Frågor och svar


Fjärrtrafiksbiljetter

Hur köper man en plats för sällskapsdjur på webben?

Välj först den biljett du vill ha och välj sedan att du vill ha en plats för sällskapsdjur och ange antal sällskapsdjur. Lägg märker till att platserna för sällskapsdjur finns i Eko-klassen.

Kategori
Sakordsallskapsdjur, webbshopen

Kan en barnresa med en vuxenbiljett?

En barn kan resa med en giltig vuxenbiljett, även med en seriebiljett för vuxna. I detta fall ersätts inte prisskillnaden mellan en barnbiljett och en vuxenbiljett.

Kategori
Sakordbiljettleverans, barn, familjebiljett

Får t.ex. studerande eller pensionärer rabatt på Sparbiljetten?

Priset på Sparbiljetten är lika för alla. På Sparbiljetten beviljas inga andra rabatter.

Kategori
Sakordfjarrtrafiksbiljetter

Var kan man köpa Sparbiljetter?

Sparbiljetter kan köpas i webbshopen, VR Mobil, stationernas biljettförsäljning, biljettautomater, per telefon i VR Kundservice, R-kiosker och resebyråer så länge som det finns tillgängliga biljetter till tåget i fråga.

Kategori
Sakordfjarrtrafiksbiljetter

Vilken är åldersgränsen för barn?

Ett barn under 4 år reser alltid gratis med tåg. Inom fjärr- och zontrafiken är den nya åldersgränsen för barn 4-16 år. Inom HRT-området åker ändå barn under 7 år fortsättningsvis gratis.

Kategori
Sakordfjarrtrafiksbiljetter, kop

När kan man köpa en Sparbiljett?

I webbshoppen vr.fi ser du hur långt framåt biljetterna kan köpas. Det finns ett begränsat antal Sparbiljetter per tågtur till salu.

Kategori
Sakordforkopt biljett

Får pensionärer och studerande rabatt på bilpaket?

En pensionär eller en studerande får ingen rabatt på den tågbiljett som ingår i BilTåg-paketet. BilTåg-paketet är en mycket förmånlig produkt som man inte får extra rabatter för.

Kategori
Sakordstuderande, pensionarare, fjarrtrafiksbiljetter

Hur bevisar jag att jag har rätt till studierabatt?

Studerande ska bevisa sin rätt till studierabatt genom att i samband med biljettkontrollen visa upp ett studiekort som godkänns av VR eller ett intyg att läroanstalten om studeranden i fråga ännu inte fått studiekortet som beviljats av studentföreningen. Försäljningen av VR:s och Matkahuoltos gemensamma studerandekort upphör 1.6.2016. Det tidigare köpta kortet gäller fortsättningsvis i tåget under dess giltighetstid.

Kategori
Sakordstuderande, fjarrtrafiksbiljetter, nartrafiksbiljetter

Kan en grupp på 40 personer ändra på en gruppbiljett vid stationens biljettförsäljning?

En gruppbiljett kan i huvudsak ändras via VR:s service för företag, tfn 0600 19955 (1,99€ +lna/ mottaget samtal), men också via VR Kundservice. 

Kategori
Sakordgruppbiljett

Syns biljetter köpta från andra VR:s försäljningsställen i Veturi-kundens mapp Egna biljetter?

Om kunden använder appen VR Mobil, syns alla biljetter i mappen Egna biljetter om de är köpta eller bokade som identifierad medlem via något av VR:s försäljningsställen. Detta gäller dock endast biljetter som för tillfället finns i mobilshopens utbud (inte t.ex. serie- eller periodbiljetter).

Kategori
Sakordfjarrtrafiksbiljetter

Hur bevisar jag min identitet när jag reser med periodbiljett på när- eller fjärrtåg?

När du reser med periodbiljett ska du bevisa din identitet med ett offentligt id-kort, pass eller körkort.

Kategori
Sakordstuderande, periodbiljett, pensionarare

Behöver varje passagerare en egen mobil enhet för att visa upp sin elektroniska tågbiljett? Kan t.ex. en juniorbiljett visas upp på medföljande förälders mobila enhet?

Passagerare (t.ex. en junior) behöver inte en egen mobil enhet för att visa upp sin tågbiljett. Man kan välja att leverera juniorens och hela familjens tågbiljetter till en och samma mobila enhet som används av en kund som medföljer på resan.

Kategori
Sakordbiljettleverans, fjarrtrafiksbiljetter

Kommer det att bli ändringar i natt- och biltågens tidtabeller?

Vi håller som bäst på att granska passagerartrafikens tidtabeller och ruttnät, och vi meddelar senare om ändringarna.

Kategori
Sakord

Kan man avboka eller ändra en platsbokning utan att förlora resor?

Ja, det kan man. Det går att avboka eller ändra en plats som bokats med seriebiljett på stationen eller genom att ringa VR Kundservice innan tåget avgår.

Kategori
Sakordseriebiljett

När kan jag avboka en tågbussbiljett som jag har köpt?

För avbokning av en tågbussbiljett gäller samma avbokningsregler som för den tågbiljett som hör ihop med tågbussbiljetten. Om du exempelvis köpt en Standardbiljett och till den ett avbokningsskydd, kan du avboka biljetten före resan.

Kategori
Sakordfjarrtrafiksbiljetter

Närtrafiksbiljetter

Hur bevisar jag att jag har rätt till studierabatt?

Studerande ska bevisa sin rätt till studierabatt genom att i samband med biljettkontrollen visa upp ett studiekort som godkänns av VR eller ett intyg att läroanstalten om studeranden i fråga ännu inte fått studiekortet som beviljats av studentföreningen. Försäljningen av VR:s och Matkahuoltos gemensamma studerandekort upphör 1.6.2016. Det tidigare köpta kortet gäller fortsättningsvis i tåget under dess giltighetstid.

Kategori
Sakordstuderande, fjarrtrafiksbiljetter, nartrafiksbiljetter

Hur bevisar jag min identitet när jag reser med periodbiljett på när- eller fjärrtåg?

När du reser med periodbiljett ska du bevisa din identitet med ett offentligt id-kort, pass eller körkort.

Kategori
Sakordstuderande, periodbiljett, pensionarare

Hur länge är en enkelbiljett giltig?

En enkelbiljett som är köpt i VR Mobil och i mobilappen VR Närtåg gäller i 2 timmar efter köpet. På VR Beta -sidorna kan du välja ett bestämt klockslag och tågbiljetten gäller i två timmar från detta. En zonbiljett som är köpt genom andra kanaler gäller under köpdagen och följande dag.

Kategori
Sakordnärtrafikens enkelbiljett, nartrafiksbiljetter

Kan man avboka en seriebiljett till närtrafiken?

En seriebiljett till närtrafiken kan varken ombokas eller avbokas.

Kategori
Sakordseriebiljett, nartrafiksbiljetter

Priskalender

Varför visas endast en del sträckor i priskalendern?

För tillfället kan du söka priser endast för de populäraste sträckorna. Vi utvecklar tjänsten för att i fortsättningen täcka flera sträckor.

Kategori
Sakordpriskalender

Var ser jag det billigaste priset?

Priskalendern visar de billigaste priserna för de tio populäraste sträckorna. Priskalendern visar priset för en enkelresa eller tur- och returresa för en vuxen.

Kategori
Sakordpriskalender

Var hittar jag biljettpriserna för studerande eller för pensionärer?

Priskalendern visar priset för en resa för en vuxen. Andra priser visas i webbshopen.

Kategori
Sakordpriskalender

Varför kan man endast söka priset för en vuxen?

Priskalendern visar priset för en resa för en vuxen. Andra priser visas i webbshopen.

Kategori
Sakordpriskalender

Service på närtågen

Kan man ta med sig en cykel på närtåg?

Kan man transportera cyklar gratis på närtågen.

Kategori
Sakordcyklar

Servicen på fjärrtrafikens tågen

Kan man röka på tågen?

Man får inte röka på tågen, alla VR:s tåg är rökfria.

Kategori
Sakordrokning

Kan jag ta med mig mitt sällskapsdjur på tåget?

Det går att ta med sig sällskapsdjur på tåget. Alla tåg har nämligen en avdelning för personer som reser med sällskapsdjur. Läs mer om Transport av sällskapsdjur

Kategori
Sakordsallskapsdjur

Jag har en ihopfällbar cykel. Hur kan en sådan tranporteras på ett fjärrtåg?

En ihopfällbar cykel kan transporteras gratis på fjärrtåg när den är ihopfälld och skyddad.

Kategori
Sakordihopfallbar cyklar

Kan jag köpa en plats till min cykel på ett fjärrtåg?

Avgiften (5 €) för en cykelplats på InterCity-tåg ska alltid betalas före resan eftersom det finns ett begränsat antal cykelplatser. På de blå tågen går det att ta cykeln direkt till bagagevagnen och betala cykelavgiften åt konduktören. Grupper ska däremot avtala om cykeltransport i förväg.

Kategori
Sakordcyklar

Jag ska resa med mitt lilla barn i en sovvagn, men jag är rädd att barnet ska falla ur sängen. Vad ska jag göra?

I sovvagnarna kan de nedre (blå sovvagnar) eller nedre och mellersta bäddarna (i sovvagnar med två våningar) utrustas med ett skyddsnät så att barnet inte kan falla ur sängen. Man kan be om ett skyddsnät i samband med att man köper biljett vid stationens biljettförsäljning eller genom att ringa VR Kundservice, tfn 0600 41 901.

Kategori
Sakordsovvagnar

Jag skulle vilja ta med mig skidor på tåget, går det?

Det är lätt att ta med skidor på tåget. Var de placeras varierar beroende på tågtyp. Det kostar ingenting att ta med sig skidor, utom om de transporteras i bagagevagnen på de blå tågen. När man transporterar skidor ska man dock se till att de inte medför olägenheter för de andra kunderna.

Kategori
Sakordsovvagnar

Ett barn reser ensam på tåget. Kan konduktören ta hand om barnet under resan?

Barn reser alltid på föräldrarnas ansvar, VR har ingen separat service för barn som reser ensamma. Tågpersonalen hinner inte övervaka barnet eftersom de måste röra sig i tåget under resan.

Kategori
Sakordjunior, barn

Jag skulle vilja ta med mig en cykel på fjärrtåget, går det?

Man kan ta med en cykel som handbagage på resan. Cykelavgiften är 5 euro. Det går att transportera cyklar på de flesta av fjärrtågen (på InterCity-tågen, natt- och dagexpresståg som transporterar bagage samt vissa regionaltåg). Det finns en cykelsymbol (InterCity-tågen) eller en symbol som föreställer en resväska (blå tågen) i tidtabellen om det går att ta med sig en cykel. Cykelplatserna på InterCity-tågen ska köpas i förväg.

Kategori
Sakordcyklar

VR Mobil

Vad är en favoritresa?

Veturi-kunder har möjlighet att spara rutter som de använder ofta som favoritresor. Då erbjuder systemet dem först i samband med ett köp. I mobilshopen kan man även spara sin favoritplatstyp (t.ex. plats i arbetskupé).

Kategori
Sakordveturi, vr mobil

Är köpet skyddat?

Det är säkert att köpa biljetter i mobilshopen. Under transaktionen används en skyddad anslutning.

Kategori
Sakordvr mobil, betalning

Hur levereras enkelbiljetten till mobilen?

Så fort man har köpt en enkelbiljett syns den i mobilapplikationens mapp Egna biljetter.

Kategori
Sakordbiljettleverans, vr mobil

Kan en biljett som köpts i mobilshopen ombokas eller avbokas?

Tågbiljetterna kan ombokas eller avbokas enligt omboknings- och avbokningsreglerna för varje biljett. Det är inte möjligt för alla biljetter.

Kategori
Sakordvr mobil

Kan en Veturi-kund se biljetter som köpts eller bokats via andra köpkanaler under Egna uppgifter i mobilshopen?

För tillfället syns bara uppgifterna om de biljetter som köpts i mobilshopen under Egna uppgifter, inte biljetter som har köpts eller bokats via andra köpkanaler.

Kategori
Sakordveturi, vr mobil

Kan betalkortets uppgifter sparas och vad används sparade uppgifter till?

De som är medlemmar i Veturi kan spara sina betalkortsuppgifter i mobilbetalningsleverantören Points system. Efter det går köpen snabbare. Man sparar uppgifterna på vr.fi i webbshopens egna uppgifter under avsnittet Använd mobilbetalning. Man väljer kort och skriver in dess nummer, cvc-kod och giltighetstid i systemet och sparar det. Betalningen sker helt via betalningsoperatören Points webbtjänst på en skyddad anslutning. VR hanterar inte informationen som rör betalningen.

Kategori
Sakordvr mobil, betalning

Hur levereras fjärrtrafikens tågbiljetterna?

Biljetterna levereras som ett sms till mobilen och som en pdf-fil till e-posten. Dessutom får man en betalningsbekräftelse per e-post.

Kategori
Sakordbiljettleverans, vr mobil

Vilka biljetter till närtrafiken kan man köpa i mobilshopen?

I VR Mobil kan man köpa enkelbiljetter till närtrafikens zonområde.

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Kan man boka plats till fjärrtrafikens seriebiljett i mobilshopen?

I mobilshopen kan man utan extra avgift boka en plats till seriebiljett. Seriebiljetter kan köpas i webbshopen, vid biljettförsäljningen på en station med service, från en biljettautomat, på VR Kundservice och på resebyråer. 

Kategori
Sakordvr mobil, kop

För hur många betalkort kan kunden spara uppgifterna på förhand?

Kunden som är inloggad kan spara uppgifterna av flera betalkorten utan begränsningar.

Kategori
Sakordvr mobil, betalning

Vad är det för nytta med mobilapplikationen?

Om man använder mobilapplikationen som man laddat ner i sin telefon kan man söka tidtabeller och köpa biljetter snabbare. Efter att man har registrerat sig som Veturi-kund, loggas kunden automatiskt in i tjänsten när applikationen öppnas. Köpta biljetter sparas automatiskt i applikationens biljettmapp, och dessutom kan resan sparas i kalendern. Med hjälp av applikationen kan man lätt hantera sina favoritrutter och biljettmappen.

Kategori
Sakordvr mobil

Varför återbetalas en biljett kontant som betalats med kreditkort?

Återbetalning sker alltid kontant vid biljettförsäljningen på en station med service, oavsett betalningsmedel.

Kategori
Sakordvr mobil

Kan man också köpa HRT:s biljetter i mobilshopen?

Det går inte att köpa biljetter för resor inom HRT-området i mobilshopen.

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Hur gör man om man vill ta bort uppgifter som sparats om ett betalkort? 

Kunden kontaktar Webb- och mobilshopens support och talar om vilket märke det är på betalkortet och de fyra sista siffrorna. Supporten kontaktar Point, och meddelar kunden när kortuppgifterna har raderats ur systemet.

Kategori
Sakordvr mobil, betalning

Kan man betala bara avgiften för sällskapsdjur eller cykel i mobilshopen?

Plats för sällskapsdjur och cykelplatser är tilläggstjänster som hör till Standard- eller Sparbiljetter, och man kan inte betala för dem i mobilshopen utan att köpa biljett. Läs mer om platser för sällskapsdjur och cykelplatser. 

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Måste man som Veturi-kund alltid logga in och ge sitt användarnamn och lösenord?

När en Veturi-kund använder mobilshopen via en webbläsare, måste han eller hon alltid ge sitt användarnamn och lösenord vid inloggningen. Om kunden använder shopen i en separat mobilapplikation, kommer systemet ihåg uppgifterna och någon separat inloggning behövs inte. En Veturi-kund kan naturligtvis använda mobilshopen utan att logga in, men då kan han eller hon inte utnyttja Veturi-kundernas förmåner, se sina egna uppgifter eller använda sina favoriter.

Kategori
Sakordveturi, vr mobil

Ser man platsbokningar för seriebiljett under Egna uppgifter?

Platsbokningar för seriebiljett syns inte under Egna uppgifter. Kunden får ett e-postmeddelande om platsbokningen. 

Kategori
Sakordveturi, vr mobil

Om telefonens operativsystem är på finska, kan VR Mobil välja ett annat språk än finska?

Om man använder mobilapplikationen styrs språket av telefonens operativsystem. När tjänsten används via mobilens webbläsare kan man välja språk med hjälp av språkmenyn i nedre kanten på startsidan.

Kategori
Sakordvr mobile

Går det att köpa en tur- och returresa i mobilshopen?

Tur- och returresan köps och betalas separat i mobilshopen. När du har köpt utresan, klicka på Köp returresa. 

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Vilka biljetter kan man köpa i mobilshopen?

I mobilshopen kan man köpa Förköpta biljetter, Vanliga biljetter och Flexbiljetter samt betala transportavgiften för ett sällskapsdjur eller en cykel.  Man kan inte köpa bland annat familjebiljetter med mobilen.

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Hur långt på förhand kan man köpa biljetter i mobilshopen?

Man kan köpa tågbiljetter i mobilshopen tidigast 60 dygn före resan. 

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Varför får man inget sms för avgiften för sällskapsdjur och cyklar?

Tillsvidare är det inte möjligt att leverera sms för avgiften för sällskapsdjur och cyklar, utan det skickas bara till e-posten.

Kategori
Sakordbiljettleverans, vr mobil

Hur kontrolleras en biljett som köpts i mobilshopen?

Biljettkontrollen på tågen skiljer sig inte från hur nuvarande mobilbiljetter kontrolleras. Kunden ska ta fram biljetten inför kontrollen. Om man vill kan man spara biljetten bland telefonens bokmärken, då krävs det ingen internetuppkoppling för att öppna den i samband med kontrollen. 

Kategori
Sakordvr mobil

Hur många resenärstyper kan man välja samtidigt?

Det går att välja tre olika resenärstyper och totalt högst 10 resenärer på en gång.

Kategori
Sakordvr mobil, kop

Hur betalar man för biljetter man har köpt i mobilshopen?

Biljetter man har köpt i mobilshopen kan betalas med de vanligaste credit/debit-betalkorten: Visa och MasterCard samt Visa Electron och Maestro-kort.

Kategori
Sakordvr mobil, betalning

Webbshopen

Varför hittar jag inte Veturi-erbjudandet i webbshopen?

Erbjudanden som är riktade till Veturi-kunder kan endast inloggade Veturi-medlemmar se. Kontrollera också när erbjudandet är i kraft. Fast erbjudandet fortfarande skulle vara i kraft kan det begränsade antalet rabatterade platser på de avgångar som erbjudandet gäller redan vara slutsålda. Se andra avgångstider.

Kategori
Sakorderbjudanden, veturi

När kan man köpa biljetter i webbshopen?

Tågbiljetter kan köpas i webbshopen alla veckodagar kl. 4.00-1.30.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Hur köper man en plats för sällskapsdjur på webben?

Välj först den biljett du vill ha och välj sedan att du vill ha en plats för sällskapsdjur och ange antal sällskapsdjur. Lägg märker till att platserna för sällskapsdjur finns i Eko-klassen.

Kategori
Sakordsallskapsdjur, webbshopen

Kan man köpa enbart platsbiljett?

Biljetter med bara platsuppgifter kan inte köpas. Köpprocessen omfattar hela tågbiljetten, dvs. färdbiljett och platsuppgifter. Om du redan har en seriebiljett kan du kostnadsfritt boka plats i anslutning till denna i webbshopen.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Hur får jag en tågbiljett som jag köpt i webbshopen?

Du kan välja mellan två leveranssätt: biljett som du skriver ut själv eller som skickas till din e-post eller biljett till din mobiltelefon. Du kan även hämta ut biljetten på en biljettautomat eller på en VR-station som har biljettförsäljning. Leveranssätten varierar beroende på biljettslag.

Kategori
Sakordbiljettleverans, webbshopen

Hur köper jag ett bilpaket i webbshopen?

När du anger bilens höjd i systemet, se till att en eventuell skidbox är medräknad. Om det är mer än 60 dygn kvar till resan får du en bokningsbekräftelse för den. Om du är registrerad kund hittar du tågbiljetterna under Egna uppgifter i webbshopen när det är mindre än 60 dygn kvar till resan, annars får du dem vid biljettförsäljningen på en station med service eller genom att ringa till VR Kundservice, tfn 0600 41 901. Om det är färre än 60 dygn kvar till resan får du tågbiljetterna direkt i samband med köpet. Bilpaket skickas inte till mobilen.

Kategori
Sakordbilpaket, webbshopen

Hur betalar jag biljetter som jag köpt i webbshopen?

Du kan betala tågbiljetterna via Nordeas, Sampo Banks, Danske Banks, Andelsbankens, Aktias, Sparbankernas, Lokalandelsbankernas, Tapiola Banks, Ålandsbankens, Handelsbankens, Nooas eller S-Bankens nätbank. Användarnamnet och koden du behöver för nätbetalningar får du från din egen bank.För att du ska kunna betala med kreditkort ska du ha ett giltigt kreditkort (Visa, Eurocard, Mastercard eller American Express). Du kan också betala med Visa Electron-kort. Vid betalning ska du ange kortets nummer och giltighetstid samt den tresiffriga koden som finns i underskriftspanelen på kortet (Card Verification Value).

Kategori
Sakordbetalning, webbshopen

Hur gör man i webbshopen för att inkludera barn i bilpaketet?

Barn som är 10 år eller yngre reser gratis på nattåg tillsammans med sin förälder i samma sovkupé om man inte köper en egen sovplats åt barnet. (obs! ett barn med en vuxen/säng). Tågbiljetter som berättigar till gratis resa för barn får man vid biljettförsäljningen på stationer med service och per telefon till VR Kundservice. 11–16 år gamla barn har en egen sovplats när de reser i en sovvagn. När man väljer passagerare räknas de med i antalet vuxna.  

Kategori
Sakordbilpaket, webbshopen

Varför kan jag inte välja en bestämd plats på tåget från Ryssland tillbaka till Finland?

När det gäller tågresor från Ryssland till Finland söker webbshopen platsuppgifterna i systemet för Rysslands järnvägar. För tillfället kan kunderna inte själva välja plats på tågen från Ryssland.

Kategori
Sakordwebbshopen, resor till ryssland

I hur god tid kan man köpa ett bilpaket?

Det går att köpa ett bilpaket ett år i förväg. Om du är Veturi-kund kan du söka platser 60 dygn före resan under Egna uppgifter i webbshopen, annars sker det vid biljettförsäljningen på en station med service eller genom att ringa till VR Kundservice, tfn 0600 41 901. Om det är färre än 60 dygn kvar till resan får du tågbiljetterna direkt i samband med köpet.

Kategori
Sakordbilpaket, webbshopen

Hurdan biljett behöver jag från Helsingfors till Lahtis, webbshopen säljer inte biljetter till z-tåg?

Enkelbiljetter till närtågen (t.ex. Z-tåg) säljs inte i webbshopen, fast närtågen också syns i tidtabellssökningen. Du kan köpa biljett till närtågen på stationerna, i biljettautomaterna och VR Beta -sidorna. I webbshopen kan du bara köpa en biljett till närtrafiken om det i samma resa ingår en resa inom fjärrtrafiken.

Kategori
Sakordnartrafikens biljett, webbshopen

Varför visas inget erbjudandepris?

Ett erbjudandepris visas endast om det finns rabatterade biljetter för den aktuella avgången. Om antalet rabatterade biljetter har varit begränsat och de alla sålts slut visas inget erbjudandepris.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Är det tryggt att köpa tågbiljetter via webbshopen?

Vi använder alltid en skyddad förbindelse (SSL) vid överföring av data och i våra betalprogram för att hindra att informationen kommer i fel händer. Detta garanterar en trygg köpprocess.

Kategori
Sakordsakerhet, webbshopen

Hur bokar jag plats om jag har en seriebiljett?

Du kan boka en seriebiljettplats i webbshopen. Ange i sökrutan i webbshopen för vilken förbindelsesträcka och vilken dag du vill boka plats och välj Platsbokning för seriebiljett. Välj sedan ett lämpligt tåg för dig. På sidan Platser och tjänster kan du välja sittplats genom att klicka på Välj platser.

Kategori
Sakordseriebiljett, webbshopen

I hur god tid måste jag köpa en resa med sovplats i webbshopen?

När du köper en resa med sovplats i webbshopen måste det vara minst en timme kvar tills tåget avgår från den ursprungliga avgångsstationen. Du kan kontrollera avgångsstationen genom att klicka på tågets nummer på sidan tidtabeller och priser i webbshopen.

Kategori
Sakordsovplats, webbshopen

Jag köpte en biljett i webbshopen men jag fick den aldrig. Vad ska jag göra?

Om du är Veturi-kund kan du skriva ut biljetten via Egna uppgifter i webbshopen. Annars ska man kontakta Kundsupport, tfn 0800 166 888 (betjänar mån–sön kl. 7–22, numret är avgiftsfritt)

Kategori
Sakordbiljettleverans, webbshopen

I hur god tid före avgång ska man köpa tågbiljetter i webbshopen?

Du ska köpa din biljett på webbshopen senast en minut före tågens avgång. Om du vill resa i sovvagn ska du köpa biljetten i webbshopen senast en timme före tågets avgång från utgångsstationen.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Jag fick biljetten per e-post. Kan jag använda den som den är eller måste jag gå till järnvägsstationen?

En tågbiljett som skickats via e-post duger som sådan på tågen. En bokningsbekräftelse ska bytas ut mot en tågbiljett på stationen eller i en biljettautomat.

Kategori
Sakordwebbshopen

Varför syns inte alla avgångar till S:t Petersburg eller Moskva direkt i sökresultaten?

Det finns endast några avgångar till Ryssland per dag, så det finns inget behov av att öka antalet sökresultat.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Varför syns inga prisuppgifter i de sista sökresultaten i webbshopen?

Webbshopen visar först de avgångar som bäst motsvarar sökvillkoren. På kundernas begäran har vi ökat antalet sökresultat avsevärt. De sista resultaten som visas laddas långsammare och syns inte alltid direkt. Vid behov får du fram informationen om en viss avgång genom att klicka på den.

Kategori
Sakordkop, webbshopen

Hittade du inte svaret på din fråga?

Du kan försöka hitta svaret på VR.fil. Alternativt kan du kontakta VR Kundservice.