Seriebiljett (sommarpaus från och med 9.6.)

Förnyade seriebiljetter för fjärrtrafiken återkommer till försäljningen i början på hösten 2017, men före det hålls en sommarpaus i försäljningen av seriebiljetter från och med 9.6.2017. Seriebiljetter som köpts före 9.6 gäller som förut, också med platsbokning.
 
Under sommaren erbjuds speciellt mycket förmånliga Sparbiljetter, så missa inte chansen att köpa din biljett för sommarens resor.
 
På den här sidan hittar du information om användning av seriebiljetter till fjärrtrafiken som köpts före 9.6.2017.


Biljetten gäller i alla tåg på den angivna sträckan i båda riktningarna. Med en enskild biljett i seriebiljetten kan du resa endast i en riktning, men alla biljetter behöver inte användas i samma riktning. Du kan alltså exempelvis använda en biljett för turresan och en annan för returresan.


Seriebiljetten är inte bunden till en person: de separata biljetterna som hör till den kan vid behov användas av flera personer så att varje passagerare som använder seriebiljetten har en separat utskriven biljett.

Platsbokning för seriebiljett

Vi rekommenderar att du bokar sittplats i förväg via VR Mobil eller på vr.fi. Du kan även boka sittplats via servicestationernas biljettförsäljning eller per telefon via VR Kundservice. Du kan även vid behov ändra eller avboka sittplatsen via servicestationernas biljettförsäljning eller per telefon via VR Kundsupport, tfn 0800 166 888 (mån–sön kl. 7–22, numret är avgiftsfritt).

 

Avgiftsbelagda djurplatser kan bokas via stationernas biljettförsäljning eller via VR Kundservice. Läs mer om att resa med sällskapsdjur.

 

Med en seriebiljett kan du stiga på tåget även om du inte har en sittplats, men vi rekommenderar att boka plats.

Resa

Konduktören kontrollerar och stämplar din seriebiljett i fjärrtrafikens Pendolino-, IC- och expresståg. Observera att du måste visa din biljett åt konduktören i biljettavdelningen i regional- och närtrafiktåg och stämpla din biljett i automaten i rälsbussar.

 

 

Företagsseriebiljett

Företagsseriebiljetten är det förmånligaste och behändigaste alternativet för flera resor på samma förbindelsesträcka. Seriebiljetten gäller i alla tåg på den angivna förbindelsesträckan i båda riktningarna. Med Företagsseriebiljetten reser du flexibelt i Extra-klassen. I biljettens pris ingår dagens tidningar samt kaffe och te. Seriebiljetten är inte personlig så den kan användas av flera passagerare inom företaget.

Återkommande frågor

Hur bokar jag plats om jag har en seriebiljett?

Du kan boka en seriebiljettplats i webbshopen. Ange i sökrutan i webbshopen för vilken förbindelsesträcka och vilken dag du vill boka plats och välj Platsbokning för seriebiljett. Välj sedan ett lämpligt tåg för dig. På sidan Platser och tjänster kan du välja sittplats genom att klicka på Välj platser.

Kan man avboka en seriebiljett till närtrafiken?

En seriebiljett till närtrafiken kan varken ombokas eller avbokas.

Kan man avboka eller ändra en platsbokning utan att förlora resor?

Ja, det kan man. Det går att avboka eller ändra en plats som bokats med seriebiljett på stationen eller genom att ringa VR Kundservice innan tåget avgår.

Visa alla

Skriv själv ut din seriebiljett

Du kan nu själv skriva ut en fjärrtrafikens seriebiljett som du köpt från webbshopen, biljetten behöver inte längre hämtas från biljettförsäljningen vid en station eller från en biljettautomat. Dessutom kan du reservera en plats på tåget direkt efter biljettköpet t.ex. via webbshopen eller VR Mobil.