Palvelut vammaismatkustajille

Paluu aloitussivulle

 

Vammaispalvelut päiväjunissa

Vammaismatkustajille on matkaa helpottavia palveluita useimmissa junissa.

  • InterCity-juniin pääsee helposti invaramppia pitkin. Invapaikoilla on tilaa pyörätuolille. Näissä junissa on myös tilava inva-wc.

  • Pendolino-juniin pääsee pyörätuolilla invahissillä, jota konduktööri käyttää. Myös Pendolinoissa on invapaikat pyörätuolimatkustajia varten.

  • Joissakin pikajunissa ja kaikissa kiskobusseissa on nostin pyörätuolimatkustajia varten.

Kun käytät pyörätuolia, tutustu eri junien vammaispalveluihin.

 

Vammaispalvelut yöjunissa

Uusissa kaksikerroksisissa makuuvaunuissa on oma hytti vammaismatkustajia varten. Hytin ovi aukeaa nappia painamalla ja pyörätuolin voi kiinnittää matkan ajaksi hihnoilla seinään. Vammaishytin lähellä on tilava inva-wc.

 

Avustuspalvelu asemilla

Kun lähdet junamatkalle ja tarvitset apua, soita VR Asiakastukeen p. 0800 166 888 (numero on maksuton) kaksi päivää ennen matkalle lähtöä. Apua saa palveluasemilta. Voit tarkistaa Asemien tiedot-sivulta, mitkä asemat ovat palveluasemia. Klikkaa hiirellä Avustuspalvelu-painiketta.

Selkokieliset sivut

Aloitussivu

Ohjeita matkalle

Hae aikatauluja

Kaukoliikenteen liput

Junien palvelut

Vammaismatkustajat

Liity Veturiin

Nämä sivut ovat selkokielisiä. Vihreät painikkeet ja hakuruutu sivun yläreunassa vievät muuhun vr.fi-sivuston sisältöön.

Junien vammaispalvelut

Yleiskielisillä sivuilla on lisätietoja vammaispalveluista:

VR:n vammaispalvelut

Tarkista myös ennen matkaa, missä käyttämäsi junan vammaispalvelut sijaitsevat.

Junatyyppien vammaispalvelut