Kysymyksiä ja vastauksia


DuettoPlus

Mikä on DuettoPlus?

DuettoPlus on VR:n kaksikerroksinen ravintolavaunu. Alakerran Duetto-ravintolassa on mahdollista nauttia aterioita tai pientä purtavaa, ja yläkerran vaunuosastosta voit varata itsellesi istumapaikan.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa

Hintakalenteri

Mistä löydän opiskelijan tai eläkeläisen lippujen hinnat?

Hintakalenteri näyttää aikuisen matkan hinnan. Muut hinnat löytyvät verkkokaupasta.

Kategoria
Asiasanathintakalenteri

Miksi hintakalenterissa näkyy vain osa yhteysväleistä?

Tässä vaiheessa voit etsiä halvimpia hintoja vain suosituimmille yhteysväleille. Kehitämme palveluamme jatkossa kattamaan useampia reittejä.

Kategoria
Asiasanathintakalenteri

Mistä näen halvimman hinnan?

Hintakalenterin avulla voit tarkastella helposti suosituimpien yhteysvälien halvimpia hintoja 60 seuraavalle päivälle. Hintakalenteri näyttää yhdensuuntaisen tai edestakaisen aikuisen junalipun hinnan.

Kategoria
Asiasanatveturi, hintakalenteri

Miksi hintakalenterista voi hakea vain yhden aikuisen matkan hinnan?

Hintakalenteri näyttää aikuisen matkan hinnan. Muut hinnat löytyvät verkkokaupasta.

Kategoria
Asiasanathintakalenteri

Kansainväliset junaliput

Kun tulen ostamaan Interrail-kortin, mitä tarvitsen?

Interrail-kortti voidaan kirjoittaa asemalla, kun sinulla on mukanasi voimassaoleva passi.

Kategoria
AsiasanatInterrail

Kaukoliikenteen junaliput

Millä todistan henkilöllisyyteni, kun matkustan lähi- tai kaukoliikenteen kausilipulla?

Kausilipulla matkustaessasi sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi virallisella henkilökortilla, passilla tai ajokortilla.

Kategoria
Asiasanatkausiliput, junaliput

Mikä on lapsen ikäraja?

Alle 4-vuotias lapsi matkustaa maksutta junassa. Kauko- ja vyöhykeliikenteessä uusi lapsen ikäraja on 4-16 v. HSL-alueella kuitenkin alle 7-vuotias matkustaa edelleen ilmaiseksi.

Kategoria
Asiasanatjunaliput

Mistä voi varata paikan sarjalipulla matkustettaessa?

Sarjalippuun voi varata maksuttoman istumapaikan verkkokaupasta, VR Mobiilista, asemilta, lippuautomaatista tai soittamalla VR Asiakaspalveluun, p. 0203 32035. Paikanvarausta tehdessäsi tarvitset aina sarjalipun tilausnumeron.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, sarjaliput

Lapsi matkustaa yksin junalla. Voiko konduktööri huolehtia lapsesta matkan aikana?

Lapsi matkustaa aina vanhempiensa vastuulla, eikä VR:llä ole erikseen palvelua yksin matkustaville lapsille. Junahenkilökunta ei ehdi valvoa lasta, koska joutuu liikkumaan junassa työssään matkan aikana.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, lapset, juniorit

Jos kaikki ryhmän jäsenet eivät lähdekään matkalle, miten ryhmälipusta hyvitetään?

Peruutukset ryhmälipuista (ryhmät, joissa 6-20 matkustajaa) tulee tehdä viimeistään 7 vuorokautta ennen junan lähtöä. Jos vain osa ryhmästä peruuttaa matkansa, peruutusmaksu on 20 % peruutettujen lippujen hinnasta. Matkan jälkeen ryhmälipuista ei saa hyvitystä.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, ryhmaliput, junalipun peruuttaminen

Mistä Säästölippuja voi ostaa?

Säästölipun voi ostaa verkkokaupasta, VR Mobiilista, aseman lipunmyynnistä, lippuautomaatista, puhelimitse VR Asiakaspalvelusta, R-kioskeilta ja matkatoimistosta aikaisintaan 60 vrk ennen matkaa niin kauan kun niitä on saatavilla kyseiseen junaan.

Kategoria
Asiasanatsaastolippu, kaukoliikenteen junaliput

Jos ostan yhdellä kerralla kolmelle matkustajalle liput ja yksi matkustajista haluaa tehdä muutoksen junan lähtöaikaan, paljonko muutos maksaa?

Muutosmaksu peritään per lippu, ja koska lippu on matkustajakohtainen, tässä tapauksessa muutosmaksun suuruus on 5 €. Tämän lisäksi asiakkaan on varauduttava maksamaan mahdollinen erotus, mikäli junavuoro johon lippu muutetaan on alkuperäistä junavuoroa kalliimpi. Muutoksen voi tehdä ennen junan lähtöä soittamalla VR Asiakaspalveluun tai käymällä VR:n palveluasemalla.

Kategoria
Asiasanatsaastolippu, kaukoliikenteen junaliput, peruslippu

Millä todistan, että minulla on oikeus opiskelija-alennukseen?

Opiskelijan tulee osoittaa oikeutensa opiskelija-alennukseen näyttämällä junassa lipuntarkastuksen yhteydessä VR:n hyväksymä opiskelijakortti tai VR.fi:stä ladattava todistus (voimassa 3 kk), jos opiskelijajärjestön myöntämää opiskelijakorttia ei vielä ole. VR:n ja matkahuollon yhteisen opiskelijakortin myynti päättyi 1.6.2016. Aiemmin ostettu kortti kelpaa edelleen junassa voimassaolotarran mukaisesti.

Kategoria
Asiasanatopiskelijaalennus, junaliput

Tuleeko yö- ja autojunien lippuihin ja hintoihin jatkossa muutoksia?

Asiakastutkimusten ja palautteiden perusteella asiakkaat toivovat kilpailukykyisempiä tuotteita ja hintatasoa. Myös yö- ja autojunien lippuja tarkastellaan sen pohjalta, mutta nyt ostettavissa oleviin tuotteisiin ja hintoihin ei toistaiseksi ole tiedossa muutoksia.

Kategoria
Asiasanat

Pitääkö jokaisella matkustajalla olla oma mobiililaite sähköisen junalipun esittämistä varten? Voiko esim. juniorilipun näyttää mukana matkustavan vanhemman mobiililaitteesta?

Matkustaja (esim. juniori) ei tarvitse omaa mobiililaitetta matkalipun esittämiseen. Juniorin ja koko perheen junaliput voi valita toimitettavaksi yhden mukana matkustavan asiakkaan mobiililaitteeseen.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, junalippujen toimitustavat

Mistä löydän tietoa viime vuoden kausilippujen hinnoista verotusta varten?

Löydät vuoden 2015 kausilippujen hinnat navigoimalla VR.fi-sivun ylävalikossa kohtaan Tietoa lipuista -> Lähiliikenne -> Kausilippu.

Kategoria
Asiasanatjunaliput

Voiko paikanvarauksen perua tai muuttaa menettämättä matkoja?

Kyllä voi. Sarjalipun paikan voi perua tai muuttaa asemalla tai soittamalla VR Asiakaspalveluun ennen junan lähtöä.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, sarjaliput

Saavatko esim. opiskelijat tai eläkeläiset alennusta Säästölipusta?

Säästölipun hinta on kaikille matkustajille edullisin hinta. Säästölipusta ei myönnetä muita alennuksia.

Kategoria
Asiasanatsaastolippu, kaukoliikenteen junaliput

Koska Säästölipun voi ostaa?

Säästölipun voi ostaa 60 vuorokautta ennen matkan alkua. Säästölippuja on myynnissä rajoitettu määrä junavuoroa kohden.

Kategoria
Asiasanatsaastolippu, kaukoliikenteen junaliput

Saavatko eläkeläiset ja opiskelijat alennusta autopaketin hinnasta?

Eläkeläinen tai opiskelija ei saa alennusta AutoJuna-pakettiin kuuluvasta junalipusta. AutoJuna-paketti on varsin edullinen tuote, josta ei myönnetä lisäalennuksia.

Kategoria
Asiasanatelakelaiset, kaukoliikenteen junaliput, autopaketti, opiskelijat

Voiko juniori matkustaa aikuisen lipulla?

Juniori voi matkustaa junassa voimassa olevalla aikuisen lipulla, myös aikuisen sarjalipulla. Lipusta ei tuolloin hyvitetä asiakkaalle juniorilipun ja aikuisen lipun hintojen erotusta.

Kategoria
Asiasanatjunalippujen toimitustavat, juniorit, perhelippu

Voiko 40 hengen ryhmä muuttaa ryhmälippua aseman lipunmyynnissä?

Ryhmälipun voi pääsääntöisesti muuttaa VR Yrityspalveluissa p. 0600 19955 (1,99€ +pvm / vastattu puhelu), mutta myös VR Asiakaspalvelussa.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, ryhmaliput, junalipun peruuttaminen

Milloin voin peruuttaa ostamani junabussi-lipun?

Junabussi-lipun peruutusta koskevat samat peruutussäännöt kuin junabussi-lippuun kuuluvaa junalippua. Esim. jos olet ostanut peruslipun, ja siihen peruutusturvan, voit peruuttaa lipun ennen matkan alkua.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, junabussiliput

Lähiliikenteen junaliput

Millä todistan henkilöllisyyteni, kun matkustan lähi- tai kaukoliikenteen kausilipulla?

Kausilipulla matkustaessasi sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi virallisella henkilökortilla, passilla tai ajokortilla.

Kategoria
Asiasanatkausiliput, junaliput

Kuinka kauan lähiliikenteen lippu on voimassa?

VR Mobiilista ja VR Lähijunat -sovelluksesta ostettu kertalippu on voimassa 2 tuntia ostohetkestä. Beta.vr.fi -verkkokaupasta ostettu lippu on voimassa 2 tuntia valitun junan lähtöajasta. Muista kanavista ostettu kertalippu on voimassa ostopäivänä, ja ostosta seuraavana päivänä 2 tuntia leimauksesta. Kertalippu on voimassa yhdensuuntaisella matkalla lippuun merkityllä lähtö- ja määräaseman välillä.

Kategoria
Asiasanatlahiliikenteen kertalippu, lahiliikenteen junaliput

Millä todistan, että minulla on oikeus opiskelija-alennukseen?

Opiskelijan tulee osoittaa oikeutensa opiskelija-alennukseen näyttämällä junassa lipuntarkastuksen yhteydessä VR:n hyväksymä opiskelijakortti tai VR.fi:stä ladattava todistus (voimassa 3 kk), jos opiskelijajärjestön myöntämää opiskelijakorttia ei vielä ole. VR:n ja matkahuollon yhteisen opiskelijakortin myynti päättyi 1.6.2016. Aiemmin ostettu kortti kelpaa edelleen junassa voimassaolotarran mukaisesti.

Kategoria
Asiasanatopiskelijaalennus, junaliput

Voiko lähiliikenteen sarjalipun peruuttaa?

Lähiliikenteen sarjalippua ei voi muuttaa eikä peruuttaa.

Kategoria
Asiasanatlahililikenteen junaliput

Mistä löydän tietoa viime vuoden kausilippujen hinnoista verotusta varten?

Löydät vuoden 2015 kausilippujen hinnat navigoimalla VR.fi-sivun ylävalikossa kohtaan Tietoa lipuista -> Lähiliikenne -> Kausilippu.

Kategoria
Asiasanatjunaliput

Lähiliikenteen junat

Lapsi matkustaa yksin junalla. Voiko konduktööri huolehtia lapsesta matkan aikana?

Lapsi matkustaa aina vanhempiensa vastuulla, eikä VR:llä ole erikseen palvelua yksin matkustaville lapsille. Junahenkilökunta ei ehdi valvoa lasta, koska joutuu liikkumaan junassa työssään matkan aikana.

Kategoria
Asiasanatkaukoliikenteen junaliput, lapset, juniorit

Voiko pyörän ottaa mukaan lähiliikenteen junaan?

HSL-alueella polkupyöriä voi kuljettaa maksutta lähiliikenteen junissa. Vyöhykealueella polkupyörän kuljettamisesta peritään maksu, ks. Polkupyörien kuljetusmaksut. Polkupyörän kuljetus ei kuitenkaan ole mahdollista ruuhka-aikoina ma-pe klo 7.00-9.00 eikä klo 15.00-18.00.

Kategoria
Asiasanatpalvelut lahiliikenteen junissa, polkupyorat

Palvelut kaukoliikenteen junissa

Voinko ottaa lemmikkini mukaan junaan?

Lemmikin voi ottaa mukaan junaan, sillä kaikista junista löytyy osasto lemmikin kanssa matkustaville. Katso tarkemmin Lemmikkien kuljetus

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, lemmikit

Saako junassa tupakoida?

Junassa ei saa tupakoida, kaikki VR:n junat ovat savuttomia.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, tupakointi

Minulla on taittopyörä. Miten sen kuljetus onnistuu kaukoliikenteen junassa?

Taittopyörän voi kuljettaa maksutta kaukoliikenteen junissa silloin, kun se on kokoon taitettu ja suojattu.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, taittopyorat

Haluaisin ottaa polkupyörän mukaan kaukoliikenteen junaan, onnistuuko?

Polkupyörän voi ottaa mukaan matkalle käsimatkatavarana. Polkupyörämaksu on 5 euroa. Pyörän kuljettaminen on mahdollista useimmissa kaukoliikenteen junissa (InterCity-junissa, matkatavaraa kuljettavissa yö- ja päiväpikajunissa sekä joissakin taajamajunissa). Pyörän kuljetusmahdollisuus on merkitty aikatauluihin pyörä- (InterCity-junat) tai matkalaukkukuvakkeella (siniset junat). InterCity-junan polkupyöräpaikat pitää ostaa etukäteen.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, polkupyorat

Haluaisin ottaa sukset mukaan junaan, onnistuuko?

Sukset kulkevat junassa mukana vaivattomasti. Niiden sijoituspaikka vaihtelee junatyypin mukaan. Suksien kuljettaminen junissa on maksutonta, paitsi kun sukset viedään sinisten junien matkatavaravaunuun. Suksia kuljetettaessa tulee kuitenkin huomioida, että ne eivät haittaa muiden asiakkaiden matkaa.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, makuuvaunu

Matkustan pienen lapseni kanssa makuuvaunussa, mutta pelkään että lapsi putoaa vuoteesta. Miten toimin?

Makuuvaunujen ala- (siniset makuuvaunut) tai ala- ja keskivuoteet (kaksikerroksiset makuuvaunut) voidaan varustaa turvaverkolla, jotta lapsi ei pääse putoamaan vuoteesta. Turvaverkon voi pyytää lipunoston yhteydessä aseman lipunmyynnistä tai soittamalla VR Asiakaspalveluun, p. 0600 41 900.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, makuuvaunu

Voinko ostaa paikan polkupyörälleni kaukoliikenteen junassa?

InterCity-junan pyöräpaikkojen maksu on maksettava aina ennen matkalle lähtöä, sillä pyöräpaikkoja on rajoitetusti. Sinisten junien matkatavaravaunuun pyörän voi viedä suoraan ja maksaa pyörämaksun konduktöörille. Ryhmien tulee kuitenkin sopia pyörien kuljetuksesta etukäteen.

Kategoria
Asiasanatpalvelut kaukoliikenteen junissa, polkupyorat

VR mobiili

Miten voi maksaa mobiilikaupasta ostetut liput?

Mobiilikaupasta ostetut liput voi maksaa yleisimmillä credit/debit –maksukorteilla: Visa ja MasterCard sekä Visa Electron ja Maestro –korteilla.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Jos halutaan poistaa mobiilikauppaan tallennetun maksukortin tiedot, miten toimitaan?

Asiakas ottaa yhteyttä Verkko- ja mobiilikaupan tukeen ja kertoo maksukortin merkin ja neljä viimeistä numeroa. Tuki ottaa yhteyttä maksuoperaattoriin, ja ilmoittaa asiakkaalle, kun kortin tiedot on poistettu järjestelmästä.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Mitä hyötyä on mobiilisovelluksesta?

Käytettäessä puhelimeen ladattua mobiilisovellusta voi hakea aikatauluja ja ostaa nopeutetusti lippuja. Veturi-asiakkaaksi rekisteröitymisen jälkeen asiakas kirjautuu jatkossa automaattisesti palveluun avattuaan sovelluksen. Ostettu lippu tallentuu automaattisesti sovelluksen lippukansioon, ja lisäksi matkan voi tallentaa kalenteriinsa. Sovelluksen avulla voi helposti hallita suosikkireittejä ja lippukansiota.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili

Voiko tietyn istumapaikan valita mobiilista?

VR Mobiilissa voit esittää paikkatoiveen erityisistumapaikoista. Tietyn istumapaikan voit valita käyttämällä vaunukarttaa VR:n verkkokaupasta.

Kategoria
Asiasanatjunalipun ostaminen, vr mobiili

Mikä on suosikkimatka?

Veturi-asiakkailla on VR Mobiilissa mahdollisuus tallentaa usein käyttämiään reittejä suosikkimatkoikseen, jolloin järjestelmä tarjoaa niitä ensimmäisenä ostotapahtuman yhteydessä. Mobiilikauppaan voi tallentaa myös suosikkipaikkatyyppejään (esim. paikka työskentelyhytistä).

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, oma veturi

Kuinka monen maksukortin tiedot kirjautunut asiakas voi tallentaa etukäteen?

Kirjautunut asiakas voi tallentaa etukäteen useamman maksukortin tiedot, määrää ei ole rajoitettu.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Miksi voimassa oleva maksukorttini ei toimi VR Mobiilissa?

Tarkista, että olet aktivoinut korttisi toimimaan myös verkkomaksamisessa. Kortin voit tarvittaessa aktivoida pankissasi tai verkkopankissasi.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Joutuuko Veturi-asiakas aina kirjautumaan ja antamaan tunnukset mobiilikaupassa?

Kun Veturi-asiakas käyttää mobiilikauppaa selaimen kautta, hänen tulee antaa asiakastunnuksensa ja salasanansa sisäänkirjautuessaan. Kun hän käyttää kauppaa erillisellä mobiilisovelluksella, järjestelmä muistaa tunnukset eikä erillistä sisäänkirjautumista tarvita. Veturi-asiakas voi luonnollisesti käyttää mobiilikauppaa kirjautumatta sisään, mutta tuolloin hän ei voi hyödyntää Veturi-asiakkaan etuja, katsoa omia tietojaan tai käyttää suosikkejaan.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, oma veturi

Kuinka aikaisin ennen matkaa lippuja voi ostaa mobiilikaupasta?

Junalippuja voi ostaa mobiilikaupasta aikaisintaan 60 vrk ennen matkaa.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Kuinka mobiilikaupasta ostettu lippu tarkastetaan junassa?

Junassa tarkastaminen ei eroa nykyisen mobiililipun tarkastamisesta. Asiakkaan tulee avata lippu tarkastusta varten. Lipun voi halutessaan tallentaa puhelimen kirjanmerkkeihin, jolloin sen avaaminen ei vaadi internetyhteyttä tarkastuksen aikana.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili

Voiko mobiilikaupassa maksaa pelkän lemmikki- tai pyörämaksun?

Lemmikki- ja pyöräpaikka ovat Perus- tai Säästölippuun kuuluvia lisäpalveluita, eikä niitä voi maksaa mobiilikaupassa ilman lipun ostoa. Lisätietoja lemmikki- ja pyöräpaikoista.

Kategoria
Asiasanatlemmikit, polkupyoran kuljetus, vr mobiili

Jos puhelimen käyttöjärjestelmän kieli on suomi, voiko VR Mobiilin kieleksi valita muun kuin suomen?

Käytettäessä mobiilisovellusta kieli ohjautuu puhelimen käyttöjärjestelmän mukaan. Kun palvelua käytetään puhelimen selaimella, kielen voi valita aloitussivun alareunassa olevan kielivalikon avulla.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili

Voiko mobiilikaupasta ostaa edestakaista junamatkaa?

Meno- ja paluumatka ostetaan ja maksetaan mobiilikaupassa erikseen. Kun olet ostanut menomatkan, klikkaa Osta paluumatka.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Mitä lähiliikenteen lippuja mobiilikaupasta voi ostaa?

VR Mobiilista voi ostaa lähiliikenteen vyöhykealueen kertalippuja.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Mitä kaukoliikenteen lippuja mobiilikaupasta voi ostaa?

Mobiilikaupasta voi ostaa Säästölippuja ja Peruslippuja, ja niihin lisäpalveluna paikan Ekstra-luokassa tai Duetto Plus -vaunussa, Peruutusturvan sekä maksaa lemmikin tai polkupyörän kuljetusmaksun.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Voiko sarjalipun paikan varata mobiilikaupasta?

Mobiilikaupasta voi varata maksuttoman sarjalipun paikan. Sarjalipun voi ostaa verkkokaupasta, palveluasemien lipunmyynnistä, lippuautomaateista, puhelimitse VR Asiakaspalvelusta ja matkatoimistoista.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, sarjaliput

Onko ostaminen turvallista?

Lipun ostaminen mobiilikaupasta on turvallista. Maksutapahtuman aikana käytetään suojattua yhteyttä.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Miksi lemmikkimaksua ei toimiteta VR Mobiilissa tekstiviestinä?

Lemmikkimaksun toimittaminen tekstiviestinä ei toistaiseksi ole mahdollista, vaan ne toimitetaan ainoastaan sähköpostiin.

Kategoria
Asiasanatlemmikkimaksu, vr mobiili, lippujen toimittaminen

Voiko mobiilikaupasta ostetun lipun muuttaa tai peruuttaa?

Junalippuja voi muuttaa tai peruuttaa kunkin lipun omien muutos- ja peruutussääntöjen mukaisesti, kaikkien lippujen osalta se ei ole mahdollista. Lippujen muutokset tehdään puhelimitse VR Asiakaspalvelussa tai palveluaseman lipunmyynnissä, hyvitykset ainoastaan aseman lipunmyynnissä.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili

Saako mobiilikaupasta myös HSL:n lippuja?

Mobiilikaupasta ei voi ostaa lippuja HSL-alueen sisäisiä lippuja.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Montako matkustajatyyppiä voi valita samanaikaisesti?

Kerralla voi valita kolme eri matkustajatyyppiä ja yhteensä korkeintaan 10 matkustajaa.

Kategoria
Asiasanatostaminen, vr mobiili

Näkyvätkö sarjalipun paikanvaraukset mobiilikaupan Omissa tiedoissa?

Sarjalipun paikanvaraukset eivät näy Omissa tiedoissa. Paikanvarauksesta tulee asiakkaalle sähköpostiviesti.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, oma veturi

Miten lähiliikenteen kertalippu toimitetaan mobiilissa?

Kertalippu näkyy mobiilisovelluksen Omat liput –kansiossa välittömästi ostotapahtuman jälkeen.

Kategoria
Asiasanatlahiliikenteen kertalippu, vr mobiili, lippujen toimittaminen

Näkyvätkö muista kanavista ostetut liput Veturi-asiakkaan Omat liput -kansiossa?

Veturi-asiakkaan Omat liput -kansiossa näkyvät kaikista VR:n ostopaikoista tunnistautuneena ostetut liput, kun asiakas käyttää VR Mobiili -sovellusta. Tämä koskee kuitenkin vain lippuja, jotka ovat tällä hetkellä mobiilikaupan lippuvalikoimassa, ei siis esim. sarja- tai kausilippuja.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, oma veturi

Miten junaliput toimitetaan VR Mobiilissa?

Mobiilikaupasta selainversiolla ostetut kaukoliikenteen liput toimitetaan tekstiviestinä matkapuhelimeesi sekä pdf-tiedostona sähköpostiisi.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili, lippujen toimittaminen

Miksi VR Mobiilista ostettu, luottokortilla maksettu lippu hyvitetään asemalla käteisenä?

Hyvitys suoritetaan palveluaseman lipunmyynnissä aina käteisenä maksuvälineestä riippumatta.

Kategoria
Asiasanatvr mobiili

Voiko maksukortin tiedot tallentaa ja mihin tallennettuja tietoja käytetään?

Veturi-asiakas voi tallentaa maksukorttitietonsa mobiilimaksujen välittäjä Pointin järjestelmään, minkä jälkeen ostaminen käy nopeammin. Tallentaminen tehdään vr.fi-sivustolla verkkokaupan omissa tiedoissa kohdassa Ota mobiilimaksu käyttöön. Tallennettaessa valitaan kortti ja annetaan sen numero, cvc-turvakoodi ja voimassaoloaika järjestelmään. Maksaminen tapahtuu kokonaan maksuoperaattori Pointin verkkopalvelussa suojatussa yhteydessä. VR ei käsittele maksamiseen liittyvää tietoa.

Kategoria
Asiasanatmaksaminen, vr mobiili

Venäjän-matkat

Tarvitseeko alle 6-vuotias lapsi oman lipun, kun matkustaa Venäjälle?

Allegro- ja Tolstoi-junissa yksi alle 6-vuotias saa matkustaa aikuisen seurassa maksutta, jos hänelle ei varata omaa paikkaa. Jos hänelle halutaan oma paikka, tarvitsee lapsi oman lastenlipun.

Kategoria
AsiasanatVenäjän-matkat

Kuinka paljon etukäteen junalipun voi ostaa Venäjälle?

Junalipun voi ostaa enintään 60 vuorokautta ennen matkaa.

Kategoria
AsiasanatVenäjän-matkat

Verkkokauppa

Miten varaan sarjalipun paikan?

Valitse vr.fi-etusivun verkkokaupparuudusta välilehti Sarjalipun paikanvaraus. Kirjoita sarjalipussasi näkyvä tilausnumero ko. kenttään ja valitse paikkojen lukumäärä, käyttämäsi yhteysväli, lähtöpäivä ja –aika. Jatka klikkaamalla Varaa paikkasi. Halutessasi voit valita paikan vaunukartalta tai esittää paikkatoiveen. Valitse sitten toimitustavaksi paikkatiedon lähettämiseksi sähköpostiin tai matkapuhelimeesi. Lopuksi saat vahvistuksen paikanvarauksesta.

Kategoria
Asiasanatverkkokauppa, sarjaliput, junaliput

Kuinka aikaisin ennen junan lähtöä makuupaikan sisältävä junalippu pitää ostaa verkkokaupasta?

Ostaessasi makuuvaunumatkaa verkkokaupasta aikaa pitää olla yli tunti junan lähtöön sen alkuperäiseltä lähtöasemalta. Voit tarkistaa lähtöaseman klikkaamalla junan numeroa verkkokaupan aikataulut ja hinnat -sivulla.

Kategoria
Asiasanatmakuupaikka, verkkokauppa

Sain lipun sähköpostiini. Voinko käyttää sen sellaisenaan vai pitääkö mennä rautatieasemalle?

Sähköpostitse tullut junalippu kelpaa sellaisenaan junassa. Tilausvahvistus pitää vaihtaa junalipuksi asemalla tai lippuautomaatissa.

Kategoria
Asiasanatjunalipun kelpoisuus, verkkokauppa

Miten asiakas saa verkkokaupasta ostetut junaliput?

Lippujen toimitustavaksi voi valita itse tulostettavan, sähköpostiin tai matkapuhelimeen toimitettavan junalipun. Lipun voi myös noutaa lippuautomaatista tai VR aseman lipunmyynnistä. Lipun toimitustavat vaihtelevat eri junalipuilla.

Kategoria
Asiasanatjunalippujen toimitustavat, verkkokauppa

Miten verkkokaupassa tehdyt ostokset maksetaan?

Voit maksaa junaliput Credit/Debit-maksukortilla Nordean, Sampo Pankin, Osuuspankin, Danske Bankin, Aktian, Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien, Tapiola Pankin, Ålandsbankenin, Handelsbankenin, Nooan tai S-Pankin verkkopankin kautta. Käyttäjätunnuksen ja tunnusluvut, jotka tarvitset verkossa maksamista varten, saat omasta pankistasi. Luottokorttimaksua varten sinulla tulee olla voimassa oleva luottokortti (Visa, Eurocard, Mastercard tai American Express). Maksuvälineenä käy myös Visa Electron -kortti. Maksamisen yhteydessä tarvitaan kortin numero, voimassaoloaika ja kortin nimikirjoituspaneelissa oleva kolminumeroinen kortin tunnus (Card Verification Value). Maksaessasi ostoksia debit/credit -maksukortilla voit valita, maksatko ostoksesi luottokortilla eli credit- ominaisuudella vai pankkikortilla eli debit-ominaisuudella. VR on mukana Verified by Visa -palvelussa. Tällä palvelulla todennat olevasi oikea kortinhaltija antamalla pankkikohtaisesti joko verkkopankkitunnuksesi tai erillisen Verified by Visa -salasanan.

Kategoria
Asiasanatverkkokauppa, junalipun maksaminen

Miten lemmikkipaikka ostetaan verkossa?

Valitse ensin itsellesi haluamasi lippu ja sen jälkeen paikkatoiveeksi lemmikkipaikka ja lemmikkien lukumäärä. Huomaathan, että lemmikkipaikat sijaitsevat Eko-luokassa.

Kategoria
Asiasanatverkkokauppa, lemmikkipaikka

Kuinka aikaisin ennen junan lähtöä junalippu pitää ostaa verkkokaupasta?

Voit ostaa junalipun verkkokaupasta 1 minuutti ennen junan lähtöä. Varaathan riittävästi aikaa noustaksesi ajoissa junaan. Makuuvaunumatkat tulee ostaa verkkokaupasta viimeistään 1 tunti ennen junan lähtöä sen alkuperäiseltä lähtöasemalta.

Kategoria
Asiasanatjunalipun ostaminen, verkkokauppa

Miksi en voi valita tiettyä paikkaa, kun palaan junalla Venäjältä Suomeen?

Matkustettaessa junalla Venäjältä Suomeen verkkokauppa hakee paikkatiedot Venäjän rautateiden järjestelmästä. Tällä hetkellä paikkaa ei pysty valitsemaan itse.

Kategoria
Asiasanatvenajanmatkat, verkkokauppa

Ostin lipun verkkokaupasta, mutta lippua ei toimitettu. Miten toimin?

Veturi-asiakkaana voit tulostaa lipun verkkokaupan Omista tiedoista. Muussa tapauksessa kannattaa olla yhteydessä verkkokaupan tukeen, p. 0203 32031.

Kategoria
Asiasanatjunalippujen toimitustavat, verkkokauppa

Kuinka paljon aikaisemmin autopaketin voi ostaa?

Autopaketti kannattaa ostaa hyvissä ajoin, sillä sesonkiaikoina autopaikat ovat hyvin suosittuja. Veturi-asiakkaana voit hakea ennakkoon varatut paikat 60 vrk ennen matkan alkua verkkokaupan Omista tiedoista, muussa tapauksessa palveluaseman lipunmyynnistä tai soittamalla VR Asiakaspalveluun, p. 0600 41 900. Jos ostat autopaketin alle 60 vrk matkan alkuun, saat junaliput heti ostotapahtuman yhteydessä.

Kategoria
Asiasanatautopaketti, verkkokauppa

Miksi tarjoushinta ei tule näkyviin verkkokaupassa?

Tarjoushinta ei tule näkyviin, jos valitulle lähdölle ei ole myynnissä tarjoushintaisia matkoja tai niitä on ollut rajoitettu määrä ja ne on myyty loppuun.

Kategoria
Asiasanatostaminen, verkkokauppa

Miksi kaikki Pietarin tai Moskovan lähdöt eivät näy heti hakutuloksissa?

Venäjän-liikenteen lähtöjä on vuorokaudessa vain muutama, joten ei ole tarvetta kasvattaa hakutulosten määrää.

Kategoria
Asiasanatostaminen, verkkokauppa

Kuinka lapset valitaan verkkokaupassa mukaan autopakettiin?

10-vuotias tai sitä nuorempi lapsi matkustaa maksutta yöjunassa vanhempansa kanssa samassa makuuhytissä, kun hänelle ei osteta omaa makuupaikkaa. (huom! yksi lapsi aikuisen kanssa/vuode). Lapsen maksuttomaan matkustamiseen oikeuttavia junalippuja on saatavilla palveluasemien lipunmyynnissä ja puhelimitse VR Asiakaspalvelussa. 11-16-vuotiaat lapset oman makuupaikan makuuvaunussa matkustettaessa. Matkustajavalintoja tehtäessä heidät lasketaan mukaan aikuisten lukumäärään.  

Kategoria
Asiasanatautopaketti, verkkokauppa

Onko junalippujen ostaminen verkkokaupasta turvallista?

Käytämme tiedon siirrossa ja maksuohjelmissa aina suojattua yhteyttä (SSL), joka estää tiedon joutumisen vääriin käsiin. Tämä takaa ostamisen turvallisuuden.

Kategoria
Asiasanatturvallisuus, verkkokauppa

Minkälaisen lipun tarvitsen Helsingistä Lahteen, verkkokauppa ei myy z-junaan lippua?

Verkkokaupassa ei myydä kertalippuja lähiliikenteen juniin (esim. Z-juna), vaikka aikatauluhaussa näkyvät myös lähiliikenteen junat. Junalipun lähijuniin voit ostaa asemilta, lippuautomaateista, beta.vr.fi -verkkokaupasta ja junan konduktööriltä lipunmyyntivaunussa. Verkkokaupasta voit ostaa lähiliikenteen lipun vain, jos matkaan sisältyy myös kaukoliikenteen matka.

Kategoria
Asiasanatlahiliikenteen junaliput, verkkokauppa

Milloin verkkokaupasta voi ostaa lippuja?

Verkkokaupasta voi ostaa junalippuja kaikkina viikonpäivinä klo 4.00-1.30. Aikataulut voit tarkistaa 24 h.

Kategoria
Asiasanatjunalipun ostaminen, verkkokauppa

Miten saan ostettua autopaketin verkkokaupasta?

Valitse verkkokaupan aikatauluhausta Autopaketit-välilehti. Jos olet menossa tai tulossa Helsinkiin, valitse asemaksi Pasila tai Pasilan autojuna-asema.Valitse matkustajamäärä sen mukaan kuinka monta henkilöä matkustaa.Järjestelmä laskee ensin istumapaikan hinnan valitulle yhteysvälille. Lisää haluamasi makuupaikat tai –hytit ja klikkaa Laske uusi hinta. Antaessasi järjestelmään auton korkeutta tarkista, että mahdollinen suksiboksi sisältyy kyseiseen mittaan. Jos matkaan on aikaa yli 60 vrk, saat matkastasi tilausvahvistuksen. Rekisteröityneenä asiakkaana saat tarvittavat junaliput verkkokaupan Omista tiedoista, kun matkaan on aikaa alle 60 vrk, muussa tapauksessa palveluaseman lipunmyynnistä tai soittamalla VR Asiakaspalveluun, p. 0600 41 900. Jos ostat autopaketin alle 60 vrk matkan alkuun, saat junaliput heti ostotapahtuman yhteydessä. Autopaketteja ei toimiteta matkapuhelimeen.

Kategoria
Asiasanatautopaketti, verkkokauppa

Onko mahdollista ostaa pelkkä paikkaan oikeuttava lippu?

Pelkät paikkatiedot sisältävää lippua ei voi ostaa. Ostoprosessiin kuuluu koko junalipun ostaminen. Jos sinulla on jo aiemmin ostettu sarjalippu, voit varata siihen maksutta paikan verkkokaupassa.

Kategoria
Asiasanatjunalipun ostaminen, verkkokauppa

Veturi

Miksi henkilötunnukseni ei tallennu, kun yritän syöttää sitä Omiin tietoihini?

Syntymäaika ja henkilötunnuksen loppuosa tulee syöttää oikeassa muodossa. Palvelun käyttöönotto edellyttää, että sinulla on suomalainen henkilötunnus. Muista tallentaa lopuksi tietosi.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Olen alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja. Voiko alaikäinen lapseni liittyä ohjelmaan?

Veturiin voi liittyä 16-vuotta täyttäneet yksityishenkilöt sähköisen lomakkeen avulla (lupaa ei tarvitse lähettää erikseen VR:lle). Lomakkeella kerrotaan, että alaikäisen täytyy pyytää vanhemman/huoltajan suostumus rekisteröitymiseen. Veturi-asiakasohjelmaan on turvallista liittyä. Veturi-asiakasohjelma ei ole maksullinen, eikä se velvoita mihinkään.

Kategoria
AsiasanatVeturin ikaraja

Kun otan henkilökorttitunnistautumista käyttöön VR Mobiilissa, tuleeko muutos varmentaa salasanalla?

VR Mobiilissa muutosta ei tarvitse enää varmentaa erikseen salasanalla, vaan pelkkä tallennus riittää.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Miksi ostamani junaliput eivät näy Veturin omissa tiedoissa?

Liput näkyvät aina Veturi-tiedoissasi, kun ostat ne tunnistautuneena Veturiin. Anna tunnuksesi aina asioidessasi VR:llä.

Kategoria
Asiasanatveturi, kirjautuminen

Tarvitaanko Veturi-tarjouksiin jokin koodi?

Veturi-tarjoukseen saattaa liittyä koodi. Tällöin koodi ilmoitetaan selkeästi tarjouksen yhteydessä.

Kategoria
Asiasanatveturi, tarjoukset

Miksi en pääse kirjautumaan Veturiin?

Varmista, että antamasi asiakasnumero tai käyttäjätunnus (eli sähköpostiosoitteesi) ja salasana ovat oikein. Jos kirjautuminen ei siltikään onnistu, tarkista että olet kirjoittanut mm. nollat ja O-kirjaimet oikein. Rekisteröitymisen yhteydessä antamassasi sähköpostiosoitteessa ei saa olla erikoismerkkejä. Olethan sallinut evästeet vieraillessasi VR:n verkkosivuilla? Evästeiden hylkääminen voi estää kirjautumisen Veturiin.

Kategoria
Asiasanatveturi, kirjautuminen

Rekisteröidyin Veturiin, mutta en silti saa voimassa olevaa tarjousta näkyviin?

Kirjaudu kaikissa VR:n myyntikanavissa (VR Mobiilissa, verkkokaupassa, asemien lipunmyynnissä, R-kioskeilla ja automaateilla) aina Veturi-tunuksillasi, niin saat hyödynnettyä kaikki mahdolliset ajankohtaiset Veturi-tarjoukset. Veturi-tarjouksia tehdään kampanjaluonteisesti ja tiedot ajankohtaisista tarjouksista löytyvät aina Veturin omilta internet-sivuilta ja Veturi-uutiskirjeistä. Tietyt tarjoukset voivat edellyttää myös kampanjakoodia.

Kategoria
Asiasanatveturi, tarjoukset

Miksi minun kannattaa käyttää Veturi-tunnuksia?

Vain käyttämällä Veturi-tunnuksiasi saat hyödynnettyä kaikki mahdolliset ajankohtaiset Veturi-tarjoukset VR:n eri myyntikanavissa. Junaliput, jotka olet ostanut käyttäen tunnuksiasi ovat tallessa Omissa tiedoissasi ja voit esimerkiksi tulostaa ne juuri sinulle sopivaan aikaan. Veturi myös palkitsee aktiivisesta asiakkuudesta yllätyseduilla. Lisäksi mikäli olet tehnyt varauksen ennakkovarauskaudelle, vahvistuvat paikat varaukseesi suoravarauskaudella Omien tietojen kautta. Voit tulostaa liput suoraan Omista tiedoistasi, eikä sinun tarvitse erikseen soittaa asiakaspalveluun.

Kategoria
Asiasanatveturi, asiakkuus

Miksi henkilökorttitunnistautuminen otetaan käyttöön?

Uuden palvelun tarkoitus on helpottaa ja nopeuttaa asiointia VR:n palvelukanavissa. Helmikuun 2015 alusta veturilaiset voivat tunnistautua henkilökortin viivakoodin avulla. Erityisesti lippuautomaateilla palvelu nopeuttaa Veturiin tunnistautumista lippuja ostettaessa. Tunnistautua Veturiin voi siis helposti lukemalla ajo-, henkilö tai Kela-kortin viivakoodin. Henkilökorttitunnistautuminen perustuu vapaaehtoisuuteen.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Miten voin ottaa käyttöön henkilökorttitunnistautumisen?

Jos olet vasta liittymässä Veturiin vr.fi:ssä, voit ottaa henkilökorttitunnistautumisen käyttöön rekisteröitymisen yhteydessä. Jos taas olet jo Veturi-asiakas, voit aktivoida palvelun itse Omissa tiedoissasi joko vr.fi:ssä tai VR Mobiilissa. Voit myös hoitaa asian lipunmyyntiasemilla yhdessä palveluneuvojan kanssa vaikkapa seuraavaa junalippua ostaessa.

Kategoria
Asiasanat

Miksi tiedot eivät päivity, vaikka olen juuri ottanut henkilökorttitunnistautumisen käyttööni?

Tiedot päivittyvät järjestelmiin pienellä viiveellä. Odota hetki ja palaa uudestaan sovellukseen, niin tiedot ovat päivittyneet.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Mistä näen halvimman hinnan?

Hintakalenterin avulla voit tarkastella helposti suosituimpien yhteysvälien halvimpia hintoja 60 seuraavalle päivälle. Hintakalenteri näyttää yhdensuuntaisen tai edestakaisen aikuisen junalipun hinnan.

Kategoria
Asiasanatveturi, hintakalenteri

Miksi en ole saanut mitään tarjouspostia, vaikka kuulun Veturiin?

Oletko antanut rekisteröitymisen yhteydessä markkinointiluvan sähköpostiisi tai puhelimeesi? Jos haluat saada Veturi-uutiskirjeitä ja tietoa tarjouksista, kirjaudu Veturiin ja päivitä omat tietosi. Jos olet antanut meille sähköpostimarkkinointiluvan, tarkista kaikki sähköpostisi kansiot, mm. roskapostikansio. Huomaathan, että lähetämme markkinointiviestintää alle 18-vuotiaille sähköpostimarkkinointiluvan antaneille veturilaisille harvemmin ja rajatulla sisällöllä.

Kategoria
Asiasanatveturi, tarjoukset

Voivatko Veturi-tunnukset lukittautua, eli miksi kirjautuminen ei onnistu?

Veturi-tunnukset lukittautuvat viiden epäonnistuneen kirjautumisyrityksen jälkeen. Kirjautumista voi kuitenkin yrittää uudelleen 30 minuutin kuluttua. Jos olet tilannut uudet salasanat lukkiutumisen jälkeen, voimassa on viimeisin saamasi salasana, kun tun

Kategoria
Asiasanatveturi

Miksi en löydä Veturi-tarjousta verkkokaupasta?

Veturi-tarjouksia tehdään kampanjaluonteisesti. Tarkista Veturin internet-sivuilta tiedot ajankohtaista tarjouksista. Tarjoushinnat eivät näy suoraan verkkokaupassa, vaan sinun tulee ensin kirjautua sisään Veturi-tunnuksillasi ja valita oikea tuote tai lisäpalvelu. Jotkut tarjoushinnat voivat edellyttää myös kampanjakoodia, jonka olet voinut saada erikseen Veturin uutiskirjeessä.

Kategoria
Asiasanatveturi, tarjoukset

Mitä teen kun olen unohtanut käyttäjätunnukseni (sähköpostiosoite tai asiakasnumero)?

Käyttäjätunnuksen saa tilaamalla uuden salasanan siihen sähköpostiosoitteeseen, joka on tallennettu Omiin tietoihin Veturissa.

Kategoria
Asiasanatveturi, kirjautuminen

Miten hyödyn tunnistautumisesta henkilökortilla?

Asiointisi tunnistautuneena helpottuu ja nopeutuu asemien lipunmyynnissä, R-kioskilla sekä lipunmyyntiautomaateilla.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Missä kaikkialla voi tunnistautua henkilökortin viivakoodin avulla?

Lipunmyyntiasemilla, asemien lipunmyyntiautomaateilla ja R-kioskeilla.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Miksi en ole saanut tunnusta ja salasanaa, vaikka olen liittynyt Veturiin?

Tarkistathan sähköpostisi kaikki kansiot, mm. roskapostikansion.

Kategoria
Asiasanatveturi, kirjautuminen

Käytän jo Veturin mobiilikorttia tunnistautumiseen. Voinko käyttää sitä edelleen vaikka otan henkilökorttitunnistautumisen käyttöön?

Kyllä, Veturin mobiilikortilla voit edelleen tunnistautua asemien lipunmyynnissä sekä R-kioskeilla. Voit valita itse haluatko ottaa henkilökorttitunnistautumisen käyttöösi, vai haluatko jatkossa käyttää vain Veturin mobiilikorttia. Henkilökorttitunnistautuminen nopeuttaa asiointia erityisesti lipunmyyntiautomaateilla, missä Veturin mobiilikorttia puolestaan ei voi käyttää.

Kategoria
AsiasanatTunnistautuminen henkilökortilla

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Voit etsiä vastausta VR.fi-sivustolta. Voit myös ottaa yhteyttä VR Asiakaspalveluun.