Betalning i VR Mobil

I mobilshopen kan du betala för dina köp med de vanligaste bank- och kreditkorten (credit/debit-betalkort): Visa och MasterCard samt Visa Electron och Maestro-kort.

Det går snabbare och enklare att handla om du är Veturi-kund och sparar uppgifterna om ditt betalkort i VR:s webbshop. När du loggar in i VR Mobil med dina användaruppgifter för Veturi är uppgifterna om betalkortet redan klara och det går snabbt och lätt att handla.

Det är säkert att köpa biljetter i mobilshopen. Under transaktionen används en skyddad anslutning.

 

Spara betalkortsuppgifter

Du kan spara betalkortsuppgifter i webbshopen vr.fi för när du ska handla i mobilshopen. Betalkortsuppgifterna sparas i mobilbetalningsleverantören Verifones system. Efter det går köpen snabbare.

  • logga in i VR:s webbshop med användarnamnet och lösenordet till Veturi
  • gå till Egna uppgifter
  • gå till Spara ditt betalkort för mobilbetalningar
  • Godkänn att uppgifterna lämnas ut till betaloperatören Verifones register. Om du vill kan du också bekanta dig med dataskyddsbeskrivningen.

  • välj kort och spara dess nummer, cvc-kod och giltighetstid

Du kan spara uppgifter för flera betalkort i systemet.

Kontakta webb- och mobilshopens support om du vill radera sparade betalkortsuppgifter (tfn 0203 32032). Ge kundrådgivaren märket på betalkortet och de fyra sista siffrorna. Supporten kontaktar betaloperatören och meddelar kunden när kortuppgifterna har raderats ur systemet.

 

Betalning med bank- och kreditkort (Credit/Debit-kort)

När du går över till att betala i mobilshopen öppnas en sida där du kan välja betalkort. När du betalar för köpen kan du välja om du betalar med kreditkort (credit) eller bankkort (debit).

Välj Visa om du använder Visa eller Visa Electron-kort, och Mastercard om du använder MasterCard eller Maestro-kort.

När du vill betala med kreditkort, använd det 16 tecken långa kortnummer som finns på kortets framsida och det tre siffror långa CVC-kontrollnummer som finns bredvid signaturen på baksidan av kortet.

När du betalar med bankkort, använd den nummerserie som finns i nedre vänstra hörnet på kortets baksida. De första 16 siffrorna fungerar som kortnummer och de tre sista som CVC-kontrollnummer.

Källa och mer information: korttiturvallisuus.fi

Betala med ett sparat kort i VR Mobil

Om du har sparat dina betalkortsuppgifter på förhand på VR.fi hittar du uppgifterna om ditt betalkort i menyn ”sparade betalningssätt” när du betalar för dina biljetter. Då behöver du bara mata in det tresiffriga säkerhetstalet (CVC) för att bekräfta köpet.

Biljetter som kan köpas i VR Mobil

Med VR Mobil kan du behändigt söka tågtidtabeller och köpa de vanligaste biljetterna för inrikes fjärrtrafik och enkelbiljetter för närtrafikens zonområde direkt i din smarttelefon.

Förköpt biljett

Köp en förmånlig Förköpt biljett i webbshopen 60-7 dygn före resan. Ju tidigare du köper biljetten, desto förmånligare är den.

 

Vanlig biljett

Den Vanliga biljetten är den vanligaste tågbiljetten, med vilken du reser med sittplats. Den berättigar till en resa i tågets Eco-klass.

 

Flexbiljett

Med en Flexbiljett reser du i tågets Extra-klass. Du kan läsa dagens tidningar och bjuds på kaffe/te och snacks.
 

 

Platser för sällskapsdjur

Sällskapsdjur kan transporteras på samtliga när- och fjärrtåg. I mobilshopen kan du betala transportavgift för sällskapsdjur i samband med att du köper tågbiljett.

Platser för cyklar

I mobilshopen kan du betala transportavgift för cyklar i samband med att du köper tågbiljett. I fjärrtrafiken cyklar kan transporteras i IC- och express-tågen.

Platsbokning för seriebiljett

I mobilshopen kan man boka en plats till seriebiljett. Seriebiljetter kan köpas i webbshopen, på stationen, från en biljettautomat, på VR Kundservice och på resebyråer.

Biljettleverans

Biljetter som köpts i mobilshopen levereras som sms i din mobil och som pdf-fil till din e-post. Dessutom får du en bokningsbekräftelse för varje köp.

Biljettbetalning

Biljetter man har köpt i mobilshopen kan betalas med de vanligaste credit/debit-betalkorten: Visa och MasterCard samt Visa Electron och Maestro-kort.

Avbokning av och ersättning för biljetter

Tågbiljetter som köpts i mobilshopen kan ombokas eller avbokas enligt omboknings- och avbokningsreglerna för varje biljett. Ombokningar görs via VR Kundservice, tfn 0600 41 901 eller vid biljettförsäljningen på en station med service.

Avbokning av en biljett sker vid biljettförsäljningen på en station med service. Återbetalningen sker alltid kontant, även om köpet har betalats med betalkort. 

Tågen på kartan

Med hjälp av tjänsten Tågen på kartan kan du kolla upp positionen för de tåg som är i trafik för tillfället.

Se tågen på kartan