Korvaukset

 
Tutustu tarkemmin tällä sivulla mistä ja miten voit hakea korvausta. Huomioithan VR:n ja Liikenneviraston vastuualueet. Liikennevirastolle voit antaa palautetta heidän oman palautekanavan kautta.
 

Mistä voin hakea korvausta?

Voit hakea korvausta seuraavissa tapauksissa:

  • kaukojunamatkasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia

  • sinulla on lähiliikenteen kausilippu ja lähijunat ovat myöhästyneet merkittävästi

  • myöhästyminen aiheutti sinulle ylimääräisiä kuluja

  • junamatkasi Suomen ja Venäjän välillä myöhästyi vähintään 60 minuuttia

  • sinulta veloitettiin lippu, jota ei toimitettu

  • junamatkasi aikana sinulle tai matkatavarallesi aiheutui vahinkoa

Katso tarkemmat tiedot korvauksista ja niiden maksamisesta alta.

 

Miten voin hakea korvausta?

Voit hakea korvausta korvaushakemuslomakkeella, joka löytyy vr.fi:stä.

HAE KORVAUSTA

Voit myös hakea korvausta ottamalla yhteyttä VR Asiakaspalveluun puhelimitse tai käymällä aseman lipunmyyntipisteessä.

 

Junani myöhästyi

Junien myöhästymiset sekä kaikki muut kulkutiedot tallentuvat Liikenneviraston ylläpitämään järjestelmään. Tämän järjestelmän tietojen perusteella pystymme laskemaan myöhästymiskorvaukset.

 Kaukoliikenteen sekä Suomi–Venäjä-välin junamatkoista saat korvausta, kun junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä. Huomaa kuitenkin, ettet voi saada korvausta, mikäli olet ennen junalipun ostamista saanut tiedon junan myöhästymisestä.

Voit saada korvausta lähiliikenteen kausilipusta, mikäli tietyt ehdot junien myöhästymisistä tai peruutuksista täyttyvät.

Lue tarkemmat tiedot myöhästymisen korvauksista alta:

 

Matkustin kaukoliikenteen junassa

Voit hakea korvausta, kun kaukoliikenteen junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipustasi näkyvästä saapumisajasta. Saat korvauksen kaukoliikenteen junalipuista. Huomaa kuitenkin, että emme maksa alle neljän euron korvaussummia.

Korvaussummat lasketaan seuraavasti:

  • Korvaamme sinulle 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä.

  • Korvaamme sinulle 50 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään kaksi tuntia myöhässä.

  • Kausilippujen osalta laskemme korvaussumman kausilippusi päiväkohtaisesta hinnasta.

Jos junasi on myöhästymässä vähintään 60 minuuttia etkä ole aloittanut junamatkaasi, tai haluat keskeyttää mahdollisen vähintään 60 minuutin myöhästyvän junamatkasi, voit:

  • peruuttaa lippusi, jolloin korvaukset vaihtelevat riippuen siitä oletko jo aloittanut matkasi vai et:

  •  jos et ole aloittanut matkaasi lainkaan, voit peruuttaa lippusi kokonaan ja korvaamme lipun koko hinnan.

  • jos olet jo ehtinyt aloittamaan matkasi ja haluat peruuttaa loppumatkan, korvaamme lippusi niiltä matkan osilta, jotka jäävät myöhästymisen takia tekemättä.  Jos jo tehdystä matkastasi ei ole alkuperäisten suunnitelmiesi takia ole enää hyötyä, korvaamme sinulle lipun hinnan jo tehdyiltä osin matkaa sekä paluumatkan alkuperäiseen lähtöpaikkaasi.

  • siirtää junamatkaasi alkuperäisestä matkustuspäivästäsi.

  • jatkaa tai uudelleen reitittää junamatkasi siten, että pääset perille vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman nopeasti.

Jos sinulle aiheutui ylimääräisiä kuluja junamatkan myöhästymisen takia, voit samalla hakea niistä korvausta. Lue lisää myöhästymisen aiheuttamien lisäkulujen korvauksesta alempana.

 

Minulla on lähiliikenteen kausilippu

Voit hakea korvausta VR:n lähiliikenteen alueen kausilipuista, jos lähijunat ovat myöhässä tai niitä joudutaan perumaan.

Myöhästymisen korvaussummat lasketaan seuraavasti:

  • 14–30 päivän kausilipun hinnasta korvaamme 20 %, jos ko. kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolopäivä osuu kyseiselle ajalle.

  • Yli 30 päivän (31–365 päivän) kausilipuista korvaamme 30 päivän kausilipun hinnasta 20 %, jos ko. kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolon päivä osuu tuolle ajalle.

Saat korvauksen aseman lipunmyynnistä tai VR Asiakaspalvelusta. Muista että tarvitsemme lippusi tilausnumeron, jotta voimme maksaa korvauksen.

 

Matkustin Suomen ja Venäjän välillä

Voit hakea korvausta Suomen ja Venäjän välisestä junamatkastasi, jos junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipustasi näkyvästä saapumisajasta.

Korvaussummat lasketaan seuraavasti:

  • Korvaamme sinulle 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä.

  • Korvaamme sinulle 50 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään kaksi tuntia myöhässä.

Jos ostit lipun Venäjän rautateiltä, RZD:ltä, voit hakea korvausta RZD:ltä, katso tarkemmin Suomen ja Venäjän välisen matkustajaliikenteen kaupalliset ehdot.

 

HAE KORVAUSTA MYÖHÄSTYMISESTÄ

 

Jäin ilman lippua

Voit hakea korvausta, jos lipunoston yhteydessä sinulta veloitettiin lippu, mutta lippua ei toimitettu.

Muista, että korvauksen hakemisen yhteydessä tarvitsemme tietoja epäonnistuneesta ostotapahtumasta, jotta voimme tunnistaa tapahtuman. Tunnistavia tietoja voi olla verkkopankista löytyvä ostotapahtuman maksuviite, kopio kuitista tai kuvakaappaus veloitetusta maksusta verkkopankistasi.

HAE KORVAUSTA EPÄONNISTUNEESTA LIPPUOSTOKSESTA

 

Junamatkani aiheutti lisäkuluja

Voit hakea korvausta, jos sinulle on aiheutunut ylimääräisiä kuluja junamatkan myöhästymisen takia, junamatkasi aikana sinulle sattui henkilövahinko tai matkatavarasi vahingoittui.

Huomaathan, että korvausten saaminen edellyttää kuittikopioiden liittämistä korvaushakemukseen.

 

Myöhästymisestä aiheutuneet lisäkulut

Jos junasi myöhästyi ja myöhästyminen aiheutti sinulle lisäkuluja, kuten esim. ylimääräisen taksimatkan, korvaamme sinulle aiheutuneista kuluista max. 5 000 euroa. Huomaa, että sinun on osoitettava aiheutuneet kulut kuiteilla.

Maksettavaan korvaukseen liittyy seuraavat rajoitukset, jotka on hyvä huomioida, kun haet korvausta:

  • Junasi on ollut myöhässä väh. 60 minuuttia.

  • Jos myöhästymiset ovat odotettavissa ja pystyt niihin varautumaan etukäteen niin emme voi maksaa korvauksia lisäkuluista. Tällaisia ovat esimerkiksi säästä aiheutuvat myöhästymiset.

  • Emme ole korvausvelvollisia, jos olemme pyrkineet välttämään sen, että sinulle koituisi vahinkoa myöhästymisestä.

  • Sinun tulee varata riittävästi aikaa määränpäässä kulkuneuvosta toiseen siirtymiseen.

  • Emme maksa korvauksia, jos tapahtuma on ollut meidän vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella. Tällaisia ovat esimerkiksi onnettomuudet ja ratainfran viat.

  • Olemme korvausvelvollisia kolmannelle osapuolelle ainoastaan, jos viivästyminen on johtunut meidän tahallisuudesta tai tuottamuksesta

 

Matkatavaravahingot

Voit hakea korvausta, jos matkatavarasi katosi tai vahingoittui junamatkasi aikana meidän takiamme. Matkatavaravahinkojen korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti ja voit lukea lisää kuljetusehdoista.

 

Henkilövahingot

Voit hakea korvausta, jos junamatkasi aikana sinulle sattui henkilövahinko. Näiden korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti ja voit lukea lisää kuljetusehdoista.

 

HAE KORVAUSTA JUNAMATKAN AIHEUTTAMISTA LISÄKULUISTA

 

Myöhästymiskorvaus matkustettaessa junakortilla (esim. Interrail Pass)

EU:n asetus ei sisällä määräyksiä myöhästymiskorvauksesta silloin, kun sinulla on junakortti.

Yhdessä maassa kelpaavat junakortit, kuten Interrail One Country Pass, jolloin sovelletaan asianomaisen maan sääntöjä myöhästymiskorvauksista.

Kaikissa Interrail-maissa kelpaavan Interrail Global Pass -korttia varten noudatetaan Eurail Groupin myöhästymiskorvausmenettelyä:

  • Korvausta saatetaan maksaa, jos matkan aikana on tapahtunut vähintään kolme todistettua myöhästymistä.

  • Myöhästymisten on pitänyt sattua EU-maissa, Norjassa tai Sveitsissä.

  • Kunkin myöhästymisen on pitänyt olla vähintään 60 minuuttia. Alle 16 euron suuruisia myöhästymiskorvauksia ei makseta.

Eurail Group käsittelee myöhästymiskorvaushakemukset ja maksaa mahdollisen korvauksen suoraan sinulle. Katso lisätiedot ja hakemus Eurail Groupin sivuilta.