Palvelut junissa

Matkustajia ravintolavaunussa

Ravintolapalvelut

Ravintolapalvelut ovat tärkeä osa matkan viihtyvyyttä. Tarjolla on laaja valikoima ruokaa, juomaa ja naposteltavaa matkan ajaksi.

Pendolino-junissa on italialaishenkinen Prego-ravintola. Tarjolla on italialaistyyppisiä tuotteita, jotka ovat suomalaisille ennestään tuttuja.

Pitkän matkan InterCity-junissa ja osassa pikajunia on ravintolavaunu, josta voi ostaa kylmiä ja kuumia juomia, suolaisia ja makeita kahvileipiä sekä ruoka-annoksia.

Kaksikerroksisista vaunuista koostuvissa InterCity-junissa on pääsääntöisesti MiniBistro-myyntikärry, jonka tuotevalikoimassa on mm. kahvia ja teetä, kolmioleipiä, kahvileipiä, viiniä, olutta ja makeisia.

Lemmikin kanssa junassa

Lemmikit voivat matkustaa junassa yhdessä emäntänsä tai isäntänsä kanssa, sillä lemmikkipaikkoja on kaikissa junissa. Lemmikkipaikat löydät koiratunnuksen avulla, joka opastaa sekä vaunun ulko- että sisäpuolella.

Polkupyörä mukaan junaan

Kaukoliikenteessä polkupyörän voit kuljettaa kaikissa InterCity-junissa, matkatavaraa kuljettavissa yö- ja päiväpikajunissa sekä joissakin taajamajunissa. InterCity-junissa pyöräpaikkoja on rajoitetusti, joten pyöräpaikka tulee ostaa aina ennen matkalle lähtöä. Polkupyörän kuljetusmaksu on 5 euroa.

VR-junaverkko

VR-junaverkko toimii Pendolino-junissa, kaksikerroksisissa makuuvaunuissa sekä kaikissa InterCity-junissa.

Nettiä voi käyttää junissa maksutta, eikä se vaadi erillistä verkkoavainta.

VR-junaverkossa voit lukea ja lähettää sähköposteja. Videoiden katselu ja suurten tiedostojen lataaminen ei ole mahdollista junaverkossa.

Eri rataosilla yhteyden laatu voi vaihdella. Internetin käyttöä saattavat paikallisesti heikentää mm. tunnelit, kallioleikkaukset ja huono sää.

Junamatkan aikana käytetään asemilla olevaa WLAN-verkkoa, matkapuhelinverkkoja sekä Digitan @450-verkkoa. Näistä verkoista järjestelmä valitsee automaattisesti kulloinkin parhaan käytettäväksi.

Pistorasiat

Kaukoliikenteen matkustajavaunuja on varustettu pistokepaikoilla seuraavasti:

Usein kysyttyƤ

VR Asiakaspalvelu

ma–pe klo 5–22, la–su ja arkipyhinä klo 7–22 (1,99 eur/vastattu puhelu+pvm)

Verkko- ja mobiilikaupan tuki

ma–pe klo 5–22, la–su ja arkipyhinä klo 7–22 (numero on maksuton)