Radalla
Entäs jatkoyhteyteni?
Huolehdimme siitä, että pääset perille asti. Kysythän jatkoyhteydestäsi junan konduktööriltä. Konduktööri selvittää jatkoyhteyksien tilanteen matkan aikana ja informoi matkustajia junakuulutusten kautta.
Kysymyksiä ja vastauksia poikkeustilanteisiin liittyen
Tutustu useimmin kysyttyihin kysymyksiin alla
Junani on myöhässä
Kaukoliikenteen junissa konduktööri kuuluttaa, miten vaihtoyhteyksien kanssa toimitaan. Konduktööri on apunasi ja häneltä voit aina kysyä lisätietoa.
Jos matkustat lähiliikenteessä ja junassasi ei ole konduktööriä, voit olla yhteydessä asiakastukeemme (0100 3232 (0,06 €/min + mpm/pvm, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22)).
Voit matkustaa seuraavalla junalla määränpäähäsi. Alkuperäinen lippusi kelpaa myös uuteen junavuoroon. Nouse junan kyytiin ja kysy istumapaikkaa konduktööriltä, joka näkee junan varaustilanteen ja osaa ohjata sinut vapaalle paikalle. Jos haluat matkustaa ennakkoon varatulla istumapaikalla, ota yhteys asiakastukeemme, Avataan uudessa välilehdessä, niin varaamme sinulle paikan.
Mikäli seuraavaa jatkoyhteyttä ei ole tarjolla, ole yhteydessä joko konduktööriin tai asiakastukeemme, niin autamme sinua.
Voit hakea korvausta, jos kaukoliikenteen junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipussa näkyvästä saapumisajasta.
Jos juna on vähintään tunnin myöhässä, korvaamme 25 % lipun hinnasta. Mikäli juna on myöhässä vähintään kaksi tuntia, korvaamme sinulle 50 % lipun hinnasta. Korvaussummat perustuvat EU:n rautatievastuuasetukseen.
Voit täyttää myöhästymiskorvauslomakkeen täällä: https://www.vr.fi/myohastymiskorvaus, Avataan uudessa välilehdessä. Mikäli sinulle aiheutui muita kuluja, niin voit täyttää tämän lomakkeen: https://www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä
Näet junasi ajantasaiset kulkutiedot VR Matkalla -sovelluksestamme.
Teemme parhaamme päivittäin, jotta junaliikenne kulkisi täsmällisesti ja matkustajat pääsisivät perille annetussa aikataulussa.
Junan täsmällisyyteen voivat vaikuttaa mm. muut junat, ratainfra (Väylävirasto) sekä kalusto ja sääolosuhteet. Junien myöhästymisiä analysoidaan jatkuvasti ja toistuvat epäkohdat pyritään poistamaan.
Junani on peruttu äkillisesti
Jos sinulla on kaukoliikenteen lippu, voit matkustaa seuraavalla junalla määränpäähäsi ja alkuperäinen lippusi kelpaa siihen. Halutessasi voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, josta sinulle voidaan tehdä maksuton junalippu omalla istumapaikalla seuraavaan kaukoliikenteen junaan.
Mikäli lippusi on lähijunaan, voit matkustaa seuraavalla lähijunalla määränpäähäsi ja alkuperäinen lippusi kelpaa siihen.
Voit istua vapaille istumapaikoille. Konduktööri auttaa sinua tarvittaessa paikan löytämisessä.
Jos junavuorosi on peruttu, voit:
1. Hakea lipun hinnan palauttamista tekemättä jääneestä matkasta sekä mahdollisesta paluumatkasta
2. Jatkaa matkaa mahdollisimman pian vastaavin ehdoin, kun olemme uudelleen reitittäneet sinut
3. muuttaa lippusi lähtöpäivää ja -aikaa ilman erillisiä kustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja, kuin alkuperäiseen matkaan.
Voit tehdä muutoksen asiakaspalvelumme kautta puhelimitse (Puh. 0100 3232 hinta 0,06 €/min + mpm/pvm), jonotus on maksullista) ja chatin kautta. Halutessasi voit tehdä muutoksen myös itsepalvelussa VR.fi:ssä tai VR Matkalla-sovelluksessa, jolloin muutoksesta tulee sinulle aluksi maksettavaksi muutoskulut, mutta hyvitämme ne sinulle jälkeenpäin. Mikäli lipun muutoksesta aiheutui sinulle kuluja, voit täyttää korvauslomakkeen.
Kohdassa 2 sinulla on oikeus myöhästymiskorvaukseen. Jos olet muuttanut lippusi kohdan 3 mukaisesti, et voi saada myöhästymiskorvausta alkuperäisen junavuoron viivästymisestä. Myöhästymiskorvausta voit hakea täällä: https://www.vr.fi/myohastymiskorvaus, Avataan uudessa välilehdessä
Jos sinulle aiheutui muita kuluja, voit täyttää tämän lomakkeen: https://www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä
Junan sijaan pääset perille VR:n järjestämällä bussikyydillä. Bussin pysähdyspaikat voivat olla eri kuin junaliikenteessä.
Huomioithan, että linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.
Pääsääntöisesti linja-autot lähtevät rautatieaseman edustalta. Seuraa liikennetiedotteita tarkempien tietojen osalta.
Korvaavissa linja-autoissa ei valitettavasti ole turvaistuinta eikä linja-autojen turvavyöt välttämättä sovellu turvaistuinten- ja kaukaloiden kiinnitykseen.
Mikäli matkustat alle 3-vuotiaan kanssa, voit matkustaa alkuperäisellä lipullasi myös seuraavassa junassa.
Vaihtoehtoisesti voimme tilata sinulle taksikuljetuksen. Huomioithan, että taksin saaminen turvaistuimella saattaa viedä aikaa. Mikäli haluat taksikuljetuksen, olethan yhteydessä konduktööriin tai asiakaspalveluumme: Puh. 0100 3232 (hinta 0,06 €/min + mpm/pvm), jonotus on maksullista.
Korvaavissa linja-autoissa ei valitettavasti ole esteettömän matkustuksen palveluita.
Jos linja-autokorvaus on yllättävä ja olet varannut pyörätuolipaikan, järjestämme sinulle invataksikuljetuksen. Voit olla yhteydessä maksuttomaan esteettömän matkustuksen palvelunumeroomme puh. 0800 188 822, niin autamme sinua.
Voit kuljettaa matkatavarasi myös korvaavassa kuljetuksessa, mutta huomioithan että linja-autoissa tilat matkatavaroiden kuljetukseen ovat rajalliset.
Muita poikkeustilanteisiin liittyviä kysymyksiä
Loppuunmyytyyn junaan ei voi varata sarjalipulta matkaa. Jos haluat matkustaa loppuunmyydyllä junalla, voit ostaa uuden paikattoman junalipun konduktööriltä junasta.
Voit perua sarjalipulta varaamaasi kaukoliikenteen matkan 30 min ennen junan aikataulunmukaista lähtöaikaa. Peruutuksen voit tehdä VR Matkalla-sovelluksella tai VR.fi verkkokaupassamme.
Jos lähtöön on alle 30 minuuttia, voit täyttää tämän lomakkeen: https://www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä
Voit istua vapaille istumapaikoille. Konduktööri auttaa tarvittaessa uuden istumapaikan löytämisessä.
Menikö jokin mönkään matkallasi?
Voit hakea korvausta junan myöhästymisestä, tai jos sinulle tai matkatavaroillesi sattui vahinko junamatkan aikana. Tutustu tarkemmin, millä ehdoilla ja miten voit hakea korvausta.
Ajankohtaista junaliikenteessä
Ajankohtaista
29.7. alkaen kiskobussireiteille myyntiin myös bussiyhteyksiä
Tuomme 29.7. alkaen osalle kiskobussireiteistä myyntiin erillisellä lipulla bussiyhteyksiä matkustusmukavuuden parantamiseksi.…
Lue juttuAjankohtaista
Helsingin ja Turun välinen ratakatko – tietoa poikkeusjärjestelyistä
Väyläviraston Espoon kaupunkirata -hankkeen ratatyöt aiheuttavat Leppävaaran länsipuoliselle rantaradalle viiden viikon liikennekatkon 24.6. alka…
Lue juttuAjankohtaista
Väyläviraston teettämät ratatyöt kesällä – missä ja milloin?
Väylävirasto teettää kesällä usealla eri rataosalla ratatöitä, jotta varmistetaan sujuva ja täsmällinen junaliikenne myös jatkossa. Olemme koosta…
Lue juttu