Regional­tåg

Lokaltåg inom fjärrtrafiken

Regionaltågen inom fjärrtrafiken trafikerar korta sträckor mellan tätorter. Tågen har även anslutning till de snabbare InterCity- och Pendolino-tågen. Med regionaltåg kan du t.ex. resa från Nyslott ända till Parikkala.

Regionaltågen är antingen rälsbussar.

Rälsbussar

Rälsbussar är dieseldrivna tåg. De är planerade för icke-elektrifierade banavsnitt där man inte kan köra elmotortåg. Rälsbussarna är tillverkade av det tjeckiska bolaget ČKD Vagonka. Deras topphastighet är 120 km/h.

Dm12-rälsbussar

Gratis wifi (VR-tågnät)

Utrymme för cyklar

Utrymme för barnvagnar

Rullstolsplatser och rullstolslyft

Tillgänglig toalett

Platser tillåtna för sällskapsdjur

Hatthyllor för transport av bagage

Observera att det finns mindre utrymme för bagage på rälsbussarna än på de övriga tågen

Trafikområdet för regionaltåg

Rälsbussar

  • Pieksämäki–Joensuu–Nurmes
  • Idensalmi–Ylivieska
  • Nyslott–Parikkala
  • Tammerfors–Keuru
  • Jyväskylä–Seinäjoki

Regionaltågen behöver inget lok

Rälsbussarna och elmotortågen har inget lok, utan tågets maskineri är en del av vagnen. Rälsbussarna trafikerar icke-elektrifierade banavsnitt och elmotortågen, som används i närtrafik, banavsnitt med el.

Regionaltåg har inget lok. På bilden finns en rälsbuss.

Minns du ”lättähattu”?

De blågrå rälsbussar som Valmet tillverkade 1954–1963 kallades i folkmun för ”lättähattu” (pjatthatt). De ersatte ångloken i lokaltrafiken. De sista lättähattu-rälsbussarna försvann från trafiken i slutet av 1980-talet är nu egendom av museer.