Hyppää sisältöön
Käytössäsi on vanhentunut selain
Suosittelemme käyttämään Firefoxin, Chromen, Safarin, Edgen tai Operan uusimpia versioita.

Junamatka ja turvallisuus

Lue täältä, miten huolehdimme turvallisuudestasi.

Turvallisuutesi on meille tärkeää

Päivitämme tietoja jatkuvasti turvallisuuteesi ja mahdollisiin matkustamisen muutoksiin liittyen.

Yleisimmät kysymykset
Matkustajien tulee käyttää maskia kaikissa VR:n kauko- ja lähiliikennejunissa.

Joustavat muutosehtomme

Voit tehdä muutoksia joustavasti kaukoliikenteen perus- ja säästölippuihin sekä autopaketteihin. Muutoksen tekeminen onnistuu soittamalla maksuttomaan asiakastukeemme puh. 0800 166 888, tai vierailemalla palvelupisteellämme asemalla.

Kaukoliikenteen perus- ja säästölippujen muutokset

  • Muutosmaksu on normaalisti 5 € / lippu. Koronasuositusten vuoksi emme peri muutosmaksua ajalla 20.2.-30.4.2021 tehdyille muutoksille.
  • Muutos tulee tehdä ennen junan aikataulunmukaista lähtöä.
  • Voit muuttaa matkan ajankohtaa vain myynnissä olevalle kaudelle, eli 6.6. asti. Yöjunissa (muissa kuin autopaketeissa), pätee sama sääntö ja ne ovat myynnissä 11.12. asti.
  • Jos vaihdat lipun kalliimpaan junavuoroon, hinnan erotus peritään muutoksen yhteydessä. Erotusta halvempaan lippuun ei hyvitetä rahana eikä hinnanhyvityksenä.
  • Palvelupisteellä perimme aina 1 € palvelumaksun.
  • Koronatilanteen vuoksi sarjalippujen voimassaoloaikaa on jatkettu. Löydät lisätietoa täältä.

Autojunapaketin muutokset

  • Voit normaalisti tehdä muutoksen autojunapakettiin viimeistään 7 vrk ennen junan lähtöä. Koronatilanteen vuoksi ajalle 20.2.-30.4.2021 varatun autojunapaketin voi poikkeuksellisesti muuttaa viimeistään 3 vrk ennen junan lähtöä.
  • Koronasuositusten vuoksi emme peri muutosmaksua 20.2.-30.4.2021 tehdyistä autojunapakettien muutoksista. Normaalisti muutosmaksu on 10 % lipun hinnasta.
  • Jos vaihdat lipun kalliimpaan junavuoroon, hinnan erotus peritään muutoksen yhteydessä. Erotusta halvempaan lippuun ei hyvitetä rahana eikä hinnanhyvityksenä.
  • Matkan ajankohtaa voi muuttaa vain myynnissä olevalle kaudelle, joka on autopakettien osalta 11.12. asti.
  • Asemien palvelupisteillä tehdyistä muutoksista peritään 1 euron palvelumaksu muiden mahdollisten kulujen lisäksi.

Ravintolavaunut avataan jälleen 30.4.

Päiväjunien ravintolavaunut avaavat ovensa jälleen vappuaattona. Yöjunien ravintolavaunut ovat jo avoinna.

Lue lisää

Oma hytti tai tyhjä viereinen paikka

Haluatko matkustaa mukavan väljästi ja entistä turvallisemmin? Nyt voit varata 2, 4 tai 6 hengen hytin käyttöösi tai tyhjän paikan viereesi. Ekstra-luokan lippuun kuuluu aina tyhjä viereinen paikka ja maski, jonka saat konduktööriltä.

Lue lisää

Junissamme tulee käyttää maskia

Matkustajien tulee käyttää kasvomaskia kaikilla VR:n kauko- ja lähijunamatkoilla. Voit ostaa kaukoliikenteen junien konduktööreiltä käsidesejä ja kasvomaskeja. Ekstra-luokan lippuun kuuluu tyhjä viereinen paikka ja maski.

Lue lisää kasvomaskin käytöstä

Näin teemme juna­matkustamisesta mahdollisimman turvallista

Olemme tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa pyrkineet tekemään junamatkustamisesta mahdollisimman riskitöntä. Huomioimalla tämän muistilistan kohdat, autat meitä tekemään yhteisistä matkoistamme turvallisempia.

6 tapaa, joilla huolehdimme teistä

  1. Junissamme on maskipakko. Matkustajien tulee käyttää maskia kaikilla junamatkoilla. Kaukojunissa voit ostaa maskin konduktööriltä.
  2. Puhtaat junat. Siivoamme junia ja tilojamme tehostetusti desinfioivilla puhdistusaineilla ja desinfiointilaitteella. Suurimmilla asemillamme ja junissa on käsidesipisteitä.
  3. Turvaetäisyys. Minimoimme lähikontaktit asiakkaiden kanssa sekä henkilökuntamme kesken. Kaukoliikenteen junissa emme myy toistaiseksi lippuja. Lipun voit ostaa etukäteen ja kontaktittomasti digitaalisista myyntikanavistamme. Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteet ovat auki. Tavoitat meidät myös puhelimitse ja somessa.
  4. Joustavuutta lippuihin. Ruuhkattomiin vuoroihin on tarjolla enemmän säästölippuja normaalitilanteeseen verrattuna. Mahdollisissa poikkeustilanteissa pidennämme sarjalippujen voimassaoloaikaa.
  5. Juniin on lisätty vaunuja. Olemme lisänneet ruuhkaisiin junavuoroihin lisää vaunuja, ja seuraamme jatkuvasti liikennetilannetta. Myyntikanavissa on käytössä algoritmi, joka valitsee paikan mahdollisimman kauaksi muista matkustajista.
  6. Terveenä junassa. Työskentelemme vain terveenä. Noudatamme huolellisesti ohjeita mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi ja katkaisemiseksi VR:llä. Jos matkustaja saa hengitystieoireita junassa, ohjaamme hänet erilleen muista.

5 vinkkiä junamatkustamiseen

  1. Yhteisellä matkalla terveenä. Matkustetaan yhdessä vain terveenä.
  2. Yhteisellä matkalla digitaalisesti. Hanki lippusi turvallisesti ilman kontaktia omalla laitteellasi ja valitse vaunukartalta istumapaikka, jonka ympärillä on mahdollisimman paljon tyhjää tilaa. Sinun tulee varata istumapaikka junaan myös sarjalippua käyttäessäsi. ​Halutessasi voit vaihtaa paikkaa samassa matkustusluokassa myös matkan aikana.
  3. Yhteisellä matkalla turvavälin päässä. Vältä mahdollisuuksien mukaan ruuhkia ja muista turvaväli myös junaan noustessa sekä sieltä poistuessa. Valitse mahdollisuuksien mukaan junasi ruuhka-aikojen ulkopuolelta. Ruuhka-aikoja ovat arkiaamut, iltapäivät, perjantai-illat sekä sunnuntai-illat.
  4. Yhteisellä matkalla siististi. Huolehdithan käsi- ja yskimishygieniasta koko matkan ajan. Vältä myös ylimääräistä pintojen koskettelua.
  5. Yhteisellä matkalla hyvillä mielin. Yhteispelillä ja positiivisin mielin pääsemme turvallisesti perille!​

Täytyykö junassa käyttää kasvomaskia?

Kyllä, kaikkien yli 12-vuotiaiden matkustajien tulee käyttää kasvomaskia VR:n kauko- ja lähiliikennejunissa. Henkilökuntamme käyttää maskia junissa koko työvuoronsa ajan.

Kotimaisen kasvomaskin saa ostettua kaukoliikenteen junissa konduktööriltä ja ennen matkaa palvelupisteiltämme Helsingissä ja Tampereella. Kasvomaskin hinta junissa ja palvelupisteillä on 3 €.

Ekstra-luokan lippuun kuuluu tyhjä viereinen paikka ja maski, jonka saat konduktööriltä.

Ovatko ravintolavaunut auki normaalisti?

Ravintolavaunut avataan jälleen 30.4. Yöjunien ravintolavaunut on jo avattu.

Uskaltaako junalla matkustaa?

Kyllä uskaltaa. Teemme kaikkemme, jotta junamatkustaminen olisi sinulle mahdollisimman turvallista. Seuraamme ja noudatamme THL:n ja viranomaisten ohjeistuksia.

Olemme toteuttaneet yhteensä noin sata toimenpidettä, joilla edistämme junamatkustamisen turvallisuutta poikkeustilanteessa.

Kuinka täyttä junissa on?

Yleisesti ottaen junissa on hyvin tilaa. Keskimääräinen täyttöaste junissa on tällä hetkellä alhainen ja matkustajamäärä on rajattu puoleen maksimikapasiteetista kaikissa VR:n kauko- ja lähiliikennejunissa.

Miten voin ylläpitää turvaväliä junassa?

Junassa on joukkoliikennevälineistä eniten tilaa. On kuitenkin huomioitava, että joukkoliikenteessä pahimpina ruuhka-aikoina voi olla haastavaa ylläpitää riittävää turvaväliä koko matkan ajan. Junissa on tällä hetkellä väljää.

Teemme kaikkemme vähentääksemme tartuntariskin junassa. Voit ostaa tyhjän paikan viereesi tai oman hytin käyttöösi. Tämän lisäksi algoritmimme maksimoivat etäisyyden muihin matkustajiin.

Minkälaiset peruutusehdot junalipuissa on?

Junalippujen osalta normaalit peruutusehdot ovat voimassa. Tarkista lippusi peruutusehdot lippusivuilta ja tutustu peruutusturvaan.

Sarjalipuille lisää voimassaoloaikaa 

Kauko- ja VR:n lähiliikenteen sarjaliput:

  • Jos 10 tai 30 matkan sarjalippusi voimassaoloaika on päättynyt tai päättyy 1.12.2020-28.2.2021, on lipun voimassaoloaikaa jatkettu 60 vuorokautta alkaen alkuperäisen voimassaoloajan päättymisestä.
  • Sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin, sillä olemme jatkaneet lippusi voimassaoloa automaattisesti. Lippusi kelpaa sellaisenaan uuden voimassaolon aikana.
  • Pidennys ei toistaiseksi koske paperisia sarjalippuja.

Voinko vaihtaa kaukojunassa istumapaikkaa väljempään kohtaan, jos junassa on tilaa?

Lippua varatessasi voit jo valita vaunukartalta paikan, jonka ympärillä on tilaa. Voit myös junamatkan aikana halutessasi siirtyä istumaan vapaalle paikalle väljempään vaunuun tai osastoon samassa matkustusluokassa. Muistathan kuitenkin, että kanssamatkustajasi voi nousta kyytiin myös väliasemalta ja paikkatilanne vaunussa saattaa muuttua matkan aikana. Konduktöörimme opastavat sinua tarvittaessa.

Miten toimin jo ostetun Interrail-lipun kanssa?

  • Jos olet ostanut lippusi VR:ltä, voit siirtää tai perua käyttämättömän Interrail-lippusi palvelupisteillämme Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Tampereella. Huom. Asemien palvelupisteet on suljettu koronavirustilanteen vuoksi toistaiseksi.
  • Huomioithan myös, että fyysinen Interrail-lippu ja lippukansi tulee olla mukanasi VR:n palvelupisteillä asioidessasi.
  • Jos olet ostanut Interrail-lipun interrail.eu-sivuston kautta, löydät ajantasaisimman ohjeistuksen täältä.
  • Lippuihin, jotka on ostettu 1.4.2020 jälkeen, sovelletaan normaaleja muutos- ja peruutusehtoja.

Normaalihintainen Interrail-lippu. Lippu on ostettu ennen 1.4.2020 ja lippu on käyttämätön:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloaikaa. Siirto toiseen ajankohtaan on tehtävä 30.4.2021 mennessä.
  • Voit perua lipun kuluitta

Tarjoushintainen Interrail-lippu. Lippu on ostettu ennen 1.4.2020 ja lippu on käyttämätön:

  • Voit siirtää lipun voimassaoloaikaa. Siirto toiseen ajankohtaan on tehtävä 30.4.2021 mennessä.
  • Voit perua lipun 15 % peruutuskulua vastaan.

Miten VR:n junissa toimitaan, jos matkustajalla epäillään koronavirustartuntaa?  

Junissamme on varauduttu mahdollisiin tartuntaepäilyihin. Olemme laatineet ohjeistuksen yhdessä THL:n kanssa, ja junahenkilökuntamme toimii sen mukaisesti.

  • Jos on syytä epäillä tartuntaa, henkilö siirretään mahdollisuuksien mukaan istumaan kauas muista matkustajista ja jos mahdollista, hänelle annetaan käyttöön oma WC matkan ajaksi tartuntavaaran minimoimiseksi
  • Olemme varanneet tartuntaepäilytilanteita varten kaukojuniin hengityssuojaimia ja suojakäsineitä henkilöstön ja tartuntaepäillyn henkilön suojaamista varten
  • Yhteystiedot pyritään ottamaan ylös raportointia varten
  • Henkilö ohjataan matkan päätyttyä terveydenhuoltoon THL:n ohjeistuksen mukaisesti

Terveysviranomaiset kartoittavat kaikkien vahvistettujen koronavirustapausten kohdalla sairastuneen kanssa lähikontaktissa olleet henkilöt, ja heihin ollaan yhteydessä.

Miten VR ohjaa matkustajavirtoja ja varmistaa hygienian asemilla ja junissa?

Oheisessa suunnitelmassa on kuvattu VR:n toiminta ja perusperiaatteita matkustajavirtojen ohjaamisessa ja hygienian varmistamisessa. Toimenpiteiden tavoitteena on ehkäistä Covid 19 -tartuntojen leviämistä sekä varmistaa, että matkustaminen sekä asemilla että junissa säilyy terveysturvallisena.

Suunnitelma matkustajavirtojen ohjaamiseen (PDF)