Ombokning och avbokning av fjärrtågsbiljetter

Om du vill omboka eller avboka en tågbiljett behöver du biljettens bokningsnummer, som du hittar på biljetten eller på bokningsbekräftelsen som levererats i samband med biljettköpet.

Biljett Ombokning Avbokning
Standardbiljett Standardbiljett kan ombokas på servicestationen eller per telefon via VR Kundservice före tågets avgång (ombokningsavgift 5 €/ombokning). Om byts till en dyrare tågbiljett, uppbärs prisskillnaden i samband med bytet. Ingen ersättning beviljas vid byte till en billigare tågbiljett. Du kan avboka en Standardbiljett om du vid biljettköpet köpt Avbokningsskydd för 10 euro. Du får tillbaka priset på biljetten i stationernas biljettförsäljning eller i VR Kundservice. I R-kioskerna endast för biljetter köpta i en R-kiosk. Läs mer om Avbokningsskyddet
Sparbiljett Sparbiljetten kan ombokas på biljettförsäljningen på servicestationen eller över telefon med VR Kundservice före tågets avgång (ombokningsavgift 5 €/ombokning). Om biljetten byts ut till en dyrare tågtyp, uppbärs prisskillnaden i samband med bytet. Ingen ersättning beviljas vid byte till en billigare tågtyp. Du kan avboka Sparbiljetten om du vid biljettköpet köpt Avbokningsskydd för 10 euro. Du kan även köpa Avbokningsskyddet i samband med ombokningen. I R-kioskerna endast för biljetter köpta i en R-kiosk. Läs mer om Avbokningsskyddet
Gruppbiljett Gruppernas ombokningsvillkor beror på gruppens storlek och resetid. Tilläggsinformation via VR företag- och gruppförsäljning och via resebyrån. Gruppernas ombokningsvillkor beror på gruppens storlek och resetid. Tilläggsinformation via VR företag- och gruppförsäljning och via resebyrån.
Biltågsresor Du kan omboka ditt BilTågpaket på biljettförsäljningen på någon av VR:s servicestationer eller över telefon med VR Kundservice senast 7 dygn före tågets avgång, serviceavgift 10 % av biljettpriset. BilTågpaket kan avbokas 7 dygn före tågets avgång på biljettförsäljningen på någon av servicestationerna, avbokningsavgift 10 % av biljettpriset. Om du inte ännu har betalat din biljett eller om du har köpt den hos VR Kundservice kan du avboka den också per telefon (avbokningsavgift för betald biljett 10 % av biljettpriset).
Sovvagn Du kan omboka biljetter som inkluderar sovplatser eller sovkupéer på biljettförsäljningen på någon av servicestationerna eller över telefon med VR Kundservice innan tåget avgår. Ombokningsavgiften är 5 €/ombokning. Om biljetten byts ut till en dyrare tågtyp, uppbärs prisskillnaden i samband med bytet. Ingen ersättning beviljas vid byte till en billigare tågtyp. Du kan avboka biljetter som inkluderar sovplatser eller sovkupéer om du vid biljettköpet köpt Avbokningsskydd för 10 euro. Du kan även köpa Avbokningsskyddet i samband med ombokningen. Du får tillbaka priset på biljetten i stationernas biljettförsäljning eller i VR Kundservice. I R-kioskerna endast för biljetter köpta i en R-kiosk. Läs mer om Avbokningsskyddet
Periodbiljett Kan ej ombokas. Kan ej avbokas.
Seriebiljett Kan ej ombokas. Kan ej avbokas.
Företagsbiljett En Företagsbiljett kan avgiftsfritt bokas om på biljettförsäljningen på en servicestation eller per telefon via VR Kundservice tfn 0203 32039 före tågets avgång eller senast 24 timmar efter tågets avgång. Obs! Om biljetten byts ut till en dyrare biljett, uppbärs prisskillnaden i samband med ombokningen. Skillnaden till en billigare biljett ersätts inte.
En företagsbiljett kan avbokas före tågets avgång på biljettförsäljningen på en servicestation eller per telefon i VR Kundservice tfn 0203 32039 (avbokningskostnad 10 €).
 

 

Ombokning i fjärrtrafiken

Observera, att du mot avgift kan ändra datumet eller avgångstiden på biljetten, men inte rutten.

Ombokning och avbokning i närtrafiken

Du hittar villkoren för ombokning och avbokning av närtrafiksbiljetter i sektionen Närtrariksbiljetter, på varje enskild biljetts sida.