Standardbiljett

Standardbiljett är vanligast av alla fjärrtågsbiljetter. Standardbiljetter kan köpas via alla försäljningskanaler för tågbiljetter. Du kan boka om biljetten för fem euro före tågets avgång. Genom att köpa Avbokningsskyddet för 10 euro kan du vid behov avboka resan.


Standardbiljett gäller den dag och på det tåg som antecknats på biljetten. Du kan dock vid behov omboka resans avgångsdatum och -tid (inte förbindelsesträcka) eller avboka den före tågets avgång mot avgift.


En Standardbiljett lämpar sig utöver för vuxna även för juniorer, studerande, pensionärer, beväringar och civiltjänstgörare som dessutom beviljas rabatt på tågresan.

 


Funktionshindrade som reser med Standardbiljett är berättigade till en avgiftsfri biljett för en assistent.

Res bekvämt

Du kan öka reskomforten genom att till din Normala biljett köpa en plats i Extra-klassen eller i InterCity-tåg i DuettoPlus-restaurangvagnens övre våning. Priset på platsen beror på sträckan.

 

Biljettvillkor

Priset på Standardbiljetten varierar efter tågets bokningssituation och tidpunkten för köpet. När du ska köpa en biljett ser du alltid det förmånligaste gällande priset.

Priser

Du hittar priset på Standardbiljett för önskad förbindelsesträcka i VR:s webbshop. När man köper en biljett från biljettförsäljningen vid en station eller från en R-kiosk läggs en serviceavgift på 1 euro till biljettpriset (inte för direkta regionaltågresor).

Rabatt

Barn (4–16 år) 40 %, studerande, beväringar på permission och civiltjänstgörare 30 %, pensionärer 20 % av det gällande priset på en Standardbiljett. Barn under 4 år åker gratis utan egen sittplats.

Resklass

Eko-klass. I biljetten ingår ingen sittplatsbokning på regionaltåg eller när du köper din biljett av konduktören.

Försäljningskanaler

Standardbiljetter kan köpas via alla försäljningskanaler: VR Mobil, VR:s webbshop, biljettförsäljningen på servicestationerna* (serviceavgift 1 €), biljettautomater, R-kiosk (serviceavgift 1 €), VR Kundservice, tågets konduktör (serviceavgift), på resebyråerna och hos VR:s återförsäljare/Matkahuoltos försäljningsställen och ombud (se närmare).

Betalning

VR Mobil, webbshop, biljettautomat och tågets konduktör: Standardbiljett betalas i samband med bokningen. Biljetter köpta via andra försäljningskanaler:

  • Om tågbiljetten bokas 60–1 dygn före tågets avgång ska biljetten betalas inom 24 timmar.

  • Om tågbiljetten bokas mindre än 24 timmar före tågets avgång ska biljetten betalas senast 30 minuter före avgång.

  • Om tågbiljetten bokas mindre än 30 minuter före avgång ska biljetten betalas vid köptillfället.

Om man inte betalar bokningen inom angiven tid, återgår biljetterna till försäljning.

Leveranssätt

Pappersbiljett (avhämtas på stationen eller R-kiosken), som e-post och mobilbiljett.

Ombokning

Standardbiljetten kan bokas om före resans början mot en ombokningsavgift på 5 euro/ändring/person. Du kan ändra avgångsdatum eller -tid (inte förbindelsesträcka eller riktning). Ombokning kan göras på stationer med biljettförsäljning eller per telefon via VR Kundsupport tfn 0800 166 888 (mån–sön kl. 7–22, avgiftsfritt). Ifall biljetten byts ut till en dyrare tågtur, uppbärs prisskillnaden i samband med ombokningen. Skillnaden till en billigare tågbiljett ersätts inte.

Avbokning

Du kan avboka en Standardbiljett före tågresan om du vid biljettköpet köpt Avbokningsskydd för 10 euro. Du får tillbaka priset på biljetten i stationernas biljettförsäljning eller i VR Kundservice. I R-kioskerna endast för biljetter köpta i en R-kiosk. Läs mer om Avbokningsskyddet.

 

Lägg till en studerande, barn, senior ...

Återkommande frågor

Vad är en favoritresa?

Veturi-kunder har möjlighet att spara rutter som de använder ofta som favoritresor. Då erbjuder systemet dem först i samband med ett köp. I mobilshopen kan man även spara sin favoritplatstyp (t.ex. plats i arbetskupé).

Är köpet skyddat?

Det är säkert att köpa biljetter i mobilshopen. Under transaktionen används en skyddad anslutning.

Hur levereras enkelbiljetten till mobilen?

Så fort man har köpt en enkelbiljett syns den i mobilapplikationens mapp Egna biljetter.

Kan en biljett som köpts i mobilshopen ombokas eller avbokas?

Tågbiljetterna kan ombokas eller avbokas enligt omboknings- och avbokningsreglerna för varje biljett. Det är inte möjligt för alla biljetter.

Visa alla

Tågbiljetter på tåget

Flera biljetter kan köpas direkt av konduktören på tåget. I detta fall ingår ingen bestämd sittplats i biljetten. Som betalningsmedel accepteras kontanter och de vanligaste betalkorten, dock inte debetkort som Visa Electron, Diners Club, Diners Club Discover eller Maestro-kort.

När en tågbiljett köps av konduktören på tåget, är biljetten 3 euro dyrare för en resa på 0–76 km och 6 euro dyrare för en resa på över 76 km än en biljett köpt via självbetjäningskanalerna. För direkta regionaltågresor är en biljett som köps av tågets konduktör 50 cent dyrare än biljetter köpta via självbetjäningskanalerna.

Avgiften gäller per passagerare. För familjebiljetter beaktas barn som reser gratis. Om t.ex. en vuxen och ett barn reser med en familjebiljett, är avgiften 6 € för en resa på över 76 km.

Köp av biljetter