Varför ska jag ange mina kontaktuppgifter när jag köper en biljett mer än 50 dagar före resan?

Du kan köpa biljetter högst 130 dagar i förväg. Observera dock att vi behöver dina kontaktuppgifter om du ska köpa en biljett mer än 50 dagar före resan. På detta sätt kan vi informera dig om eventuella ändringar i tågturen.
 

Hur kan tågturen ändras?

På biljetten ser du den tågtidtabell som gäller vid tidpunkten för köpet samt ditt vagns- och platsnummer. Det kan förekomma ändringar speciellt om resan har köpts mer än 50 dagar i förväg.

  • Banarbeten påverkar ofta tidtabellerna. Trafikverket utför banarbeten året om och informerar om dessa ändringar 60 dagar i förväg. Om det finns ett pågående banarbete på rutten, kan tidtabellen ändras eller vi kan vara tvungna att ersätta tåget med en buss.

  • Ändringar är även möjliga när vi samordnar tidtabellerna med godstågens tidtabeller. Då ändras tidtabellen oftast med endast några minuter.

 

Hur gör jag för att köpa en tågbiljett mer än 50 dagar i förväg?

  • Du kan köpa biljetten precis som vanligt. Webbshoppen ber dig att ange din e-postadress på sidan Leveranssätt och betalning när du köper biljetten mer än 50 dagar före resan.

  • Om du är Veturi-medlem köper du biljetten enklast med hjälp av Veturi-koder. Då finns dina kontaktuppgifter färdigt ifyllda i webbshoppen.

  • Om du vill hämta biljetten ber vi dig att ange dina kontaktuppgifter i samband med hämtningen.

 

Hur vet jag om tågturen har ändrats?

  • Vi skickar dig en ny biljett. Om du har köpt biljetten med hjälp av Veturi-koder, får du den nya biljetten antingen per e-post eller via sms. Om du har köpt biljetten utan Veturi-koder, får du den nya biljetten per e-post.

  • Om du är Veturi-medlem hittar du även den nya biljetten i din biljettmapp.

  • Om tåget ändras och den tilläggstjänst som du köpt (t.ex. en plats i Extra-klassen) inte finns tillgänglig på det ersättande tåget, får du en resesedel som ersättning.

 

Vad ska jag göra om den nya tidtabellen inte passar mig?

  • Du kan byta ut biljetten utan kostnader.

  • Du kan avboka biljetten utan kostnader (även om du inte har köpt avbokningsskydd).

  • Biljetterna kan ändras och avbokas genom att kontakta VR Kundsupport per telefon på 0800 166 888 (numret är avgiftsfritt) från måndag till fredag kl. 5–22.

 

Varför har det skett så många ändringar när det gäller köp av biljetter?

Vi beklagar att vårt nuvarande system har orsakat utmaningar när det gäller köp av biljetter. Vårt mål är emellertid att du i framtiden ska kunna köpa biljetter för hela tidtabellsperioden. Detta kräver fortfarande ett hårt arbete, som vi gör som en del av förnyelsen av vårt försäljningssystem.

Som Veturi-medlem uträttar du ärenden smidigare!

Du sköter ärenden snabbare när du är inloggad som Veturi-medlem. Dessutom hittar du dina biljetter på en och samma plats, i mappen Egna biljetter. Om din biljett ändras, informerar vi dig om detta genom att skicka e-post till den adress som du angett i Veturi.