|

Hae hyvitystä tai korvausta

Rautatiekuljetuslain ja rautatievastuuasetuksen perusteella sinulla on mahdollisuus hakea korvausta, mikäli

  • kaukojunamatkasi viivästyy yli 60 minuuttia
  • matkustat pääkaupunkiseudun vyöhykeliikenteen kausilipulla ja matka viivästyy
  • sinulle aiheutuu ylimääräisiä kuluja viivästyksen takia tai
  • matkatavaralle aiheutuu vahinkoa junamatkan aikana.

Lisäksi voit hakea korvausta Suomen ja Venäjän välisen liikenteen junien väh. 60 minuutin myöhästymisestä VR:n ja Venäjän rautateiden (RZD) välillä solmitun sopimuksen perusteella 15.7.2012 alkaen.

Korvausta haetaan joko

  • hyvityslomakkeella (=hyvitys junalipun hinnasta kun kaukojunamatkan tai Suomen ja Venäjän välisen matkan viivästyminen on 60 minuuttia tai yli) tai
  • muissa tapauksissa korvaushakemuslomakkeella (=hyvitys viivästymisen/vahingon aiheuttamista muista kuluista)

Lue lisää hyvityksen tai korvauksen myöntämisestä sivuilta Rautatievastuuasetus ja Muut korvaukset.

1. Kaukoliikenteen junamatkan viivästyminen yli 60 minuuttia

Voit hakea hyvitystä kaukoliikenteen junamatkasta, kun juna on myöhässä yli 60 minuuttia junalipussa näkyvällä määräasemallasi. Hae hyvitystä sähköisesti oheisella lomakkeella täyttämällä siihen tietosi. Jos sinulla on sarja- tai kausilippu, katso kohta 3 ja 4. Maksettavan hyvityksen alaraja on neljä euroa.

Hyvityslomakkeeseen

2. Suomen ja Venäjän välisen junamatkan viivästyminen 60 minuuttia tai yli

Voit hakea hyvitystä Suomen ja Venäjän välisen liikenteen junamatkasta, kun juna on myöhässä yli 60 minuuttia junalipussasi näkyvällä määräasemallasi.

  • Voit saada korvausta VR:ltä ostetuista Suomen ja Venäjän välisen liikenteen junalipuista 25% junalipun hinnasta 60-119 minuutin myöhästymisestä ja 50% junalipun hinnasta 120 minuutin tai sitä pidemmästä viivästyksestä.
  • Jos junaliput on ostettu Venäjän rautateiltä (RZD), korvausta tulee hakea Venäjän rautateiden korvauskäytännön mukaisesti.
  • Matkustajalla ei ole oikeutta saada korvausta, mikäli hän on ennen junalipun hankkimista saanut tiedon junan lähdön viivästymisestä.
Hyvityslomakkeeseen

Lisätietoja: Suomen ja Venäjän välisen matkustajaliikenteen kaupalliset ehdot

3. Hyvitys pääkaupunkiseudun vyöhykeliikenteen kausilipuista

Pääkaupunkiseudun vyöhykeliikenteen kausilipuista annetaan hyvitystä, jos junat ovat huomattavasti myöhässä tai niitä joudutaan perumaan. Hyvitykseen on oikeutettu seuraavin perustein:

14-30 päivän kausilipulla matkustava saa 20 % hyvitystä kausilipun hinnasta, jos ko. kalenterikuukauden aikana lähijunista vähintään kymmenen prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolon päivä osuu tuolle ajalle.

Yli 30 päivän kausilipulla matkustava (31-365 päivää) saa 20 % hyvitystä 30 päivän lipun hinnasta, jos ko. kalenterikuukauden aikana lähijunista vähintään kymmenen prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolon päivä osuu tuolle ajalle.

  • Saat hyvityksen aseman lipunmyynnistä tai VR Asiakaspalvelusta uuden kausilipun oston yhteydessä.
  • Hyvitykseen oikeuttava lippu on tällöin esitettävä.
  • Palveluneuvoja tarkistaa oikeuden hyvitykseen.
  • Hyvitys maksetaan vyöhykeliikenteen hyvitysseteleinä, jotka ovat voimassa vuoden.

4. Viivästymisestä tai vahingosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen

  • Voit hakea korvausta vahingosta, joka on aiheutunut matkatavaran katoamisesta/vahingoittumisesta.
  • Voit hakea samanaikaisesti hyvitystä vähintään 60 minuuttia viivästyneestä kaukoliikenteen junamatkasta, viivästyksen aiheuttamista ylimääräisistä kuluista sekä korvausta vahingosta, joka on aiheutunut matkatavaran katoamisesta tai vahingoittumisesta.
  • Myös kaukoliikenteen kausilipusta sekä sarjalipusta voit saada hyvitystä niiden matkojen osalta, joissa junavuorosi on viivästynyt yli 60 minuuttia. Sinun tulee tuolloin tehdä hakemus lipun voimassaoloajan päätyttyä ja liittää korvaushakemukseen myöhästymistodistukset, jotka olet saanut junan konduktööriltä tai aseman lipunmyynnistä. Kausilippu tai kopio siitä tulee liittää mukaan korvaushakemukseen.

Näissä tapauksissa käytä pdf-muotoista korvaushakemuslomaketta.

Lomake tulee toimittaa lähimmälle rautatieasemalle tai postitse VR Asiakaspalveluun osoitteella VR-Yhtymä Oy, Matkustajaliikenne, asiakaspalautteet, PL 54, 11101 Riihimäki, ja siihen tulee liittää alkuperäinen junalippu ja alkuperäiset kuitit ylimääräisenä aiheutuneista kustannuksista.