Resenärer med funktionshinder

Vi beaktar olika grupper med funktionshinder eller nedsatt rörlighet genom att erbjuda service som underlättar resandet för varje enskild kundkategori.
 


Assistans

Du kan få assistans i samband med din tågresa på alla stationer med service. Du ska boka servicen senast 48 timmar före resan.

Mer information: Assistans på stationerna.


Fråga konduktören

Om du har frågor, kontakta då konduktören. Han finns på tåget för att trygga din resa.

Före resan

För oss är det viktigt att våra resenärer ska kunna röra sig utan hinder på tågen och stationerna. Vi beaktar dessa synpunkter vid anskaffningen av ny materiel och vid ombyggnad av gammal materiel. Vi deltar i olika intressegruppers utvecklings- och forskningsprojekt för förbättring av hinderfria tjänster.

Rekommendationer för säkrande av en hinderfri resa

1. Säkra i förväg att du får den service som du behöver för din resa

2. Om du behöver en rullstolsplats, ska du reservera den i så god tid som möjligt, för antalet rullstolsplatser på tågen är begränsat.

3. Om du vill höra dig för om servicen för personer med funktionshinder på en station, ska du kontakta VR:s kundservice senast 48 timmar före resan. Assistans

4. Utnyttja den assistans du behöver om du inte själv kan ta dig till tåget, stiga på det och stiga av det.

5. Ombesörj själv assistans om du tar tåg som saknar service.

Ledsagaren ska hjälpa dig såväl när du stiger på tåget som när du stiger av det. Du kan ta med på resan en egen ledsagare. Din ledsagare åker i så fall gratis.

På stationssidorna hittar du uppgifter om de olika stationernas service. Det lönar sig att kolla servicen på avgångs- resp. ankomststationen, och framför allt om stationens plattformar är upphöjda. Se service på stationerna.

Information om biljetter

Funktionshindrade resenärer kan resa i fjärrtrafiken med en Spårbiljett eller Standardbiljett. Med dessa biljetter är assistenten berättigad till gratis resa. Resenärer bör på tåget styrka att assistenten är berättigad till gratis resa.

Om du reser med en Förköpt biljett eller köper din biljett i webbshopen, kolla hur man kan boka en avgiftsfri resa åt assistenten.

Mer information om biljetter åt funktionshindrade

 

På stationen

Ankomst till stationen

Kom till stationen i god tid.

Du kan kolla servicen på avgångs- resp. ankomststationen samt stationens öppettider på Stationssidorna. Största delen av stationerna saknar personal eller biljettförsäljningen har begränsad öppettid.

De flesta järnvägsstationer har särskilda parkeringsplatser i närheten av stationsbyggnaden för personer med funktionshinder. På varje enskild stationssida står det var parkeringsplatserna och eventuella invaplatser är belägna.

Vid ombyggnaden av stationernas biljettförsäljningsutrymmen har man beaktat rullstolsresenärerna. Även könummerautomaterna och de nya biljettautomaterna har planerats utgående från resenärer i rullstol.

Assistans på stationen

1. När du har beställt en ledsagare till stationen ska du komma i god tid till stationen, senast 20 minuter före tågets avgång.

Assistance icon 2. Den internationella symbolen för assistans visar var du får assistans. Du kan kolla upp läget på enskilda stationer på Stationssidorna. Av säkerhetsskäl kan VR:s personal inte lyfta en person med funktionshinder i rullstolen eller ur rullstolen. De flesta stationer har ett kundinformationssystem. Systemet förmedlar information om tågens gång via utrop och informationstavlor. Det kan förekomma förändringar som det informeras om på samma sätt.

Mer information: Assistans på stationerna.

 

På plattformen

På de största stationerna kan man ta sig till och från plattformarna utan hinder. På alla stationer är det förbjudet att köra in med fordon på plattformsområdet.

En del av stationerna har upphöjda plattformar (höjd 550 mm). Från dessa kan resenärer i rullstol ta sig in i InterCity-tågen eller närtrafikens låggolvståg på egen hand. Förekomsten av höga plattformar kan du kolla på Stationssidorna.

  • Var försiktig när du rör dig med elrullstol eller invamoped på stationsområdet, i synnerhet om du ska ta dig över en planövergång.
  • I regel finns det på stationernas plattformsområde ett varningsstreck i samma riktning som spåren. För säkerhetens skull ska man överskrida strecket första när tåget stannat vid plattformen.
  • På de största stationerna finns det plattformshissar som gör det lättare att röra sig. Se läget på de enskilda stationerna på Stationssidorna.
  • På den elektroniska tågbildtavlan kan du kolla varje vagns läge och förflytta dig till den rätta sektorn på plattformen.

 

Påstigning

Du kan stiga på ett tåg med service för rörelsehindrade längs en invaramp utan assistans (InterCity-tågen) eller med hjälp av en lyft. Detta kräver upphöjda plattformar på stationen, så att tågets ingång och plattformen är på samma nivå. Kolla upp stationernas plattformsuppgifter före avresan.

  • Lyftanordningen styrs av tågets konduktör, som även hjälper till vid behov med InterCity-tågens invaramper. Vi använder i våra tåg endast ramper och lyft som är godkända för dessa ändamål. Mer Information: Service för rörelsehindrade resenärer i de olika tågtyperna.
  • Om du stiger på tåget på en mellanliggande station, ska du försöka förutse var din vagn stannar utgående från markeringarna på plattformen. Då upptäcker konduktören dig lätt och hjälper dig upp på tåget.
  • Ansvaret för en resenärs hjälpmedel (rullstol etc.) ligger alltid hos resenären själv eller hans ledsagare.
  • När du anlitar assistansservicen följer din ledsagare dig ända till din plats i tåget på avgångsstationen. Om du stiger på tåget på någon av de mellanliggande stationerna försäkrar ledsagaren att du tryggt kommer ombord på tåget, men denne kan p.g.a. säkerhetsskäl inte följa dig ända till din sittplats.

 

Under resan på tåget

  • Fjärrtågen har service för resenärer med funktionshinder med undantag av några express- och regionaltåg.
  • Som funktionshindrad resenär kan du be tågpersonalen om assistans i restaurangvagnen om tåget har restaurangvagn.
  • Våra tåg har ett informations- och utropssystem som informerar om tågets gång och stopp. Informationen syns i InterCity- och Pendolino-tågen även på monitorer.

 

Synskadade resenärer

  • De nya vagnarnas bänkar har numrerats med punktskrift och markerats med färgkontraster på vagnsavdelningens yttre och inre sida.
  • I tågens inredning har man använt kontrastfärger för att urskilja dörröppningar från väggar, dörröppningsknappar och trappor.

Resenärer med ledar- eller assistanshundar

  • Vi rekommenderar att du reser i avdelningen för sällskapsdjur eller på en plats invid avdelningen.
  • Med en ledar- eller assistanshund kan man även resa i servicevagnens nedre våning i InterCity-tåg och i servicevagnen i Pendolino-tåg.
  • I sovvagn reser ledarhunden gratis tillsammans med sin matte/husse i kupén i vagnsändan, som ska reserveras i dess helhet.
  • Att resa med ledarhund

 

Hörselskadade resenärer

  • De hörselskadade har till sin assistans en s.k. induktionsslinga. Tack vare den kan personer med hörapparater höra informationen på tåget. Induktionsslingorna finns i salongsavdelningen i servicevagnens nedre våning i tvåvånings InterCity-tågen.
  • Om du har en signalhund rekommenderar vi att du reser i avdelningen för sällskapsdjur eller på en plats invid avdelningen. 
  • Med en signalhund kan man även resa i servicevagnens nedre våning i InterCity-tåg och i servicevagnen i Pendolino-tåg.

 

Rörelsehindrade resenärer

  • För de rörelsehindrade resenärerna har reserverats service i de olika tågtyperna. Se närmare på tågens service för rörelsehindrade
  • En rörelsehindrads hjälpmedel som behövs under resan transporteras gratis som resgods på tåg som har service för rörelsehindrade, eller när en rörelsehindrad reser tillsammans med en egen ledsagare.
  • En resenär med hjälphund har rätt att resa på plats för funktionshindrad i servicevagn.
  • Om man använder respirator bör man komma ihåg att elmatningen från eluttagen inte är kontinuerlig. Respiratorn ska därför alltid vara kopplad via ackumulator.
 

Allergiska resenärer

  • I InterCity-tågen finns det separata två respektive fyra personers kupéer på mellanplanet i vagn 1.
  • Sovvagnarna har separata kupéer för allergiker.
  • I Pendolino-tågen finns inga separata kupéer, utan alla platser med undantag av vagn 6 lämpar sig för allergiker.

 

Efter resan

  • Konduktören hjälper resande i rullstol vid avstigningen, förutsatt att tåget har service för funktionshindrade. När du anlitar assistansservicen hämtar ledsagaren dig från din sittplats i tåget på ankomststationen.
  • Om du har beställt en ledsagare till din ankomststation hämtar denne dig på din plats om det också är tågets bestämmelsestation. Om du stiger av tåget på någon av de mellanliggande stationerna möter ledsagaren dig på plattformsområdet. Ledsagaren väntar på dig på plattformen så nära som möjligt den plats där din vagn stannar.
  • Om tåget saknar service för resenärer med funktionshinder, ska den resande ha med sig egen ledsagare.
  • Endast tågets personal får använda tågets invalyft.
 

  |   |   |   |  

Avgiftsfritt servicenummer för passagerare med funktionsnedsättning

Från och med 1.1.2017 tar VR i bruk ett nytt avgiftsfritt servicenummer för kunder med funktionsnedsättning. All service som kunden behöver för resan kan skötas via detta nummer, t.ex. beställning av assistansservice på stationen. Det nya servicenumret är 0800 166 888. Tjänsten är tillgänglig dagligen kl. 7–22.

Service för rörelsehindrade resenärer i de olika tågtyperna

Se närmare på servicen för resenärer med funktionshinder i olika tåg innan resan.

Service i de olika tågen

Assistanspunkten vid Böle station

Assistanspunkten finns vid ingången till Veturitorget på den tillfälliga stationen i Böle. Följetrafiken kommer till närheten av assistanspunkten.

Man kommer hinderfritt från assistanspunkten till plattformarna.

Se kartan över de tillfälliga arrangemangen

Öppning av vagnarnas innerdörrar

De nyaste vagnarnas innerdörrar öppnas elektroniskt. I annat fall finns knappen på dörröppningens högra sida.

Banarbetenas inverkan

Trafikverket låter utföra banarbeten för att förbättra järnvägsnätet. På grund av banarbetena förekommer ändringar i tågturerna. En del turer körs med bussar, som inte erbjuder service för funktionshindrade.

Kontrollera de ersättande turerna i webbshopen innan du ska resa. Information om banarbeten som inverkar på trafiken hittar du på sidan Banarbeten.

Assistans på stationerna

Träfftiden för assistansservicen på stationerna ändrar från och med 1.1.2017. Den nya träfftiden är 20 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid och gäller för assistans beställd efter 1.1.2017. Träfftiden bekräftas vid beställning av assistansservicen. Det går att beställa assistansservice på 37 stationer. Servicen kan beställas via biljettförsäljningen på stationerna och via VR:s kundsupport, tfn 0800 166 888, senast 48 timmar före resan. Numret är avgiftsfritt.

Mer information om assistansservicen

Kundservicen på rälsbussarna

Rälsbussturer körs utan tågpersonal. På dessa turer sköter föraren om handikapplyften vid behov.