteesi, informoimme sinua henkilötietojesi luovuttamisesta.
- Jälleenmyydessämme HSL:n lippuja välitämme HSL:lle ostoosi liittyviä henkilötietoja, kuten puhelinnumeron ja laitteeseesi liittyvän yksilöintitiedon.
- Antaessasi palautetta HSL:n palveluista toimii HSL rekisterinpitäjänä. Välitämme palautteesi tällöin HSL:lle ja informoimme sinua henkilötietojesi luovuttamisesta.
- Määrätessämme valvontamaksun välitämme henkilötietosi palveluntarjoajalle maksun lähettämistä varten.
- Mikäli otat käyttöösi palvelun, jonka käyttöönoton yhteydessä sallit tietojen luovuttamisen, voidaan tietoja luovuttaa kyseiselle palveluntarjoajalle (esimerkiksi Mobile Pay).
- Liikennepalvelulain 156 §:n mukaisissa tapauksissa voimme luovuttaa tietoa / voimme päästää yhteistyökumppanin tietoihin yhteistyökumppanin palveluiden toteuttamiseksi.
- Voimme luovuttaa palautteesi ja yhteystietosi VR konsernin sisällä, jos palautteesi koskee konsernin muita yrityksiä.
- Venäjän matkojen osalta matkustamiseen liittyvät välttämättömät tiedot luovutetaan rajavartio- ja muille viranomaisille sekä Venäjän rautatieyhtiölle (RZD).
Henkilötietoja voi siirtyä EU- ja ETA-alueen ulkopuolelle tietotekniikkapalveluiden tuottamisen yhteydessä, jos henkilötietoihin on käyttömahdollisuus EU- ja ETA-alueen ulkopuolisesta maasta käsin. Siirto on mahdollinen, kun 1) palvelutoimittajan kanssa on tehty sopimus noudattaen EU-komission vahvistamia mallisopimuslausekkeita tai 2) vastaanottajamaassa on EU-komission päätöksen mukaan riittävä tietosuojan taso tai 3) tietoja käsittelevällä yrityksellä on yritystä koskevat sitovat säännöt (Binding Corporate Rules) tai 4) siirtämiselle on olemassa muu lainmukainen peruste. Mallisopimuslausekkeita koskeviin komission päätöksiin voit tutustua tästä.
Emme luovuta asiakastietoja VR:n tai VR:n palveluiden tuotantoon osallistuvien osapuolien ulkopuolelle ilman tietosuoja-asetuksen mukaista perustetta.
9 Tietojen säilytysaika
Säilytämme henkilötietoja ainoastaan niin kauan kuin se on tarpeellista käyttötarkoitusten toteuttamiseksi ja kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Tämän jälkeen henkilötiedot joko poistetaan tai anonymisoidaan.
Noudatamme henkilötietojen säilyttämisessä lakisääteisiä velvoitteita, huomioiden muun muassa kirjanpitolainsäädännön ja EU-asetuksen rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä raideliikennevastuulain.
Säilytämme henkilötietojasi palveluissamme seuraavasti:
- Säilytämme perustietojasi ja yleisiä asiakkuuteesi liittyviä tietoja, asiakassuhteen hoitoon liittyviä tietoja, antamiasi suostumuksia ja kieltoja ja asiakasluokittelutietoja asiakkuutesi ajan.
- Asiakkuutesi päättyminen vaikuttaa säilytysaikaan. Päätämme asiakkuutesi ilman eri toimenpiteitä, jos asiakkuuteesi ei ole liitetty matkoja tai yhteydenottoja viimeisten seitsemän vuoden aikana. Tällöin tietosi poistetaan järjestelmästä kuuden kuukauden kuluessa.
- Asiakkaana sinulla on myös aina oikeus pyytää päättämään heti asiakkuutesi. Tällöin tietosi poistetaan järjestelmästä kolmen kuukauden kuluessa.
- Säilytämme kirjanpitoon liittyvän aineistomme (esimerkiksi ostot ja korvaukset) kirjanpitolain mukaisesti kuluvan vuoden ja sitä seuraavat kuusi vuotta.
- Säilytämme antamiasi palautteita ja muita vastaavia yhteydenottoja viisi vuotta yhteydenotostasi.
- Kampanja- ja markkinointitietoja säilytämme kaksi vuotta.
- Tutkimus- ja kyselytietoja säilytämme viisi vuotta.
- Asiakaspalvelun puhelutallenteita säilytämme seitsemän kuukautta ja puheluhistoriaa (numerot) säilytämme 12 kuukautta.
- Kilpailujen ja pelien kautta kerättäviä tietoja säilytämme viisi kuukautta.
- Rajan ylittävään matkustukseen liittyviä passitietojasi säilytämme yhden kuukauden matkapäiväsi jälkeen.
- Lipun toimitustietoja (sähköposti ja / tai puhelinnumero) säilytämme seitsemän vuotta.
- Sosiaalisen median työkalussa säilytämme tietoja kolme vuotta.
Sopimussuhteen päättyessä tietojen säilytysaika määräytyy käyttötarkoituksen sekä olemassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
10 Asiakkaidemme oikeudet
Asiakkaanamme sinulla on oikeus henkilötietoihisi, joissa VR on rekisterinpitäjä. Voit käyttää oikeuksiasi tekemällä tietosuojapyynnön vr.fi-sivustolla olevan verkkolomakkeen kautta. Vaihtoehtoisesti voit tehdä pyynnön VR:n asiakaspalvelun kautta puhelimitse. Pyyntöösi vastataan kuukauden kuluessa. Toteutamme näitä oikeuksia tässä kuvatulla tavalla, huomioiden soveltuvat lait ja niiden asettamat rajoitukset.
Jos ostat lippuja toisen palveluntarjoajan kautta, toimii tämä palveluntarjoaja itsenäisenä rekisterinpitäjänä. Käyttäessäsi rekisteröidyn oikeuksia VR:n palveluiden kautta pyyntö ei kohdistu eikä välity toiselle rekisterinpitäjälle. Kun haluat käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiasi, ota yhteyttä suoraan ko. palveluntarjoajaan.
Asiakkaanamme sinulla on seuraavat tietosuojaan liittyvät oikeudet:
- Oikeus saada pääsy tietoihin: Sinulla on oikeus saada VR:ltä jäljennös omista henkilötiedoistasi sekä vahvistus siitä, olemmeko käsitelleet henkilötietojasi. Jäljennös toimitetaan ensisijaisesti salattuna sähköpostina tai vaihtoehtoisesti asiakirjana postitse. Osaan tiedoista, kuten puhelintallenteisiin, pääsee käsiksi vierailemalla VR:n toimipisteessä.
- Oikeus tietojen oikaisemiseen: Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan sinua koskevat epätarkat tai virheelliset tiedot. Digitaalisiin palveluihin rekisteröityneenä voit muokata henkilötietojasi suoraan verkkosivujemme tai sovelluksemme kautta. Näitä tietoja ovat esimerkiksi nimi, osoite ja yhteystiedot.
- Oikeus tietojen poistamiseen: Sinulla on oikeus pyytää meitä poistamaan sinua koskevat henkilötiedot. Pyynnöt käsitellään tapauskohtaisesti. VR:llä on lainsäädäntöön perustuva velvoite tai oikeus säilyttää tiettyjä tietoja, niitä ei voida poistaa.
- Käsittelyn rajoittaminen: Sinulla on oikeus tietyissä asetuksessa määritellyissä erityistilanteissa pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista.
- Käsittelyn vastustaminen: Sinulla on oikeus myös vastustaa tietojesi käyttöä esimerkiksi suoramarkkinointiin. Voit vastustaa henkilökohtaiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella käsittelyä, joka perustuu VR:n oikeutettuun etuun.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen: Sinulla on oikeus saada tietosi meiltä jäsennellyssä ja yleisesti käytetyssä muodossa, jotta voit siirtää tietosi toiselle rekisterinpitäjälle. Tämä oikeus koskee niitä tietoja, jotka ovat sähköisessä muodossa ja joiden käsittely perustuu suostumukseen tai sopimuksen täytäntöön panemiseen. Toimitamme tiedot sinulle salatulla sähköpostilla.
- Oikeus peruuttaa suostumus: Sinulla on oikeus peruuttaa antamasi suostumus silloin, kun se on henkilötietojen käsittelyn perusteena. Kun suostumus peruutetaan, suostumukseen perustuva henkilötietojen käsittely lopetetaan. Palveluun rekisteröityneet henkilöasiakkaat voivat poistaa suostumuksen sähköiseen suoramarkkinointiin kirjautumalla sisään verkkosivuillamme ja muokkaamalla omia tietojaan.
- Oikeus tehdä valitus viranomaiselle: Pyrimme ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti yhdessä asiakkaidemme kanssa. Mikäli olet sitä mieltä, että emme ole käsitelleet henkilötietojasi lainmukaisesti, voit tehdä valituksen valvontaviranomaiselle.
11 Tietojen suojaamisen periaatteet
Varmistamme asiakkaidemme henkilötietojen käsittelyn tietoturvallisuuden sekä henkilötietojen luottamuksellisuuden, eheyden ja käytettävyyden tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein VR:n tietoturvaperiaatteiden mukaisesti.
Henkilötiedot on suojattu asiattomalta pääsyltä sekä laittomasti ja vahingossa tapahtuvalta tietojenkäsittelyltä. Henkilötietoja käsittelevät vain VR:n henkilötietojen käsittelyyn erikseen oikeuttamat henkilöt. Koulutamme ja ohjeistamme asiakastietoja käsittelevät työntekijämme tietosuoja-asioissa.
Yhteisrekisteri Facebookin kanssa
26.4.2021
Tämä koskee VR:n Facebook -yhteisösivuja, seurantapikseliä ja viestipalveluita. Tällaisia tilanteita on silloin, kun tykkäät jostain VR:n Facebook-sivusta tai liityt VR:n Facebook-yhteisön jäseneksi tai seuraajaksi tai keskustelut VR:n kanssa viestipalvelussa.
Rekisterinpitäjä
Facebook Ireland (”Facebook”) ja VR-Yhtymä Oyj ovat yhteisrekisterinpitäjiä soveltuvin osin Facebookissa olevien fani- ja yhteisösivujen, seurantapikselin sekä viestipalveluiden osalta. Yhteisrekisterinpitäjyyden ja tietosuoja-asetuksen 13(1)a ja (b) artiklan edellyttämät tiedot löytyvät Facebookin tietosuojakäytännöstä: https://www.facebook.com/about/privacy.
Facebook käsittelee tietoja tietosuojaperiaatteidensa mukaisesti: www.facebook.com/about/privacy, jossa on kerrottu muun muassa Facebookin oikeusperuste henkilötiedon käsittelyyn ja rekisteröidyn oikeuksista. Facebook on pääasiallisesti vastuussa tietosuojalainsäädännön noudattamisesta ja tietoturvallisuuden sekä rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta palvelussa. Voit hallinnoida Facebookin tietosuoja-asetuksia Facebookissa. VR vastaa viestien sisältöjen käsittelystä.
Käsiteltävät tiedot, käsittelyn tarkoitus ja peruste
VR saa tietoonsa Facebookilta yksittäisen Facebookille ilmoitetun rekisteröidyn nimen, julkisen profiilikuvan sekä muut Facebookissa rekisteröidyn julkisesti näkyväksi määritetyt tiedot. Rekisteröity voi ilmoittaa oma-aloitteisesti muitakin henkilötietoja yhteisösivujen kommenteissa tai viestipalvelussa. VR käsittelee henkilötietoja Facebookissa oikeutetun edun perusteella.
Asiakaspalvelu Facebookissa on osa VR:n monikanavaista asiakaspalvelua. Rekisterin tietojen perusteella ei tehdä automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi asiakkaalle rekisteröitynä oikeusvaikutuksia. VR kerää anonymisoitua dataa omalle data- ja analytiikka-alustalleen saadakseen kuvan sosiaalisessa mediassa puhuttavista aiheista, voidakseen resursoida asiakaspalvelua ja palvelun kehityksen tukena. VR voi järjestää kilpailuja Facebookissa, jolloin tietoja käsitellään kilpailun yhteydessä ilmoitetun VR:n tietosuojaselosteen mukaisesti.
VR käyttää sosiaalisen median työkaluja Facebookissa tehdyn toiminnan hallinnoimiseksi. VR ei siirrä henkilötietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle ilman oikeudellisia perusteita. Jotkut palveluntarjoajamme sijaitsevat EU/ETA:n ulkopuolella ja siirrämme henkilötietoja heille, jos se on tarpeen tässä tietosuojaselosteessa mainituissa tarkoituksissa. Käytämme tarvittavia sopimuksellisia suojatoimia (esim. Euroopan komission hyväksymiä tietosuojaa koskevia vakiolausekkeita) siirtäessämme henkilötietoja tällaisille palveluntarjoajille.
VR suosittelee, että käytät henkilökohtaiseen asiointiin tai henkilötietoja (kuten nimi, osoite, puhelinnumero) sisältäviin viesteihin käytetään VR:n: palautelomaketta, jotta voit varmistua viestien luottamuksellisuudesta ja tietoturvallisuudesta.
Voit rajoittaa henkilötietojesi käsittelyä poistumalla yhteisösivun tykkääjistä ja/tai seuraajista. Voit myös pyytää tietojen poistamista tietosuojalomakkeella.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyn oikeuksia Facebook Irelandia vastaan voit lukea Facebook Irelandin tietokäytännöstä osoitteessa https://www.facebook.com/about/privacy.
Sinulla on myös oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetun toimistoon.
- VR-konsernin tietosuojavastaava: tietosuojavastaava(a)vr.fi.
- Ota yhteyttä rekisteriin liittyvissä kysymyksissä sähköpostitse: palaute(a)vr.fi.
Tietosuojaseloste VR-Yhtymä Oyj:n kameravalvonnasta
25.5.2018
1 Rekisterinpitäjä
- VR-Yhtymä Oyj (jäljempänä VR)
- Y-tunnus: 1003521-5
- PL 488
- 00101 Helsinki
- puh. 0307 10
2 Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
- Pekka Ahola
- VR-Yhtymä Oyj
- PL 488
- 00101 Helsinki
- Tietosuojavastaava: tietosuojavastaava(a)vr.fi
3 Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset
Henkilötietoja käsitellään järjestyksenpidon ja turvallisuuden varmistamiseksi sekä rikos-, vahinko- tai onnettomuustilanteiden selvittämiseksi VR:n toimitiloissa, kiinteistöissä, ulkoalueilla ja osassa junakalustoa.
Henkilötietojen käsittely perustuu rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun.
4 Tietolähteet
Kameravalvontajärjestelmä, joka muodostuu VR:n toimitilojen, kiinteistöjen, ulkoalueiden ja junakaluston tallentavista valvontakameroista.
Lisäksi tallentavia kameroita on VR-Yhtymä Oyj:n eräissä maantiekuljetusajoneuvoissa.
VR:llä on tallentava kameravalvonta seuraavien asemien yleisötiloissa:
Helsingin päärautatieasema, Hyvinkää, Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Järvenpää, Kajaani, Karjaa, Kemi, Kerava, Kirkkonummi, Kokkola, Kouvola, Kupittaa, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pieksämäki, Pori, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa, Ylivieska.
5 Rekisterin tietosisältö
Kameravalvontajärjestelmän tallentamat aika- ja paikkasidonnaiset kuvatallenteet VR:n toimitiloista, kiinteistöistä ja ulkoalueilta sekä junakalustosta.
6 Henkilötietojen vastaanottajat
Henkilötietoja luovutetaan lain sallimissa rajoissa Liikennevirastolle sekä pyydettäessä muille viranomaiselle. Tietoja voidaan luovuttaa samaan konserniin kuuluville yrityksille oikeusvaateiden esittämiseksi sekä vakuutusyhtiölle vahinkotapauksen korvauskäsittelyä varten.
Käytämme ulkopuolisia toimijoita henkilötietojensa käsittelyn tukena muun muassa IT-järjestelmien ylläpito- ja kehitystehtävissä sekä turvavalvomotehtävissä. Nämä palveluntarjoajat käsittelevät henkilötietoja toimeksiannostamme ja meidän lukuumme.
Tietojen käsittelyssä noudatetaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja sitä tehdään aina tämän selosteen mukaisesti. Tämä taataan muun muassa organisaatioiden välillä olevien sopimusten avulla.
7 Tietojen siirto tai luovutus EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle
Tietoja ei luovuteta EU:n, Euroopan talousalueen tai Euroopan komission toteamien riittävän tietosuojatason maiden ulkopuolelle, ellei riittävästä tietosuojan tasosta ole varmistuttu sopimuksin tai muutoin lain edellyttämällä tavalla.
8 Tietojen säilytysaika tai säilytysajan määrittämiskriteerit
Kameratallenteita säilytetään normaalissa tilanteessa enintään yksi kuukausi. Tietoja voidaan kuitenkin tarvittaessa säilyttää pidempään esimerkiksi viranomaisten pyynnöstä.
9 Rekisteröidyn oikeudet
Oikeus saada pääsy tietoihin / Tarkastusoikeus
- Henkilöllä on oikeus tarkastaa, mitä häntä koskevia tietoja VR:n kameravalvonta -rekisteriin on tallennettu. Henkilöllä on riittävän tarkan ja yksilöidyn tarkastuspyynnön tehtyään oikeus saada tietoonsa itseään koskevat, tallenteiden sisältämät tiedot Tietosuoja-asetuksessa tarkemmin määritellyin oikeuksin ja rajoituksin.
- Tarkastuspyyntö tulee osoittaa kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella: VR-Yhtymä Oyj, PL 488, 00101 Helsinki.
- Tarkastuspyynnön vastaus toimitetaan tarkastuspyynnön esittäneelle postitse. Tarkastuspyynnöstä peritään kohtuullinen korvaus, mikäli edellisestä tarkastuksesta on kulunut vähemmän kuin yksi vuosi.
- Huomaathan, että rataverkolla laiturialueiden ja osan asemista kameravalvonnasta vastaa Liikennevirasto.
Oikeus tehdä valitus viranomaiselle
Pyrimme ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti suoraan rekisteröityjen kanssa. Mikäli asiakas katsoo, että emme ole käsitelleet henkilötietoja lainmukaisesti, asiakas voi tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle.
10 Rekisterin suojauksen periaatteet
VR:n tilat, joissa käsitellään henkilötietoja, on toimitilaturvallisuusohjeiden mukaisesti suojattu kulunvalvonnalla.
Paperimuodossa olevat asiakirjat/tallenteet säilytetään lukituissa tiloissa, joihin ulkopuolisten pääsy on kokonaan kielletty. Vain erikseen nimetyt henkilöt pääsevät niihin käsiksi. Asiakirjat hävitetään tietoturvaohjeiden mukaisesti.
Sähköisessä muodossa olevat asiakirjat ja tiedot on suojattu VR:n tietoturvakäytännön mukaisesti käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla sekä ulkoista tunkeutumista vastaan palomuureilla. Vain käyttöoikeuden saaneet henkilöt voivat päästä tietoihin käsiksi.