Rautatievastuuasetus ja asiakkaan oikeudet

EU:n rautatievastuuasetus astui voimaan 3.12.2009 kaikissa EU-maissa. Asetuksen myötä junamatkustajan oikeudet paranivat seuraavasti:

  • Junamatkustajan oikeudet korvauksiin ja palveluihin parantuivat silloin, kun junamatka viivästyy vähintään tunnilla.

  • Vammaispalvelut paranivat asemilla ja junissa.

  • Rautatiekuljetuslakiin perustuva korvauskäytäntö jäi voimaan uuden asetuksen rinnalla.

  • Asetus koskee VR:n junamatkoja muutamin poikkeuksin. Viivästymishyvitykset ja oikeus virvokkeisiin ja aterioihin eivät koske pääkaupunkiseudun lähiliikennettä.

  • Venäjän-liikenne ei kuulu asetuksen piiriin.

 

Korvaukset ja niiden hakeminen

Lue lisää korvauksista sekä niiden hakemisesta Korvaukset -sivulta.

 

Kun tarvitset apua asemalla liikkumiseen

Vammaisena tai liikuntarajoitteisena matkustajana voit saada avustamispalvelua asemalla liikkumiseen junaan tultaessa, junasta lähdettäessä tai junaa vaihdettaessa. Avustamista tarjotaan kaikilla VR:n palveluasemilla.

Palvelu tilataan viimeistään 36 tuntia ennen matkan alkamista VR Puhelinpalvelusta, palveluasemien lipunmyynnistä tai Helsingissä asemapalvelusta. Avustaminen on maksutonta.

Voit tutustua tarkemmin avustamispalveluun Avustuspalvelu asemilla -sivulla.

Tiesithän...

että kuluttaja-asiakkaana sinulla on oikeus saada junamatkaasi koskeva erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Lisätietoja: www.kuluttajariita.fi