Asiakkaan oikeudet

EU:n rautatievastuuasetus astui voimaan 3.12.2009 kaikissa EU-maissa. Asetuksen myötä junamatkustajan oikeudet paranivat seuraavasti:

  • Junamatkustajan oikeudet korvauksiin ja palveluihin parantuivat silloin, kun junamatka viivästyy vähintään tunnilla.
  • Vammaispalvelut paranivat asemilla ja junissa.
  • Rautatiekuljetuslakiin perustuva korvauskäytäntö jäi voimaan uuden asetuksen rinnalla.
  • Asetus koskee VR:n junamatkoja muutamin poikkeuksin. Viivästymishyvitykset ja oikeus virvokkeisiin ja aterioihin eivät koske pääkaupunkiseudun lähiliikennettä.
  • Venäjän-liikenne ei kuulu asetuksen piiriin.

Junamatkasi viivästyessä

Sinulla on mahdollisuus saada hyvitystä kaukoliikenteen junamatkasta, jos

1. junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä.

  • Sinulle hyvitetään 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä.
  • Sinulle hyvitetään 50 % lipun hinnasta, jos junamatka on myöhässä vähintään kaksi tuntia.
  • Maksettavan hyvityksen alaraja on neljä euroa.

2. junasi on myöhästymässä vähintään 60 minuuttia etkä ole aloittanut junamatkaasi tai haluat keskeyttää matkasi mahdollisen vähintään 60 minuutin myöhästymisen takia.

Tuolloin voit halutessasi

  • perua käyttämättömän junalippusi ja saada koko lipun hinnan takaisin. Tällöin menetät oikeuden asetuksen mukaisiin hyvityksiin.
  • siirtää matkustusoikeutesi enintään viikon päähän alkuperäisestä matkustuspäivästä.

Junien kulkutiedot tallentuvat Liikenneviraston ylläpitämään järjestelmään, ja hyvitykset perustuvat järjestelmästä saataviin tietoihin.

Näin haet hyvitystä

  • Hyvitystä voit hakea VR.fi-sivustolla sijaitsevalla sähköisellä hyvityslomakkeella. Hyvitystä voit hakea myös palveluasemien lipunmyynnistä tai VR Asiakaspalvelun kautta numerossa 0203 32039 (0,088 €/min)
  • Käyttämättömästä lipusta voit hakea korvausta palveluasemien lipunmyynnistä tai korvaushakemuslomakkeella VR Asiakaspalvelukeskuksesta (Ks. korvausten hakeminen).
  • Hyvitystä voi hakea vuoden kuluessa myöhästymisestä.
  • Matkustusoikeutta voit siirtää palveluasemien lipunmyynnissä tai VR Asiakaspalvelun kautta.

Kaukoliikenteen junien yli tunnin myöhästymisissä voit pyynnöstä saada junissa tai asemilla virvokkeeksi vettä. Yli kahden tunnin myöhästymisissä voit saada välipalasetelin, joka käy maksuvälineenä junissa ja asemien Roberts Coffee -kahviloissa ja Baquetteissa. Ensisijaisesti huolehditaan vanhuksista, lapsista ja niistä, joilla on erityistarpeita.

Kun tarvitset apua asemalla liikkumiseen

Vammaisena tai liikuntarajoitteisena matkustajana voit saada avustamispalvelua asemalla liikkumiseen junaan tultaessa, junasta lähdettäessä tai junaa vaihdettaessa. Avustamista tarjotaan kaikilla VR:n palveluasemilla.

Palvelu tilataan viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista VR Puhelinpalvelusta, palveluasemien lipunmyynnistä tai Helsingissä asemapalvelusta. Avustaminen on maksutonta.

Voit tutustua tarkemmin avustamispalveluun Avustuspalvelu asemilla -sivulla.

Tiesithän...

että kuluttaja-asiakkaana sinulla on oikeus saada junamatkaasi koskeva erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Lisätietoja: www.kuluttajariita.fi